مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای جامع تحصیل در مجارستان 2022

راهنمای جامع تحصیل در مجارستان 2022

سیستم آموزشی مجارستان از بیش از 600 سال پیش نشان دهنده ی برتری تحصیلی بوده است. بسیاری از کالج ها در این کشور مستقیماً وابسته به یک دانشگاه هستند و به عنوان دانشکده های کالج دانشگاه فعالیت می کنند. دانشگاه های مجارستان به طور کلی دوره هایی را در سطح کالج و دانشگاه برگذار می کنند. از سال 2005 دانشگاه های مجارستان شروع به تغییر به سبک و مقررات روند بولونیا Bologna کرده اند. در این سیستم جدید هم کالج ها و هم دانشگاه های مجارستان در صورت تامین الزامات لازم می توانند برنامه های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری را آغاز کنند. این همچنین به این معنی است که تمامی مدارک اعطایی معادل و مورد تایید سراسر اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر است.

اخذ اقامت دائم مجارستان به دلایل مختلف بسیار پر طرفدار است و البته اقامت دائم در این کشور به طرق مختلفی قابل اخذ می باشد. یکی از مسیرهای ورود به کشور مجارستان برای اخذ اقامت، تحصیل در این کشور است. هزینه تحصیل در مجارستان در سال 2021 برای دانشجویان ایرانی در اکثر رشته ها سالیانه بین 4000€ تا 8000€ (یورو) است و در ردیف کشورهای کم هزینه و ارزان قیمت حوزه شنگن قرار می گیرد. در تصویر زیر می توانید به طور شماتیک با انواع دوره های تحصیلی و ریز شهریه های سالیانه آنها در مجارستان آشنا شوید:

هزینه زندگی در مجارستان بسیار کم است و مجموع هزینه های ماهیانه زندگی فرد بین 600€ تا 700€ (یورو) خواهد بود؛ در حالی که زندگی در کشور همسایه آن یعنی اتریش علی رغم داشتن تحصیل نسبتا رایگان، بسیار پر هزینه است و تقریبا دو برابر مجارستان می باشد. فاصله بوداپست، پایتخت مجارستان تا وین (پایتخت اتریش) با قطار تنها 2 ساعت است یعنی امکان پیدا کردن کار در این شهر نیز برای دانشجوی مشغول به درس وجود دارد.

مقایسه تحصیل در آلمان با مجارستان

مجارستان پل خوبی برای رسیدن به صنعتی ترین کشور اروپا یعنی آلمان است، در واقع با توجه به رایگان بودن تحصیل در آلمان، متقاضی تحصیل در این کشور از ایران آن قدر زیاد شده که وقت تحصیلی در سفارت آلمان بسیار طولانی مدت شده و عملا بیش از 2 سال به طول می انجامد؛ اما مجارستان راهی کم هزینه برای کوتاه کردن این زمان است. در واقع متقاضیان تحصیل در آلمان به جای این که بیش از 2 سال فقط در صف سفارت باشند، یک پذیرش دوره زبان از یکی از کالج های کشور مجارستان می گیرند. طبق قوانین حقوق بین الملل به دلیل داشتن اقامت بالای 6 ماه در مجارستان، فرد می تواند به سفارت کشورهای ثالث از جمله آلمان در مجارستان رفته و وقت سفارت آلمان در مجارستان کمتر از یک ماه صادر می شود.

شرایط زندگی در مجارستان

البته که هر دانشجویی شاید معیارهای شخصی جهت انتخاب کشور خود داشته باشد. در این سال ها دانشجویان ایرانی زیادی به مجارستان مهاجرت نموده اند که اکثر آنها برای تحصیل در گروه پزشکی به این کشور آمده اند، نکات مورد توجه برای افرادی که جهت تحصیل در مجارستان اقدام می نمایند، عبارتند از:

  • پایتخت مجارستان شهر بوداپست است.
  • مجاری زبان اول و رسمی و فورینت واحد پول آنهاست.
  • بهترین سیستم حمل و نقل عمومی متعلق به این کشور است.
  • مجارستان از سال 2007 عضوی از شنگن شده است.
  • مجارستان همسایه کشورهای مهمی از جمله اتریش است.
  • مجارستان در کنار فرانسه و مالتا یکی از سه کشور شنگن است که با پذیرش زبان به ایرانیان ویزا می دهد.
  • هزینه دانشگاه و زندگی در این کشور بسیار پایین تر از سایر کشورهای حوزه شنگن است.
  • تحصیل در اکثر رشته ها و از جمله رشته های گروه پزشکی به زبان انگلیسی است.

شرایط اخذ پذیرش جهت تحصیل در مجارستان

از شرایط تحصیل در مجارستان، آشنایی با روند اخذ پذیرش از دانشگاه های مجارستان و نیز آشنایی با مدارک و الزامات لازم برای ثبت نام در دانشگاه های مجارستان می باشد. از مهمترین شرایط تحصیل در مجارستان می توان به شرکت در آزمون ورودی یا Entrance Exam و ارائه مدرک مهارت زبان اشاره نمود. در حقیقت، شرط پذیرش در دانشگاه های مجارستان شرکت در آزمون مذکور است. داشتن مدرک زبان و تسلط بر زبان نیز به دلیل تحصیل به زبان انگلیسی در مجارستان جزو شرایط تحصیل در مجارستان محسوب می شود. حداقل نمره آزمون زبان برای اخذ پذیرش از دانشگاه های مجارستان شامل آزمون IELTS معادل 6.0 – 5.0 و نمره آزمون TOEFL معادل 80-60 می باشد. اما مدارک مورد نیاز جهت پذیرش مجارستان عبارتند از:

  • فرم درخواست پذیرش دانشگاهی؛
  • مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات مربوطه؛
  • انگیزه نامه یا SOP به زبان انگلیسی؛
  • رزومه یا CV به زبان انگلیسی؛

تحصیل در کشور مجارستان بدون مدرک زبان

با شرایط روز که خیلی درگیری های ذهنی برای افراد و مشغله کاری و زندگی فرصت زبان آموزی را در این کشور از فرد می گیرد. این دغدغه می تواند شخص را برای همیشه از مهاجرت منصرف نماید، چرا که هم اکنون داشتن یک مدرک زبان از ابزار مورد نیاز ابتدایی مهاجرت است و خیلی از کشورها این مدرک را از متقاضی می خواهند. معدود کشورهایی هستند که فرصت اخذ ویزا و یادگیری زبان را به دانشجویان ایرانی می دهند. البته در اکثر کشورهای دنیا برنامه و دوره های زبان وجود دارد و می توان برای آنها اقدام به پذیرش نمود. اما نکته اصلی موضوع اخذ ویزای تحصیلی است که در اکثر کشورها این امر ممکن نمی شود.

خوشبختانه کشور مجارستان همچنان از کشورهایی است که برای دوره زبان صدور ویزا دارد. در این سالها افراد زیادی برای یادگیری زبان انگلیسی یا آلمانی به این کشور مهاجرت نموده اند. فرد می تواند بعد از تحصیل فرصت ماندن در اروپا را با استفاده از سایر طرق مهاجرتی و تبدیل ویزا بدست آورد. اخذ پذیرش در دوره های زبان در هر سال برای حداقل 2 بار وجود دارد و شروع ترم ها در ماه های شهریور و بهمن ماه می باشد که بایستی حداقل از 6 ماه قبل برای آن برنامه ریزی نمود. برای اطلاع از ویزای تحصیلی مجارستان مقاله مورد نظر را مطالعه نمایید.




کالج زبان در مجارستان

بسیاری از افراد ترجیح می دهند مدرک زبان خود را در یک کشور خارجی بگیرند تا در زمانشان نیز صرفه جویی شود منتهی در حال حاضر اکثریت کشورها با پذیرش زبان به فرد ویزا نمی دهند. خوشبختانه مجارستان در کنار دو کشور فرانسه و مالتا، تنها کشورهایی در حوزه شنگن هستند که با پذیرش زبان نیز به افراد ویزا می دهند. در حقیقت مجارستان از آن جایی که هنوز عضو کنوانسیون پناهندگی نشده است نگرانی از این بابت ندارد و در حال حاضر نسبت به ویزا دادن به ایرانیان خیلی سخت گیری اعمال نمی کند.

کالج زبان در مجارستان سالیانه بین 6000€ تا 7900€ (یورو) هزینه در بر خواهد داشت که یک سوم زبان خواندن در کشور همسایه یعنی اتریش می باشد. از آن جایی که بسیاری از افراد نمی خواهند از ابتدا نمره آیلتس ارائه دهند، خوشبختانه تحصیل در مجارستان بدون مدرک زبان امکان پذیر است و افراد این فرصت را دارند تا در محیط به یادگیری زبان بپردازند. هزینه زندگی در مجارستان بستگی به منطقه زندگی دارد. غرب و شرق بوداپست متفاوت است. زندگی در منطقه غرب بوداپست ماهیانه 600€ (یورو) و شرق بوداپست 400€ (یورو) می باشد.

اجازه کار دانشجویان در مجارستان

دانشجویان حق دارند در کنار تحصیل 24 ساعت را به طور هفتگی به کار اختصاص داده و مبلغی در حدود 160€ تا 220€ (یورو) در هفته حقوق کسب کنند. در اکثر موارد این حقوق می تواند قسمت عمده هزینه های تحصیل و زندگی دانشجو را پوشش دهد، البته دانشجویان در مقطع دکترا می توانند حتی 30 ساعت در هفته نیز کار کنند که عملا می تواند تمام هزینه های زندگی فرد را تامین کند. از آن جایی که هزینه تحصیل و زندگی در مجارستان پایین است کار دانشجویی علی رغم این که تمام وقت نیست اما بخش زیادی از هزینه های زندگی در این کشور را پوشش می دهد.

تحصیل پزشکی در مجارستان

رشته پزشکی در مجارستان، به زبان های مختلف از جمله انگلیسی تدریس می شوند و از آن جایی که درگیر زبان سوم شدن خصوصا زبان های دشواری چون آلمانی برای اکثر افراد مطلوب نیست، اکثرا ترجیح میدهند یا سراغ کشورهای انگلیسی زبان مثل انگلستان، کانادا و غیره بروند و یا در صورتی که توانایی پرداخت هزینه ها را ندارند، مجارستان را انتخاب کنند. تحصیل پزشکی در مجارستان همانند همه کشورها مستلزم طی کردن یک دوره یکساله پیش پزشکی و در نهایت قبولی در آزمون ورودی است.

نکات مهم در خصوص تحصیل پزشکی در مجارستان:

  • خوشبختانه ارائه هیچ مدرک زبانی برای اخذ پذیرش در این دوره ها اجباری نیست.
  • در طی این یکسال تحصیلی دروس در کنار زبان انگلیسی به افراد آموزش داده میشود.
  • پس از طی این دوره یکساله، فرد مجوز شرکت در آزمون گروه پزشکی را پیدا میکند.
  • در صورت قبولی بمدت 5 تا 6 سال تحصیل مینماید.

با توجه به اینکه مجارستان از سال 2007 عضو شنگن شده اما همچنان هزینه های زندگی در آن پایین است، طبیعتا تحصیل پزشکی در مجارستان نیز طرفداران زیادی دارد. شرایط تحصیل پزشکی در مجارستان به این ترتیب میباشد که دوره پزشکی یک دوره 5 ساله (10 ترمی) بوده و هزینه آن معادل 16000€ الی 19000€ (یورو) می باشد. برای قبولی در این رشته تحصیلی داوطلبان بایستی در آزمون ورودی شامل دروس زیست، شیمی و فیزیک شرکت کنند

مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه

با توجه به پرطرفدار بودن دو کشور روسیه و مجارستان برای تحصیل در ادامه به مقایسه پزشکی مجارستان و روسیه پرداخته خواهد شد. اگر فرد بخواهد مدرکی که از دانشگاه روسیه اخذ می کند مورد تایید وزارت علوم ایران باشد ناچارا باید تحصیلات خود را به زبان روسی تکمیل نماید در حالی که تحصیل حتی در رشته های پزشکی، دندان پزشکی و غیره می تواند به زبان انگلیسی باشد. روسیه بر خلاف مجارستان عضو شنگن نیست و داشتن اقامت روسیه هیچ مزیت مثبتی برای فرد به حساب نمی آید اما مجارستان از سال 2007 عضو شنگن شده است. دانشگاه های مجارستان به طور کلی رنکینگ بهتری نسبت به دانشگاه های روسیه برخوردار هستند.

مقایسه هزینه تحصیل در مجارستان با برخی کشورها 2021

هزینه تحصیل دوره های پزشکی در کشورهای مختلف در سال 2021 عبارتند از:

کشور شهریه سالانه پزشکی
مجارستان 16000 تا 19000 یورو 
ترکیه در دانشگاه های دولتی کمتر از 1000 دلار آمریکا
روسیه 8000 تا 9000 دلار آمریکا
کانادا 15000 تا 35000 دلار کانادا
انگلستان بیش از 20000 پوند در سال

لازم به ذکر است که هزینه های بالا فقط شامل هزینه تحصیل است و هزینه زندگی را شامل نمیشود.

هزینه زندگی در مجارستان

زندگی در مجارستان در سال 2021 به نسبت بسیاری از کشورهای مطرح اروپایی ارزان تر است. زندگی در مجارستان نسبت به بسیاری کشورها کم هزینه تر خواهد بود و یک نفر برای زندگی در بوداپست ماهیانه بین 400€ (یورو) تا 800€ (یورو) هزینه خواد داشت. البته دانشجویان اگر خانه اشتراکی تهیه کنند یا موفق به ثبت نام در خوابگاه های دانشجویی شوند می توانند هزینه های زندگی خود را قدری کاهش دهند. در جدول ذیل هزینه های زندگی در مجارستان در سال 2021 برای محاسبه دقیق تر کسانی که قصد تحصیل در این کشور را دارند، ارائه شده است:

اقلام قیمت به یورو
یک وعده غذایی در رستوران ارزان قیمت 5.51
یک وعده غذایی در شعب مک دونالد 4.41
یک بطری آب معدنی 0.76
یک کیلوگرم فیله مرغ 4.07
یک قرص نان 500 گرمی 0.65
یک کیلوگرم برنج سفید 1.03
بلیط یک طرفه وسایل نقلیه عمومی 0.96
بلیط ماهیانه وسایل نقلیه عمومی 26.18
خدمات ماهیانه (آب، برق و غیره) برای یک آپارتمان 85 متری 136.65
بلیط سینما 4.82
اجاره ماهیانه یک آپارتمان یک خوابه در مرکز شهر 336.06
اجاره ماهیانه یک آپارتمان سه خوابه در مرکز شهر 578.49

هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان

اما هزینه زندگی دانشجویی در مجارستان چه شرایطی دارد؟ کدام شهر مجارستان برای زندگی ارزان است؟ اینها سوالاتی است که ممکن است اکنون به ذهن متقاضیان تحصیل در مجارستان برسد. بایستی بدانید که هزینه های زندگی در مجارستان بیشتر به جایی بستگی دارد که شما قصد زندگی دارید. مشخصا شهرهای بزرگ مجارستان گران تر از شهرهای کوچک می باشند. جدول زیر هزینه های زندگی در مجارستان را به تفکیک شهرهای مختلف مجارستان نشان می دهد. همانطوری که در جدول زیر نیز مشاهده می نمائید، گرانترین شهر مجارستان شهر میشکول و عنوان ارزانترین شهر مجارستان مشترکا متعلق به دبرسن و گیور می باشد.

آیتم هزینه بوداپست دبرسن گیور میشکول پچ زگد
خوابگاه  35000Ft 20000Ft 20000Ft 37000Ft 30000Ft 25000Ft
آپارتمان شخصی124500Ft 88975Ft 103115Ft 67975Ft 70710Ft 75780Ft
آپارتمان مشترک55500Ft 40275Ft 46335Ft 31275Ft 35355Ft 34620Ft
غذا40000Ft 40000Ft 40000Ft
40000Ft
40000Ft
40000Ft
حمل و نقل عمومی9500Ft 3600Ft 2200Ft 3900Ft 3300Ft 4000Ft
فیلم، تاتر، کنسرت2500Ft 2000Ft 2000Ft 2000Ft 2000Ft 2000Ft
فعالیت ورزشی20000Ft 15000Ft 15000Ft 15000Ft 15000Ft 15000Ft1
هزینه کل30000Ft230000Ft 270000Ft 200000Ft 210000Ft 230000Ft

تعیین هزینه زندگی در مجارستان تابعی از عوامل و فاکتورهای مختلف من جمله سبک زندگی خود دانشجو و نیز شهر اقامتش بستگی دارد.




گزینه های فاند و بورسیه در مجارستان

متقاضیانی که مایل به درخواست فاند تحصیلی به عنوان دانشجوی مستقل مالی می باشند، می توانند وام هایی را با نرخ بهره پایین از مرکز وام دانشجویی مجارستان اخذ نمایند. شرایط درخواست وام دانشجویی چنین است که متقاضی بایستی اولا دارای اقامت دائم مجارستان بوده یا کارت مهاجرت داشته باشد و در ثانی سن متقاضی زیر 40 سال باشد. پرداخت وام دانشجویی در مجارستان به صورت بازپرداخت مبتنی بر درآمد یا income-based repayment می باشد. این بدان معناست که مقدار اقساط و زمان بازپرداخت آن به درآمد دانشجو بستگی دارد.

علاوه بر دریافت فاند، دانشجویان خارجی با احراز شرایط لازم می توانند متقاضی دریافت بورسیه تحصیلی در مجارستان نیز باشند. دانشگاه های مجارستان انواع مختلف بورسیه تحصیلی را به دانشجویان ارائه می دهند. اعطای بورسیه تحصیلی مجارستان بر مبنای برتری تحصیلی و یا مبتنی بر نیاز دانشجو می باشد. از انواع بورسیه های تحصیلی در سال 2021 می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • Stipendium Hungaricum: بخشی از برنامه سیاست باز جهانی دولت مجارستان می باشد. برنامه مذکور قرارداد همکاری آموزشی دو جانبه بین وزارت استعدادهای انسانی مجارستان و طرفین خارجی می باشد.
  • Erasmus +: برنامه اتحادیه اروپایی برای تحصیل، آموزش، جوانان و ورزش می باشد.
  • بورسیه های دولتی دوجانبه: بر پایه قراردادهای همکاری علمی و آموزشی امضا شده توسط دولت ها.
  • برنامه بورسیه گرانت های EEA: اعطایی توسط کشورهایی همانند نروژ، ایسلند و لیختن اشتاین برای کسب مهارت های جدید و کسب تجربه بین المللی در مجارستان.

تحصیل مهندسی در مجارستان

فارغ از علاقه به تحصیل در دوره های زبان و رشته های پزشکی دانشجویان زیادی نیز برای تحصل در رشته های مهندسی به این کشور می روند. چرا که دانشگاههای این کشور امکان تحصیل در تمامی مقاطع را به زبان های مختلف و از جمله زبان انگلیسی به شما می دهد. نکات مهم در این خصوص عبارتند از:

  • در مقطع کارشناسی در رشته های فنی مهندسی امکان تحصیل به زبان انگلیسی نیز وجود دارد.
  • هزینه شهریه در این رشته ها معمولا برای هر ترم 3000€ تا 6000€ (یورو) می باشد.
  • امکان اخذ پذیرش از این دانشگاه ها بعد از گذراندن دوره زبان در مجارستان نیز وجود دارد.

تحصیل در برترین دانشگاه های مجارستان

دانشگاه های مجارستان رنکینگ بالا و شرایط تحصیلی خوبی دارند به عنوان مثال تنها دانشگاه 6 زبانه در کشور مجارستان، دانشگاه فنی مجارستان می باشد. این دانشگاه رشته های فنی و مهندسی را علاوه بر زبان آلمانی و مجاری که زبان های رایج مجارستان است به زبان های انگلیسی، فرانسه، ایتالیایی و روسی نیز ارائه می کند تا دانشجویان قدرت انتخاب بیشتری در زبان و دروس ترم داشته باشند.

بهترین دانشگاه ها و کالج های مجارستان عبارتند از:

  • دانشگاه فنی و مهندسی پوداپست؛
  • دانشگاه بین المللی بوداپست؛
  • دانشگاه سملوایز؛
  • دانشگاه مک دنیل؛
  • دانشگاه دبرسن؛
  • دانشگاه چمپلین بوداپست؛

مجارستان به غیر از دانشگاه های پزشکی شناخه شده در دنیا، دانشگاه های ممتاز دیگری نیز دارد. اساتید دانشگاه فنی بوداپست تاکنون موفق به کسب 9 جایزه نوبل شده اند. این خود به تنهایی این دانشگاه را در بین دانشگاه های برتر جهان قرار میدهد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: