مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل دکترا در اسپانیا – راهنمای جامع

تحصیل دکترا در اسپانیا – راهنمای جامع

اسپانیا علاوه بر یک مکان عالی برای تعطیلات آفتابی، یک مقصد بین المللی محبوب برای تحصیل با دانشگاه های تاریخی و طیف وسیعی از فرصت های تحصیل در مقطع دکتری است. دوره های دکتری اسپانیایی به گونه ای ساختار یافته اند که آموزش عالی و توسعه حرفه ای را ارائه می دهند. این راهنما همه چیزهایی را که باید در مورد دکتری در اسپانیا بدانید، شامل اطلاعاتی در مورد دانشگاه ها، بودجه و برنامه های کاربردی را پوشش می دهد. 

فرصت های دکتری در اسپانیا - چه چیزی در سال 2021 ارائه می شود؟

اسپانیا به طور منظم به عنوان یکی از محبوب ترین مقاصد برای مطالعات بین المللی در نظر گرفته می شود و درک دلیل آن دشوار نیست. آب و هوای مدیترانه ای و سواحل زیبا این کشور را به مکانی لذت بخش (و آرامش بخش) برای یادگیری و تحقیق تبدیل کرده است. اما، دانشگاه های اسپانیا هنوز به دلیل کیفیت بالای تدریس و تأثیرگذاری در بسیاری از زمینه های تحقیقاتی مشهور هستند.  اسپانیا تأکید ویژه ای بر آموزش و توسعه دکتری ، با محتوای ساختار یافته دوره و روابط قوی با شرکای غیر دانشگاهی دارد. البته اسپانیا نیز از نظر هنر، ادبیات و علم میراثی استثنایی از جمله شخصیت هایی مانند پابلو پیکاسو، سالوادور دالی، فرانسیسکو لا گویا، آنتونی گائودی، میگوئل سروانتس، سالوادور د ماداریاگا و سانتیاگو رامون و کاخال را دارد. در اینجا برخی از نکات برجسته ای که می توانید از دکتری اسپانیایی امسال انتظار داشته باشید آورده شده است:

  • چشم انداز بین المللی - دانشگاه های اسپانیا از دانشجویان بین المللی استقبال می کنند و این کشور دارای ارتباطات مسافرتی قوی با سایر کشورهای اروپا است
  • اسپانیایی بیاموزید - اسپانیا بهترین مکان برای یادگیری دومین زبان رایج جهان است، حتی اگر دکتری شما به اسپانیایی تدریس نشده باشد.
  • میراث فرهنگی - با داشتن سومین تعداد میراث جهانی یونسکو در جهان ، شهرهای پر جنب و جوش و بسیاری از جشنواره های هیجان انگیز ، اسپانیا هیچ کمبودی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی ندارد
  • آب و هوا و فضا - اسپانیا دارای آب و هوای مشهور آفتابی و راحت، سواحل زیبا و حومه ای است.
  • هزینه مقرون به صرفه - هزینه زندگی در اسپانیا و هزینه تحصیل نسبت به بقیه اروپا برای دانشجویان دکتری نسبتاً پایین است
  • فضای آرام اسپانیا نیز ممکن است به تعادل فشارهای مقطع دکتری کمک کند. آزمایشات پیچیده و مواد تحقیقاتی پس از اندکی استراحت نتیجه بهتری خواهند داشت.
تحصیل در مقطع دکتری در اسپانیا - جزئیات کلیدی
 تعداد دانشگاه ها 84
  قدیمی ترین دانشگاه   دانشگاه سالامانکا Salamanca (سال 1218)
نوبل
8
تعداد دانشجویان بین المللی 70,912
 طول دوره تحصیلی
3 سال
میانگین شهریه بین 2/300 تا 5/500 یورو یا کمتر در سال
  سال تحصیلی
 از ماه سپتامبر تا آگوست

دانشگاههای اسپانیا برای تحصیل دکترا

سیستم آموزش عالی اسپانیا به دانشگاه ها و موسسات دانشگاهی دولتی و خصوصی تقسیم می شود. همه آنها در ثبت نام دانشگاه ها، مراکز و صلاحیت های وزارت آموزش ، فرهنگ و ورزش ثبت شده اند. 50 مورد از این موسسات دولتی و 34 مورد دیگر خصوصی هستند. موسسات غیر دانشگاهی نیز وجود دارد ، اما اینها مدرک دکتری ارائه نمی دهند. دوره های دکتری توسط دانشکده دکتری یک دانشگاه خاص یا در یک موسسه تحقیقاتی دانشگاه (مراکز آموزشی جداگانه که توسط دانشگاه های همکار و شرکای مستقل تشکیل شده است) ارائه می شود. 


شهرهای دانشجویی اسپانیا

چندین شهر در اسپانیا که دارای یک یا چند دانشگاه و تعداد زیادی دانشجو وجود دارد:

  • تحصیل در مادرید Madrid
  • تحصیل در بارسلونا  Barcelona
  • تحصیل در گرانادا  Granada
  • تحصیل در مورسیا  Murcia
  • تحصیل در پامپلونا  Pamplona
  • تحصیل در سالامانکا  Salamanca
  • تحصیل در سانتا کروز د تنریف  Santa Cruz de Tenerife
  • تحصیل در سویا  Saville
  • تحصیل در تاراگونا  Tarragona
  • تحصیل در والنسیا Valencia

رتبه بندی دانشگاه های اسپانیا

دانشگاه های اسپانیا در سه جدول رتبه بندی اصلی عملکرد قابل قبولی دارند و چندین دانشگاه آن در 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارند.

5 دانشگاه برتر اسپانیا در سال 2021

نام دانشگاه

رتبه بندی  آموزش عالی تایمز

(THE=Times Higher Education 2021)

رتبه بندی کاکارلی سیموندز

 (QS=Symonds Quacquarelli 2021)

رتبه بندی دانشگاه های جهان
(ARWU = Academic Ranking of World Universities 2020)

Pompeu Fabra
دانشگاه پمپئو فابرا

152= 287= 301-400

دانشگاه مستقل بارسلونا
 Autonomous of Barcelona

182 213 201-300

دانشگاه بارسلونا
 Barcelona

198= 183 151-200

دانشگاه ناوارا
Navarra

200-251 252= -

دانشگاه مستقل مادرید
 Autonomous of Madrid

301-350 200= 301-400

ساختار دکتری در اسپانیا

دکتری اسپانیایی از دستورالعمل های دقیق تعریف شده در مورد ساختار و نظارت پیروی می کند. این دوره توسط کمیسیون دانشگاهی، متشکل از دانشگاهیان و محققان منصوب ، سازماندهی شده است.  در اسپانیا، تحصیلات تکمیلی دوره دکتری تمام وقت حداکثر سه سال به طول می انجامد. همچنین این امکان وجود دارد که مقطع دکتری به مدت دو سال دیگر تمدید شود، اما این باید به طور خاص توسط کمیسیون علمی دانشگاه شما تأیید شود. دوره های دکتری پاره وقت به مدت پنج سال ادامه می یابد. اگرچه فعالیت اصلی در مقطع دکترا تحقیقاتی است، ممکن است لازم باشد در دوره های آموزشی ، سمینارها و سایر فعالیت های دانشگاهی شرکت کنید که توسط کمیسیون علمی شما هماهنگ می شوند. اغلب، دوره های دکتری اسپانیایی از دو مرحله تشکیل می شوند (سیکولس ciclos): مرحله اول (در طول سال اول) بر روی دوره های آموزشی به ارزش 60 واحد ECTS تمرکز می کند. مرحله دوم بر تحقیق و نگارش پایان نامه تمرکز دارد. 




وضعیت دانشجویی

به عنوان یک نامزد دکتری در اسپانیا ، وضعیت شما به یکی از دو روش ثبت می شود:

  • دانشجوی دانشگاه - وضعیت و حقوق بسیار مشابه دانشجویان دیگر دانشگاه
  • دانشجوی دانشگاه و کارآموز تحقیقاتی - رایج برای دانشجویان دکتری ، شامل وضعیت بودجه (کمک هزینه یا قرارداد) و دارای حقوق اضافی است

نظارت

علاوه بر کمیسیون علمی، هر برنامه دکتری دارای دو سرپرست با مسئولیت های مختلف است:

  • مربی - معادل استاد راهنمای دکتری سنتی ، مسئول نظارت بر تعامل شما با کمیسیون علمی.
  • مدیر پایان نامه - مسئول برنامه ریزی فعالیت های آموزشی شما و اطمینان از پایان نامه از تأثیر و تازگی کافی برخوردار است. این ممکن است استاد شما باشد و کمیسیون علمی می تواند این فرد را در هر لحظه تغییر دهد.

همچنین ممکن است ارقام نظارتی اضافی ، مانند مدیران مشترک در مورد برنامه دکتری که چند رشته ای است یا در موسسات متعدد مستقر است ، وجود داشته باشد. 

ارزیابی دکترا در اسپانیا

علاوه بر پایان نامه دکتری ، داوطلبان دکتری از طریق چندین کار دیگر مورد ارزیابی قرار می گیرند:

  • مجموعه فعالیتهای شخصی - این شامل کلیه فعالیتهای آموزشی و پژوهشی مرتبط در طول دوره دکتری شما می باشد و مرتباً توسط استاد و سرپرست پایان نامه شما بررسی می شود.
  • برنامه تحقیق - این روش ، اهداف و منابع تحقیق شما را مشخص می کند. این می تواند در طول دوره دکتری شما اصلاح شود ، اما باید قبل از پایان اولین سال تحصیلی شما تکمیل شود و توسط مربی و مدیر پایان نامه شما تأیید شود.
  • توافق نامه کتبی - این بعد از پذیرش امضا می شود و حقوق و مسئولیت های شما را تعیین می کند

دفاع دکترا دراسپانیا

برای تکمیل موفقیت آمیز دوره دکتری خود در اسپانیا ، باید یک پایان نامه دکتری که تخصص در زمینه تحقیق و توانایی انجام تحقیقات مستقل را نشان می دهد ، بنویسید. این پایان نامه باید در دفاع عمومی بررسی شود. پس از اتمام پایان نامه ، وضعیت عمومی داده می شود تا به محققان دیگر اجازه دهید کارهای شما را مرور کنند. جلسه دفاع عمومی در مقابل هیأت امتحان دهندگان متخصص برگزار می شود که بیشتر آنها خارج از دانشگاه شما هستند. کمیسیون علمی همچنین برنامه تحقیقاتی شما ، مجموعه فعالیتهای شخصی و گزارش های پیشرفت شما را به عنوان بخشی از ارزیابی شما بررسی و پردازش می کند. 

هزینه دکتری اسپانیا

به طور کلی ، هزینه تحصیل در مقطع دکتری در اسپانیا کمتر از سایر کشورهای اروپای غربی است. هزینه های تحصیل اسپانیایی نسبتاً مقرون به صرفه است و منابع متعددی از بودجه دکتری در دسترس است. هزینه تحصیل در اسپانیا به جای هر ترم یا سال به ازای هر واحد ECTS محاسبه می شود. این مبلغ در حال حاضر بین 22 تا 36 یورو برای هر واحد تعیین شده است.  از آنجا که بیشتر ساعات تعیین شده برای تحصیل در مقطع دکتری در سال اول انجام می شود، این مقدار در حدود 2200-3600 یورو برای سال اولیه تحصیل است. سالهای بعد هنوز هزینه های تحصیل برای آموزش و تحقیق را دارند، اما این هزینه ها معمولاً به طور قابل توجهی کمتر از 200 تا 600 یورو در سال (بعلاوه سایر هزینه های اداری) است.معمولاً از دانشجویان بین المللی شهریه بالاتری نسبت به دانشجویان داخلی گرفته می شود و هزینه ها ممکن است بسته به دانشگاه و رشته تحقیق متفاوت باشد. می توانید هزینه های خاص شهریه را در وب سایت دانشگاه مقصد خود بررسی کنید. 

بورسیه دکتری اسپانیا

بورسیه تحصیلی و فرصتهای مالی برای تحصیل در مقطع دکتری در اسپانیا در دسترس است. برخی از این موارد برای دانشجویان بین المللی و از منابع زیر قابل دسترسی است:

  • آژانس همکاری بین المللی توسعه اسپانیایی (Agency for International Development Cooperation  = AECID) - کمک های بلاعوض و همیاری در زمینه های توسعه هنر ، آموزش و فرهنگ ارائه می دهد.
  • کمک هزینه تحصیلی کارولینای Fundación Carolina - دارای فرصت های بورسیه دکتری در دانشگاههای اسپانیایی و آمریکای لاتین است
  • وزارت آموزش و پرورش و آموزش حرفه ای اسپانیا - کمک هزینه تحصیلی و بورسیه تحصیلی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری ارائه می دهد
  • سانتاندر Santander -بانک سانتاندر کمک های تحصیلی ، تحقیق و فرصت های مطالعاتی را در دانشگاه های اسپانیایی زبان را ارائه می دهد. 

ارسال درخواست برای مقطع دکتری در اسپانیا

دوره های دکتری در اسپانیا مستقیماً به دانشگاه ، کالج دکتری یا موسسه دانشگاه ارسال می شود. اگرچه مراحل و معیارهای پذیرش می تواند متفاوت باشد ، اما به طور کلی دوره های دکتری اسپانیایی نسبتاً ساده است. 

فرآیند برنامه دکترا در اسپانیا

درخواست های دکتری در اسپانیا مستقیماً به کمیسیون آکادمیک دانشگاه / یا دوره دکترا ارائه می شود. در وهله اول ، شما باید با هماهنگ کننده برنامه خود تماس بگیرید تا میزان موقعیت های دکتری را بسنجید و در مورد فرایند درخواست در دانشگاه یا کالج دکتری بیشتر بدانید. دوره های دکترا در اسپانیا بسته به دانشگاه انتخابی شما، رشته تحقیقاتی و سایر اجزای آموزشی مرتبط می تواند شامل مهلت های مختلف درخواست و تاریخ شروع باشد. اکثر دانشگاههای اسپانیا خواهان دریافت اطباعات درخواست در مورد تحصیلات تکمیلی دکتری بین ژانویه تا می برای آمادگی برای سال تحصیلی بعدی هستند. شما معمولاً باید مواد کاربردی اضافی مانند پیشنهاد تحقیق، رزومه، منابع و حتی شرکت در مصاحبه را ارسال کنید. برخی از اسناد رسمی که باید ارسال شوند نیز ممکن است به 'ترجمه تایید شده' رسمی اسپانیایی نیاز داشته باشند. 

شرایط پذیرش دکترا در اسپانیا

برای درخواست موفقیت آمیز برای دوره دکتری اسپانیایی ، معمولاً باید مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد مربوط به زمینه تحقیقاتی خود را داشته باشید. مدارک معادل نیز قابل قبول است ، به شرطی که به طور کلی حداقل با 300 واحد ECTS مطابقت داشته باشد. سایر مدارک باید توسط مرکز اطلاعات ملی تشخیص اسپانیا ( National Recognition Information Centre = NARIC) یا سفارت یا کنسولگری اسپانیا بررسی و به رسمیت شناخته شوند. 

الزامات زبان

اگرچه دوره های بیشتری در اسپانیا به زبان انگلیسی تدریس می شود ، اما هنوز هم بسیاری از دوره های دکتری به زبان اسپانیایی برگزار می شوند. در این صورت، دانشگاه مقصد شما دارای فراهم الزامات زبان اسپانیایی خواهد بود - ماهیت آنها بستگی به سیاست فردی دانشگاه و ساختار برنامه دکتری دارد. ممکن است مجبور شوید اسپانیایی خود را با تکمیل آزمون های زبان اسپانیایی نشان دهید. حتی اگر در دوره دکتری شما به زبان اسپانیایی نیازی نیست ، تسلط به این زبان هم برای مطالعه و هم برای زندگی روزمره بسیار مفید و کارآمد است.




ویزای دانشجویی اسپانیا

چندین روش مهاجرت وجود دارد که باید برای تحصیل در مقطع دکتری در اسپانیا تکمیل شود. جزئیات و مراحل خاص مورد نیاز بستگی به کشور مبدأ شما دارد. دانشجویان غیر اتحادیه اروپا / EEA برای ورود به اسپانیا باید ویزای تحصیلی معتبر (نوع D) داشته باشند. این مورد برای دانشجویان اتحادیه اروپا / EEA لازم نیست و گذرنامه یا شناسنامه معتبر کافی است. ویزای تحصیلی اولیه برای سه ماه اول اقامت در اسپانیا معتبر است و در طول ماه اول باید به ویزای بلند مدت شخصاً در نمایندگی دیپلماتیک محلی یا پست کنسولی شما تمدید شود. ویزای تحصیلی اولیه باید قبل از مهاجرت به اسپانیا در سفارت یا کنسولگری اسپانیا در کشور مبدأ درخواست داده شود. به طور معمول ، مواد مورد نیاز برای درخواست ویزا عبارتند از:

  • یک فرم درخواست تکمیل شده
  • عکس هایی در سبک پاسپورت
  • گذرنامه معتبر
  • مدرک ثبت نام دانشگاه
  • اثبات بیمه درمانی (در صورتی که تحت پوشش بیمه درمانی اروپا(European Health Insurance Card = EHIC) قرار نگرفته باشید ، بیمه خصوصی مراقبت های بهداشتی بین المللی با حداقل پوشش 30،000 یورو برای مدت زمان کامل دوره دکتری شما الزامی است)
  • اثبات حمایت مالی (معمولاً معادل 1000 یورو در هر ماه از سال تحصیلی)
  • اثبات آدرس در اسپانیا

علاوه بر این، برای هر درخواست ویزا 60 یورو هزینه ارسال درخواست دریافت می شود. 

ثبت اقامت در اسپانیا

همه دانشجویان دکتری که در اسپانیا زندگی می کنند باید در سه ماه اول اقامت خود در دفتر مرکزی اتباع خارجی (Registro Central de Extranjeros) ثبت نام کنند. این درخواست مستلزم مستندات مشابه درخواست ویزا است. شما می توانید به صورت حضوری در یکی از موارد زیر ثبت نام کنید:

  • دفتر ثبت محلی شما (Oficina de Extranjería)
  • ایستگاه پلیس محلی شما

تکمیل ثبت نام به شما شماره هویت خارجی (NIE) می دهد که به شما امکان می دهد حساب بانکی اسپانیایی باز کنید ، از خدمات بهداشتی اسپانیایی استفاده کنید و واجد شرایط تخفیف دانشجویی باشید. 

مراحل بعدی

ساختار و محتوای دوره دکتری اسپانیایی برای توسعه مهارت های حرفه ای طراحی شده است و اغلب شامل روابط نزدیک با شرکای صنعت می شود. به این ترتیب، فارغ التحصیلان دکتری از دانشگاه های اسپانیا می توانند انتظار داشته باشند که آموزش عالی و مدرک شناخته شده در سطح جهانی برای ورود به مشاغل با مهارت بالا را کسب می کنند. به طور خاص، توانایی زبان اسپانیایی یک مهارت بسیار مورد نیاز است و ارتباط با برخی از مهمترین صنایع و مشاغل جهان را امکان پذیر می کند. 

آیا می توانم بعد از دکتری در اسپانیا کار کنم؟

علاوه بر به روزرسانی ویزا و ثبت نام اقامت خود برای نشان دادن وضعیت شغلی جدید خود ، همچنین باید مجوز کار معتبر (در صورتی که تبعه اتحادیه اروپا یا منطقه اقتصادی اروپا نیستید) بگیرید و در موسسه ملی امنیت اجتماعی محلی خود (INSS = National Institute of Social Security) ثبت نام کنید. برخی از مشاغل پس از دکتری در دانشگاه و تحقیقات بسیار ارزشمند هستند و بنابراین ممکن است نیازی به مجوز کار نداشته باشند. فارغ التحصیلان دانشگاه‌های اسپانیا با مشاغل با مهارت بالا / پردرآمد، که اصالتاً از کشورهای غیر اتحادیه اروپا / منطقه اقتصادی اروپا هستند ، واجد شرایط درخواست یک کارت آبی اتحادیه اروپا برای اعطای اقامت دائم هستند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

برترین دانشگاه های اسپانیا 2022
برترین دانشگاه های اسپانیا 2022

در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های مجله‌ی تایمز، اسپانیا دارای 50 دانشگاه است که برخی از آن‌ها در مادرید، بارسلون و شهرهای کوچکتری همچون سویا و گرانادا حضور دارند. هر منطقه‌ای از اسپانیا دارای ویژگی‌های خاص خود است. در نتیجه، دانشجویان باید مکان تحصیل خود را ...

بیشتر بخوانید
تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد
تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد

کارشناسی ارشد یک گام بالاتر از مدرک کارشناسی است که دانشجویان را ملزم می کند در حالی که بر تخصص خاصی تمرکز می کنند، در روش های تحقیقاتی پیشرفته تر و مطالعه مستقل شرکت کنند. این راهنما برخی از روش های کلیدی را که در آن تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاو ...

بیشتر بخوانید
زندگی در اسپانیا-راهنمای دانشجویان دکترا
زندگی در اسپانیا-راهنمای دانشجویان دکترا

دانشجویان مقطع دکتری که در اسپانیا زندگی می کنند می توانند تجربه اصلی سبک زندگی و جاذبه هایی را که بازدیدکنندگان زیادی را به این کشور می آورد، کسب کنند. اگر تحصیل در مقطع دکتری اسپانیا را انتخاب می کنید ، می توانید از شهرها ، شهرک ها و سواحل مدیترانه ای و ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: