مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا 2022

تحصیل کارشناسی ارشد در کانادا 2022

آیا به‌دنبال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا هستید؟ شهرت کانادا به‌واسطه‌ی دوستی، طبیعت زیبا و بکر و دانشگاه‌های جهانی باعث شده تا این کشور به یکی از محبوب‌ترین مقاصد تحصیلی جهان تبدیل شود و تعداد زیادی هر ساله برای تحصیل به کانادا بیایند. اگر می‌خواهید در مورد تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا بیشتر بدانید، این مقاله اطلاعات مهم و ضروری در مورد دانشگاه‌های کانادا، درخواست‌ها و برنامه‌های تحصیلی را پوشش می‌دهد.

فرصت‌های کارشناسی ارشد در کانادا- برای سال 2022، چه دوره‌هایی ارائه می‌شود؟

کانادا با داشتن بیش از 200000 دانشجوی خارجی، یک بازیگر مهم و بزرگ جهانی در حوزه‌ی آموزش عالی است. محبوبیت این کشور در بین دانشجویان خارجی جای تعجب ندارد- کانادا کشوری است که به مُدارا معروف است و با داشتن چندین دانشگاه در سطح و اندازه‌ی جهانی، منطقی است که داوطلبانی که به‌دنبال کشوری خوب برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد هستند، این کشور را برای تحصیل انتخاب کنند.

چند دلیل برای در نظر گرفتن تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا برای سال 2022 از این قرار است:

چشم‌انداز بین‌المللی- بیش از 200 ملیّت در بین دانشجویان خارجی که در کانادا تحصیل می‌کنند وجود دارد و جامعه‌ی کانادا، یکی از متنوع‌ترین جوامع در سطح جهان است.

سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی آموزش- آموزش عالی در کانادا از سطوح بالای بودجه‌‌های دولتی بهره می‌برد و این کشور از نظر حمایت‌های دولتی برای آموزش عالی، در صدر کشورهای OECD قرار دارد.

دوزبانه بودن– با داشتن دو زبان رسمی (انگلیسی و فرانسوی) و جمعیتی چندفرهنگی، کانادا فرصت یادگیری یک زبان جدید یا بهبود مهارت‌های زبانی موجود خود را در اختیار دانشجویان قرار می‌دهد.

فرصت‌های تحصیل در مقاطع پس از کارشناسی ارشد- اگر مایل به ماندن در کانادا پس از اتمام تحصیل خود هستید، می‌توانید واجد شرایط اخذ مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی باشید که به شما این امکان را می‌دهد تا برای مدت مشابه دوره‌‌ی تحصیل خود، در این کشور کار کنید.

کیفیت زندگی- استاندارد زندگی در کانادا بسیار بالاست و این کشور دارای محیطی امن و پایدار برای تحصیل است.

تحصیلات کارشناسی ارشد در کانادا 2022- جزئیات مهم
ویژگی ها شرایط
دانشگاه‌ها 98
قدیمی ترین دانشگاه دانشگاه لاوال (1663)
تعداد دانشجویان خارجی 279168
طول دوره‌ی تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد 1 تا 2 سال
میانگین هزینه‌ها 20120 دلار کانادا (16270 دلار آمریکا)
سال تحصیلی سپتامبر تا آوریل

دانشگاه‌های کانادا برای تحصیل ارشد

موسسات آموزشی در کانادا سالانه حدود 1.4 میلیون دانشجو را آموزش داده و 40 درصد تحقیق و توسعه را در این کشور انجام می‌دهند و مجموع گردش مالی در این حوزه، 38 میلیارد دلار کاناداست که ثروت اقتصادی را در جوامع سراسر کانادا ایجاد می‌کند.

مشخصه‌ی بخش آموزش عالی در کانادا، تنوع آن است. دانشگاه‌های کانادا از نظر اندازه، تاریخچه و مجموعه‌ی برنامه‌های تحصیلی و تخصص‌های‌شان بسیار متفاوت هستند.

استان‌ها و قلمروها مسئول تمام سطوح آموزشی از جمله دانشگاه‌ها و بخش آموزش عالی هستند. هیچ وزارت آموزش فدرال یا سیستم رسمی اعتباربخشی وجود ندارد.

در تمام 13 استان و قلمرو کانادا، 96 دانشگاه وجود دارد. این موسسات آموزشی عمدتاً دولتی هستند، اما موسسات خصوصی نیز وجود دارد که توسط مقامات استانی تائید شده‌اند. سایت Universities Canada، فهرستی از موسسات آموزش عالی در کانادا را با طبقه‌بندی براساس استان در خود دارد.

شهرهای دانشگاهی در کانادا

کانادا دومین کشور بزرگ جهان از نظر خشکی است و قلمرو آن دارای تنوع زیستی مناسبی می‌باشد. از مناطق شهری پُرجمعیت در جنوب آنتاریو گرفته تا توندرای قطب شمال و جنگل‌های بارانی سرسبز شمال غربی اقیانوس آرام، کانادا امکانات فراوانی برای سفر در اختیار شما قرار می‌دهد.

در این کشور بزرگ، شهرهای دانشگاهی سرزنده‌ای وجود دارد: از تورنتوی باشکوه و مونترال جذاب گرفته تا ونکوور زیبا، شما انتخاب‌های زیادی در اختیار دارید.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های کانادا در سال 2022

کانادا بواسطه‌ی آموزش عالی خود در سطح جهان شهرت دارد و این موضوع در عملکرد موسسات آموزشی آن در سه فهرست رتبه‌بندی جهانی بازتاب دارد. براساس رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهانی مجله‌ی تایمز، 7 دانشگاه کانادا در میان 150 دانشگاه برتر جهان قرار دارد.

10 دانشگاه برتر کانادا در سال 2022
دانشگاه THE 2022 QS 2022 ARWU 2021
دانشگاه تورنتو
18 26 22
دانشگاه بریتیش کلمبیا 37 46 42
دانشگاه مک گیل 44 27 67
دانشگاه مک مستر 80 140 82
دانشگاه مونترال 88 111 101 تا 150
دانشگاه آلبرتا 125 126 101 تا 150
دانشگاه آتاوا 162 230 201 تا 300
دانشگاه کلگری 201 تا 250 235 151 تا 200
دانشگاه سایمون فریزر 201 تا 250 298 301-400
دانشگاه واترلو 201 تا 250 149 151 تا 200

انواع دوره‌های تحصیلی ارشد در کانادا

در کانادا، مقطع کارشناسی ارشد غالباً در شکل کارشناسی ارشد هنر (MA) یا کارشناسی ارشد علوم (MSc) ارائه می‌شود. همچون بریتانیا، مقطع کارشناسی ارشد تخصصی در رشته‌های گوناگونی همچون کارشناسی ارشد هنرهای زیبا (MFA)، کارشناسی ارشد مهندسی (MEng) و کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (MBA) نیز وجود دارد.

مقطع کارشناسی ارشد در کانادا معمولاً بین 1 تا 2 سال طول می‌کشد (ممکن است دوره‌های کارآموزی نیز وجود داشته باشد).

در کنار سخنرانی‌ها و آموزش‌های سنتی، برنامه‌ی تحصیلی شما احتمالاً شامل آموزش‌های تعاملی همچون بازدید از مکان‌ها، پروژه‌ها و کار گروهی نیز می‌شود. بیشتر دوره‌های تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد شامل نوشتن یک پایان‌نامه است (بسته به رشته‌ی تحصیلی‌تان، گاهاً با یک پروژه‌ی مشاوره جایگزین می‌شود) که بخش بزرگی از واحدهای دوره را تشکیل می‌دهد.

سال تحصیلی معمولاً از سپتامبر هر سال آغاز می‌شود، اما برخی از دانشگاه‌ها چندین تاریخ شروع برای مقطع کارشناسی ارشد خود دارند. پس از تعطیلات کریسمس، دانشجویان به دانشگاه بازمی‌گردند و تا زمان امتحانات در ماه آوریل، به تحصیل ادامه می‌دهند.




برنامه‌های آموزشی مشارکتی ارشد در کانادا

چندین دانشگاه در کانادا، برنامه‌های کارشناسی ارشد خود را از طریق 'برنامه‌های آموزشی مشارکتی' ارائه می‌دهند.

برنامه‌های آموزشی مشارکتی به دانشجویان این امکان را می‌دهد تا یک تجربه‌ی عملی و همراه با حقوق را در ارتباط با رشته‌ی تحصیلی خود کسب کنند. این فرصت‌ها در همه‌ی رشته‌ها موجود است و تجربه‌ی کاری ارزشمندی را فراهم می‌کند. کارفرمایان درگیر در برنامه‌های تحصیلی مشارکتی، دانشجویان واجد شرایط و باانگیزه را برای انجام پروژه‌های تخصصی خود جذب می‌کنند. بسیاری از آن‌ها همچنین از این فرصت به‌عنوان یک ابزار استخدامی استفاده می‌کنند تا متقاضیان کار و توانایی‌های‌شان را بشناسند. برای دانشجویان کارشناسی ارشد، این دوره‌های کارآموزی معمولاً بین دو تا چهار ماه طول می‌کشد.

برای پیوستن به بخشی از این برنامه، شما به‌عنوان دانشجوی مشارکتی ثبت‌نام می‌کنید- ممکن است شرایط دیگری همچون معدل بالا و همچنین شرکت در جلسات آموزشی اجباری نیز وجود داشته باشد. وقتی در این دوره پذیرفته شدید، فرصت‌های شغلی دریافت خواهید کرد که توسط هماهنگ‌کننده‌ی مشارکتی موسسه‌ی آموزشی شما ایجاد شده است.

دانشجویان خارجی که نیاز به مجوز تحصیل دارند، باید برای مجوز کار مشارکتی درخواست دهند و دانشگاه‌ها می‌توانند در این زمینه به دانشجویان کمک کنند.

هزینه‌های تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و بورسیه‌های تحصیلی در کانادا

هزینه‌های تحصیل برای دانشجویان خارجی در کانادا در مقایسه با دانشجویان بریتانیایی و آمریکایی نسبتاً ارزان است، به‌گونه‌ای ‌که بیشتر دوره‌های تحصیلی در کانادا بین 14750 تا 27300 دلار کانادا (11930 تا 22075 دلار آمریکا) هزینه دارند. رشته‌های هنر و علوم انسانی کمترین هزینه‌ی تحصیل دررشته‌های دندان‌پزشکی، معماری و بیزینس بیشترین است. عموماً دانشجویان کانادایی نصف هزینه‌ی تحصیل دانشجویان خارجی را پرداخت می‌کنند.

بورسیه‌های تحصیلی گوناگونی برای دانشجویان خارجی در کانادا وجود دارد و همچنین چندین بورسیه توسط برخی دانشگاه‌ها برای جذب فارغ‌التحصیلان بااستعداد خارجی پرداخت می‌شود.

درخواست پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد در کانادا

شرایط آکادمیک

از شما انتظار می‌رود حداقل معدل (اغلب 3.0 تا 4.0 یا معادل بین‌المللی آن همچون لیسانس کلاس دوم انگلستان) برای مقطع کارشناسی خود داشته باشید.

بسته به رشته‌ی تحصیلی‌تان، ممکن است از شما خواسته شود که یک نمره‌ی آزمون ورودی فارغ‌التحصیلی همچون آزمون GMAT یا آزمون GRE ارائه دهید.

زبان برای تحصیل ارشد در کانادا

اگر زبان انگلیسی، زبان اول شما نیست، باید مدرک زبانی از طریق آزمون زبان انگلیسی همچون تافل یا آیلتس ارائه دهید. اگر برای یک برنامه‌ی تحصیلی دوزبانه یا دوره‌ای که کاملاً به زبان فرانسه ارائه می‌شود درخواست می‌دهید، شرایط مشابه زبان فرانسه اعمال می‌شود.




فرایند درخواست کارشناسی ارشد کانادا

فرایند درخواست مشابه کشورهای دیگر است. شما باید اسناد زیر را به‌عنوان بخشی از فرایند درخواست خود ارسال کنید:

  • فرم درخواست تکمیل شده که اغلب آنلاین ارسال می‌شود
  • یک کپی تائید شده از مدارک تحصیلی و ریزنمرات شما
  • یک رزومه
  • اثبات تسلط به زبان انگلیسی و/یا فرانسه، بسته به برنامه‌ی تحصیلی که برای آن درخواست می‌دهید
  • توصیه‌نامه
  • انگیزه‌نامه/بیانیه‌ی شخصی

اگر تحصیلات کارشناسی خود را در خارج از کانادا به‌پایان رسانده‌اید، ممکن است لازم باشد برای تعیین معادل کانادایی مدرک تحصیلی خود و تائید مدارک تحصیلی که ارسال کرده‌اید، یک ارزیابی بر روی شما انجام شود. شما باید هزینه‌ی انجام این ارزیابی را بپردازید، مگر اینکه قبلاً یک گزارش ارزیابی بین‌المللی اعتبارنامه‌ی شخص ثالث داشته باشید.

درخواست پذیرش شما در کل توسط یک دفتر مرکزی ارزیابی می‌شود تا این اطمینان حاصل شود که شما حداقل شرایط ورود به موسسات آموزشی در کانادا را دارید. سپس به موسسه‌ی آموزشی‌تان فرستاده می‌شوید که کیفیت علمی و درخواست شما را برای برنامه‌ی تحصیلی انتخابی‌تان ارزیابی می‌کند. اگر در اخذ پذیرش از موسسه‌ی آموزشی مورد نظرتان موفق شدید، نامه‌ی پذیرشی دریافت خواهید کرد که به موجب آن، می‌توانید برای اخذ ویزا یا بورسیه‌ی تحصیلی (در صورت لزوم) درخواست دهید.

ویزای تحصیلی کارشناسی ارشد در کانادا

برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در کانادا، باید مجوز تحصیل دریافت کنید. این مجوز به‌عنوان ویزای دانشجویی شما عمل می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا در طول دوره‌ی تحصیل خود، در کانادا زندگی و تحصیل کنید. شما می‌توانید برای مجوز تحصیل کانادا به‌شکل آنلاین یا از طریق مرکز درخواست ویزا در سفارت کانادا در کشور خود اقدام کنید.

قبل از درخواست برای اخذ مجوز تحصیل، به یک پیشنهاد قطعی از یک دانشگاه در کانادا نیاز دارید (همانطور که در نامه‌ی پذیرش شما در مقطع کارشناسی ارشد نشان داده شده است). همچنین باید هیچ سابقه‌ی کیفری نداشته باشید و بتوانید اثبات کنید که در سلامت کامل قرار دارید.

همچنین باید اسناد و مدارکی دال بر توانایی مالی خود ارائه دهید، همچون صورت‌حساب‌های بانکی و نامه‌های اعطای بورسیه‌ی تحصیلی تا نشان دهید می‌توانید هزینه‌های تحصیل، هزینه‌های زندگی و بلیط برگشت به کشور خود را پرداخت کنید.

مراحل بعدی

آمادگی برای استخدام و اشتغال، جزو ویژگی‌های مرکز آموزش عالی کانادا قرار دارد و دوره‌های تحصیلات تکمیلی برای آماده‌سازی شما برای بازار کار طراحی شده است.

همچنین به‌یاد داشته باشید که اقتصاد کانادا نسبتاً باثبات و پایدار است و فرصت‌های کاری در مشارکت با تعداد زیادی از شرکت داخلی و جهانی وجود دارد.

کار در کانادا بعد از فارغ‌التحصیلی

پس از فارغ‌التحصیلی، کانادا فرصت‌های زیادی برای کار در اختیار فارغ‌التحصیلان ارائه می‌دهد و سیاست مهاجرتی این کشور در جهت حفظ استعدادهای بین‌المللی است.

تکمیل مقطع کارشناسی ارشد در کانادا می‌تواند شما را واجد شرایط درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی کند. این مجوز به شما این امکان را می‌دهد تا برای مدتی برابر با طول دوره‌ی تحصیل خود در کانادا کار کنید.

اگر حداقل 12 ماه تجربه‌ی کار تمام‌وقت (یا معادل پاره‌وقت آن) در کانادا داشته باشید، می‌توانید برای مهاجرت به کانادا به‌عنوان یک نیروی کار ماهر اقدام کنید. لطفاً توجه داشته باشید که هر تجربه‌ی کاری که در دوران دانشجویی بدست آورده‌اید، در این مدت محاسبه نمی‌شود.

همچنین ویزاهای کاری موقت گوناگونی برای افراد در صنایع و حرفه‌های خاص وجود دارد که می‌توانید برای اخذ آن‌ها درخواست دهید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

انتخاب رشته در کانادا
انتخاب رشته در کانادا

از حسابداری تا جانورشناسی، دانشگاه ها و کالج های کانادا برای هر فرد رشته ایی را ارائه می دهند. در واقع انتخاب های شما آن قدر زیاد است، که نمی دانید از کجا شروع کنید. ...

بیشتر بخوانید
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا
آزمونهای زبان انگلیسی برای تحصیل در کانادا

زبان انگلیسی، زبان اصلی اکثر انستیتوهای کانادا است و موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی بین المللی در گرو سطح زبانی شما است. شرکت در آزمون زبان برای تحصیل در کانادا به پیشینه ی تحصیلی شما باز می گردد، زبانی که با آن در دو سال اخر تحصیل درس خواندید چه بوده است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل در کالج یا دانشگاه
تحصیل در کالج یا دانشگاه

شما تصمیم گرفته اید در کانادا تحصیل کنید. در چند سال آینده به عنوان دانشجو، زندگی در کانادا می تواند بهترین سال های زندگیتان باشد. کالج ها و دانشگاه های زیادی در کانادا وجود دارد، که شما باید از بین آن ها انسیتویی را که در راستای اهدافتان هست را انتخاب کنی ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: