مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در یونان

تحصیل در یونان

موسسات در بخش دانشگاه یونان به صورت عمومی اداره می شوند و دارای اعتبار دولتی هستند. وزارت آموزش یونان مسئول ایجاد دستورالعمل ها و مقررات برای دانشگاه ها، با بازرسی دوره ای و کار مشاوره ای است که توسط آژانس تضمین کیفیت یونان برای آموزش عالی انجام می شود. سیستم آموزش عالی یونان مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکتری ارائه می دهد. تمامی 24 دانشگاه دولتی مورد تایید دولت یونان هستند. یونان علاوه بر دانشگاه های دولتی، دارای دانشگاه های خصوصی نیز است که اغلب به آن ها کالج می گویند. با این حال، قانون یونان به این مؤسسات کالج خصوصی اجازه نمی دهد که خود را دانشگاه بنامند. کالج ها همچنان مجاز به همکاری با دانشگاه های خارجی و ارائه دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد هستند که بیشتر به زبان انگلیسی تدریس می شوند.

تحصیل کارشناسی در یونان

طول دوره لیسانس برای اکثر رشته ها چهار سال است، به استثنای رشته های پزشکی، دندانپزشکی یا مهندسی که تکمیل آنها پنج یا شش سال طول می کشد. پس از فارغ التحصیلی، مدرک تحصیلی به دانشجو اعطا می شود. تمامی دوره های کارشناسی به زبان یونانی تدریس می شود و یک دانشجوی خارجی باید دانش زبان یونانی خود را در رشته مورد نظرش ثابت کند. شما می توانید این کار را با ارائه مدرک زبان یونانی از دانشگاه دولتی یونان انجام دهید. همچنین می توانید در آزمون زبان سراسری KPG شرکت کنید.

سیستم نمره دهی تحصیلی یونان برای تمامی مقاطع تحصیلی بر اساس مقیاس عددی 1-10 است. دانشجو برای گذراندن یک دوره باید حداقل نمره 5 و بالاتر را کسب کند. نمرات بین 8/5 - 10 بعنوان عالی (Άριστα)، از 6/5-8/49 خیلی خوب (Λίαν Καλώς) و از 5-6،49 خوب (Καλώς) رده بندی می شوند. سیستم آموزش عالی یونان بر اساس نظام اروپایی انتقال واحد درسی European Credit Transfer and Accumulation System (ECTS) بوده و به این معنی است که شما برای هر دوره ای که مطالعه می کنید، اعتبار و نمره ای کسب می کنید.زبان تحصیلی دوره لیسانس در دانشگاه های این کشور، به زبان انگلیسی و یونانی است. متقاضیان علاقمند به تحصیل در یونان به زبان یونانی می توانند بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای، این مقطع را به صورت رایگان پشت سر بگذارند. حتی کتب درسی نیز به صورت رایگان در اختیار دانشجویان قرار می گیرد. اما اگر زبان تحصیلی انگلیسی را انتخاب کنند،‌ موظف به پرداخت شهریه هستند.

استفاده رایگان از خدمات درمانی دانشجویی نیز از مزایای تحصیل در دانشگاه های یونان است. گفتنی است برای ادامه تحصیل در این مقطع، شرایط سنی وجود دارد و متقاضیان جهت ثبت نام و پذیرش تحصیلی باید حداکثر دارای 19 سال باشند. کتابخانه های بزرگی در دانشگاه های یونان وجود دارد که همواره در اختیار دانشجویان می باشد.

سیستم آموزشی لیسانس در یونان

نظام آموزشی در کشور یونان بر پایه قوانین خاصی قرار دارد. برای مثال برخی رشته های تحصیلی نظیر نیروی دریایی، ارتش، گردشگری و رشته های هنری وجود دارند که دانشجوی متقاضی برای گذراندن آنها نیازی به ورود به دانشگاه نداشته و به صورت آموزش های عالی می تواند در رشته های مذکور ادامه تحصیل دهد. بنابراین در راستای اعزام دانشجو به یونان، ادامه تحصیل در دانشگاه و تحصیلات فنی برای دانشجو امکان پذیر است.

سال تحصیلی در این مقطع به صورت 2 ترم بوده و آغاز سال تحصیلی در این مقطع از اوایل سپتامبر و پایان آن اواخر آگوست می باشد. اگر دانشجوی متقاضی زبان تحصیلی انگلیسی را برای تحصیل در یونان در مقطع لیسانس انتخاب نماید، بایستی مدرک زبان انگلیسی آیلتس با حداقل نمره 6 را اخذ نموده باشد. امکان کار حین تحصیل برای دانشجویان در دانشگاه های یونان وجود دارد و آنها در طول هفته مجاز به کار به مدت 10 الی 20 ساعت خواهند بود.


تحصیل کارشناسی ارشد در یونان

به منظور تحصیل در یونان در مقطع فوق لیسانس می بایست مدت زمان 2 سال را اختصاص داد. تلاش دانشگاه‌های یونان در این مقطع این است که اطلاعات تخصصی دانشجو افزایش یابد. اگرچه دروس تحصیلی در این دوره به زبان یونانی ارائه می‌گردد، اما تحصیل در برخی رشته ها در مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی میسر می باشد. از جمله شرایط اصلی و ضروری پذیرش تحصیلی دانشجویان متقاضی در این مقطع، ارائه مدرک زبان یونانی یا انگلیسی (آیلتس با نمره حداقل 6.5) است. پذیرش تحصیلی دانشجویان در این مقطع به صورت گزینشی انجام می‌گردد. در واقع دانشجو در صورتی که آزمون های کتبی و شفاهی را با نمرات بالا پشت سر گذاشته باشد، در پذیرش در اولویت قرار دارد.

دولت به صورت کامل تحصیلات دانشجویان این مقطع را مورد حمایت خود قرار داده و به دو قسمت دانشگاهی و آموزش عالی تقسیم شده است. چنانچه دانشجو به زبان یونانی مسلط نباشد، می‌تواند پیش از ورود به دانشگاه، اقدام به شرکت در دوره های آموزش زبان یونانی نماید. دوره Graduate Diploma (دوره یکساله) بین دوره لیسانس و فوق لیسانس قرار دارد و دانشجو درصورتی که یک سال از تحصیلات خود در مقطع فوق لیسانس را بگذراند، می‌تواند مدرک این دوره را دریافت کند.

مدارک کارشناسی ارشد منجر به اعطای مدرک فوق لیسانس تخصصی (Μεταπτυχιακό) می شود و از یک تا دو سال متغیر است. در چند سال اخیر، دوره های بیشتری به زبان انگلیسی ارائه می شوند. البته دانشجو می تواند انتخاب کند که به زبان انگلیسی یا یونانی تحصیل کند. در مورد معیارهای انتخاب و شرایط پذیرش برای دوره کارشناسی ارشد، که شامل امتحان شفاهی و/یا کتبی، مصاحبه و ارائه مدرک دانش زبان انگلیسی است. شما می توانید این مدرک را از طریق شرکت در آزمون TOEFL® iBT ارائه دهید. به خاطر داشته باشید که یونان مدارک سه ساله لیسانس را نمی پذیرد، بنابراین دانشجویی که قصد دارد برای مدرک کارشناسی ارشد درخواست کند، پس از پذیرش در این برنامه ملزم به شرکت در دوره های اضافی نیز است.

تحصیل دکترا در یونان

برای مهاجرت به یونان و ادامه تحصیل در یونان در مقطع دکترا (PHD) شرایط سنی تعیین نگردیده، اما ایجاد فاصله زمانی بین دوره های تحصیلی از سوی دانشگاه های یونان وجهه مثبتی نداشته و شانس دانشجو را جهت اخذ پذیرش تحصیلی کاهش می دهد. برای پذیرش در مقطع PHD بایستی رشته انتخابی متقاضی مرتبط با رشته تحصیلی مقطع قبلی باشد. از سوی دیگر شرط معدل برای ورود به دانشگاه وجود دارد که تقریبا نمره 7.5 از 10 در نظر گرفته شده است. مدت زمان تحصیل دکترا در یونان به نوع رشته تحصیلی بستگی دارد. به طور مثال تحصل در رشته های فنی به مدت 3 سال زمان می برد. در صورتی که انتخاب رشته های هنر و علوم اجتماعی، 5 الی 6 سال را به خود اختصاص می دهد.

نظام آموزشی آمریکایی بر سیستم آموزش دکترا و فوق لیسانس در یونان حاکم بوده و به شکلی که این دو مقطع با یکدیگر ادغام می شوند. 3 سال اول به شرکت در سمینارها و سخنرانی ها اختصاص دارد و دو سال آخر نیز مختص تحقیقات و پژوهش است. از مزیت های تحصیل در این مقطع، دریافت حقوق بر حسب نوع رشته تحصیلی است. ارائه مقالات و نشریات بین المللی و همچنین مدرک آیلتس نمره 7 از الزامات تحصیل دکترا در یونان می باشد.

دریافت ویزای دانشجویی یونان

اخذ ویزای تحصیلی یونان برای ورود به دانشگاه های یونان الزامی است. در همین راستا، اسناد و مدارک خاصی مورد نیاز است که برای دریافت ویزا بایستی توسط متقاضی ارائه گردد. این مدارک عبارتند از:

  • نامه پذیرش تحصیلی در دانشگاه انتخابی در یونان
  • مدارک شناسایی و هویتی به صورت ترجمه شده رسمی
  • سوابق شغلی
  • دارا بودن مدرک زبان انگلیسی یا یونانی
  • ارائه انگیزه نامه متقاضی (SOP)
  • ارائه سند ازدواج به صورت ترجمه رسمی (در صورتی که متقاضی متاهل باشد)
  • بیمه نامه مسافرتی
  • ارائه گواهی استطاعت مالی جهت تامین هزینه های زندگی و تحصیلی در یونان
  • تکمیل و ارائه فرم تقاضای ویزا
  • گواهی سلامت پزشکی (جسمانی و روانی)
  • پاسپورت متقاضی که حاقل 3 ماه اعتبار داشته و حداقل دارای 3 صفحه خالی باشد.
  • تعداد 2 قطعه عکس پاسپورتی
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اجازه تحصیل و ویزا یونان
اجازه تحصیل و ویزا یونان

شرایط ویزای تحصیلی یونان بیشتر برای دانشجویان بین المللی غیر اروپایی اعمال می شود. اگر شهروند اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس نباشید، برای تحصیل در یونان به گرفتن ویزای دانشجویی نیاز دارید. ناگفته نماند که باز هم باید از معتبر بودن پاسپورت خود ...

بیشتر بخوانید
زبان و فرهنگ یونان
زبان و فرهنگ یونان

اکثر دانشگاه‌های یونان و انواع مؤسسات غیرانتفاعی با هدف ترویج ارزش‌های زبان یونانی، دوره‌های ابتدایی و تحصیلات عالی را به زبان یونانی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. ...

بیشتر بخوانید
راهنمای تحصیل دانشجویان بین المللی در یونان
راهنمای تحصیل دانشجویان بین المللی در یونان

تحصیل در یونان در مقایسه با سایر مقاصد معروف اروپایی، انتخابی کاملاً مقرون به صرفه برای دانشجویان است. وزارت آموزش و امور مذهبی یونان با معرفی یونان به عنوان یک مقصد دانشگاهی جهانی تلاش کرده است تا موسسات خصوصی و دولتی این کشور را بین المللی کند. این اتفاق ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: