مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
سیستم بهداشت و درمان چین

سیستم بهداشت و درمان چین

مراقبت های بهداشتی در چین به طور قابل توجهی از نظر هزینه، کیفیت و دسترسی به ساکنان خارجی متفاوت اند. اکثر مهاجران بیمه درمانی خصوصی را انتخاب می کنند که گزینه های مختلفی را ارائه می دهد. فهمیدن یک سیستم مراقبت های بهداشتی متفاوت می تواند یکی از چالش برانگیزترین بخش های زندگی در خارج از کشور باشد، به ویژه زمانی که موانع زبانی و تفاوت های فرهنگی قابل توجهی وجود داشته باشد.

اگرچه چین یک سیستم مراقبت بهداشتی ملی ایجاد کرده است که 90٪ از جمعیت گسترده خود را پوشش می دهد، این پوشش بر اساس تفسیر منطقه ای قوانین ملی متفاوت است. مهاجران می توانند بین سیستم دولتی، بخش های VIP و بیمه پزشکی خصوصی یکی را انتخاب کنند. این مقاله علاوه بر مروری کلی از سیستم مراقبت های بهداشتی چین موضوعات کلیدی که برای مهاجران بسیار مهم است را نیز پوشش می دهد، از جمله انواع بیمه، پیدا کردن پزشک و حتی (امکانات و شرایط) زایمان در چین که می تواند تجربه ای مجلل برای کسانی باشد که بیمه مناسبی دارند. طی چند هفته اول پس از نقل مکان، به خاطر داشته باشید که بیمارستان های محلی و بخش های VIP اغلب بیمه بین المللی را نمی پذیرند. برای درمان باید به صورت نقدی (نه با کارت) پرداخت کنید و سپس هزینه ها را از ارائه دهنده بیمه خود مطالبه کنید.

سیستم مراقبت های بهداشتی در چین چگونه کار می کند؟

چین دارای مراقبت های بهداشتی عمومی رایگان است که تحت طرح بیمه اجتماعی این کشور است. سیستم مراقبت های بهداشتی پوشش اولیه را برای اکثریت جمعیت بومی و در بیشتر موارد مهاجران نیز فراهم می کند. با این حال، این امر بستگی به منطقه ای دارد که در آن زندگی می کنید. از آنجایی که برخی از مناطق از ساکنان خارجی خود برای حمایت از سیستم مراقبت های بهداشتی محلی با پرداخت مالیات مناسب نیاز ندارند، این ساکنان تحت پوشش مراقبت های بهداشتی عمومی قرار نخواهند گرفت.

بیمه درمانی در چین چگونه است؟

بیمه درمانی را می توان به سه زیرمجموعه تقسیم کرد: پوشش پایه برای کارکنان شرکت های شهری، پوشش پایه برای سایر ساکنان شهری و بیمه درمانی تعاونی روستایی برای جمعیت کشاورز. در چین، بیمه درمانی اولیه کارکنان شهری اجباری است و هزینه های مراقبت های بهداشتی توسط کارفرما و کارمند پرداخت می شود. اگر چه کمک‌های مالی از شهرداری به شهرداری دیگر متفاوت است، اما معمولاً 6 درصد هزینه حقوق برای کارفرما و 2 درصد حقوق برای کارمند است. افراد خوداشتغال نیز می توانند از این بیمه بهره مند شوند اما باید تمام مشارکت ها را انجام دهند. برای ساکنان غیرتجاری، بیمه درمانی توسط خود دولت پرداخت می شود. برای بیکاران یا کسانی که از کمک های اجتماعی استفاده می کنند، بیمه توسط دولت یارانه پرداخت می شود.

آیا مراقبت های بهداشتی در چین رایگان است؟

مهم نیست که کجا زندگی می کنید و چقدر تحت پوشش هستید، مراقبت های بهداشتی در چین از شما می خواهد که هزینه خدمات را از قبل و از جیب خود بپردازید. بسته به طرح بیمه و درمان، ممکن است برخی از هزینه ها به شما بازپرداخت شود یا اصلاً هیچ هزینه ای به شما بازپرداخت نشود. در مورد آنچه که مراقبت های بهداشتی عمومی پوشش می دهد، شایان ذکر است که در سیستم بهداشت عمومی خلاءهایی وجود دارد. به عنوان مثال، معمولاً هزینه حمل و نقل اضطراری را پوشش نمی دهد و به شما امکان دسترسی به امکانات خصوصی را نمی دهد. همچنین، حتی اگر به بیمه سلامت عمومی دسترسی داشته باشید، اعضای خانواده غیر شاغل شما ممکن است تحت پوشش قرار نگیرند. شما باید مزایا و معایب سیستم سلامت را بسنجید و به گزینه های بیمه خصوصی نگاه کنید تا ببینید چه چیزی برای شما و نیازهای خانواده شما مناسب تر است.


مروری بر بیمه درمانی خصوصی در چین

با توجه به تمرکز دولت چین بر مراقبت های بهداشتی عمومی، نحوه عملکرد بیمه درمانی خصوصی به نوعی یک معما است. عدم درک نیازهای مصرف کننده و همکاری بین بیمارستان ها و بیمه گذاران، خدمات مراقبت های بهداشتی خصوصی را گیج کننده و گران می کند. متوسط هزینه های بیمه درمانی در چین به ندرت برای افرادی که دستمزد متوسط دارند مقرون به صرفه است. علاوه بر آن، مردم در رابطه با گزینه های‌ پیش روی خود اطلاعات ضعیفی دارند و حتی افرادی که توانایی پرداخت را دارند، به ندرت مراقبت های بهداشتی خصوصی را انتخاب می کنند.

برنامه های مراقبت های بهداشتی خصوصی در چین

رایج‌ترین انواع طرح‌های مراقبت‌های بهداشتی، بیمه‌نامه‌های عمر هستند که برای هر بیماری مهمی که فرد مبتلا به آن تشخیص داده می‌شود، مبلغی یکجا پرداخت می شود؛ و در حالی که این نوع بیمه درمانی از نظر پوشش محدود است، ارزان تر است. سیاست‌های بازپرداخت اغلب برای افراد خصوصی بسیار گران هستند، و شرکت‌ها می‌توانند از پرداخت آن سر بازدهند. بنابراین، بررسی کنید که آیا کارفرمای شما ممکن است شما و خانواده تان را در طرح بیمه گروهی شرکت قرار دهد یا خیر.

در حال حاضر چشم انداز بازار بیمه سلامت کاملاً محدود است. شرکت‌های محلی خدمات خود را به زبان ماندارین ارائه می‌کنند و بعید است که مهاجران خدمات مراقبت از مشتری را به زبان انگلیسی پیدا کنند. با این حال، اگر زبان ماندارین را می‌دانید یا شخصی دارید که می‌تواند در فرآیند دریافت بیمه درمانی کمک کند، می‌توانید یکی از شرکت‌های محلی را انتخاب کنید. مزیت دریافت بیمه در این شرکت ها این است که بسته جامع تری که دارای گزینه های متنوع تری در هنگام انتخاب پزشک یا بیمارستان است را به شما ارائه دهد.

با این حال، اگر بیمه سلامت بین‌المللی در چین می‌گیرید، لطفاً توجه داشته باشید که بیمارستان‌های دولتی ممکن است آن را نپذیرند یا به رسمیت نشناسند. ارائه‌دهنده جهانی شما ممکن است هزینه‌های صورت‌حساب کلینیک‌های عمومی را پوشش دهد، اما ابتدا باید به صورت نقدی پرداخت کنید. و مثلاً در مورد جراحی پس از یک تصادف بزرگ، هزینه ها می تواند نسبتاً زیاد باشد.

چگونه در چین یک پزشک یا دندانپزشک پیدا کنیم

قبل از اینکه بفهمید چگونه یک پزشک یا دندانپزشک در چین پیدا کنید، بدانید که گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. انجمن پزشکان پزشکی چین (CMPA) ادعا می کند که خانه چهار میلیون پزشک در چین است. از آنجایی که این انجمن تلاش می کند تا این تعداد زیاد از پزشکان را متحد کند، انجمن های فرعی بر اساس حوزه پزشکان (26 منطقه) و تخصص شان (18 انجمن فرعی شامل متخصصان پوست، مغز و اعصاب، پزشکان عمومی و غیره) ایجاد شده اند.

چگونه در چین یک پزشک خانواده و متخصص پیدا کنیم

هنگامی که به دنبال پزشک در منطقه خود هستید، بازار آنلاین چین چند گزینه را ارائه می دهد که ممکن است به شما کمک کند. Ping An Good Doctor و Chunyu Yisheng سایت های آنلاینی هستند (همچنین به عنوان برنامه موجود اند) که پزشکان موجود در منطقه شما را فهرست می کنند. در این سایت ها، معمولاً می‌توانید سوابق پزشک را بررسی کنید، ببینید در چه بیمارستانی کار می‌کنند و مدرکشان چیست. همچنین به شما امکان می دهد برای یک قرار ملاقات ثبت نام کنید.  همچنین در بسیاری از منابع دیگر، صفحات فقط به زبان چینی در دسترس هستند.

اگر به این زبان صحبت نمی کنید، از ارائه دهنده بیمه درمانی خود بخواهید چند پیشنهاد به شما بدهد. برخی از شرکت های بیمه، پزشکان وابسته خود و اطلاعات تماس آنها را نیز در وب سایت خود فهرست می کنند. پرس و جو از بقیه افراد ممکن است گزینه مناسب دیگری برای یافتن یک پزشک خوب باشد. توصیه هایی را از همکاران خود و سایر مهاجران بخواهید و انجمن های خارجی را به صورت آنلاین بررسی کنید. یکی از وب‌سایت‌های مفید، در این مورد، می‌تواند The Care Voice باشد که به شما امکان می‌دهد نظراتی درباره تجربیات مراقبت‌های بهداشتی دیگران بخوانید و توصیه‌های خود را نیز به اشتراک بگذارید.


زایمان در چین

زایمان به عنوان یک خارجی در چین نباید خیلی پیچیده باشد. اگر از بیمه مراقبت های بهداشتی عمومی استفاده می کنید، بیشتر هزینه های زایمان توسط دولت پوشش داده می شود. اگر از بیمه خصوصی استفاده می کنید، مطمئن شوید که برنامه شما شامل مراقبت های زایمان نیز می شود.

هزینه زایمان در چین بسیار متفاوت است و نه تنها به نوع مراقبتی که انتخاب می کنید و نوع زایمان (طبیعی یا سزارین)، بلکه به منطقه ای که در آن هستید، بیمارستان انتخابی شما و حتی بخشی که می خواهید در آن بمانید بستگی دارد. هزینه زایمان در بیمارستان های دولتی چین بین 2000 تا 10000 یوان است. کلینیک های خصوصی هزینه بیشتری از شما دریافت می کنند. شما می توانید انتظار داشته باشید که به طور متوسط حدود 50.000 یوان بپردازید، اما اگر این صورتحساب از 100.000 یوان فراتر رفت، تعجب نکنید.

نحوه عملکرد مراقبت های دوران بارداری در چین

برخی از زنان مهاجر ممکن است تصمیم بگیرند که در یک بیمارستان دولتی چینی زایمان داشته باشند، به ویژه آنهایی که بیمه درمانی خصوصی ندارند. هنگامی که برای تایید بارداری خود به متخصص زنان مراجعه کردید، یک دفترچه قرمز برای مراقبت های دوران بارداری به شما می دهند. به هیچ وجه آن را از گم نکنید، زیرا پزشک از آن برای بررسی جزئیات مهم مانند فشار خون، وزن و علائم حیاتی کودک استفاده می کند.

معاینات سلامت دوران بارداری شما در فواصل منظم برنامه ریزی می شود: ابتدا هر ماه، سپس هر دو هفته یکبار و تقریباً در ماه آخر به صورت هفتگی. در هفته 20 ام، شما یک معاینه سونوگرافی خواهید داشت و می توانید برای اولین بار ضربان قلب فرزندتان را بشنوید. با این حال، همیشه مطمئن شوید که این معاینات پزشک دقیقاً چه چیزی را بررسی می کند. در بسیاری از موارد، ممکن است مجبور شوید برای انجام آزمایش خون یا ادرار خود، درخواست بررسی آزمایشگاهی اضافی کنید، که برای آن باید هزینه اضافی بپردازید.

زایشگاه های دولتی چگونه هستند؟

هرچه تاریخ زایمان شما در چین نزدیکتر باشد، بهتر است خود را برای آنچه در هنگام زایمان در انتظار شماست آماده کنید. اگر در چین زایمان می کنید، ممکن است مجبور شوید با چالش های دیگری کنار بیایید. مانع زبانی تنها یکی از موانعی است که باید بر آن غلبه کرد. علاوه بر این، نگرش‌های فرهنگی با توجه به مدیریت درد در حین زایمان، روش‌های زایمان، رابطه پزشک و بیمار، و نقش همسران ممکن است به طور گسترده‌ای با کشور شما متفاوت باشد.

به عنوان مثال، سزارین در بین زنانی که در چین زایمان می‌کنند بسیار رایج است. از سوی دیگر، زایمان طبیعی چندان محبوب نیست. همچنین ممکن است از شما انتظار داشته باشد که اتاق زایمان را با چندین بیمار دیگر به اشتراک بگذارید و ممکن است همسرتان اجازه ورود به اتاق را نداشته باشد. استانداردهای مراقبت های پزشکی برای نوزادان از یک کلینیک چینی به کلینیک دیگر متفاوت است. اما به طور کلی، بیشتر بچه ها بدون توجه به اینکه در کجا در چین زایمان می کنید، کم و بیش راحت به دنیا می آیند.

تجربه بیمارستانی در چین چیست؟

پس از به دنیا آوردن یک کودک سالم، معمولاً یک هفته در بیمارستان می‌مانید. لطفاً توجه داشته باشید که از شما انتظار می رود لباس خواب و لباس کودک و همچنین ملحفه، حوله و روپوش بیمارستانی خود را همراه داشته باشید. همچنین مقداری لوازم بهداشتی مانند نوار بهداشتی، پد سینه، پوشک و دستمال مرطوب بچه همراه داشته باشید. اکثر کلینیک های دولتی نیز برای بیماران غذا تهیه نمی کنند و انتظار می رود پس از زایمان، خانواده شما به ملاقات تان بیایند و وعده های غذایی منظمی برای شما بیاورند.

علاوه بر همه اینها، مطمئن شوید که پول کافی برای پوشش خدمات دارید و توجه داشته باشید که بیشتر باید نقدی پرداخت کنید. با این حال، حتما برای هر قبض بیمارستانی یک رسید مالیاتی (fāpiào) دریافت کنید. بسته به طرح بیمه درمانی شما، ارائه دهنده ممکن است هزینه های زایمان در چین را به شما بازپرداخت کند.


اگر یک کلینیک خصوصی برای زایمان انتخاب کنید چه؟

اگر تصمیم به زایمان در چین دارید و بودجه کافی برای پوشش یک گزینه جذاب تر دارید، زایشگاه های خصوصی چین گزینه خوبی هستند. این کلینیک‌های چینی نه تنها دارای کادر پزشکی انگلیسی زبان هستند، بلکه گاهی اوقات ممکن است به جای بیمارستان احساس یک هتل یا اسپای سلامتی داشته باشند. با این حال، به خاطر داشته باشید که تمام این مزایای زایمان در آنجا بهای بسیار گزافی دارد.

تابعیت و زایمان در چین

بعد از زایمان باید به مسائل مختلف اداری رسیدگی کنید. اگر نوزاد در یک بیمارستان دولتی به دنیا آمد، مطمئن شوید که آن را در برنامه ایمن سازی (واکسیناسیون) رسمی ثبت کنید تا کودک شما تمام واکسن های لازم برای نوزادان را دریافت کند. علاوه بر این، در اسرع وقت بررسی کنید که آیا بیمارستان گواهی تولد چینی را برای فرزند شما صادر می کند یا خیر. اگر اینطور نیست، از کارکنان بپرسید که چگونه و از کجا گواهی رسمی را دریافت کنید. سپس با سفارت خود تماس بگیرید تا از نحوه ثبت رسمی تولد فرزند خود در آنجا مطلع شوید.

زایمان و تابعیت در چین

اگر والدین مایلند فرزندشان تابعیت چینی داشته باشد، حداقل یکی از آنها باید چینی باشد یا هر دو باید در چین ساکن شده باشند و دارای 'ملیت نامشخص' باشند. اقامت دائم چین به نوزاد شما تابعیت چینی نمی دهد. اگر می‌خواهید که فرزندتان ملیت شما (غیر از چینی) را دریافت کند، باید مدارک اضافی ارائه دهید. شما به گواهی تولد غیر چینی و همچنین پاسپورت و ویزای خروج چین برای فرزند خود نیاز دارید، بنابراین می توانید بدون مشکل دیگر چین را ترک کنید. سفارت یا کنسولگری شما پاسپورت را صادر می کند، بنابراین می توانید ویزا را از مقامات محلی مهاجرت دریافت کنید.

لطفاً توجه داشته باشید: اگر یکی از والدین شهروند چینی باشد، ممکن است مشکلات بیشتری وجود داشته باشد. چین تابعیت مضاعف را به رسمیت نمی شناسد، اما هر کودکی که در چین از والدین چینی متولد می شود، به طور خودکار یک شهروند چینی است. به همین دلیل است که ممکن است لازم باشد ابتدا تابعیت چینی فرزند خود را به طور رسمی باطل کنید. پس از آن می توانید پاسپورت خارجی آنها را دریافت کنید. در چنین مواردی، لطفاً از قبل با سفارت مسئول والدین غیر چینی تماس بگیرید و درخواست مشاوره حقوقی کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

هزینه اجاره خانه و زندگی در چین
هزینه اجاره خانه و زندگی در چین

گزینه محبوبی که برای دانشجویان بین المللی وجود دارد این است که می توانند اقامت درخوابگاه های دانشجویی ارائه شده توسط دانشگاه را انتخاب کنند که هزینه آن چیزی بین 150 تا 400 دلار در ماه متغیر است. گزینه دیگری نیز از جمله اجاره یک آپارتمان در شهری به تنهایی ...

بیشتر بخوانید
فرهنگ و زبان در چین
فرهنگ و زبان در چین

وقتی چیزی درباره فرهنگ چین می شنوید اولین چیزی که به ذهنتان خطور می کند چیست؟ نمی تواند تنها یک چیز باشد! از غذاها و چای معروف چینی گرفته تا هنرهای رزمی مثل کونگ فو، فنگ شویی، سال نو چینی و زودیاک، همراه با خرس های ناز پاندا و یینگ و یانگ (مفهومی فلسفی در ...

بیشتر بخوانید
بهترین شهرهای چین برای تحصیل
بهترین شهرهای چین برای تحصیل

در دانشگاه های دولتی شهریه در هر سال تحصیلی به طور متوسط بین 2500$ تا 10000$ (دلار آمریکا) می باشد؛ در حالی که رشته های علوم انسانی از جمله تاریخ، ادبیات چین و غیره شهریه کم تری دارند، رشته های هنری، رشته های مهندسی و غیره در گروه رشته های پرهزینه قرار داد ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: