مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مقایسه تحصیل در مجارستان و لهستان

مقایسه تحصیل در مجارستان و لهستان

سیستم آموزشی مجارستان از بیش از 600 سال پیش نشان دهنده ی برتری تحصیلی بوده است. بسیاری از کالج ها در این کشور مستقیماً وابسته به یک دانشگاه هستند و به عنوان دانشکده های کالج دانشگاه فعالیت می کنند. دانشگاه های مجارستان به طور کلی دوره هایی را در سطح کالج و دانشگاه برگذار می کنند. از سال 2005 دانشگاه های مجارستان شروع به تغییر به سبک و مقررات روند بولونیا Bologna کرده اند. در این سیستم جدید هم کالج ها و هم دانشگاه های مجارستان در صورت تامین الزامات لازم می توانند برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را آغاز کنند. این همچنین به این معنی است که تمامی مدارک اعطایی معادل و مورد تایید سراسر اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر است.

لهستان کشوری منحصربه فرد با سابقه آموزشی گسترده و غنی است. با تحصیل در لهستان، شما یک مدرک اروپایی با کیفیت بالا خواهید داشت، که در سراسر جهان با کمترین هزینه به رسمیت شناخته می شود. شما نه تنها از کیفیت بالایی در تدریس برخوردار خواهید شد، بلکه فرصت ادامه فعالیت در اتحادیه اروپا را نیز خواهید داشت. مراکز آموزشی در لهستان نه تنها برای ارائه طیف گسترده ای از دوره های آموزشی با کیفیت بالا با یکدیگر رقابت می کنند، بلکه دوره هایی با شهریه های مقرون به صرفه را در قالب برنامه هایی مانند MBBS، مهندسی، تجارت بین المللی، گردشگری، مهمان نوازی و سایر دوره ها ارائه می دهند. کشور لهستان در قلب قاره اروپا قرار دارد و این سبب شده که دسترسی به مقاصد محبوب در این قاره سبز به آسانی از این کشور امکان پذیر باشد.

مقایسه شرایط تحصیل در مجارستان و لهستان

هر دو کشور مجارستان و لهستان عضو ناحیه آموزش عالی اروپایی (EHEA) بوده و بتبع نظام آموزش عالی این دو کشور از اصول و مبانی آموزشی مورد اجماع کشورهای اروپایی در معاهده فرآیند بلونیا تبعیت می کنند. بنابراین، متقاضیان می توانند با توجه به شرایط لازم در هر یک از سه سیکل تحصیلی کارشناسی (180 ECTS) و تحصیلا تکمیلی (120 ECTS) ثبت نام نموده و ادامه تحصیل دهند. از شرایط اخذ پذیرش در دانشگاه های این دو کشور می توان به ارائه مدرک دیپلم، نمره آزمون مهارت زبان انگلیسی و در برخی دانشگاه ها قبولی در آزمون ورودی اشاره نمود.

مقایسه شرایط تحصیل در مجارستان و لهستان
پارامتر لهستان مجارستان
رتبه برترین دانشگاه در رنکینگ جهانی QS در سال 2019 دانشگاه ورشو (رتبه: 349) دانشگاه سگد (رتبه: 501- 550)
عضویت در فرآیند بلونیا (Bologna process) اروپا عضو می باشد عضو می باشد
نمره آزمون زبان انگلیسی نمره آزمون IELTS تا 6.5 نمره 5.0 تا 6.5 برای آزمون IELTS و 60 تا 90 برای آزمون TOEFL
میانگین سالیانه هزینه تحصیل 2000€ (یورو) 5700€ (یورو)
میانگین ماهیانه هزینه زندگی 650$ (دلار) 650$ (دلار)
وجود دارد وجود دارد برنامه بورس تحصیلی
مجاز مجاز کار دانشجویی

مقایسه هزینه تحصیل در مجارستان و لهستان

تحصیل رایگان در دانشگاه های مجارستان و لهستان فقط مخصوص شهروندان اتحادیه اروپایی (EU) است. دانشجویان خارجی برای تحصیل در مجارستان و لهستان می بایست شهریه منطبق با برنامه دانشگاه مورد نظر پرداخت کنند. اما در این زمینه یک استثنائی نیز وجود دارد و آن دانشجویانی است که قصد تحصیل به زبان لهستانی یا مجارستانی را دارند. این دسته نیز از پرداخت شهریه سالانه معاف هستند. جدول زیر معرف شهریه سالانه دانشجویان خارجی بر طبق انواع دوره های تحصیلی می باشد:

مقایسه هزینه تحصیل در مجارستان و لهستان
پارامتر دانشگاه های لهستان دانشگاه های مجارستان
میانگین شهریه سالیانه کارشناسی 2000€ (یورو) 5700€ (یورو)
میانگین شهریه سالیانه کارشناسی ارشد 3000€ (یورو) 6000€ تا 8000€ (یورو)
میانگین شهریه سالیانه دکتری 3000€ (یورو) 6000€ تا 8000€ (یورو)
میانگین شهریه سالانه پزشکی 11200€ تا 13200€ (یورو) 5500€ تا 15100€ (یورو)

نکته جالب درباره هزینه تحصیل در این دو کشور اینکه شهریه سالانه اخذ شده در تمامی دوره ها در کشور لهستان به مراتب پایین تر از کشور مجارستان می باشد. حتی ماکسیمم شهریه دوره تحصیل پزشکی در لهستان 13200€ (یورو) می باشد در حالیکه این مقدار برای مجارستان در حدود 15100€ (یورو) می باشد.

مقایسه هزینه زندگی در مجارستان و لهستان

همانطوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، نقطه قوت تحصیل در مجارستان هزینه زندگی پایین در این کشور اروپایی می باشد. به طوری که هزینه زندگی در مجارستان به طور متوسط ماهیانه به حدود 500 تا 600€ (یورو) می رسد. هزینه خورد و خوراک در مجارستان بسیار پایین می باشد. اما مهمترین دغدغه دانشجویان بین المللی در این کشور اجاره منزل می باشد. در این زمینه نیز به علت محدودیت فضای خوابگاهی در مجارستان، بهترین گزینه برای اسکان دانشجویی استفاده از آپارتمان های دانشجویی است که اجاره ماهانه آنها در مجارستان بسته به موقعیت آپارتمان و امکانات آن بین €190 الی 300€ (یورو) متفاوت است.

مقایسه هزینه زندگی در مجارستان و لهستان
پارامتر هزینه ها لهستان هزینه ها مجارستان
یک وعده غذا در رستوران ارزان قیمت 5.19€ (یورو) 5.99€ (یورو)
1 لیتر شیر تازه 0.57€ (یورو) 4.49€ (یورو)
1 عدد نان تازه 500 گرمی 0.69€ (یورو) 0.63€ (یورو)
1 کیلو برنج 11200€ تا 13200€ (یورو) 0.90€ (یورو)
1 کیلو گوشت مرغ 3.83€ (یورو) 4.18€ (یورو)
اجاره آپارتمان یک خوابه در شهر 445.28€ (یورو) 378.93€ (یورو)

هزینه زندگی در لهستان نیز با توجه به سبک زندگی شما و نیز محل اقامتتان ممکن است متفاوت باشد. اما به طور میانگین هزینه زندگی دانشجویی در لهستان نیز در حدود €450 تا €650 (یورو) می باشد. اما باید توجه داشت که این هزینه ها در شهرهایی مثل ورشو و یا کراکوف کمی بالاتر از حد متوسط است.



مقایسه شرایط زندگی در مجارستان و لهستان

ابتداء لازم است بدانید که مجارستان و لهستان هر دو عضو اتحادیه اروپایی (EU) می باشند. از نظر شرایط زندگی می توان گفت که هر دو کشور مجارستان و لهستان شرایط مشابهی دارند. با وجود قدرت خرید پایین مردم هر دو کشور اما شاخص هزینه زندگی در مجارستان و لهستان بسیار پایین است. همین امر نیز باعث ترغیب دانشجویان خارجی برای اخذ پذیرش از این دو کشور اروپایی می گردد. اما همانطوری که در جدول استاندارد زندگی دو کشور مجارستان و لهستان نیز مشاهده می گردد، کیفیت زندگی دانشجویان بین المللی در لهستان به مراتب بهتر از مجارستان می باشد.

مقایسه شرایط زندگی در مجارستان و لهستان
پارامتر لهستان مجارستان
شاخص قدرت خرید 59.29 47.55
شاخص امنیت 71.22 64.96
شاخص بهداشتی 60.38 47.80
شاخص آب و هوا 76.14 79.48
شاخص هزینه های زندگی 39.99 40.76
شاخص قیمت ملک به درآمد 11.49 14.78

مقایسه کار ضمن تحصیل در مجارستان و لهستان

بازار کار در کشورهای مجارستان و لهستان از رونق خوبی برخوردار است، به طوری که نرخ بیکاری در این دو کشور بسیار کمتر از حد متوسط اتحادیه اروپایی (EU) می باشد. بخش های خدماتی و صنایع کامپیوتری و IT از جمله صنایع پیشرو در استخدام فارغ التحصیلان دانشگاهی در هر دو کشور مذکور شناخته می شوند. اما باید توجه داشت که شرایط کار از جمله میانگین درآمد ماهانه در لهستان نسبت به مجارستان از وضعیت خوبی برخوردار است.

مقایسه کار ضمن تحصیل در مجارستان و لهستان
کشورها درصد (٪) نرخ بیکاری میانگین درآمد ماهیانه
میانگین اتحادیه اروپایی (EU) 6.2% -
مجارستان 3.4% €1899.43 (یورو)
لهستان 3.3% €2126.11 (یورو)

دانشجویان در هر دو کشور مجارستان و لهستان مجاز به انجام کار دانشجویی به صورت نیمه وقت می باشند. اما باید توجه داشته باشید که بر عکس لهستان که زبان انگلیسی جزو زبان رایج مردم محسوب می شود، یافتن کار در مجارستان بدون داشتن دانش زبان مجاری کمی دشوار است.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: