مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شرایط گرفتن fund از مجارستان

شرایط گرفتن fund از مجارستان

در مقایسه با سایر مناطق اروپای غربی، هزینه های تحصیل در مجارستان بسیار مقرون به صرفه تر هستند. هزینه های تحصیل بسته به دانشگاه و نوع دوره تحصیلی برای دانشجویان بین المللی متفاوت است. غالباً پزشکی و دندانپزشکی جزو گزینه های گران قیمت اند که شهریه آنها بین 12000 تا 16000 یورو است، درحالی که سایر دوره های کوتاه تخصصی می توانند تا 5000 یورو نیز کاهش یابند.

دانشگاه های خصوصی شهریه بیشتری دریافت می کنند. با این وجود توصیه می کنیم صفحه رسمی دانشگاه را بررسی کنید تا بفهمید چقدر باید پرداخت کنید. علاوه بر پرداخت شهریه، دانشجویان دانشگاه های مجارستان باید هزینه درخواست، امتحان و ثبت نام را نیز بپردازند که هر کدام بین 100 تا 150 یورو است. به خاطر داشته باشید که هر دو دانشگاه دولتی و خصوصی آزاد هستند که تصمیم بگیرند آیا شهریه یکسانی از شهروندان اتحادیه اوپا و غیر اتحادیه اروپا دریافت کنند یا خیر.

گزینه هایی برای تامین وکمک هزینه های مالی در مجارستان

کسانی که می خواهند کمک هزینه های مالی به عنوان دانشجو دریافت کنند می توانند از وام های دانشجویی با نرخ سود مطلوب از مراکز وام دانشجویی مجارستان استفاده کنند. برای درخواست دادن به دانشگاه های مجارستان سن شما باید زیر 40 سال باشد و باید حتما کارت اقامت دائم یا کارت مهاجرت داشته باشید که برای کمک به بازپرداخت وام، طرح بازپرداخت مبتنی بردرآمد مورد استفاده قرار می گیرد و به این معنی است که مقدار پولی که یک دانشجو باید پس دهد و زمان باز پرداخت آن بستگی به درآمد دانشجو دارد. یکی دیگر از گزینه های کمک های مالی تحصیلات دانشگاهی گرفتن شغل دانشجویی از طریق آژانس های کاریابی دانشجویی است. طبق قوانین مجارستان، یک دانشجو می تواند شغل تمام وقت (8ساعت) یا کار پاره وقت (4 تا 6 ساعت) داشته باشد، اما قرارداد های بورسیه ممکن است شرایطی که تحت آن دانشجو می تواند کار کند را تغییر دهد. حداقل دستمزد برای کار غیرماهرانه به مدت 8 ساعت در روز حدود 430 یورو است درحالی که حقوق مشاغل ماهر 560 یورو است.

شرایط گرفتن fund از مجارستان

برخی از انواع بورسیه های معروف در مجارستان عبارت هستند از:

  • Stipendium Hungaricum
  • Bilateral State Scholarships
  • Erasmus+
  • CEEPUS
  • EA Grants Scholarships

گرفتن fund در مجارستان ساده نخواهد بود و تنها از سوی دانشجویان ممتاز ممکن است. دانشجویانی که تحصیل در مجارستان را انتخاب می کنند در صورت داشتن شرایط ذیل شانس خوبی برای اخذ کمک هزینه های تحصیلی خواهند داشت:

  • معدل A؛
  • عضویت در گروه های علمی ممتاز در ایران مثل بنیاد ملی نخبگان؛
  • داشتن توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید پیشین و کارفرماهای قبلی فرد؛
  • داشتن سابقه کار مرتبط با مدرک تحصیلی پیشین؛
  • داشتن نمره بالای زبان انگلیسی، مجاری یا آلمانی؛
  • داشتن مقالات ISI؛
  • سخنرانی در کنفرانس های معتبر بین المللی یا داخلی؛
  • نوشتن کتاب؛
  • داشتن اختراع؛
  • دریافت جوایز مختلف علمی و ورزشی؛
  • شرکت در رقابت های بین المللی مثل موت کورت؛


هزینه تحصیل در صورت نداشتن شرایط گرفتن fund از مجارستان

در صورت نداشتن شرایط مذکور نیز جای نگرانی نیست چرا که مجارستان کشور ارزان قیمتی به حساب می آید و به جز یک سری رشته ها که شهریه بیشتری دارند، در سایر موارد شهریه دانشگاه های مجارستان نیز علاوه بر هزینه های ماهیانه زندگی، پایین است. از جمله رشته های گران در مجارستان می توان به پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی اشاره نمود که در صورت انتخاب آن ها حتی در صورت اخذ پذیرش از ارزان ترین دانشگاه های مجارستان مثل دانشگاه سگد یا دانشگاه پچ، فرد باید سالیانه بین 8000€ تا 17000€ (یورو) شهریه پرداخت کند. منتهی در سایر رشته ها شهریه دانشگاه ها معمولا سالیانه بین 1000€ تا 8000€ (یورو) می باشد که در مقایسه با اکثر کشورهای اروپایی، رقم پایینی به حساب می آید.

مدارک لازم برای تحصیل در مجارستان

برای تحصیل در مجارستان نیز فرد باید ابتدائا از دانشگاه یا کالج مورد نظر خود پذیرش بگیرد؛ مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش از موسسات آموزش عالی مجارستان با توجه به نوع رشته و مقطع تحصیلی مورد نظر افراد متفاوت است. اصلی ترین مدارک جهات اخذ پذیرش عبارت هستند از:

  • رزومه که باید شامل تمامی موفقیت های تحصیلی و غیرتحصیلی فرد، مثل اخذ مدال ورزشی و غیره، باشد؛
  • ترجمه رسمی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده به زبان انگلیسی؛
  • ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی به زبان انگلیسی؛
  • کپی پاسپورت؛
  • مدرک زبان (انگلیسی، آلمانی یا مجاری با توجه به دوره تحصیلی)؛
  • توصیه نامه از حداقل 2 تن از اساتید پیشین فرد؛
  • انگیزه نامه؛
  • مقاله علمی برای کسانی که قصد دارند در رشته های علوم انسانی و اجتماعی تحصیل کنند؛
  • قبولی در آزمون ورودی برای کسانی که می خواهند در مقطع کارشناسی تحصیل کنند؛
  • مصاحبه اسکایپی رو در رو؛

غالب دانشگاه های مجارستان دو بار در سال پذیرش می کنند:

  • ترم پاییز: تا 15 فوریه؛
  • ترم بهار: تا 15 نوامبر؛

ممکن است تاریخ دقیق هر دانشگاهی متفاوت باشد در نتیجه بهتر است متقاضیان وبسایت دانشگاه مورد نظر خود را نیز بررسی نمایند. باید توجه داشت برای این که فرد شانس خوبی جهت پیدا کردن کار در مجارستان و تمدید ویزای خود داشته باشد، باید در دانشگاه های برتر این کشور تحصیل کرده باشد. برخی از بهترین دانشگاه های مجارستان عبارت هستند از:

رتبه رنکینگ ملی برخی از بهترین دانشگاه های مجارستان شهری که دانشگاه در آن واقع شده
1 Eötvös Loránd Tudományegyetem
Budapest
2 Debreceni Egyetem
Debrecen
3 Budapesti Muszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Budapest
4 Szegedi Tudományegyetem
Szeged
5 Pécsi Tudományegyetem
Pécs
6 Közép-Európai Egyetem
Budapest
7 Semmelweis Egyetem
Budapest
8 Eszterházy Károly Egyetem
Eger
9 Széchényi István Egyetem
Gyor
10 Szent István Egyetem
Gödöllo

هزینه ضروری در صورت داشتن شرایط گرفتن fund از مجارستان

بورسیه ها و کمک هزینه های تحصیلی مجارستان متنوع اند و ممکن است تمام یا بخشی از شهریه دانشگاه و حتی هزینه زندگی دانشجو را پرداخت نمایند. منتهی حتی اگر fund مورد نظر تمامی هزینه های تحصیل و زندگی در مجارستان را نیز پرداخت کند، برخی موارد باید توسط خود فرد پرداخت شوند. از جمله این هزینه ها می توان به بلیت هواپیما، هزینه ترجمه مدارک و هزینه بررسی مدارک یا همان application fee اشاره نمود. هزینه بررسی مدارک (application fee) در هر کدام از دانشگاه های مجارستان متنوع است اما معمولا بین 100€ تا 150€ (یورو) می باشد.


بورسیه تحصیلی بین المللی (دولتی) مجارستان

کمک هزینه بین المللی به دانشجویان خارجی ارائه می شود که از لحاظ درسی سطح بسیار بالایی دارند و به دانشجویان خارجی کمک می کند تا از بیمه درمانی و سلامت برخوردار شوند. با کسب این کمک هزینه دانشجو می تواند شهریه و همچنین هزینه سکونت خود را پرداخت کند. بورسیه تحصیلی بین المللی برای جذب کردن متقاضیان خارجی که نخبه محسوب می شوند و همچنین از لحاظ هوشی از سایر متقاضیان بالاتر می باشند، ارائه می شود. متقاضیان باید توجه داشته باشند که دریافت این کمک هزینه نیاز به تایید شدن متقاضی از طرف وزارت علوم کشور مبدا دارد و این بورسیه در دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا قابل اخذ می باشد.

بورسیه تحصیلی اراسموس ماندوس مجارستان

کمک هزینه تحصیلی اراسموس ماندوس برای شهروندان اروپایی ایجاد شده است و به محصلان و ورزشکاران حرفه ای ارائه می شود. این کمک هزینه توسط اتحادیه اروپا ارائه می شود و در دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا قابل اخذ می باشد. شایان ذکر است که این کمک هزینه هم به استادها و هم دانشجوها ارائه می شود و در حال حاضر حداقل 3.5 میلیون نفر از این بورسیه برخوردار می باشند.

کمک هزینه تحصیلی سیپوس مجارستان

کشورهای آلبانی، استونی، اتریش، بوسنی ‌هرزگوین، کرواسی، جمهوری چک، مولداوی، مقدونیه، لهستان، مونتنگرو، رومانی، صربستان، اسلوانی در این کمک هزینه شریک می باشند و یکی از مهم ترین دلایل ارائه این بورسیه، درست کردن کانال ارتباطی در میان کشورهای ذکر شده می باشد. این بورسیه در 3 مقطع زیر به اساتید و دانشجویان ارائه می گردد.

  • لیسانس؛
  • فوق لیسانس؛
  • دکترا؛

بورسیه تحصیلی سازمان فائو و کشور مجارستان

کمک هزینه تحصیلی سازمان فائو و کشور مجارستان در سال 1386 ایجاد شد. این بورسیه حاصل قرارداد سازمان کشاورزی ملل متحد و دولت کشور مجارستان می باشد. کمک هزینه تحصیلی سازمان فائو و کشور مجارستان برای دانشجویان کشورهای قاره آسیا و همچنین آفریقا مانند تاجیکستان، افعانستان، نیجریه، سومالی، میانمار، ترکمنستان و غیره مناسب می باشد. کمک هزینه تحصیلی سازمان فائو و کشور مجارستان شامل خدمات و امکانات رفاهی بسیار خوب و بیمه درمانی می شود. همچنین با دریافت این بورسیه دانشجویان می توانند تمامی مخارج و هزینه های سکونت و دانشگاهی خود را پرداخت کنند و این بورسیه در دوره های لیسانس، فوق لیسانس و دکترا قابل اخذ می باشد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: