مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل مهندسی در مجارستان

تحصیل مهندسی در مجارستان

اصولا کشور مجارستان برای ادامه تحصیلات آکادمیک جزء مقاصد بسیار معروف اروپایی محسوب می شود. اما دلایلی چند برای این حد محبوبیت کشور مجارستان وجود دارد. از اهم این دلایل می توان به هزینه تحصیلی پایین و مقرون به صرفه، امکان انجام کار دانشجوئی، شرایط آسان برای اخذ پذیرش، دریافت راحت ویزا، عدم نیاز به مدرک زبان انگلیسی و غیره اشاره کرد. اما جدا از دلایل تحصیلی، می توان برای تحصیل مهندسی در مجارستان دلایل کاری را نیز یاد کرد. در اینباره می توان به نرخ بیکاری پایین، بازار کاری پر رونق و سطح درآمدی نسبتا خوب، امکان اخذ اقامت اروپایی و غیره را می توان به عنوان امتیازات تحصیل مهندسی در مجارستان بر شمرد.

شرایط تحصیل مهندسی در مجارستان

نظام آموزش عالی کشور مجارستان به تبعیت از استاندارد اروپایی یا همان bolona process از یک ساختار 3 سیکلی در امر آموزش دانشجویان بهره می برد. در این ساختار تحصیلی مدرن و با اعتبار، دانشجویان می توانند انواع رشته های مهندسی شامل رشته های زیر را در قالب سیکل اول (کارشناسی)، سیکل دوم (کارشناسی ارشد) و سیکل سوم (دکترا) ادامه تحصیل دهند:

  • مهندسی شیمی
  • مهندسی عمران؛
  • مهندسی برق؛
  • مهندسی مواد؛
  • مهندسی مکانیک؛
  • مهندسی آب؛
  • مهندسی محیط؛
  • مهندسی معماری؛

دانشجویان بین المللی برای اپلای (پذیرش) از دانشگاه های مهندسی مجارستان در سال تحصیلی 2021-2022 می بایستی از شرایطو الزامات پذیرش دانشگاه های مجارستان مطلع باشند. اولا از شرایط پذیرش در برخی رشته های خاص مثل مهندسی در مجارستان قبولی در آزمون پذیرش و یا ارزیابی از طریق GPA (معدل کل) بالا می باشد. ثانیا از مهمترین مدارک تحویلی به دانشگاه مجاری می توان به مدرک زبان انگلیسی اشاره کرد که معمولا از این قرار است:

  • مقطع کارشناسی: آیلتس نمره بین 6-5،تافل نمره بین 60-80؛
  • مقطع کارشناسی ارشد: آیلتس نمره بین 5.5 تا 6.5، تافل نمره بین 70-90؛

اما باید بدانید که رشته های مهندسی در مجارستان طیف وسیعی داشته و اغلب دانشگاه های این کشور ارائه کننده این برنامه تحصیلی به شمار می روند. اما معروفترین و معتبرترین این دانشگاه ها برای تحصیل مهندسی در کشور مجارستان در سال 2022 عبارتند: 

دانشگاه رتبه جهانی در رنکینگ QS در سال 2022
دانشگاه سملویز -
دانشگاه اتوس لوراند 651-700
دانشگاه دبرسن 591-600
دانشگاه پکس 651-700
دانشگاه سگد 551-560

نحوه درخواست ویزای تحصیلی در مجارستان

پس از اپلای از دانشگاه مجارستانی و دریافت نامه پذیرش از دانشگاه مربوطه، متقاضیان بایستی به سوی گام آخر از فرآیند اخذ پذیرش خود یعنی درخواست ویزای تحصیلی مجارستان بروند. ویزای مورد بحث در حقیقت یک ویزای بلند مدت با مهلت اقامتی بیش از 90 روز بوده و به همین دلیل جزء ویزای ملی مجارستان نیز محسوب می شود. مطابق قانون مهاجرتی کشور مجارستان این ویزا در اختیار کسانی قرار می گیرد که متقاضی تحصیل تمام وقت در کشور مجارها هستند. اما مدارکی که جهت درخواست ویزای تحصیلی مجارستان در سال تحصیلی 2021-2022 لازم است، عبارتند از:

  • تاییدیه مبنی بر پرداخت هزینه های تحصیلی؛
  • فرم درخواست ویزای تحصیلی مجارستان؛
  • تاییدیه پذیرش نهایی از دانشگاه مجارستانی مورد نظر؛
  • پاسپورت ملی معتبر با اعتباری بیش از 6 ماه؛
  • عکس پاسپورتی جدید و رنگی؛
  • بیمه نامه سلامت با پوشش مخارج درمانی به میزان 30000€ (یورو)؛
  • گواهی محل اسکان یا اقامت مثل اجاره نامه یا رزرو هتل؛
  • انگیزه نامه معتبر؛
  • مدرک دانش زبان انگلیسی (تافل یا آیلتس)؛
  • مدرک مهارت زبان مجاری (اختیاری)؛




هزینه تحصیل مهندسی در مجارستان

معمولا هزینه تحصیل مهندسی در کشور مجارستان با توجه به رشته تحصیلی و نیز نوع دانشگاهی که متقاضیان انتخاب کرده اند کمی متفاوت است. این هزینه ها معمولا برای سه مقطع تحصیلی در مجارستان متفاوت بوده و از 3000€ تا 3800€ (یورو) متفاوت است. سطح مختلف شهریه ها در رشته مهندسی از دانشگاه های معروف مجارستان از این قرار است:

برنامه تحصیلی دانشگاه شهریه سالانه (یورو)
فوق لیسانس عمران دانشگاه پچ فوق لیسانس مهندسی عمران
فوق لیسانس مهندسی محیطی دانشگاه پانونیا فوق لیسانس مهندسی محیطی
لیسانس مهندسی برق دانشگاه پکس لیسانس مهندسی برق
لیسانس مهندسی مکانیک دانشگاه اتوس لوراند لیسانس مهندسی مکانیک
فوق لیسانس مهندسی شیمی دانشگاه پانونیا فوق لیسانس مهندسی شیمی
لیسانس مهندسی عمران دانشگاه پچ لیسانس مهندسی عمران
لیسانس مهندسی عملیات آب دانشگاه پانونیا لیسانس مهندسی عملیات آب
فوق لیسانس مهندسی مواد دانشگاه پانونیا فوق لیسانس مهندسی مواد
دکترا مهندسی معماری دانشگاه پچ دکترا مهندسی معماری

اصولا یکی از دلایل مهم در انتخاب مجارستان جهت تحصیل مهندسی اطلاع از هزینه زندگی ارزان در این کشور می باشد. در این مورد باید بدانید که هزینه زندگی برای هر دانشجوی خارجی مستقر در مجارستان ماهیانه حدود 500€ الی 700€ (یورو) می باشد البته این در شرایطی است که دانشجو از قبل خوابگاه خود را رزرو کرده باشد.

بورسیه جهت تحصیل مهندسی در مجارستان

دانشجویان بین المللی برای ادامه تحصیل در کشور مجارستان از گزینه های متنوعی برای تامین هزینه زندگی در مجارستان یا هزینه تحصیلی در این کشور برخوردارند. یکی از گزینه های معروف و پرمتقاضی استفاده از انواع بورس های تحصیلی در مجارستان می باشد. این بورسیه ها هم معمولا توسط دولت مجارستان و نیز نهادها و سازمان های خصوصی تامین مالی شده و در اختیار دانشجویان متقاضی قرار می گیرد. از اهم برنامه های بورس مجارستان در سال 2022 می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عنوان برنامه بورسیه شرایط
برنامه بورس Stipendium Hungaricum
این برنامه بر مبنای توافقات همکاری آموزشی دوجانبه امضاء شده وزاری آموزشی مجارستان و کشورهای مختلف به دانشجویان خارجی اعطاء می شود.
بورسیه های دولتی دوجانبه
این برنامه ها نیز مبتنی بر توافقات همکاری علمی و آموزشی امضاء شده توسط دولتهای دو کشور است.
Erasmus+
برنامه بورسیه مختص کشورهای عضو اتحادیه اروپایی است.
CEEPUS
این برنامه معروف به برنامه تبادل دانشگاهی در اروپای مرکزی مختص ارتقای تحرک استاد و دانشجو در مرکز و شرق اروپاست.

همچنین دانشجویان بین الملل از امکان کار دانشجوئی در کشور مجارستان تا 24 ساعت در هفته برخوردار هستند و این حد از میزان ساعت کاری بیشتر از اغلب کشورهای اروپایی است. اما شروط انجام کار دانشجوئی در مجارستان داشتتن مجوز اقامتی، کارت شناسائی مالیاتی و نیز برخورداری از بیمه می باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: