مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
دانشگاه متروپولیتن بوداپست

دانشگاه متروپولیتن بوداپست

مجارستان در اروپای مرکزی/شرقی واقع شده است، از سمت غرب با استرالیا و از شرق با رومانی هم مرز است. جمعیت آن حدود 10 میلیون نفر است که 3 میلیون نفر ار آنها در بوداپست  Budapest ، پایتخت این کشور زندگی می کنند. سایر شهرهای مهم دانشجویی سگد Szeged ، پچ Pécs و دبرسن Debrecen نام دارند. دهها دانشگاه در سراسر کشور برنامه هایی که بطور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شوند ارائه می دهند. در همه رشته های دانشگاهی صدها برنامه تحصیلی به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی وجود دارد. مدارک این دانشگاه ها از طرح بولونیا اروپایی European Bologna پیروی می کند و در سراسر اروپا و سایر نقاط جهان به رسمیت شناخته شده است. اگر به دنبال آموزش با کیفیت بالایی هستید باید بگم جای درستی آمدید. دانشگاه های مجارستان بسیاری از ذهن های باهوش را به وجود آورده اند، از جمله دانشمندان مشهوری مثل ریاضیدان جان فون نویمان John von Neumann و برنده جایزه نوبل آلبرت سانت گیورگی Albert Szent-Györgyi که ویتامین C را کشف کرده است.

برنامه های تحصیلی دانشگاه متروپولیتن بوداپست

ابتداء یک خبر خوش برای دانشجویان متقاضی تحصیل در مجارستان اینکه تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور برقرار است. در همین راستا، تحصیل در اغلب برنامه های دانشگاه متروپولیتن (METU) نیز به زبان انگلیسی در جریان است. از جمله این برنامه های تحصیلی به تفکیک دوره های مختلف BA و MA می توان به موارد زیر اشاره نمود:

برنامه های تحصیلی دانشگاه متروپولیتن بوداپست
برنامه های تحصیلی دانشگاه متروپولیتن بوداپست شرح
دوره BA یا لیسانس انیمیشن، مدیریت بازرگانی، تجارت و بازاریابی، ارتباطات و علوم رسانه، صنایع دستی، مطالعات فیلم و رسانه، طراحی گرافیک، اقتصاد بازرگانی بین المللی، روابط بین المللی، امور مالی و حسابداری، طراحی رسانه، عکاسی، هنرهای تولیدی تلوزیون، توریسم و کاترینگ
دوره MA یا فوق لیسانس ارتباطات و مطالعات رسانه، مدیریت و رهبری، مدیریت توریسم

شرایط پذیرش دانشگاه متروپولیتن بوداپست

فرآیند اخذ پذیرش از دانشگاه متروپولیتن بوداپست کاملا ساده و روان است. این فرآیند مستلزم طی مراحلی به صورت کاملا آنلاین از طریق وب سایت خود دانشگاه به نشانی apply.metropolitan.hu می باشد. این فرآیند بدین صورت است که ابتداء متقاضیان از بین برنامه های لیسانس (BA) و فوق لیسانس (MA) دست به انتخابزده و برنامه مورد علاقه خود را برمی گزینند. سپس مدارک درخواست خود را جمع آوری می کنند. این مدارک برای تحصیل در برنامه های لیسانس از این قرار است:

  • کپی مدرک دیپلم متوسطه همراه با ریزنمرات مربوطه

  • کپی ترجمه رسمی از مدرک دیپلم

  • کپی پاسپورت با اعتبار بیش از 6 ماه

  • رسید پرداخت هزینه درخواست به مبلغ 120€ (یورو)

  • ارائه مدرک زبان انگلیسی مثل IELTS با نمره حداقل 5.5

در پایان یادآوری دو نکته اساسی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اولا در طی فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی دانشگاه متروپلیتن از داوطلبان آزمون و مصاحبه آنلاین اخذ می کند. ثانیا نامه پذیرش ارائه شده پس از ثبت نام و اخذ پذیرش از دانشگاه متروپلیتن نامه مشروط بوده و شرط ارائه نامه پذیرش رسمی پرداخت شهریه سال اول توسط دانشجو می باشد.


ویزا برای تحصیل در بوداپست

به منظور ادامه تحصیل در بوداپست، دولت مجارستان از دانشجویان خارجی می خواهد تا ویزای تحصیلی این کشور را قبل از ورود به بوداپست تهیه کنند. در واقع ویزای تحصیلی مجارستان به شما حق اقامت مجارستان با هدف تحصیل را می دهد. این ویزا از نوع اقامت موقت بوده و هزینه درخواست آن نیز در حدود 100€ (یورو) می باشد. مجموع زمان لازم برای اخذ این نوع ویزا از هنگام تحویل مدارک لازم به سفارت مجارستان ماکسیمم تا یک ماه به طول می انجامد. از مهمترین اسناد و مدارک مورد نیاز برای دریافت این نوع ویزای کشور مجارستان می توان به ارائه کلیه مدارک هویتی مثل پاسپورت، شناسنامه، عکس و … و نیز ارائه مدارک مالی از جمله مدرک تمکن مالی کافی، رسید پرداخت شهریه دانشگاهی و … اشاره نمود.

هزینه تحصیل در دانشگاه متروپولیتن بوداپست

بحث شهریه ها همواره یکی از جذاب ترین مباحث دانشجویان بین المللی در انتخاب بهترین مقاصد تحصیلی محسوب می شود. دانشگاه متروپولیتن در زمینه شهریه ها اقدام به دسته بندی شهریه بر اساس انواع برنامه های تحصیلی نموده است. بر این اساس، شهریه ترمی برنامه های Foundation بازرگانی حدود 2100€ (یورو) و شهریه ترمی برنامه آمادگی فشزده زبان انگلیسی حدود 2300€ (یورو) می باشد.

اما هزینه تحصیل دانشجویان کارشناسی در رشته های انیمیشن، طراحی گرافیک و فیلمبرداری حدودا 3350€ (یورو) در هر ترم، شهریه ترمی رشته های نمایش بصری، طراحی رسانه، عکاسی و طراحی محیط حدودا 3250€ (یورو) و شهریه رشته های مدیریت، تجارت و بازاریابی، امور مالی و حسابداری، بازرگانی بین المللی، توریسم و کاترینگ، ارتباطات و علوم رسانه، روابط بین الملل نیز حدودا 2375€ (یورو) می باشد. بالاخره شهریه ترمی دانشجویان ارشد در رشته های طراحی گرافیک، هنر و مدیرت طراحی و … حدود 3500€ (یورو)، رشته های مدیریت، بازاریابی، مطالعات ارتباطات و رسانه و … تقریبا 3500€ (یورو) و نهایتا شهریه ترمی دانشجویان MBA حدود 2900€ (یورو) می باشد.

هزینه زندگی در کشور مجارستان

اما علاوه بر شهریه ها، دانشجویان بین المللی برای تحصیل در دانشگاه متروپولیتن بوداپست هزینه های دیگری با عنوان هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان نیز دارند. این هزینه ها شامل اجاره آپارتمان یا فلت، هزینه غذایی، حمل و نقل، تفریح و سرگرمی و خرید اقلام آموزشی مثل کتاب و … می باشد. اگر بخواهیم این هزینه ها را با هزینه های زندگی در سطح کشورهای اروپایی مقایسه کنیم به این نتیجه می رسیم که هزینه زندگی در مجارستان بسیار منطقی است.

در زمینه هزینه های زندگی در مجارستان علاوه بر سبک زندگی شخصی باید حتما به شهر محل اقامت نیز توجه کرد. مثلا هزینه ماهیانه زندگی در بوداپست حداقل حدود 520€ (یورو) معادل HUF 175143.95 (فورنیت) اما همین هزینه در شهرهای دیگر به 300€ (یورو) معادل 101044.56 HUF (فورنیت) در ماه می رسد.با این توضیح، برخی هزینه های دانشجویی در سال 2020 به شرح جدول ذیل می باشد:

هزینه زندگی در کشور مجارستان
موارد هزینه به فورینت 
اجاره یک آپارتمان کوچک در بوداپست 70000 HUF
اجاره اتاق در بوداپست 60000 HUF
اجاره آپارتمان کوچک در محدوه خارج از شهر 50000 HUF
اجاره اتاق در محدوده خارج از شهر 20000 HUF
یک قرص نان 270 HUF
یک بطری نوشیدنی خنک  250 HUF
یک لیتر شیر 220 HUF

برنامه بورسیه دانشگاه متروپولیتن بوداپست

دانشگاه متروپولیتن بوداپست (METU) از آن دسته دانشگاه هایی است که با اعطای بورس های تحصیلی جذاب به فکر حمایت هر چه بیشتر از دانشجویان با استعداد و ساخت مسیری برای آینده بهتر آنها می باشد. این برنامه های حمایتی معمولا در دو قالب گرانت و بورسیه به دانشجویان متقاضی ارائه میشود. بر این اساس مشخصات و شرایط برنامه های بورس دانشگاه متروپولیتن بوداپست در سال جدید از این قرار می باشد:

گرانت یا کمک هزینه تحصیلی METU: این برنامه مربوط به کلیه دانشجویان در حال تحصیل در برنامه های فول تایم دانشگاه متروپولیتن می باشد که در شهریه تحصیلی پرداخت می کنند و از معدل خوبی هم برخوردار هستند.

بورسیه زندگی عمومی: ویژه دانشجویانی که فعلانه در زندگی عمومی دانشگاه مشارکت داشته و در توسعه جامعه METU سهیم هستند.

بورسیه حرفه ای و علمی: مختص دانشجویانی است که فعالیت هایی فراتر از شرایط برنامه درسی روتین در طی ترم آخر انجام داده اند.

بورسیه ورزشی: این بورس ویژه دانشجویانی است که در کنار تحصیلات خود فعالیت های ورزشی قهرمانی نیز دز طول شش ماه آخر دوره تحصیلی فعال انجام می دهند.

بورسیه برتر MNB: این برنامه بورسیه تحصیلی با حمایت بانک مرکزی مجارستان به 20 دانشجوی کارشناسی و 1 دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه متروپولیتن بوداپست اعطاء می شود.

بورسیه آموزش عالی ملی: شامل تمامی دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه متروپولیتن می باشد که بتوانند برتری تحصیلی خود را اثبات نمایند.

کار دانشجویی در دانشگاه متروپولیتن بوداپست

شاید یکی از دل مشغولی های متقاضیت تحصیل در مجارستان امکان کار حین تحصیل برای تامین خرج و مخارج تحصیل در دانشگاه متروپولیتن بوداپست باشد. بله بر اساس قوانین کشور مجارستان دانشجویان بین المللی مثل دانشجویان بومی مجارستان امکان کار نیمه وقت در این کشور را دارند. قانونا دانشجویان دارای ویزای اقامت تحصیلی در مجارستان می توانند 24 ساعت در هفته را کار بکنند. کار دانشجویان به صورت نیمه وقت یا پارت تایم بوده و به طور میانگین دانشجویان می توانند ماهیانه درآمدی در حدود HUF 120000 (فورنیت) معادل 356.28€ (یورو) کسب کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: