مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای کامل تحصیل دکترا در نروژ

راهنمای کامل تحصیل دکترا در نروژ

تحصیل در مقطع دکترا در نروژ مزایای زیادی دارد. نروژ دارای منابع طبیعی فراوان و اقتصادی قوی است و با این وجود فرهنگ  استقبال کننده و  آینده نگری را حفظ می کند. نمونه عالی این امر سیستم آموزش عالی آن است که آموزش و تحقیقات قابل تحسینی ارائه می دهد. تعداد دانشگاه های نروژ بسیار کم است، با این حال اغلب از آنچه که از آنان انتظار می رود عملکرد بهتری دارند. به طور قابل توجهی، دانشگاه های دولتی نروژ آموزش رایگان برای دانشجویان خود ارائه می دهند. این راهنما هر آنچه که باید در مورد تحصیل دکترا در نروژ بدانید از جمله اطلاعاتی در مورد دانشگاه های نروژ، ساختار دوره دکترا، برنامه های کاربردی، بودجه و ویزا را پوشش می دهد‌.

 فرصت های دکترا در کشور نروژ - چه چیزی برای ارائه در سال 2022 هست؟

 نروژ که به عنوان 'ملت دانش' شناخته می شود، به یادگیری مادام العمرش افتخار می کند. علیرغم اندازه کوچک سیستم آموزش عالی، نروژ دارای دانشگاه های پیشرو بسیاری در جهان است که آموزش با کیفیت بالا ارائه می کنند. این کشور همچنین هنرمندان، متفکران و دانشمندان شگفت انگیزی مانند لودویگ هولبرگ Ludvig Holberg ، ادوارد مونک Edvard Munch، رولد آموندسن Roald Amundsen، مگنوس کارلسن Magnus Carlsen و 13 برنده جایزه نوبل را پرورش داده است. مدرک دکترای نروژ همچنین شما را قادر می سازد در کشوری زیبا، با مجموعه ای از پدیده های طبیعی منحصر به فرد که در هیچ جای دیگری قابل تجربه نیستند، تحصیل کنید. دلایل فوق العاده ای برای تحصیل در مقطع دکترا در نروژ وجود دارد:

  •  عدم پرداخت هزینه تحصیل – سیستم آموزش عالی نروژ شهریه ای از دانشجویان نمی گیرد. محققین دکترا در نروژ کارمند به حساب می آیند  و شما حقوق ماهانه دکترا بدست خواهید آورد و همچنین حقوق مرتبط با کارگران.
  •  شادی – نروژ به طور منظم به عنوان کشوری با بهترین کیفیت زندگی در جهان رتبه بندی می شود
  •  زیبایی های طبیعی – نروژ همچنین یکی از زیباترین کشور های جهان است. آبدره‌های آرام، تندرای قطب شمال، شفق‌های شمالی و عینک‌های خورشیدی این کشور رو به جایی عالی برای تحصیل تبدیل می کند.
  •  انگلیسی زبانان – انگلیسی به صورت گسترده ای با استاندارد های فوق العاده ای در اسکاندیناویا سخن گفته می شود
  •  جامعه برابری طلب – برابری یکی از مهمترین ارزش های جامعه ی نروژ امروزی است، که این کشور را تبدیل به مقصدی امن و آینده نگرانه ای برای تحصیل می کند
  •  مکانی منحصر به فرد برای تحقیق – موقعیت بخصوص نروژ که میان اروپا و قطب شمال است به این معناست که می تواند آموزش تخصصی تحقیق در زمینه هایی مانند تحقیقات زیر دریایی، انرژی و اقلیمی، پزشکی و سلامتی، غذا، تکنولوژی ارتباطات، بیوتکنولوژی، دانش مواد و نانوتکنولوژی ارائه دهد

 و البته، به عنوان یک دانشجوی بین الملی در نروژ می توانید تصور کنید که سنت های ماجراجویان وایکینگ و کاشفان قطبی را با تحقیقات دکترا خود ادامه می دهید

تحصیلات کارشناسی ارشد در نروژ 2022- جزئیات مهم
ویژگی ها شرایط
دانشگاه‌ها 22
برندگان جوایز نوبل 13
قدیمی ترین دانشگاه دانشگاه اسلو (1811)
تعداد دانشجویان خارجی 12400
طول دوره‌ی تحصیل در مقطع دکترا 3 تا 4 سال
میانگین هزینه‌ها برای دانشجویان نروژی رایگان است
سال تحصیلی آگوست تا جون

دانشگاه های نروژ برای تحصیل دکترا

 4 نوع اصلی موسسه های دانشگاهی در نروژ وجود دارد. بخش عمده ای دولتی و توسط دولت اداره می شوند ولی مجموعه ای از موسسات خصوصی نیز وجود دارد. بیشتر دانشجو های دکترا در دانشگاه های دولتی تحصیل خواهند کرد. دانشگاه ها اصلی ترین موسسه ی آموزشی و پژوهشیِ آموزش عالی در نروژ هستند. آنها معمولاً طیف وسیعی از مدارک تحصیلات-تکمیلی را ارائه می دهند و دارای قدرت علمی گسترده ای هستند که آنها را قادر می سازد تا برنامه های خود را تأیید کنند. ده دانشگاه در نروژ وجود دارد. دانشگاه های تخصصی بسیار شبیه به دانشگاه های عادی هستند ولی دوره های تحصیلات تکمیلیی در یک حوزه ی پژوهشی متمرکز ارائه می دهند. سه مورد از این موسسات در نروژ وجود دارد. کالج های های دانشگاهی بسیار شبیه به دانشگاه ها هستند، بجز اینکه موسسات خصوصی هستند و باید برای اعتبار سنجی خارجی اقدام شود. هشت کالج دانشجویی معتبر هستند. دانشگاه های تخصصی خصوصی، موسسات خصوصی آموزش عالی هستند که در نروژ دوره هایی در زمینه های تخصصی در اختیار می گذارند. همانند کالج های دانشگاهی، این دانشگاه ها نیز به اعتبار سنجی خارجی نیازمند هستند. سه دانشگاه تخصصی خصوصی معتبر هستند.




شهر های دانشگاهی نروژ 

در نروژ چندین شهر با یک یا چند دانشگاه و تعداد زیادی دانشجو وجود دارد:

  • تحصیل در اسلو
  • تحصیل در برگن
  • تحصیل در تروندهایِم
  • تحصیل در ترومسو
  • تحصیل در کریستیانسند

رتبه بندی دانشگاه های نروژ در سال 2022

با اینکه نروژ کشور کوچکی است، سیستم آموزش عالی این کشور می تواند این سیستم را در کشور های بزرگتر به چالش بکشد و تعداد قابل توجهی از دانشگاه های نروژ در جدول های رتبه بندی بین المللی قرار دارند.

5 دانشگاه برتر نروژ در سال 2022
دانشگاه THE 2022 QS 2022 ARWU 2021
دانشگاه اوسلو
=119 102 61
دانشگاه برگن 201-250 194 301-400
UiT The Arctic University of Norway 351-400 =440 -
Norwegian University of Science and Technology 401-500 =369 101-150
University of Stavenger 401-500 - -

اعتبارسنجی مدارک تحصیلی نروژ

موسسات آموزش عالی دولتی نروژ (دانشگاه ها و دانشگاه های تخصصی) حق خود اعتبار سنجی دارند و می توانند مدارک خود را سازمان دهی و اعطا کنند. موسسات خصوصی باید مدارک تحصیلات تکمیلی خود را به تایید آژانس تضمین کیفیت در آموزش نروژ (NOKUT4) برسانند. این آژانس نقش کلیدی در حاکمیت بر تمام موسسات آموزش عالی دارد.

ساختار دوره دکترا در نروژ

برنامه های دوره دکترا در نروژ شامل صلاحیت های سه سیکلِ، بدنبال پروسه ی بولونیا است. بدین منظور از شما خواسته خواهد شد که تحقیقی اجرا کرده و رساله دکترا بنویسید. اغلب، دوره های دکترا در نروژ از یک قالب ساختار یافته پیروی می کنند. این معمولاً شامل یک مؤلفه آموزشی قبل از شروع تحقیقات دکترا و نوشتن پایان نامه است. همچنین ممکن است شما یک کارمند دانشگاه با حقوق استخدامی همراه در نظر گرفته شوید. در این صورت، شما مسئولیت های آموزشی و اداری را بر عهده خواهید داشت.

طول دوره دکترا در نروژ

دوره دکترای تمام وقت معمولی در نروژ سه سال طول می کشد. با این حال، برای یک برنامه دکتری ساختاریافته با وظایف سازمانی و آموزش تخصصی، ممکن است به مدت چهار سال در دانشگاه خود استخدام شوید.

سوپروایزر در دوره دکترا در نروژ

مانند انگلستان، دانشجویان دکترا یک محقق ارشد به عنوان استاد راهنما خواهند داشت. آنها به طور منظم بر کار تحقیقاتی، پیشرفت پروژه و نگارش پایان نامه شما نظارت و ارزیابی خواهند کرد. همچنین ممکن است سرپرستان دیگری با مسئولیت های خاص داشته باشید.




ارزیابی و امتحان در دوره دکترا در نروژ

پایان نامه دکترای شما توسط کمیته ای متشکل از حداقل سه نفر از اساتید ارشد با حداقل یک ممتحن خارجی خوانده خواهد شد. بعد از اینکه پایان نامه برسی و توسط کمیته تایید شد، از تحقیقات شما باید به صورت شفاهی طی حداقل یک سخنرانی و یک جلسه دفاع عمومی پایان نامه در برابر کمیته ی بررسی سازمانی مخالفان دفاع شود.

هزینه ها و بودجه دکترا در نروژ

یکی از جنبه های مهم و جذاب تحصیل دکترا در نروژ این است که شهریه برای همه دانشجویان رایگان است. با این حال، این کشور هزینه زندگی بالایی دارد. بنابراین، نوعی بودجه نگهداری معمولاً ضروری است.

هزینه دکترا در نروژ

هیچ شهریه ای برای پرداخت برنامه های دکترا در دانشگاه های نروژ وجود ندارد. با این حال، در بسیاری از دانشگاه‌های نروژ از شما انتظار می‌رود که هر ترم 50 تا 100 یورو برای عضویت و کارت دانشجویی به اتحادیه دانشجویی بپردازید.

بودجه دکترا در نروژ

اگرچه هزینه های تحصیل برای تحصیل در مقطع دکترا به طور معمول رایگان است، نروژ هزینه زندگی بالایی دارد. اکثر داوطلبان دکترا یا از طریق استخدام در دانشگاه (و مسئولیت های مرتبط با آن) یا از طریق کار پاره وقت به این امر کمک می کنند. با این حال، تعداد محدودی فرصت هایی برای کمک مالی به دانشجویان بین المللی نیز وجود دارد. اینها معمولاً برای کاهش هزینه های نگهداری در طول مطالعه شما در نظر گرفته شده است. بسیاری از این بورسیه ها و کمک های مالی دارای محدودیت ها و پیش نیازهای مهمی هستند که باید به آنها توجه کرد. مثالها عبارتند از:

  • دانشجو های EEA5 (از اروپا باشند): کمک هزینه های نروژ به دانشجو های محدوده ی اروپا ارائه می شود. شما ماهانه کمک هزینه ی 600 تا 1200 یورو دریافت خواهید کرد.
  • خیریه ی آنگلو-نورس سوسایتی (Anglo-Norse society) کمک هزینه و کمک هزینه های زندگی برای دانشجو های اهل انگلستان که در نروژ تحصیل میکنند ارائه می دهد.
  • طرح Erasmus+ می تواند بودجه و وام اراسموس را برای دانشجویان منطقه اقتصادی اروپا که در خارج از کشور تحصیل می کنند فراهم کند.

درخواست برای دکترا در نروژ

درخواست های دکترا در نروژ توسط موسسات تحقیقاتی جداگانه پردازش می شود. بنابراین، الزامات، مستندات و مهلت های درخواست برنامه دکترا می تواند بین مؤسسات متفاوت باشد. درخواست ها همچنین باید مستقیماً به دانشگاه مورد نظر ارسال شود.

شرایط پذیرش دکترا در نروژ

درخواست دهنده ها برای دوره ی PhD در نروژ، باید مدرک ارشد در رشته ای در زمینه ای مرتبط داشته باشند. درجه ای متناظر با این مدرک، ممکن است قابل پذیرش باشد - شما می توانید واجد شرایط بودن مدارک خود را در آژانس نروژی برای تضمین کیفیت در آموزش بررسی کنید (NOKUT). الزامات درخواست برای دوره ی دکترا در بین موسسات تحقیقاتی متفاوت است. بهتر است شما با دانشگاه مد نظر خود، این الزامات را چک کنید. از کاندید های دوره ی دکترا خواسته خواهد شد تا ارائه ی تحقیقاتی مناسب یا شرح پروژه ای بنویسند و فرم های درخواست مرتبط را پر کنند. ممکن است از شما همچنین درخواست شود تا مستندات معمول دیگری برای این دوره ارائه دهید. برخی موارد اضافی که ممکن است مورد نیاز باشد شامل موارد زیر است: 

  • کپی های تایید شده از تمام مستندات مربوط به پیشینه ی تحصیلی
  • برنامه ی بودجه شما برای تحصیل (برای 3-4 سال کامل تحصیل، به علاوه اطلاعاتی راجع به منبع و نوع بودجه)
  • بیانیه ای که هر گونه نیاز علمی یا منابع مادی مهم را توصیف می کند
  • نام حداقل یک استاد راهنما پیشنهادی (مگر اینکه خلاف آن تصریح شده باشد)

الزامات زبان دوره دکترا در نروژ

اکثر برنامه های دکترا در نروژ به زبان انگلیسی تدریس می شوند. داوطلبان احتمالی دکترا از کشورهای غیر بومی انگلیسی زبان باید نمرات آزمون های زبان انگلیسی را ارائه دهند. آزمون و نمرات مورد نیاز می تواند بین مؤسسات تحقیقاتی مختلف نروژ متفاوت باشد و حتی ممکن است بسته به برنامه دکترا متفاوت باشد.

برخی از برنامه های دکترا ممکن است به زبان نروژی تدریس شوند. به طور مشابه، نمرات آزمون های زبان نروژی باید برای افراد غیر بومی نروژی ارائه شود. نمرات مورد نیاز بسته به موسسه تحقیقاتی و برنامه تحصیلی متفاوت است. حتی اگر زبان نروژی زبان آموزشی نباشد، تسلط به زبان نروژی از نظر آکادمیک و در زندگی روزمره مفید خواهد بود.




فرایند پذیرش درخواست دکترا در نروژ

در نروژ، برنامه‌های دکترا درخواست‌های شغلی رسمی هستند. برای تکمیل پذیرش، باید یک قرارداد کتبی بین نامزد دکترا، استاد راهنما، و دانشگاه یا شورای تحقیقات نروژ (یا شریک صنعتی / سرمایه‌گذار، در صورت لزوم) امضا شود.

ویزای دانشجویی دکترا در نروژ

نروژ کشوری استقبال کننده از دانشجویان دکترا است و این امر با فرآیند نسبتا ساده مهاجرت منعکس می‌شود. داوطلبان دکترا همچنان باید برخی از مدارک مهم سفر را دریافت کنند. دانشجویان دکترا از اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا (EEA)/ سوئیس برای سفر به نروژ نیازی به ویزا نخواهند داشت. سایر دانشجویان بین المللی برای ورود به کشور نیاز به ویزا دارند. در نروژ، ویزا فقط تا 90 روز اعتبار دارد. در عوض، به اجازه اقامت دانشجویی، بیمه درمانی و شماره هویت نروژی نیاز دارید.

دانشگاه آینده شما می تواند به شما در مورد روند ویزای شما مشاوره داده و به شما کمک کند. همچنین می توانید اطلاعات بیشتر را در نزدیکترین سفارت نروژ خارجی خود بیابید.

اجازه اقامت دانشجویی در نروژ 

برای تحصیل در مقطع دکترا در نروژ برای بیش از سه ماه، ممکن است به اجازه اقامت دانشجویی نیاز داشته باشید. برای داوطلبان دکترا از کشورهای اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا (EEA) ، شما فقط باید در سه ماه اول زندگی در نروژ در پلیس محلی ثبت نام کنید.

برای داوطلبان دکترا از کشورهای غیر اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا (EEA) ، باید برای اجازه اقامت دانشجویی اقدام کنید. برای واجد شرایط بودن برای این کار، تقریباً به 11039.53 یورو برای پوشش هزینه های زندگی نیاز دارید. اگر در یک دانشگاه خصوصی تحصیل می کنید و شهریه پرداخت می کنید، برای پوشش این هزینه ها نیز به بودجه اضافی نیاز خواهید داشت. این پول معمولاً باید به حساب بانکی نروژ واریز شود. همچنین هزینه پردازش حدود 545 یورو برای هر درخواست وجود دارد.

داوطلبان دکترا از کشورهای شمال اروپا (دانمارک، فنلاند، ایسلند و سوئد) فقط باید محل اقامت خود را به اداره ثبت ملی گزارش دهند.




بیمه درمانی دانشجویان بین المللی در نروژ

  • همه داوطلبان دکترا برای دسترسی به درمان پزشکی در نروژ به نوعی بیمه درمانی نیاز دارند.
  • دانشجویان اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا/ سوئیسی که دارای کارت بیمه سلامت اروپا (EHIC) هستند واجد شرایط درمان بهداشتی در نروژ هستند. اگر EHIC ندارید، باید شکل دیگری از بیمه پزشکی داشته باشید.
  • دانشجویان بین المللی دکترای غیر اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا/ سوئیس (که بیش از یک سال در نروژ تحصیل می کنند) پس از ثبت نام در یک موسسه تحقیقاتی و دریافت مجوز اقامت دانشجویی، تحت طرح بیمه ملی نروژ بیمه خواهند شد.
  • دانش آموزان شمال اروپا (دانمارکی، فنلاندی، ایسلندی و سوئدی) پس از ثبت نام در ثبت ملی جمعیت، به طور خودکار از خدمات بهداشتی برخوردار می شوند.

شماره هویتی نروژی

برای اقامت بیش از شش ماه در نروژ، همچنین باید نقل مکان خود را گزارش دهید و یک شماره شناسایی نروژی دریافت کنید. برای انجام این کار، قبل از نقل مکان، باید در اداره مالیات نروژ وقت بگیرید تا در عرض هشت روز پس از ورود، جابجایی خود را گزارش دهید.

اسنادی که معمولاً برای گزارش حرکت شما مورد نیاز است عبارتند از:

  • پاسپورت یا کارت ملی شما
  • گواهی ثبت نام پلیس
  • قرارداد ملک (خرید یا اجاره)
  • قرارداد کار (برای دانشجویان شاغل در مقطع دکتری)
  • تایید پیشنهاد محل تحصیل
  • هر مدرک اضافی دیگر (این مورد توسط اداره مالیات نروژ درخواست خواهد شد)

با این کار می توانید یک حساب بانکی نروژی باز کنید و کارت دانشجویی دریافت کنید.

اقدامات بعدی در تحصیل دکترا در نروژ

تحصیل در مقطع دکترا در نروژ فرصتی را برای تحقیقات با کیفیت بالا در سطح جهانی فراهم می کند و باید یک مدرک قابل توجه برای کار آینده باشد. به عنوان یک محقق دکتری شاغل در نروژ، تجربه حرفه ای کار نروژی را دریافت خواهید کرد که برای تلاش های آینده مفید خواهد بود. نروژ از متخصصان بین المللی استقبال می کند و روند مهاجرت نسبتاً ساده است. این کشور دارای یک سیستم رفاهی و اجتماعی بسیار مورد توجه با مزایای فراوان است.

آیا می توانم بعد از دکترا در نروژ کار کنم؟

به طور معمول پس از اتمام دوره دکترا، ادامه کار در نروژ امکان پذیر است. علاوه بر سایر اسناد بین المللی که در بخش ویزای دانشجویی ذکر شده است، شما همچنین باید:

  • کارت کسر مالیات داشته باشید
  • اظهارنامه مالیاتی را ارسال کنید
  • اخطارهای تشخیص مالیات را دریافت کنید
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ساخت آینده ی کاری در نروژ
ساخت آینده ی کاری در نروژ

در صورتی که مجوز تحصیل به شما داده شود، می توانید در حین تحصیل در هفته تا 20 ساعت و در ایام تعطیل بصورت تمام وقت کار کنید. ...

بیشتر بخوانید
فرهنگ و ورزش در نروژ
فرهنگ و ورزش در نروژ

نروژ به عنوان یک کشور فرهنگی به طور پیوسته در حال رشد است. مردم این کشور به فرهنگ علاقه مند هستند و حاضرند برای آن زمان و هزینه ی زیادی صرف کنند. همچنین در نروژ سنت گسترده ای مبنی بر مشارکت و کمک به فرهنگ و رشد فرهنگی وجود دارد. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در نروژ
تحصیل در نروژ

بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های نروژ به طور طبیعی در شهرهای بزرگ واقع شده اند. با این حال، دولت فعالانه با حمایت از شهرهای کوچکتر با کمک های بلاعوض و سایر طرح های تأمین مالی، مناطق دورافتاده را بازسازی و رشد می دهد. با توجه به این سیاست، دانشکده های دانش ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: