مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
دانشگاه هنرهای زیبا مجارستان

دانشگاه هنرهای زیبا مجارستان

در مقایسه با سایر مناطق اروپای غربی، هزینه های تحصیل در مجارستان بسیار مقرون به صرفه تر هستند. هزینه های تحصیل بسته به دانشگاه و نوع دوره تحصیلی برای دانشجویان بین المللی متفاوت است. غالباً پزشکی و دندانپزشکی جزو گزینه های گران قیمت اند که شهریه آنها بین 12000 تا 16000 یورو است، درحالی که سایر دوره های کوتاه تخصصی می توانند تا 5000 یورو نیز کاهش یابند.

دانشگاه های خصوصی شهریه بیشتری دریافت می کنند. با این وجود توصیه می کنیم صفحه رسمی دانشگاه را بررسی کنید تا بفهمید چقدر باید پرداخت کنید. علاوه بر پرداخت شهریه، دانشجویان دانشگاه های مجارستان باید هزینه درخواست، امتحان و ثبت نام را نیز بپردازند که هر کدام بین 100 تا 150 یورو است. به خاطر داشته باشید که هر دو دانشگاه دولتی و خصوصی آزاد هستند که تصمیم بگیرند آیا شهریه یکسانی از شهروندان اتحادیه اوپا و غیر اتحادیه اروپا دریافت کنند یا خیر.

چرا تحصیل در دانشگاه هنرهای زیبا مجارستان

تعداد علاقه مندان و مشتاقان تحصیل هنر در اروپا مخصوصا در کشور مجارستان کم نیست. بسیاری از دانشجویان از سراسر دنیا به دلایل مختلفی به مجارستان مهاجرت کرده و وارد دانشگاه هنرهای زیبای مجارستان می شوند. اما هر یک از دانشجویان برای تحصیل در این دانشگاه دلایل خاص خود را دارند. از عمده ترین دلایل تحصیل در دانشگاه مذکور می توان به کیفیت آموزشی بالا، فرصت های بورس تحصیلی Stipendium Hungaricum ویژه دانشجویان ایرانی و کشورهای در حال توسعه، امکان کار دانشجویی، آشنایی با فرهنگ و هنر اروپایی، آموزش سریع و آسان زبان های اروپایی و وجود دپارتمان های مختلف به صورت لیست زیر می باشد:

  • برنامه در تئوری هنرهای زیبا؛
  • برنامه آموزش بصری؛
  • برنامه سنوگرافی؛
  • برنامه اینتر مدیا؛
  • برنامه حفاظت؛
  • برنامه طراحی گرافیک؛
  • برنامه پرینت سازی؛
  • برنامه مجسمه سازی؛
  • برنامه نقاشی؛
  • برنامه دکتری؛

شرایط تحصیل در دانشگاه هنرهای زیبا مجارستان

در ابتداء و قبل از اقدام برای اخذ پذیرش از دانشگاه هنرهای زیبا در کشور مجارستان بایستی به این نکته توجه کرد که دانشجویان بین المللی با توجه به شرایط خود به 3 دسته دانشجویان انتقالی (Erasmus)، دانشجویان مهمان و دانشجویان معمولی دسته بندی می شوند. متقاضیان ایرانی در دسته سوم این تقسیم بندی قرار گرفته و برای ارائه درخواست پذیرش خود بایستی علاوه بر داشتن مدرک دیپلم متوسطه (ترجیحا هنر) همچنین بایستی در آزمون ورودی دانشگاه هنرهای زیبا نیز نمره قبولی خود را دریافت کنید. از جمله مدارک لازم برای درخواست پذیرش از دانشگاه هنرهای زیبا کشور مجارستان عبارتند از:

  • فرم درخواست؛
  • انگیزه نامه؛
  • توصیه نامه؛
  • رزومه یا CV به ضمیمه یک عکس از متقاضی؛
  • مدرک دیپلم متوسطه و ریز نمرات تحصیلی؛
  • نمره قبولی در آزمون ورودی دانشگاه؛
  • پورتفولیو یا نمونه آثار منتخب ( مثل کاتالوگ ها، عکس ها، ویدئوها، نقاشی ها و … به صورت CD و یا پرینت شده)؛
  • نمره مدرک زبان انگلیسی TOEFL iBT (آزمون اینترنتی) حداقل 66 و TOEFL PBT (آزمون برگه ای) حدود 500، IELTS حداقل 5.0 و Cambridge English در سطح پیشرفته؛

ویزای دانشجویی مجارستان

برای مهاجرت به مجارستان ویزاهای مسافرتی مختلفی وجود دارد که انتخاب آنها ممکن است با توجه به اهداف و شرایط مختلف مهاجرتی افراد متفاوت از هم باشد. یکی از انواع ویزاهای مهاجرتی مجارستان ویزای تحصیلی این کشور اروپایی است. این نوع ویزا در مجارستان با عنوان ویزای A شناخته می شود و به دو صورت کوتاه مدت یا ویزای شنگن مجارستان و بلند مدت یا ویزای ملی مجارستان برای متقاضیان صادر می شود.


ویزای کوتاه مدت مخصوص افرادی است که قصد تحصیل در مجارستان برای مدت کمتر از 3 ماه را دارند. در حالیکه ویزای بلند مدت ویژه افرادی است که قصد تحصیل در مجارستان برای مدت بیش از 3 ماه را دارند. به هر حال اخذ ویزای تحصیلی مجارستان از جمله ضروریات مهم برای تحصیل در کشور مجارستان محسوب می شود و متقاضیان برای این کار نیازمند ارائه مدارک زیر به سفارت مجارستان می باشند:

شرایط ویزای تحصیلی مجارستان 2022 شرح
پاسپورت معتبر
با اعتبار بیش از 6 ماه+2 صفحه خالی
فرم درخواست
به صورت پرینت شده و آماده
اثبات تمکن مالی کافی
ارائه صورت حساب بانکی 6 ماهه اخیر با حداقل 700€ (یورو) در ماه جهت تامین مخارج زندگی در کشور مجارستان
نامه پذیرش از دانشگاه هنرهای زیبا مجارستان
دارای مهر و امضاء رسمی از طرف دانشگاه
مدارک مسافرتی
بلیط های پرواز+ مدرک اقامتی
بیمه مسافرتی
با پوشش 30000€ (یورو)
مدرک زبان انگلیسی
IELTS یا TOEFL
عکس پاسپورتی
رنگی، جدید و با ابعاد 35 در 45 میلی متر

هزینه تحصیل در دانشگاه هنرهای زیبا مجارستان

هزینه های دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبا مجارستان به 2 بخش هزینه های تحصیلی و هزینه های زندگی دسته بندی می شود. هزینه های تحصیلی دانشجویان این دانشگاه بسته به نوع برنامه و مقطع تحصیلی آنها از همدیگر متفاوت است. اما در مجموع میانگین شهریه های دوره کارشناسی دانشگاه مذکور در حدود 4486€ (یورو) و میانگین شهریه های دوره کارشناسی ارشد تقریبا در همین حد می باشد.

اما هزینه های زندگی دانشجویی در مجارستان موضوعی است که شاید بتوان آنرا یکی از علت های گرایش دانشجویان خارجی به تحصیل در کشور مجارستان برشمرد. این هزینه ها بسته به شهر محل زندگی (مثل بوداپست یا دبرسن) و سبک زندگی دانشجوئی کمی متفاوت است. بر این اساس گرانترین شهرهای کشور مجارستان بر اساس شاخص هزینه زندگی به ترتیب شامل شهر بوداپست حدود 42.45، دبرسن حدود 37.50 و زگد حدود 37.29 می باشد. بنابراین، پیش بینی می شود که دانشجویان برای زندگی در مجارستان 2020 به بودجه ای ماهانه بین 400 الی 600€ (یورو) نیاز داشته باشند.

خوابگاه دانشگاه هنرهای زیبا در مجارستان

یکی از چالش های اساسی و مهم دانشجویان خارجی قبل از مسافرت به مجارستان مواجه با موضوع اجاره خانه جهت اسکان در مجارستان می باشد. در این رابطه دو گزینه پیش رو دانشجویان دانشگاه هنرهای زیبا مجارستان قرار دارد. گزینه اول خوابگاه دانشجویی این دانشگاه می باشد که به دلیل محدودیت فضا، امکانات خوابگاهی صرفا در اختیار دانشجویان انتقالی و مهمان ERASMUS گذاشته می شود.

پس با این شرایط دانشجویان بین المللی مجبورند که خود به دنبال تهیه جا در مجارستان بگردند. اجاره ها در مجارستان نیز با توجه به موقعیت جغرافیایی، اندازه اتاق ها، تسهیلات و امکانات متفاوت است. مثلا اجاره یک اتاق مجردی در بوداپست ممکن است در حدود HUF 40000 (فورینت) معادل 117€ (یورو) باشد اما اجاره آپارتمان ها از مبلغ HUF 80000 (فورینت) معادل 235€ (یورو) شروع و به مبالغ بالاتر نیز می رسد. هزینه های سرشکن معمولا در قیمت دخالت داده نمی شود. اجاره ها معمولا در شروع هر ماه گرفته شده و مالکان همچنین از مستاجران خود پول پیش هم دریافت می کنند.

برنامه بورس Stipendium Hungaricum مجارستان

این برنامه توسط دولت حاکمه مجارستان به دانشجویان خارجی واجد شرایط اعطاء می شود. ماموریت اصلی برنامه مذکور افزایش کیفی و کمی دانشجویان خارجی و نیز تشویق دانشگاه های مجارستانی از جمله دانشگاه هنرهای زیبا مجارستان به منظور جذب حداکثری دانشجویان برتر بین المللی می باشد. در حال حاضر دانشجویانی از تقریبا 50 کشور جهان از جمله ایران حق بهره مندی از مزایای این برنامه بورس را دارند. اما هزینه های تحت پوشش این برنامه بورس عبارتند از:

  • تحصیل رایگان: به جز پرداخت شهریه؛
  • کمک هزینه زندگی دانشجویی ماهانه حدود HUF 40460 (فورینت) معادل 130€ (یورو) تا زمان اتمام تحصیلات به کلیه دانشجویان کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه هنرهای زیبا مجارستان؛
  • کمک هزینه زندگی دانشجویی ماهانه حدود HUF 140000 (فورینت) معادل 455€ (یورو) برای دو سال اول تحصیلات دکتری و کمک هزینه زندگی به مبلغ HUF 180000 (فورینت) معادل 585€ (یورو) برای دو سال دوم تحصیل دکتری در دانشگاه هنرهای زیبا؛
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: