مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
هزینه تحصیل در مجارستان

هزینه تحصیل در مجارستان

یافتن مکانی مناسب برای اقامت بخش مهمی از تجربه تحصیلی شما در خارج از کشور است. وقتی در مجارستان صحبت از مسکن دانشجویی می شود شما چندین گزینه پیش رو دارید. اکثر دانشگاه های مجارستان دارای خوابگاه هستند که معمولا ارزان ترین جایگزین اند، این خوابگاه ها به طور کلی مکانهای مهمانی عالی  هستند ولی متاسفانه برای دانشجویان بین المللی همیشه در دسترس نیستند. ممکن است شما استاندارهای این خوابگاه ها را کمی پایین تر از آنچه انتظار دارید بیابید ولی زندگی در این محله های مشترک راه خوبی برای پیدا کردن دوستان فراوان جدید است. جایگزین دیگری برای مسکن دانشجویی در مجارستان اجاره آپارتمان است، چه به تنهایی و چه مشترک با دوستان. همچنین شما می توانید یک مستأجر فرعی داشته باشید یعنی یک اتاق تک در آپارتمان شخص دیگری اجاره کنید. هزینه اجاره آپارتمان های خصوصی بسته به شهر (که در بوداپست گران ترین اند) و مکان های درون شهری از 50-60 هزار دلار استرالیا  (190-230 یورو) متغییر است. طبیعتا اتاق های مسکونی ارزان  تر هستند.

شرایط تحصیل در کشور مجارستان

پیش از آن که به بررسی هزینه تحصیل در مجارستان بپردازیم، قصد داریم اطلاعاتی در رابطه با شرایط تحصیل در دانشگاه های این کشور در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. مهاجرت تحصیلی یکی از رایج ترین روش ها برای مهاجرت به کشور مجارستان می باشد. در این کشور دانشگاه های معتبر بسیاری وجود دارد که نامشان در لیست برترین دانشگاه ها در جهان دیده می شود. در طول چند سال اخیر دولت این کشور با دریافت درآمد از اسکان دانشجویان سعی در ارتقا امکانات و تجهیزات دانشگاهی خود داشته است. همچنین برای حفظ روند توسعه همواره به دنبال کسب رضایت مهاجران می باشد. برای تحصیل در دانشگاه های مجارستان شرایط و قوانینی وجود دارد، که یکی از مهم ترین آن ها شرکت در آزمون ورودی می باشد.

مدارک لازم برای تحصیل در مجارستان

متقاضیان باید مدرک زبان انگلیسی معتبر با حداقل نمره IELTS 5_6 یا TOEFL 60_80 ارائه نمایند. همچنین لازم است برای اخذ پذیرش از دانشگاه مدارکی مانند گواهی تمکن مالی، ارائه انگیزه نامه، ارائه توصیه نامه، دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن، ارائه مدارک تحصیلی پیشین و رزومه دقیق و کامل را ارسال نمایند. پس از اخذ پذیرش از دانشگاه باید اقدامات لازم را در جهت دریافت ویزای تحصیلی انجام دهند و برای دریافت ویزا لازم است مدارک زیر را آماده و ارائه کنند.

  • گواهی اخذ پذیرش از دانشگاه؛
  • ارائه پاسپورت معتبر؛
  • ارائه رسید رزرو بلیت هواپیما؛
  • ارائه 2 قطعه عکس پاسپورتی؛
  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن؛
  • ارائه بیمه سلامت با حداقل پوشش 50000$ (دلار آمریکا)؛

شهریه در دانشگاه های دولتی مجارستان

در مقایسه با سایر مناطق اروپای غربی، هزینه های تحصیل در مجارستان بسیار مقرون به صرفه تر هستند. هزینه های تحصیل بسته به دانشگاه و نوع دوره تحصیلی برای دانشجویان بین المللی متفاوت است. غالباً پزشکی و دندانپزشکی جزو گزینه های گران قیمت اند که شهریه آنها بین 12000 تا 16000 یورو است، درحالی که سایر دوره های کوتاه تخصصی می توانند تا 5000 یورو نیز کاهش یابند.

شهریه دانشگاه های خصوصی مجارستان

دانشگاه های خصوصی شهریه بیشتری دریافت می کنند. با این وجود توصیه می کنیم صفحه رسمی دانشگاه را بررسی کنید تا بفهمید چقدر باید پرداخت کنید. علاوه بر پرداخت شهریه، دانشجویان دانشگاه های مجارستان باید هزینه درخواست، امتحان و ثبت نام را نیز بپردازند که هر کدام بین 100 تا 150 یورو است. به خاطر داشته باشید که هر دو دانشگاه دولتی و خصوصی آزاد هستند که تصمیم بگیرند آیا شهریه یکسانی از شهروندان اتحادیه اوپا و غیر اتحادیه اروپا دریافت کنند یا خیر.


هزینه تحصیل در دانشگاه های مجارستان در 2022

در رابطه با هزینه تحصیل در مجارستان در سال 2022 می توان گفت، هزینه های تحصیل در این کشور بسیار کم و مقرون به صرفه می باشد. دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه بین المللی فنی و مهندسی بوداپست را دارند باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی سالانه 5700€ (یورو) و تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری سالانه بین 6000€ تا 8000€ (یورو) شهریه پرداخت نمایند. لازم به ذکر است که این دانشگاه یکی از معروف ترین و معتبرترین دانشگاه های فنی و حرفه ای در اروپای مرکزی محسوب می شود.

شهریه سالانه در دانشگاه فنی و مهندسی میشکولس 5000€ (یورو)، کالج بین المللی بوداپست 5000€ (یورو)، دانشگاه پزشکی آلبرت سنت جورجی 4000€ تا 10000€ (یورو)، دانشگاه پزشکی سملوایز بوداپست بین 4900€ تا 7900€ (یورو)، دانشگاه پزشکی پچ 7000€ (یورو)، دانشگاه پزشکی دبرسن 4000€ تا 8000€ (یورو)، دانشگاه دامپزشکی سنت اشتوان بوداپست 5000€ تا 10000€ (یورو)، دانشگاه اتوش لورند بوداپست 5000€ تا 6000€ (یورو)، کالج چمپلین بوداپست بین 5000€ تا 6000€ (یورو)، کالج مک دانیل بوداپست بین 5000€ تا 6000€ (یورو) و کالج سوینبرن بوداپست بین 5000€ تا 6000€ (یورو) می باشد.

هزینه زندگی در طول تحصیل در مجارستان

دانشجویان باید علاوه بر هزینه تحصیل در مجارستان هزینه های زندگی در این کشور را نیز در نظر بگیرند. متقاضیان باید به این نکته توجه داشته باشند که هزینه های زندگی با توجه به هر منطقه و نوع زندگی فرد متفاوت می باشد و ارقامی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم به صورت تقریبی هستند. برای اقامت در کشور مجارستان متقاضیان می توانن از خوابگاه های دانشجویی استفاده نمایند و یا به طور شخصی آپارتمان اجاره کنند.

هزینه خوابگاه با توجه به مدت اسکان دانشجو و امکانات هر اتاق متفاوت می باشد. هزینه خوابگاه در شهر های بزرگ برای هر ترم بین 100$ تا 120$ (دلار آمریکا) می باشد. باید به این نکته اشاره کرد که بعضی از دانشگاه ها برای اسکان دانشجویان برتر و ممتاز هزینه ای از آن ها دریافت نمی کنند.

سایر هزینه ها مانند بیمه دانشجویی برای هر سال 100$ (دلار آمریکا)، هزینه هر وعده غذا در دانشگاه بین 2€ تا 3€ (یورو)، استفاده از وسایل نقلیه عمومی ماهانه مبلغ 15€ (یورو)، هزینه کتب، ملزومات آموزشی و لوازم التحریر برای هر سال تحصیلی بین 200€ تا 500€ (یورو) می باشد. 

پرداخت هزینه تحصیل در مجارستان

شهریه دانشگاه ها یا کالج های مجارستان باید از حداقل 1 سال جلوتر پرداخت شود اما با انجام کار دانشجویی افراد می توانند بخشی از هزینه های زندگی خود در این کشور را پرداخت نمایند. به این صورت که تمامی دانشجویان، حتی غیر اروپایی ها، تا سقف 4 ساعت در روز اجازه مشغول شدن به کار دارند و درآمد آن ها به صورت ساعتی 3€ تا 8€ (یورو) خواهد بود.

همچنین پس از اتمام دوره تحصیلی، اجازه خواهند داشت تا به صورت تمام وقت شغلی در مجارستان پیدا کنند و ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری نمایند. البته یافتن شغل در مجارستان، هرچند فرصت های شغلی زیادی در این کشور وجود دارد و نرخ بیکاری آن در سال 2021 تنها 3.4% است، مستلزم تسلط داشتن به زبان مجاری و انگلیسی است. نکته مهم دیگر سطح درآمد در مجارستان است که برای کار تمام وقت به طور متوسط ماهانه 800€ (یورو) می باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: