مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
رشته فیزیک در مجارستان

رشته فیزیک در مجارستان

یافتن مکانی مناسب برای اقامت بخش مهمی از تجربه تحصیلی شما در خارج از کشور است. وقتی در مجارستان صحبت از مسکن دانشجویی می شود شما چندین گزینه پیش رو دارید. اکثر دانشگاه های مجارستان دارای خوابگاه هستند که معمولا ارزان ترین جایگزین اند، این خوابگاه ها به طور کلی مکانهای مهمانی عالی  هستند ولی متاسفانه برای دانشجویان بین المللی همیشه در دسترس نیستند. ممکن است شما استاندارهای این خوابگاه ها را کمی پایین تر از آنچه انتظار دارید بیابید ولی زندگی در این محله های مشترک راه خوبی برای پیدا کردن دوستان فراوان جدید است. جایگزین دیگری برای مسکن دانشجویی در مجارستان اجاره آپارتمان است، چه به تنهایی و چه مشترک با دوستان. همچنین شما می توانید یک مستأجر فرعی داشته باشید یعنی یک اتاق تک در آپارتمان شخص دیگری اجاره کنید. هزینه اجاره آپارتمان های خصوصی بسته به شهر ( که در بوداپست گران ترین اند ) و مکان های درون شهری از 50-60 هزار دلار استرالیا  (190-230 یورو) متغییر است. طبیعتا اتاق های مسکونی ارزان  تر هستند.

در همین آغاز بحث باید بدانید که شرایط ورود و پذیرش در مجارستان از استانداردهای فرآیند بلونیا Bologna process پیروی می کند. این بدان معناست که متقاضیان برای تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی نیازمند اخذ مدرک کارشناسی هستند. اما برای پذیرش در مقاطع مختلف تحصیلی در کشور مجارستان نیز شما نیازمند ارائه مدرک آکادمیک و مدرک زبان می باشید. بر این اساس امکان تحصیل رشته فیزیک در سه سیکل زیر برای دانشجویان بین المللی فراهم است:

دوره تحصیلی مدت تحصیل واحد آموزشی ماخوذه
کارشناسی فیزیک3 سال180
کارشناسی ارشد فیزیک2 سال120
دکترا فیزیک 2+2 240

ما از معروفترین گرایشات این رشته تحصیلی در دانشگاه های مجارستان می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • فیزیک لیزر؛
  • فیزیک ذره؛
  • فیزیک آزمایشگاهی؛
  • بیوفیزیک؛
  • فیزیک شیمی و غیره؛

هزینه تحصیل رشته فیزیک در مجارستان

با اینکه دانشگاه های مجارستان نیز از دانشجویان بین المللی خود شهریه اخذ می کنند اما سطح این شهریه ها به هیچ عنوان قابل قیاس با سطح شهریه های کشورهای اروپای غربی نیست. پس بطور کلی تحصیل در مجارستان امری مقرون به صرفه تر می باشد. اما بسته به نوع دانشگاه و نیز برنامه تحصیلی ممکن است سطح شهریه مذکور کمی متفاوت از هم باشد. مطابق آخرین برآوردها از سال 2021، متوسط هزینه تحصیل سالیانه در مجارستان بین 2500€ الی 5000€ (یورو) متغیر است. در زیر به بررسی متوسط هزینه تحصیلی در دو دانشگاه معروف مجارستان می پردازیم:

  • دانشگاه پکس: بین 4400€ الی 14750€ (یورو)؛
  • دانشگاه دبرسن: بین 5100€ الی 28850€ (یورو)؛

دقیقا هزینه زندگی دانشجویان خارجی در مجارستان نیز بسیار مقرون به صرفه است تا جایی که میانگین ماهیانه این هزینه بین 375€ الی 700€ (یورو) میباشد. در بین هزینه های دانشجویان در این کشور نیز هزینه اجاره خانه بیشترین هزینه ها را بر دوش دانشجویان تحمیل می کند. برای آشنایی با این هزینه در زیر انواع آیتم های اسکان در مجارستان را همراه با متوسط هزینه آنها نمایش داده می شود:

  • خوابگاه دانشجویی در مجارستان: ماهیانه زیر 100€ (یورو)؛
  • خوابگاه خصوصی در مجارستان: ماهیانه زیر 200€ (یورو)؛
  • آپارتمان خصوصی: ماهیانه زیر 275€ الی 635€ (یورو)؛




فرآیند پذیرش از رشته فیزیک در مجارستان

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور مجارستان شما نیازمند ارائه مدرک دیپلم متوسطه و نیز مدرک دانش زبان انگلیسی خود می باشید. به هر حال فرآیند پذیرش مجارستان در سال 2021 آسان بوده و همان طوری که در تصویر زیر هم نشان داده شده شامل انجام چند مرحله ساده می باشد. در مرحله اول متقاضیان می بایست برای انتخاب رشته فیزیک از دانشگاه مجارستان اقدام کنند. در مرحله دوم این فرآیند درخواست پذیرش می بایستی به دانشگاه مربوطه ارسال گردد. در گام سوم وضعیت پذیرش درخواست متقاضیان مشخص شده و فقط در صورت اخذ تاییدیه ثبت نام (CoE) شما حق درخواست ویزای تحصیلی مجارستان را دارید.

باید از این نکته مهم نیز غافل شد که برای انجام تمام و کمال مراحل فوق، شما بایستی از قبل یکسری مدارک را نیز آماده کنید. بنابراین مدارک مورد نیاز برای اخذ پذیرش و دریافت تاییدیه ثبت نام (CoE) مجارستان 2021 از قرار ذیل می باشد:

  • مدرک زبان انگلیسی؛
  • ترجمه انگلیسی مدرک دیپلم+ ریزنمرات تحصیلی؛
  • کپی پاسپورت؛
  • انگیزه نامه؛
  • CV  به روز از متقاضی؛
  • دو عدد توصیه نامه از اساتید موسسه یا دانشگاه قبلی؛

شرایط دریافت ویزا برای تحصیل فیزیک در مجارستان

مطابق قوانین کشور مجارستان، متقاضیان تحصیل در این کشور به دو دسته کلی تقسیم می شوند. دسته اول کسانی هستند که متقاضی تحصیل در کورس های کمتر از 90 روز هستند و دسته دوم کسانی هستند که متقاضی تحصیل در کورس های بیش از 90 روز می باشند. ویزای مخصوص دسته اول همان ویزای شنگن (تایپ C مجارستان) و ویزای مخصوص دسته دوم متقاضیان ویزای ملی (تایپ D مجارستان) می باشد

طبق قوانین مهاجرتی کشور مجارستان، متقاضیان می بایست مدارک زیر را اسکن کرده و به همراه فرم درخواست تکمیلی دقیقا 5 روز قبل از روز مصاحبه خود ارسال نمایند. فرمت تمامی فایل ها بایستی Pdf بوده و ترکیب آنها به صورت فایل یک شامل فرم درخواست به اضافه کپی های پاسپورت، فایل 2 گواهی اسکان و بیمه سلامت و فایل 3 مابقی مدارک باشد. با این شرح اکنون به مرور این مدارک در زیر می پردازیم:

  • پاسپورت متقاضی با اعتبار بیش از سه ماه؛
  • فرم درخواست تکمیلی از وب سایت bmbah.hu؛
  • عکس 2 قطعه به صورت رنگی با پس زمینه سفید و در ابعاد 3.5 در 4.5؛
  • بیمه سلامت با پوشش بیش از 30000€ (یورو)؛
  • تاییدیه ثبت نام (CoE) دریافتی از دانشگاه مجارستان؛
  • مدرک اثبات گر تمکن مالی کافی برای تحصیل و زندگی در مجارستان؛
  • بلیط برگشت رزرو شده؛
  • گواهی اسکان؛
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: