مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
راهنمای جامع تحصیل پزشکی در مجارستان 2022

راهنمای جامع تحصیل پزشکی در مجارستان 2022

سال تحصیلی مجارستان از ماه سپتامبر تا ژوئن همراه با تعطیلات طولانی در جولای و آگوست ادامه دارد. سیستم آموزش عالی عمومی در مجارستان شامل دانشگاه ها و سایر موسسات آموزش عالی است که هم دوره های آموزشی و هم مدارک مربوطه را تا مقطع دکتری ارائه می دهند، برخی نیز به فعالیتهای تحقیقاتی کمک می کنند. مثل بسیاری کشورهای دیگر، برخی از مدارک تحصیلی در سطح لیسانس در سیستم آموزشی مجارستان وجود ندارد اما در عوض با اعطای مدرک کارشناسی ارشد آغاز می شوند. نمونه هایی از این مدارک عبارتند از : مطالعات پزشکی، علوم دامپزشکی، مطالعات دارویی و معماری. امروزه بیش از 60 موسسه آموزش عالی در مجارستان از کالج های کوچک گرفته تا دانشگاه های تحقیقاتی برتر وجود دارد. این موسسات توسط دولت، سازمانهای خصوصی یا کلیساها اداره می شوند.

فهرست عناوین

سیستم آموزشی مجارستان

سیستم آموزشی در مجارستان بین کالج ها و دانشگاه ها تقسیم شده است:

  • تحصیلات در کالج ها: به طور کلی 4 سال طول می کشد.
  • تحصیلات دانشگاهی: بسته به دوره ای که طی می شود 4 تا 6 سال طول می کشد.
  • دوره تحصیلی حرفه ای: معمولا 2 سال طول می کشد که مختص فارغ التحصیلان هنرستان متوسطه و دانشجویان هنرستان است.
  • دوره های دکتری دانشگاه: معمولا 3 سال طول می کشد تا تکمیل شود.

شرایط عمومی تحصیل پزشکی در مجارستان

طی چندین سال گذشته، دانشگاه‌های پزشکی مجارستان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌ها برای دانشجویان بین المللی در صحنه اروپا ظاهر شده‌اند. دانشجویانی که می‌خواهند در رشته پزشکی در کشور مجارستان تحصیل نمایند، باید در ابتدای امر دوره زبان خود را کامل کنند. همچنین در دوره‌های مقدماتی پیش پزشکی که در کشور مجارستان ارائه می‌گردد شرکت کرده و به موفقیت این دوره‌ها را سپری کنند.

پس از آنکه یک فرد 6 سال دوره تحصیل پزشکی در کشور مجارستان را تمام و کمال با موفقیت پشت سر گذاشت، به‌عنوان پزشک عمومی معرفی می‌گردد و پس از آن نیز می‌تواند برای تخصص در زمینه مختلف پزشکی اقدام کرده و دوره‌های تخصص را نیز سپری کند. امکان تحصیل در رشته پزشکی در کشور مجارستان بدون داشتن مدرک زبان مجارستانی نیز وجود دارد و بیشتر دانشگاه‌های موجود در سراسر کشور مجارستان، خدمات تحصیلی و آموزشی خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌دهند.

دوره‌های پیش‌ پزشکی یا فاندیشن در مجارستان

تحصیل در دوره‌های پیش پزشکی یا فاندیشن در مجارستان، می‌تواند گزینه بسیار مناسبی برای آن دسته از متقاضیانی که از نظر دانش زبان انگلیسی ضعیف هستند و یا آمادگی کافی برای ورود به دانشکده‌های پزشکی را ندارند، محسوب گردد. در دوره‌های پیش پزشکی مجارستان، متقاضی به مدت یک تا دو ترم به زبان انگلیسی در مجارستان تحصیل می‌کند و دانشگاه  او را برای گذراندن آزمون ورودی آماده می‌کند. شانس قبولی متقاضیانی که در دوره‌های فاندیشن شرکت می‌کنند بسیار بالا است زیرا با منابع آزمون کاملا آشنا بوده و از قبل خود را برای سوالات آزمون آماده کرده‌اند. دوره‌های فاندیشن نیز به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند. از مزایای دوره‌ فاندیشن این است که داوطلب می‌تواند بعد از اتمام سال سوم دبیرستان وارد این دوره گردد.


شرایط و مدارک لازم جهت اخذ پذیرش در رشته پزشکی در مجارستان

تحصیل پزشکی در مجارستان کاملا هم‌سطح با استانداردهای موجود در دنیا بوده و جامعه جهانی پزشکی برای خدمات تحصیلی و آموزشی ارائه شده توسط کشور مجارستان بالاترین حد کیفیت را در نظر گرفته است.

شرایط پذیرش برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور مجارستان به گونه‌ای است که یک فرد به راحتی و با کمترین سختی می‌تواند به تحصیل در رشته پزشکی در کشور مجارستان مشغول گردد. همچنین هزینه‌های زندگی در کشور مجارستان برای دانشجویان در حال تحصیل در این کشور منطقی و به‌صرفه است.  دانشجویان متقاضی برای تحصیل در رشته پزشکی در کشور مجارستان پس از قبولی در آزمون ورودی، باید مدارک زیر را جهت ارائه به دانشگاه آماده کنند:        

  • ارائه مدرک دیپلم و ریز نمرات به صورت کامل و ترجمه شده به زبان انگلیسی؛
  • ارائه مدرک پاسپورت که باید در حدود 6 ماه اعتبار داشته باشد؛
  • ارائه مدرک شناسایی و شناسنامه و کارت ملی و یا سایر مدارک شناسایی فرد متقاضی به صورت کاملا ترجمه شده به زبان انگلیسی؛
  • پرداخت تمامی هزینه های مربوط به امور ثبت نام و پذیرش تحصیلی در کشور مجارستان توسط فرد متقاضی؛
  • ارائه مدرک زبان رسمی تافل 60 تا 80 یا آیلتس 5 تا 6؛
  • ارائه برگه قبولی آزمون و یا مصاحبه با توجه به نوع دانشگاه در کشور مجارستان متفاوت هست؛

معرفی دانشگاه‌های پزشکی در مجارستان

سیستم آموزش عالی مجارستان شامل دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی است که هم برنامه درسی آموزشی و هم مقاطع مربوط به آن را تا مقطع دکترا فراهم می‌کنند و همچنین به فعالیت‌های تحقیقاتی کمک می‌کنند. مجارستان 4 دانشگاه جهت تحصیل در رشته‌ پزشکی دارد که از دانشجویان بین المللی که مایل به تحصیل پزشکی در خارج از کشور هستند استقبال می‌کنند. این دانشگاه‌ها سالانه بیش از 850 دانشجوی جدید را در رشته پزشکی به زبان انگلیسی پذیرش می‌کنند که عبارتند از:

  • دانشگاه سگد
  • دانشگاه دبرسن
  • دانشگاه Pécs
  • دانشگاه سمل وایس

تحصیل پزشکی در دانشگاه سگد مجارستان

سگد، سومین شهر بزرگ مجارستان است که در قسمت جنوبی این کشور واقع شده است. دانشگاه سگد در قرن 16 میلادی ساخته شده که دانشکده پزشکی آن در سال 1775 میلادی تأسیس شد. دانشگاه سگد یکی از برجسته‌ترین دانشگاه‌ها در مجارستان به شمار می‌آید. این دانشگاه تحصیل به زبان انگلیسی را در سال 1985 آغاز کرد و امروزه بیش از 1000 دانشجو از سراسر جهان به زبان انگلیسی در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

هزینه‌ها و شهریه‌های رشته پزشکی در دانشگاه سگد

هزینه پذیرش و آزمون ورودی دانشگاه سگد جهت تحصیل در رشته پزشکی به میزان 400 دلار آمریکا است و هزینه هر ترم (12ترم) در 6 سال تحصیلی رشته پزشکی در این دانشگاه به شرح زیر است:

ترم هزینه هر ترم
ترم یک 9300 دلار آمریکا
ترم دو تا ترم دوازدهم 8600 دلار

تحصیل پزشکی در دانشگاه دبرسن مجارستان

دانشگاه دبرسن واقع در شهر تاریخی دبرسن (دومین شهر بزرگ مجارستان) در سال 1912 میلادی تاسیس شد. دانشکده پزشکی این دانشگاه متشکل از 22دپارتمان در علوم پایه و 25 دپارتمان بالینی از جمله رشته‌های شیمی بالینی، طب داخلی، جراحی، روانپزشکی، اطفال و غیره است. دانشگاه پزشکی دبرسن همچنین به عنوان یک بیمارستان شهری برای شهر دبرسن عمل می‌کند، و این بهترین فرصت برای دانشجویانی است که به دنبال آموزش بالینی در رشته پزشکی هستند. دانشکده پزشکی دوره تحصیلی به زبان انگلیسی را در سال 1978 میلادی و تنها با 49 دانشجو آغاز کرد. امروزه دانشگاه دبرسن مفتخر است اعلام کند که بیش از 1500 نفر دانشجو از سراسر جهان به زبان انگلیسی در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

هزینه‌ها و شهریه‌های رشته پزشکی در دانشگاه دبرسن

هزینه درخواست پذیرش در دانشگاه دبرسن معادل 150 دلار آمریکا و هزینه آزمون ورودی این دانشگاه جهت تحصیل در رشته پزشکی به میزان 350 دلار آمریکا است. همچنین هزینه تحصیل در رشته پزشکی معادل 16900 دلار آمریکا در سال است. زمان شروع کلاس‌ها در این دانشگاه اول ماه سپتامبر است.

تحصیل پزشکی در دانشگاه Pécs مجارستان

دانشگاه Pécs در سال 1367 میلادی و در شهر Pécs (پنجمین شهر بزرگ مجارستان) واقع‌در جنوب کشور مجارستان تاسیس شد و قدیمی‌ترین دانشگاه این کشور به‌ حساب می‌آید. امروزه این دانشگاه یکی از بزرگترین دانشگاه‌های کشور مجارستان به‌شمار می‌رود که شامل انواع فعالیت‌های تحقیقاتی و آموزشی است که در داخل و خارج از مجارستان به رسمیت شناخته شده‌اند. دانشکده پزشکی در دانشگاه Pécs با 100 سال قدمت، دانشجویان را در زمینه‌های پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی آموزش می‌دهد. تحصیل به زبان انگلیسی برای دانشجویان بین المللی در سال 1985میلادی تأسیس شد و امروزه بیش از 250 دانشجو هرساله در این سیستم آموزشی تحصیل می‌کنند. تحصیل پزشکی در دانشگاه Pécs در دو حالت ارائه می‌گردد که در یکی از دوره‌ها تدریس به زبان انگلیسی و دوره دیگر تدریس به زبان آلمانی صورت می‌گیرد.


هزینه‌ها و شهریه‌های رشته پزشکی در دانشگاه Pécs به زبان انگلیسی

هزینه درخواست جهت پذیرش 200 دلار آمریکا و هزینه آزمون ورودی دانشگاه Pécs جهت تحصیل در رشته پزشکی به میزان 250 دلار آمریکا است. هم‌چنین هزینه ثبت‌نام در این دانشگاه معادل 250 دلار آمریکا است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی معادل 16750 دلار آمریکا در سال است. (هزینه ترم اول معادل 9000 دلار آمریکا و هزینه ترم دوم معادل 7750 دلار آمریکا) شروع کلاس‌ها از اول سپتامبر هر سال است.

هزینه‌ها و شهریه‌های رشته پزشکی در دانشگاه Pécs به زبان آلمانی

هزینه درخواست جهت پذیرش 200 یورو و هزینه آزمون ورودی دانشگاه Pécs جهت تحصیل در رشته پزشکی به میزان 170 یورو است. هم‌چنین هزینه ثبت‌ نام در این دانشگاه معادل 220 یورو است. هزینه تحصیل در رشته پزشکی معادل 7500 یورو برای هر ترم محاسبه می‌گردد.

تحصیل پزشکی در دانشگاه سمل‌ وایس مجارستان

دانشگاه سمل وایس در بوداپست، پایتخت مجارستان واقع شده است. دانشکده پزشکی این دانشگاه در سال 1769 میلادی تأسیس شد و قدیمی‌ترین دانشکده پزشکی مجارستان محسوب می‌گردد. این دانشکده در سال 1951 میلادی به یک دانشکده پزشکی مستقل تبدیل شد. دانشکده‌های دندانپزشکی و داروسازی در سال 1955 میلادی تأسیس شدند. دانشگاه سمل‌وایز اولین دانشگاه مجارستانی بود که تدریس به دانشجویان بین المللی به زبان انگلیسی را ارائه داد. امروزه بیش از 4000 دانشجو در دانشگاه سمل‌وایس در حال تحصیل پزشکی هستند که 3000 دانشجو در دانشکده پزشکی، 640 نفر در دانشکده دندانپزشکی و 649 نفر در دانشکده داروسازی تحصیل می‌کنند.

هزینه‌ها و شهریه‌های رشته پزشکی در دانشگاه سمل‌وایس

هزینه پذیرش در دانشگاه سمل‌وایس معادل 350 دلار آمریکا است. متقاضیانی که در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند باید ظرف 14 روز پس از ثبت‌نام یک سپرده غیرقابل استرداد به مبلغ 2 هزار دلار آمریکا به حساب دانشگاه واریز کنند. این مقدار از هزینه شهریه ترم اول کسر خواهد شد. هزینه ثبت‌نام در رشته پزشکی در دانشگاه سمل‌وایس معادل 220 دلار آمریکا است و شهریه تحصیل در رشته پزشکی در هر ترم به میزان 9100 دلار آمریکا هزینه دربر دارد.

نحوه اخذ پذیرش پزشکی عمومی در مجارستان

دانشجویان ملزم به گذراندن یک آزمون ورودی جهت پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی مجارستان هستند که شامل یک آزمون کتبی و یک آزمون شفاهی است. آزمون کتبی به مدت دو ساعت و نیم و شامل سوالات چند گزینه‌ای از دروس زیست شناسی، شیمی، انگلیسی و انگلیسی پزشکی است. برای بخش شفاهی آزمون یک استاد دانشگاه از دانشجویان در مورد موضوعات پزشکی مصاحبه می‌کند. دانشجویان برای اخذ پذیرش در دانشگاه‌های پزشکی مجارستان، لازم است درخواست خود را تا 30 ژوئن ارسال کنند.

مدارک لازم جهت پذیرش پزشکی عمومی در مجارستان

متقاضیان تحصیل پزشکی عمومی در مجارستان جهت پذیرش در دانشگاه مربوطه ملزم به ارائه مدارک زیر می‌باشند.

  • پاس نمودن آزمون های ورودی ارائه شده توسط دانشگاه مورد نظر؛
  • تکمیل نمودن فرم درخواست برای ورود به دانشگاه؛
  • ارائه دیپلم دبیرستان یا کالج و همچنین تهیه رونوشت از این مدارک به صورت رسمی و ترجمه شده به زبان انگلیسی؛
  • گزارش برگه های رسمی مربوط به واکسیناسیون در مورد هپاتیت B، صرع، سرخک؛
  • ارائه یک بیانیه و وثیقه مالی که نشان از تمکن مالی شما برای مدت زمان تحصیل در رشته پزشکی در کشور مجارستان و همچنین گذراندن زندگی برای مدت یک سال در این کشور؛
  • اسکن کامل گذرنامه فرد متقاضی؛
  • ارائه عکس فرد متقاضی به صورت پاسپورتی؛


قوانین تحصیل پزشکی در مجارستان

دانشجویانی که دوره 6 سال تحصیل خود در رشته پزشکی در مجارستان را به اتمام می‌رسانند، به درجه پزشکی عمومی نایل می‌گردند و بعد از اتمام دوره می‌توانند در دوره‌های اخذ تخصص در رشته‌های مختلف پزشکی مشغول گردند. مدت زمان تحصیل در دوره پزشکی عمومی 6 سال است که این دوره در 12 ترم ارائه می‌گردد. دو سال اول دوره شش‌ساله مربوط به درس‌های پایه و اساسی رشته پزشکی است و در سال سوم آموزش‌ها به صورت نظری و بالینی پیگیری خواهند شد. همچنین در پایان دوره شش‌ساله یعنی دو ترم آخر، دانشجوی در حال تحصیل در رشته پزشکی یک دوره کارآموزی خواهد داشت.

در پایان دوره شش‌ساله پزشکی در کشور مجارستان، هیئت مدیره دانشگاه مربوطه مدرک دکترای پزشکی را به داوطلب مورد نظر که کلیه فرآیندهای آموزشی ارائه شده توسط دانشگاه را با موفقیت پشت سر گذاشته، تقدیم می‌کنند.

نحوه اخذ پذیرش تخصص پزشکی در مجارستان

افرادی که قصد تحصیل در دوره تخصص پزشکی در دانشگاه‌های کشور مجارستان را دارند، نیاز به مدرک آزمون آیلتس یا آزمون تافل خواهند داشت. درصورتی که مدارک زبان آیلتس یا تافل ندارید، حتماً پیش از اقدام برای دوره تخصص در رشته پزشکی در کشور مجارستان نسبت به اخذ این مدارک اقدام نمایید. زبان تحصیلی در رشته‌های مختلف در دوره تخصص پزشکی در کشور مجارستان معمولا به انگلیسی است و همچنین در بعضی موارد زبان‌های آلمانی، فرانسوی و مجارستانی در دوره اخذ تخصص مورد استفاده قرار می‌گیرند. طول دوره تخصص بسته به نوع انتخاب رشته از 3 تا 6 سال به طول می‌انجامد.

مدارک لازم جهت پذیرش تخصص پزشکی در مجارستان

مدارکی که متقاضیان تحصیل در دوره تخصص پزشکی مجارستان باید ارائه دهند به شرح زیر است:

  • ازائه گذرنامه یا پاسپورت معتبر متقاضی که دارای حداقل 6 ماه اعتبار است؛
  • ارائه متقاضی تمامی مدارک شناسایی به صورت تمام و کمال؛
  • ارائه آخرین مدرک تحصیلی متقاضی به همراه ریز نمرات؛
  • ارائه تمکن مالی جهت تحصیل و زندگی در مجارستان؛
  • ارائه کارت پایان دوره پزشکی عمومی متقاضی؛
  • ارائه کلیه سوابق و رزومه کاری در صورت داشتن؛
  • ارائه مدرک زبان نمره آیلتس بالای 6 یا نمره تافل بالای 80؛

اخذ ویزای تحصیلی جهت تحصیل پزشکی در مجارستان

دانشجویان بین‌المللی که می‌خواهند بیش از 90 روز متوالی در مجارستان بمانند و شهروندان اتحادیه اروپا نیستند، برای اقامت در این کشور نیاز به درخواست ویزای دانشجویی طولانی‌مدت دارند. شرایط ویزای دانشجویی برای مجارستان متفاوت است، بنابراین مهم است که پیش از این، طبق مقررات کشور خود درخواست کنید.

برای دریافت ویزای دانشجویی مجارستان، ابتدا باید از دانشگاه مجارستان پیشنهاد پذیرش داشته باشید. شما فقط می‌توانید برای ویزای دانشجویی خود قبل از عزیمت از کنسولگری یا سفارت مجارستان که صلاحیت آن در ایالت یا کشور محل اقامت دائم شما است، اقدام کنید. پردازش ویزا معمولاً حدود یک ماه به طول می‌انجامد. ویزای تحصیلی مجارستان نه‌ تنها شما را قادر می‌سازد تا از مزایای تحصیلات عالی مجارستان بهره‌مند شوید بلکه می‌توانید از آن برای بازدید از هر یک از کشورهای عضو شینگن در اروپا استفاده کنید.


مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان

علاوه‌ بر مدارک مبنی‌بر اخذ پذیرش دانشگاه یا موسسات در مجارستان، سفارت این کشور برای صدور ویزای تحصیلی مجارستان، از شما اسناد هویتی، بیمه درمانی، تمکن مالی و اثبات محل سکونت در مجارستان در طول دوره تحصیل را درخواست می‌کند.لیست کامل مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی مجارستان به شرح زیر است:

  • اثبات پرداخت شهریه؛
  • نامه پذیرش شما در دانشگاه مورد نظر؛
  • گذرنامه با اعتبار حداقل 6 ماه بعد از تاریخ ورود شما؛
  • کپی از صفحه اصلی گذرنامه؛
  • اعتبار عکس گذرنامه بیش از 6 ماه نباشد؛
  • اثبات بیمه درمانی؛
  • اثبات آدرس مسکن در مجارستان؛
  • تمکن مالی؛
  • فرم درخواست ویزا؛
  • 3 پاکت مهردار؛
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: