مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شرایط کار در یونان

شرایط کار در یونان

آیا قصد سرمایه گذاری در یونان را دارید؟ دولت این روزها، سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی را تشویق می کند که به یونان بیایند و به تقویت اقتصاد کمک کنند. کنجکاو شدید؟

کار و استخدام در یونان

گردشگری یک پنجم اقتصاد یونان را تشکیل می دهد که بیشتر بر اساس بخش های خدماتی است. 

طی چهار سال گذشته نرخ مالیات در یونان افزایش یافته است.

یونانی ها حتی در موقعیت های تجاری هم خود را بسیار احساسی نشان میدهند. بنابراین فراموش نکنید که درمورد فرهنگ کسب و کار محلی یونان را مطالعه کنید. یونان در چند سال گذشته، به واسطه ی  بحران مالی خود سرتیتر خبرها بوده است. دولت اقدامات سختگیرانه و نامطلوب ریاضتی را در پیش گرفته و به نظر می رسد اقتصاد به آرامی به مسیر درست خود باز می گردد. با این حال، نرخ بیکاری همچنان بسیار بالا و در حدود 24 درصد است. پس چرا هنوز کار در یونان گزینه ای مناسب برای مهاجران است؟ در واقع، دولت یونان به طور خاصی مهاجران و به ویژه سرمایه گذاران و کارآفرینانی که مایل به سرمایه گذاری سرمایه خود در اقتصاد یونان هستند را مد نظر قرار داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد بحران مالی یونان  و فرصت های مهاجرتی آن به مقاله مهاجرت به یونان مراجعه کنید.




بخش های مهم اقتصادی در یونان

اقتصاد یونان، همانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر، بیش از پیش مشغول بخش خدمات رفاهی شده است که به طور تخمینی 82.8 درصد از تولید ناخالص داخلی یونان را تشکیل می دهد. یونان یکی از مقصد مهم گردشگری است و پیش‌بینی‌ها برای سال 2016 نشان می‌دهد که امسال 28 میلیون گردشگر وارد یونان خواهند شد که گردشگری را به یکی از عوامل اصلی صنعت خدمات تبدیل می‌کند. گردشگری حدود 18 درصد از تولید ناخالص داخلی یونان را تشکیل می دهد و یک پنجم افراد شاغل در یونان را به کار میگیرد . با این حال، اگرچه این صنعت بسیار فصلی است، اقداماتی مانند ایجاد وب‌سایت‌های چندزبانه برای ترویج تجربه یونانی، در حال انجام است تا این صنعت را به یک صنعت چهار فصله تبدیل کند.

بخش های اولیه و ثانویه سهم بسیار کمتری از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می دهند که به ترتیب 3.9 درصد و 13.3 درصد است. حدود 13 درصد از افرادی که در یونان کار می کنند در بخش کشاورزی مشغولند که بخش بزرگی از آن  با صنعت ماهیگیری در ارتباط است. آبزی پروری دریایی هم به میزان فزاینده ای به تولید ناخالص داخلی سالانه کشور کمک می کند. بقیه افراد شاغل در یونان در صنعت کشتیرانی یا در بخش صنعتی که صنایع نساجی و شیمیایی و همچنین تولید محصولات فلزی را به خود اختصاص میدهد ،کار میکنند .

پیدا کردن کار در یونان

بازار کار در حال حاضر در وضعیت بدی قرار دارد و پیدا کردن شغل بسیار دشوار است. با وجود اینکه وضعیت اقتصاد در حال بهتر شدن است، اما مهاجران هم از جمله افرادی بودند که شغل خود را از دست دادند. همچنین اخباری مبنی بر خروج مهاجران از کشور به دلیل ادامه بحران هم منتشر شد. به مهاجرانی که در یونان کار نمیکنند و منبع درآمدی مستقل از اقتصاد یونان دارند  - به ویژه بازنشستگان - همچنان توصیه می شود که پس انداز خود را در یک حساب بانکی بین المللی نگه دارند و درآمد منظم خود از خارج را یونان را داشته باشند.

اگر می‌خواهید کار در یونان را امتحان کنید، سازمان استخدام نیروی انسانی دولت یونان ( OAED) هر سال لیست مناطق و رشته‌هایی که متقاضیان مناسب از یونان یا سایر کشورهای اتحادیه اروپا ندارند را منتشر می‌کند. شما همچنین  می توانید از طریق خیلی از کانال ها، از جمله موتورهای آنلاین جستجوی شغل، آگهی های طبقه بندی شده روزنامه ها و آژانس های استخدامی، به دنبال فرصت های شغلی در یونان بگردید .

شماره شناسایی مالیات دهنده ها در یونان

پس از یافتن شغل و نقل مکان به یونان، باید برای دریافت شماره شناسایی مالیات دهنده ،درخواست دهید، زیرا برای انجام بسیاری از تراکنش های روزانه دیگر در یونان مانند افتتاح حساب بانکی و راه اندازی خدمات شهری به این شماره نیاز دارید. شما باید برای دریافت شماره شناسایی خود در اداره مالیات منطقه تان درخواست دهید و علاوه بر پر کردن فرم M1، باید پاسپورت خود را نیز به همراه داشته باشید. البته  شما باید از اداره مالیات منطقه ی خود پرس و جو کنید تا ببینید آیا مدارک بیشتری مورد نیاز است یا نه، مانند گواهی تولد، گواهی ازدواج یا ویزا.

مالیات های فردی در یونان

هر فردی که بیش از 183 روز در سال در یونان باشد مشمول مالیات بر درآمد یونان می شود. همچنین، مهاجران تنها برای درآمد خود از منابع یونانی مشمول مالیات میشوند. یونان در حال حاضر با فراریان مالیاتی برخورد شدید میکند، بنابراین اگر در یونان کار می کنید، خیلی مهم است که اظهارنامه مالیاتی خود را به موقع و تا 30 ژوئن هر سال ارسال کنید. قوانین مالیاتی تصویب شده در سال 2012 که برای تمام درآمدهای کسب شده از 1 ژانویه 2013 معتبر است، نرخ ها را افزایش داد، آستانه ها را کم و کسورات را محدود کرد. این قوانین همچنین تعداد طبقه بندی های مالیاتی را از هشت به سه کاهش دادند. درآمدهای تا سقف 25000 یورو در حال حاضر با نرخ 22٪ مشمول مالیات هستند . برای کسانی که بین 25001 یورو تا 42000 یورو درآمد دارند، این نرخ 32٪ است و هرکسی که درآمدش از 42000 یورو بیشتر باشد، مشمول مالیات 42 درصدی می شود.

کسب و کار کارکنان مستقل و مالکان تجاری شخصی ، با نرخ 26 درصد برای  زیر 50000 یورو و نرخ 33 درصد بالای 50000 یورو از درآمد سالانه مشمول مالیات میشود.

لطفاً توجه داشته باشید که به دلیل بحران فعلی، مکررا قوانین جدیدی برای آن دسته از افرادی که در یونان کار می کنند، اجرا می شود. لطفاً برای کسب اطلاعات جاری و به روز با یک مشاور مالیاتی یا وب سایت وزارت دارایی مشورت کنید. در واقع، در فوریه 2016، وزیر دارایی، اقلید تساکالوتوس، پیشنهاد کرد که نرخ مالیات بر درآمد شخصی به جای 42 درصد به 50 درصد افزایش یابد. اما، تاکنون این پیشنهاد تصویب نشده است .




آداب تجارت در یونان

فرهنگ تجارت در یونان

وقتی برای اولین بار با کسی دیدار می کنید، محکم دست بدهید، لبخند بزنید و تماس چشمی برقرار کنید. هیچ شیوه مشخصی در یونان برای رد و بدل کردن کارت ویزیت وجود ندارد، اما بهتر است یک طرف آن را به یونانی ترجمه کنید و کارت ویزیت را به طوری که طرف یونانی آن مشخص باشد  به طرف مقابل بدهید.

لباس پوشیدن به شیوه ای حرفه ای و شیک، به خصوص زمانی که برای اولین بار با همکاران تجاری خود ملاقات می کنید، بسیار مهم است، زیرا اولین تاثیر ها برای یونانی ها اهمیت زیادی دارند. همکاران معمولاً یکدیگر را با اسم کوچک خطاب می کنند، اما بهتر است بگذارید طرف مقابلتان پیش قدم شود، به خصوص زمانی که از شما بزرگتر است یا سمت بالاتری در شرکت دارد.

تجارت در یونان 

از آنجایی که فرهنگ یونانی حول محور خوردن و نوشیدن می چرخد، معاملات تجاری هم اغلب در خلال نوشیدن قهوه یا خوردن ناهار انجام می شوند. این جلسات بخشی جدایی ناپذیر از ایجاد یک رابطه تجاری موفق هستند. معمولاً قبل از شروع صحبت های تجاری جلسه، دو طرف کمی در مورد موضوعات معمولی با هم گفت و گو میکنند. خیلی مهم است که در این مورد عجله نکنید و اجازه دهید شریک تجاری یونانی شما تصمیم بگیرد که چه زمانی برای شروع کار آماده است.

سوالات کلی در مورد پیشینه، خانواده و شغل یک فرد  موضوعات خوبی برای این صحبت های ابتدایی جلسه هستند. هنگامی که برای اولین بار با شرکتی رابطه ی تجاری برقرار می کنید، برگزاری چندین جلسه قبل از بحث در مورد تجارت غیرعادی نیست، زیرا یونانی ها عموماً در مورد اینکه با چه کسی تجارت می کنند محتاط هستند و می خواهند قبل از تصمیم گیری، رابطه ای معتمدانه ایجاد کنند و شریک تجاری شان را بشناسند. 

فرهنگ یونانی مبتنی بر مذاکره و چانه زنی است. جلسات اغلب پر سر و صدا و پر هرج و مرج می شوند و بحث های پرشوری در این جلسات انجام میگیرند . یونانی ها در تجارت، و به طور کلی زندگی، سبک ارتباطی بسیار احساسی و تقریباً غلوآمیزی دارند و اغلب از حرکات دست برای تأکید استفاده می کنند. ممکن است مجبور باشید برای رساندن منظورتان خیلی قاطع باشید. با این حال، این سبک ارتباطی هیجانی معمولاً با خوش نیتی  است و نباید با پرخاشگری اشتباه گرفته شود.

قوانین کار در یونان

اکثر قراردادهای یونانی نامحدود هستند. یک هفته کاری عادی در یونان شامل 40 ساعت است. زمانی که یک کار جدید را شروع می کنید، معمولا دو ماه اول آن دوره آزمایشی است که طی آن هر یک از طرفین می توانند بدون هیچ جریمه ای قرارداد کار را فسخ کنند. کارفرما برای فسخ قرارداد نامحدود ، باید حداقل از چهار ماه قبل اطلاع بدهد. میزان پرداختی پایان کار برای 16 سال کار حداکثربه اندازه 12 حقوق تعیین شده است.

کارمندان 125 درصد از دستمزد خود را برای پنج ساعت اول کارهای فوق العاده در هفته (معروف به 'extra work') و 150٪ برای هر ساعت اضافی پس از آن (در طبقه بندی 'اضافه کاری') دریافت می کنند. میزان مرخصی قانونی سالانه 20 روز تعیین شده است که پس از 25 سال کار به طور تدریجی تا 26 روز در سال افزایش می یابد. شرکت های یونانی همچنین برای شش تعطیلات رسمی سال از جمله کریسمس و سال نو به کارمندان خود حقوق می دهند.

زنان باردار در مجموع 17 هفته مرخصی زایمان دریافت می کنند، هشت هفته قبل از زایمان و نه هفته پس از آن. اگر مادر بخواهد کار کند و بعد از تولد نوزاد از حق قانونی خود برای مرخصی استفاده نکند، پدر حق دارد از این مدت مرخصی استفاده کند. علاوه بر این، به مدت 30 ماه پس از بازگشت به کار، مادر یا پدر میتوانند هرروز یک ساعت کمتر کار کنند اما حقوق آنها کاهش نیابد.

تامین اجتماعی در یونان

در یونان هم مانند بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، بیمه تامین اجتماعی اجباری است. این حق بیمه مستقیماً از حقوق شما کسر می شود. هم کارفرمایان و هم کارمندان سهمی در سیستم بیمه اجتماعی دارند. این بیمه ها به تأمین مالی سیستم مراقبت‌های پزشکی و همچنین مزایای دیگر، مانند مستمری بازنشستگی و بیکاری کمک می‌کند. سهم کارمند حدود 16 درصد از حقوق یک فرد است، در حالی که کارفرما حدود دو برابر این مبلغ را پرداخت می کند. 

بزرگترین سازمان تامین اجتماعی دولتی در یونان موسسه بیمه اجتماعی ( IKA  ) است که حدود 50 درصد از نیروی کار را پوشش می دهد. دومین کارگزار بزرگ بیمه اجتماعی OGA است که افراد شاغل در بخش کشاورزی را بیمه می کند وسومین کارگزار OAEE که شرکت بیمه برای افراد خوداشتغال می باشد . 

سیستم بازنشستگی توسط طلبکاران یونان هدف قرار گرفته است و صندوق بین المللی پول درخواست سقف 3000 یورو در ماه برای حقوق بازنشستگی کرده است. اما تا به حال این مورد عملی نشده است.

AMKA   شماره تامین اجتماعی شما در یونان

برای استفاده از تامین اجتماعی خود، باید برای دریافت شماره AMKA یا شماره تامین اجتماعی درخواست دهید. می توانید برای دریافت این شماره به نزدیکترین مرکز خدمات شهروندان KEPیا دفتر AMKA درخواست دهید. شما باید پاسپورت و گواهی وضعیت خانوادگی خود را هم همراه داشته باشید. این گواهی وضعیت خانواده شما را تأیید می کند و می توانید از طریق KEP برای دریافتش درخواست دهید.

اگر از قبل چنین سندی دارید، باید به طور رسمی به یونانی ترجمه شود. برای خردسالان تحت تکفل باید گواهی تولد هم ارائه شود. سپس یک کارت AMKA برای شما صادر می شود. خیلی مهم است که این شماره را با شماره شناسایی مالیات دهنده خود اشتباه نگیرید، زیرا این دو در یونان دو شماره جداگانه هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: