مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
فرهنگ و ورزش در نروژ

فرهنگ و ورزش در نروژ

نروژ به عنوان یک کشور فرهنگی به طور پیوسته در حال رشد است. مردم این کشور به فرهنگ علاقه مند هستند و حاضرند برای آن زمان و هزینه ی زیادی صرف کنند. همچنین در نروژ سنت گسترده ای مبنی بر مشارکت و کمک به فرهنگ و رشد فرهنگی وجود دارد.

ادبیات، موسیقی، هنر در نروژ

علیرغم داشتن جمعیت کم، نروژ دارای جاذبه های هنری فوق العاده غنی، کامل و متنوعی است: از ایبسن Ibsen گرفته تا کناوسگارد Knausgård، از گریگ Grieg گرفته تا کیگو Kygo و همچنین از مونک Munch گرفته تا پوشواگنر Pushwagner. این جاذبه های هنری از طریق بودجه دولتی هنرمندان و موسسات از طریق شورای هنر نروژ که همه نوع هنر و هنرمندان سراسر نروژ را از نظر مالی تامین می کند، حمایت می شود.

افراد برجسته فرهنگی مانند ادوارد مونک Edvard Munch و هنریک ایبسن Henrik Ibsen هنوز هم به طور گسترده به عنوان چهره های تأثیرگذار در تاریخ هنر و ادبیات شناخته می شوند. امروزه، نروژ همچنان صادرکننده اصلی فرهنگ و بزرگترین صادرکننده موسیقی بلک متال در جهان است. یکی دیگر از موفقیت‌های جهانی در سال‌های اخیر، ژانر ادبی نوردیک نوآر Nordic noir است که توسط نویسندگان جو نسبو Jo Nesbø و کارین فوسوم Karin Fossum و دیگران رهبری می‌شود، با این حال، نروژ فقط یک صادرکننده اصلی فرهنگ نیست - همچنین مکان خوبی برای علاقه مندان به فرهنگ است. به عنوان مثال، خانه اپرای اسلو Oslo Opera و موزه آستروپ فرنلی Astrup Fearnley در پایتخت این کشور، ارزش بازدید کردن را دارند - به همان اندازه که باید به معماری و سطح کیفیت و نمایشگاه های آنها توجه کرد و همچنین در برگن، دومین شهر بزرگ نروژ، ارکستر فیلارمونیک برگن Bergen Philharmonic ، یکی از قدیمی ترین و برجسته ترین ارکسترهای نروژ ، کنسرت های هفتگی اجرا می کند.

جشنواره ها بخشی فطری از تقویم فرهنگی نروژ هستند. دوره جشنواره های نروژ با بازديد بسیاری از مردم از جشنواره بین المللی برگن در فصل بهار آغاز می شود و با جشنواره Øya در شهر اسلو، پایتخت نروژ در ماه اوت به پایان می رسد. این دو جشنواره، هر دو جشنواره های موسیقی بین المللی هستند که اجرا کنندگان مشهوری را از سراسر جهان جذب می کنند. همچنین در بین این دو جشنواره، تعدادی جشنواره کوچک و بزرگ در روستاهای نروژ نیز برگزار می شود. از جمله آنها می توان به Vinjerock در پای کوه‌ها در پارک ملی Rondane، جشنواره Peer Gynt توسط هنرمند Gålåvatnet در منطقه مسکونی گودبراندزدالن Gudbrandsdalen بالایی و همچنین جشنواره Bukta در ترومسو Tromsø قطب شمال اشاره کرد. یکی دیگر از رویدادهای عجیب و شگفت انگیز که ارزش تجربه کردن را دارد، فستیوال ترنا Træna است که در کنار دریا در ساحل هلگلند Helgeland برگزار می شود.

همچنین شرکت در مراسم فرهنگی نروژ بسیار آسان است. همه شهرداری ها دارای برنامه های مدرسه ای فرهنگی شهرداری برای کودکان و جوانان هستند و همچنین تعداد زیادی از گروه های ارشد و گروه های کر برای شرکت در آنها برای آماتورها وجود دارد. 




ورزش و فعالیت در نروژ

یک ضرب المثل نروژی وجود دارد که می گوید: 'نروژی ها با اسکی روی پایشان به دنیا می آیند'.

نروژ بدون شک کشوری مخصوص ورزش های زمستانی است که اسکی به طور کلی و ورزش های میدانی به طور خاص محبوب ترین در این کشور هستند.

سالانه هر زمستان، صدها هزار نروژی جلوی تلویزیون می نشینند تا تیم های نروژی که تمامی جام های جهانی را از آن خود می کنند را تماشا می‌کنند - البته اگر خودشان برای اسکی بیرون نرفته باشند! این موضوع که نروژی‌ها تا چه حد دیوانه اسکی صحرایی هستند، هر زمستان در خارج از اسلو هنگام برگزاری مسابقه معروف 5-mila به وضوح دیده می‌شود. ناگفته نماند که این مکان بخاطر نروژی‌هایی با اسکی و بدون اسکی که برای تشویق ستارگان ملی و بین‌المللی ورزش های میدانی در مسابقه 50 کیلومتری می آیند بسیار شلوغ می شود، تا حدی که حتی جای سوزن انداختن نیز نمی ماند!




علیرغم برتری نروژ در ورزش های زمستانی، فوتبال محبوب ترین ورزش این کشور است. البته تیم ملی مردان مسلماً از نظر فیفا رتبه بالایی ندارد، اما حضور کودکان و جوانان در این ورزش بسیار چشمگیر است. از بین بسیاری از نروژی ها - چه مرد یا زن - که با آنان ملاقات می کنید، خیلی کم پیش می آید فردی را پیدا کنید که فوتبال بازی نکرده است!

برای نهایت استفاده از اقامتتان در نروژ، ورزش های مخاطره آمیز (یا «ورزش های هیجان انگیز») نیز واقعاً برجسته هستند که شامل اسکی آزاد، کایت بردینگ، اسکی سرعت و دوچرخه سواری در کوهستان، صخره نوردی، قایقرانی، چتربازی و پرش می شوند. البته این فهرست هنوز ادامه دارد، ولی تنها یک چیز مسلم است: ورزش های مخاطره آمیز به طور فزاینده ای محبوب می شوند و همچنین برای شهروندان عادی نیز قابل دسترسی هستند.

در سال‌های اخیر، نوع متفاوتی از ورزش‌های مخاطره آمیز محبوبیت پیدا کرده اند - که معروف‌ترین آنان نورسمن Norseman است. این مسابقه با شنای 3.8 کیلومتری در آبدره هاردانگرفوردن Hardangerfjorden آغاز می شود و پس از آن 160 کیلومتر دوچرخه سواری بر فراز قله های هاردانگرویدا Hardangervidda و سپس یک ماراتن کامل (42 کیلومتر) از شهر Geilo تا Rjukan آغاز می شود. در نهایت مسابقه با یک پرش تپه ای در بالای Gaustadtoppen در ارتفاع 1883 متری از سطح دریا به پایان می رسد.

فعالیت داوطلبانه گروهی در ورزش و فرهنگ در نروژ

انجام فعالیت های داوطلبانه در نروژ، در همه چیز از ورزش و فرهنگ گرفته تا محله و ابتکارات در جامعه بسیار گسترده است. dugnad (کار داوطلبانه جمعی) کلمه‌ای است که خیلی‌ها با خوشحالی به آن افتخار کرده و آن را کلمه ای «نروژی» می دانند. البته این کاملا درست است که از بسیاری جهات کار داوطلبانه در نروژ یک سنت قدیمی دیرینه است. کلمه dugnad از Norse dugnaðr قدیم گرفته شده است. مشخص است که dugnad یک فعالیت داوطلبانه مشترک، بدون پرداخت هزینه، برای کمک به کارهایی است که انجام آن به تنهایی دشوار است. اغلب کارگران داوطلب با غذا و نوشیدنی پذیرایی می شوند. کار داوطلبانه همچنین حس اجتماعی ایجاد می کند - و اغلب دسته حمعی و سرگرم کننده است. البته با همه ی اینها، کار داوطلبانه در نروژ فراتر از تلاش های انجام شده از طریق dugnad است. اغلب انجمن های فرهنگی و ورزشی به منظور رساندن کمک های داوطلبانه به والدین، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها و سایر علاقه مندان، فعالیت های بسیاری انجام می دهند.

البته نا گفته نماند که حتی اگر ورزش و فعالیت های فرهنگی تا حد زیادی به انجام کار داوطلبانه وابسته باشد، رویدادهای فرهنگی در نروژ رایگان نیستند و حتی ممکن است قیمت های بالاتری نیز داشته باشند. بنابراین، به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در نروژ، باید بررسی کنید آیا امکان داوطلب شدن در رویدادهایی مانند جشنواره‌ها را دارید یا خیر. البته در بیشتر جشنواره‌های بزرگ‌تر، مانند جشنواره Øya در شهر اسلو، جشنواره بین‌المللی فیلم برگن Bergen (BIFF) و Vinjerock در منطقه کوهستانی Rondane به فعالیت های داوطلبانه هدایایی داده می شود، به عنوان مثال می توانند بصورت کاملا رایگان از تمامی بخش های جشنواره بهره مند شوند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ساخت آینده ی کاری در نروژ
ساخت آینده ی کاری در نروژ

در صورتی که مجوز تحصیل به شما داده شود، می توانید در حین تحصیل در هفته تا 20 ساعت و در ایام تعطیل بصورت تمام وقت کار کنید. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در نروژ
تحصیل در نروژ

بزرگترین و قدیمی ترین دانشگاه های نروژ به طور طبیعی در شهرهای بزرگ واقع شده اند. با این حال، دولت فعالانه با حمایت از شهرهای کوچکتر با کمک های بلاعوض و سایر طرح های تأمین مالی، مناطق دورافتاده را بازسازی و رشد می دهد. با توجه به این سیاست، دانشکده های دانش ...

بیشتر بخوانید
تاریخ و مذهب در نروژ
تاریخ و مذهب در نروژ

نروژ به خاطر میراث وایکینگ هایش که بخش مهمی از تاریخ این کشور است در سراسر جهان شناخته می شود. با اینکه نروژ کشوری غیرمذهبی است اما اکثر مذاهب جهان در جامعه این کشور حضور دارند. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: