مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل در یونان برای دانشجویان بین المللی

تحصیل در یونان برای دانشجویان بین المللی

کشور یونان، مهد تمدن و دموکراسی، در طول سال تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می کند. علاوه بر این، دانشگاه های یونان نیز فرصتی بی نظیر برای دانشجویان بین المللی جهت گسترش دانش خود در زمینه های مختلف فراهم می کند. به طور کلی موسسات یونانی بخاطر رشته های سیاست، فلسفه، معماری و پزشکی شهرت دارند، اما اخیراً سایر رشته‌های تحصیلی نیز محبوبیت پیدا کرده‌اند. در این مقاله به بررسی نحوه تحصیل دانشجویان بین المللی در یونان خواهیم پرداخت.

نحوه تحصیل در یونان به عنوان دانشجوی بین المللی

اول و مهم‌تر از همه، دانشجویان بین المللی باید بتوانند هزینه تحصیل خود را تامین کنند. برای این کار باید از قبل برنامه ریزی کنید. ساده ترین راه این است که هزینه تحصیل خود را شخصا پرداخت کنید، اما اگر توانایی این کار را ندارید، گزینه هایی برای شما وجود دارد. بهترین راه دریافت بورسیه است و برخی از گزینه های دیگر کار پاره وقت در طول ترم و تمام وقت در زمان استراحت است. پس از آن، باید فرم درخواست خود برای دانشگاه های یونان را آماده کنید. در ادامه این مقاله به برخی از الزامات کلی پروسه ی ارسال درخواست می پردازیم. سپس، باید با استفاده از الزامات ارسال درخواست که در مرحله قبل آماده کرده اید، آن را ارسال کنید. پس از پذیرش، باید برای ویزای دانشجویی اقدام کنید.

هزینه تحصیل در یونان

دانشجویانی که از اتحادیه اروپا به این کشور می آیند، مزیت های زیادی دارند و موظف به پرداخت شهریه برای دوره های کارشناسی نیستند. دانشجویانی که در دوره های تحصیلات تکمیلی شرکت کرده و همچنین اتباع غیر اتحادیه اروپا معمولاً سالانه از 1/000 تا 9/000 یورو پرداخت می کنند. این مبلغ شامل قیمت وسایل مورد نیاز آموزشی مانند کتاب های درسی نیز می شود. یونان از نظر هزینه های روزانه، به عنوان یک کشور ارزان قیمت اروپایی در نظر گرفته می شود. بدیهی است که هزینه های دقیق با توجه به محل اقامت، نیازهای غذایی، نوع حمل و نقل و سرگرمی های روزانه تعیین می شود، اما مبلغ 450-800 یورو هزینه متوسط ماهانه یک دانشجو را پوشش می دهد.

الزامات عمومی ارسال درخواست برای تحصیل در یونان

معیارهای پذیرش می تواند از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت باشد، اما برخی از قوانین کلی را می توان بررسی کرد. پاراگراف های زیر ممکن است برای کسانی که می خواهند نگاهی اجمالی به شرایط داشته باشند مفید باشد.

الزامات زبان برای دانشجویان مقطع کارشناسی در یونان

اول از همه، همانطور که در دستورالعمل های عمومی برای پذیرش تحصیلات عالی صادر شده توسط وزارت آموزش یونان بیان شده است، دانشجویان بین المللی که مایل به شروع تحصیلات دانشگاهی خود در یونان هستند، باید مدرکی مبنی بر اثبات سطح زبان یونانی داشته باشند (حداقل سطح B2 مورد نیاز است.). مهم تر از آن، فقط گواهی های ارائه شده توسط دانشگاه آتن Athens، دانشگاه تسالونیکی Thessaloniki یا مرکز زبان یونانی پذیرفته می شوند. البته این در صورتی است که شما در رشته یونانی تحصیل می کنید.

داوطلبانی که موفق به تکمیل آزمون زبان یونانی نمی شوند، نمی توانند گواهینامه دریافت کنند و باید شروع تحصیل خود را به تعویق بیندازند و در نهایت می توانند از آموزش رد صلاحیت شوند. این مقررات برای همه پذیرش های بین المللی اعمال می شود. دانشگاه های منفرد، به عنوان مثال دانشگاه کرت Crete، به دستورالعمل های وزارتخانه در صفحه اصلی خود اشاره می کنند. با نگاهی به معیارهای سطح زبان انگلیسی، شرایط کم تر چالش برانگیز است. تعجب آور است، اما اکثر دانشگاه های یونان انتظارات خاصی در مورد سطح زبان انگلیسی برای متقاضیان دوره های BA و BSC ندارند. با این حال، چند مؤسسه وجود دارند که بر این جزئیات تأکید داشته و بیشتر به آزمون هایی مانند تافل، کمبریج و آیلتس نیاز دارند.

به عنوان مثال، لیسانس در رشته اداره و حکومت، دانشکده حقوق و حکومت اروپا متقاضیانی را با حداقل نمره 80 در تافل iBT یا سطح C در گواهی مهارت کمبریج می پذیرند. سایر آزمون های بین المللی با نتایج مشابه نیز امکان پذیرفته شدن دارند.

مثال دیگر کالج مدیترانه است، که در آن داوطلبان باید دارای آزمون آیلتس (حداقل 6) یا آزمون انگلیسی آکادمیک پیرسون (حداقل 51 امتیاز) باشند. علاوه بر این، سطح B2 در مقیاس انگلیسی کمبریج یا امتحان معادل دیگری نیز پذیرفته می شود.

به طور کلی، به نظر می رسد که موسسات عالی یا نیازی به مدرک از داوطلبان مقطع کارشناسی ندارند یا آنها را با حداقل سطح متوسط   / B2 زبان انگلیسی می پذیرند. با این وجود، توجه به این نکته مهم که شرایط ممکن است بسته به بخش و دوره درخواست تغییر کند، باید حتما صفحه اصلی دانشکده و رشته انتخابی خود را بررسی کنید.


الزامات زبان برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در یونان

همانطور که قبلاً گفته شد، متقاضیان کارشناسی ارشد و MSC باید بدانند که دستورالعمل های عمومی برای پذیرش تحصیلات عالی وزارت آموزش یونان برای آنها نیز اعمال می شود. به طور مشابه دانشجویان کارشناسی، باید در امتحانات سازماندهی شده توسط دانشگاه آتن Athens، دانشگاه تسالونیکی Thessaloniki یا مرکز زبان یونانی به سطح B2 دست یابند. موسساتی مانند دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر در کرت Crete به این موضوع در دستورالعمل ها یا به سند ذکر شده در بالا اشاره می کنند.

در مورد دوره های به زبان انگلیسی، داوطلبان باید گواهی مهارت انگلیسی نیز ارائه دهند. همانطور که در وب سایت دانشگاه ارسطو تسالونیکی Aristotle University of Thessaloniki مشخص شده است، دانشجویان غیر بومی کارشناسی ارشد در رشته رسانه های دیجیتال، ارتباطات و روزنامه نگاری، ملزم به ارائه سطح C1 مهارت های زبان انگلیسی هستند. آنها گواهینامه های مختلفی را از جمله حداقل نمره 7 در آیلتس، 100 در آزمون تافل iBT، 600 در آزمون تافل PBT، حداقل نمره 76 در آزمون PTE آکادمیک، یا آزمون کمبریج انگلیسی پیشرفته (CAE) می پذیرند.

برای پذیرش در دوره کارشناسی ارشد حقوق LLM اتحادیه اروپا که زیر نظر دانشکده حقوق و حکومت اروپا است، دانشجویان باید حداقل نمره 90 در تافل iBT یا سطح B یا بالاتر در گواهی مهارت کمبریج کسب کنند. سایر آزمون های بین المللی با نتایج مشابه نیز ممکن است پذیرفته شوند.

دانشگاه بین المللی یونان International Hellenic University نیز انواع مختلف آزمون را می پذیرد. در مورد آیلتس حداقل نمره 6.5، در تافل iBT نمره 90، در TOEIC نمره 850 مورد نیاز است.

ظاهراً برای دوره های کارشناسی ارشد طیف گسترده ای از انواع آزمون پذیرفته می شود، اما به طور کلی سطح C1  مورد نیاز است(90-100 نمره تافل / نمره 6,5-7 در آیلتس یا سایر آزمون ها). بدیهی است که شرایط بسته به هر موسسه و رشته متفاوت است.

الزامات ارسال درخواست برای دانشجویان مقطع کارشناسی در یونان

مقررات فرم درخواست مربوط به کلیه پذیرش های دانشگاه در مقطع کارشناسی توسط وزارت آموزش، تحقیقات و امور مذهبی در یونان تعریف شده است. سندی که در این پیوند پیدا می شود شرایط را برای اتباع اتحادیه اروپا و همچنین دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا شرح می دهد. این دستورالعمل های کلی برای همه موسسات عالی اعمال می شود، اگرچه برخی از دانشگاه ها ممکن است شرایط اضافی داشته باشند.

برای تحصیل در یونان به عنوان دانشجوی بین المللی به موارد زیر نیاز دارید:

  • گواهی مدرسه متوسطه
  • گواهی نامه نگاری مدرسه متوسطه
  • مدرکی مبنی بر اینکه متقاضی در 2 کلاس آخر دبیرستان شرکت کرده است
  •  میانگین نمرات کل
  • مدرکی که نشان دهد داوطلب حق ادامه تحصیل در دانشگاه را دارد
  • تاییدیه برنامه درسی دبیرستان داوطلب
  • تأیید منشاء متقاضی و والدین (که نشان می دهد یا یکی از والدین اصالتا یونانی ندارند یا هیچ یک از آنها یونانی نیستند)
  • دو قطعه عکس متقاضی (در اندازه کوچک)
  • فتوکپی گذرنامه یا سایر مدارک شناسایی داوطلب
  • بیانیه رسمی متقاضی در مورد

نداشتن مدرک فارغ التحصیلی از یک دبیرستان یونانی که مدرکی از دانشکده یا گروه آموزش عالی یونان ندارد و در هیچ دانشکده یا گروه آموزش عالی یونان در سال 2017 یا قبل از آن پذیرفته نشده است.

الزامات درخواست برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در یونان

در مورد دوره های کارشناسی ارشد، تنوع بسیار بیشتری دارد، زیرا موسسات، آزادی بیشتری برای کنترل فرآیند دارند. همانطور که در وب سایت دانشگاه بین المللی یونان توضیح داده شده است، متقاضیان دوره های کارشناسی ارشد و MSC باید بتوانند مدارک زیر را ارائه دهند:

  • فرم درخواست تکمیل شده همراه با بیانیه شخصی 500 کلمه ای
  • مدرک دانشگاهی BA یا BSC در رشته مرتبط
  • یک کپی با کیفیت از گواهی مدرک و ریز نمرات (با نمرات کسب شده و لیست دقیق دوره ها)
  • دو مرجع دانشگاهی
  • مدرک زبان انگلیسی
  • دو عکس از متقاضی در اندازه پاسپورت
  • رزومه

الزامات درخواست برای همه رشته ها هر سال توسط وزارت آموزش و پرورش و دانشگاه ها به روز می شود. در نتیجه، قبل از ثبت درخواست به یک تحقیق کامل جهت ارائه تمامی مدارک نیاز دارید.


روش درخواست برای تحصیل در یونان

مهلت ارسال درخواست برای دانشجویان مقطع کارشناسی در کشور یونان بین پایان ماه ژوئیه و اوایل آگوست (برای دوره‌هایی که از سپتامبر همان سال شروع می‌شوند) است. در مورد دوره های تحصیلات تکمیلی، موسسات آزادی بیشتری برای تعیین زمان دقیق آن دارند. علاوه بر این، چندین دانشگاه یک سیستم درخواستی را ایجاد کردند، یعنی داوطلبان در تمام طول سال پذیرش می شوند. به عنوان مثال، دانشگاه اقتصاد و تجارت آتن Athens، فرآیند درخواست MSC در مدیریت منابع انسانی را در اول ماه آوریل باز و در 2 ژوئن سال جاری آن را تعطیل کرد.

مراحل درخواست برای دانشجویان مقطع کارشناسی در یونان

با توجه به خط مشی دانشکده حقوق و حکومت اروپا، داوطلبانی که برای دوره های BA/BSC اقدام می کنند باید مراحل زیر را طی کنند:

  • انتخاب رشته مورد نظر و حمع آوری مدارک لازم
  • پرداخت هزینه ارسال درخواست (50 یورو)
  • ارسال فرم درخواست همراه با پیوست کردن مدارک لازم به صورت آنلاین
  • ارسال ایمیل های جداگانه
  • از داوطلبان واجد شرایط دعوت به مصاحبه می شود.

و در آخر منتظر نتیجه فرآیند باشید.

مراحل ارسال درخواست برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در یونان

روند پذیرش در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ارسطو تسالونیکی Aristotle University of Thessaloniki با توجه به رسانه ها، ارتباطات و اخبار  به شرح زیر است:

  • بررسی و انتخاب دوره تحصیلی
  • پلت فرم ارسال درخواست بین 1 تا 6 ماه سپتامبر باز است.
  • درخواست ها باید به صورت آنلاین ارسال شوند.
  • هرچه ارسال زودتر انجام شود، شانس موفقیت بیشتر است.
  • پس از ارسال درخواست، ایمیلی مبنی بر تایید به شما ارسال می گردد.
  • در صورت درخواست مدارک اضافی در ایمیل، متقاضی باید در اسرع وقت آنان را ارسال کند.
  • هیئت مدیره پذیرش ممکن است مصاحبه های آنلاین یا آفلاین انجام دهد یا نمونه هایی از کارهای دانشگاهی را درخواست کند.
  • نتیجه نهایی طی یک ماه (تقریبا) ارسال می شود.

متقاضیان ممکن است یک پیشنهاد بدون قید و شرط (مکان پیشنهاد شده) یا یک پیشنهاد مشروط دریافت کنند (شرایط بیشتری برای پذیرش وجود دارد).

برخی از متقاضیان ممکن است در لیست انتظار قرار گیرند (و تصمیم نهایی را بعداً دریافت می کنند) یا لیست رزرو (در صورت انصراف ممکن است پیشنهاد دیرهنگام دریافت کنند)

برای تحصیل در یونان به عنوان یک دانشجوی بین المللی باید در ابتدا درخواست خود را ارسال کنید. پس از ارسال درخواست، باید منتظر بمانید تا نتیجه پذیرش خود را دریافت کنید.

اطلاعات ویزا برای تحصیل در یونان

در مورد مقررات ویزا، تمایزی بین شهروندان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا حاکم است. اتباع اتحادیه اروپا نیازی به ویزا ندارند، در حالی که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا باید ویزا دریافت کنند.

اتباع کشورهای ثالث باید شخصاً تا 365 روز برای دریافت ویزای معتبر به نمایندگان سفارت یونان مراجعه کنند. سپس اجازه اقامت تا پایان سال تحصیلی برای آنان صادر می شود.

برای داشتن یک برنامه موفق، دانشجویان باید دارای شرایط خاصی باشند. به عنوان مثال، آنها به نامه پذیرش خود از دانشگاه، مدرکی مبنی بر درآمد کافی برای تأمین هزینه تحصیل خود و تأیید پرداخت هزینه های دانشگاه نیاز دارند. گذرنامه و فرم عدم سوابق کیفری نیز باید ارائه شود.

البته این ساده ترین مرحله برای دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در یونان است زیرا در صورت تهیه مدارک مورد نیاز، دریافت ویزای دانشجویی تقریبا تضمینی است.

روند ارسال درخواست، آزمون ورودی و ارائه مدارک ممکن است طاقت فرسا باشد، اما مطمئنا ارزشش را دارد. خب، در نهایت چیز دیگری باقی نمانده است جز اینکه از سفر خود به این بهشت   مدیترانه ای لذت برده و فهرستی از مکان های دیدنی که قصد دارید پس از اولین سخنرانی تان از آنها دیدن کنید، تهیه کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

اجازه تحصیل و ویزا یونان
اجازه تحصیل و ویزا یونان

شرایط ویزای تحصیلی یونان بیشتر برای دانشجویان بین المللی غیر اروپایی اعمال می شود. اگر شهروند اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپا یا سوئیس نباشید، برای تحصیل در یونان به گرفتن ویزای دانشجویی نیاز دارید. ناگفته نماند که باز هم باید از معتبر بودن پاسپورت خود ...

بیشتر بخوانید
زبان و فرهنگ یونان
زبان و فرهنگ یونان

اکثر دانشگاه‌های یونان و انواع مؤسسات غیرانتفاعی با هدف ترویج ارزش‌های زبان یونانی، دوره‌های ابتدایی و تحصیلات عالی را به زبان یونانی به دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهند. ...

بیشتر بخوانید
راهنمای تحصیل دانشجویان بین المللی در یونان
راهنمای تحصیل دانشجویان بین المللی در یونان

تحصیل در یونان در مقایسه با سایر مقاصد معروف اروپایی، انتخابی کاملاً مقرون به صرفه برای دانشجویان است. وزارت آموزش و امور مذهبی یونان با معرفی یونان به عنوان یک مقصد دانشگاهی جهانی تلاش کرده است تا موسسات خصوصی و دولتی این کشور را بین المللی کند. این اتفاق ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: