مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مقایسه ی تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه

مقایسه ی تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه

مقایسه تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه به دلیل شرایط تحصیلی ارزان و مقرون به صرفه می تواند برای دانشجویان ایرانی متقاضی تحصیل راهنمای خوبی باشد. با این وجود شرایط تحصیل پزشکی در این دو کشور کمی متفاوت از هم می باشد. شرایط اخذ پذیرش، ساختار دوره تحصیلی، هزینه تحصیل پزشکی، نحوه اخذ مجوز کار و نیز میانگین سطح درآمد پزشکان در دو کشور روسیه و ترکیه از جمله مواردی است که در این مقاله به مقایسه آنها می پردازیم.

  • مزایای تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه در چیست؟
  • مدارک و شرایط لازم جهت پذیرش از دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه و روسیه چیست؟
  • آیا برای تحصیل پزشکی در روسیه داوطلبان نیازی به شرکت در آزمون خاصی را ندارند؟
  • شرایط آزمون پذیرش پزشکی ترکیه (YÖS) چیست ؟
  • میانگین درآمد کار پزشکان در روسیه و ترکیه چه تفاوتی با هم دارد؟

نظام آموزش عالی دو کشور روسیه و ترکیه در طی چند دهه گذشته دچار تحولات عمیقی شده و دانشگاه های هر دو کشور به کیفی سازی دوره های تحصیلی خود روی آورده اند. در این میان دانشگاه های علوم پزشکی روسیه و ترکیه پیشگام این تحولات آکادمیکی بوده و به همین خاطر همه ساله دانشجویان بیشتری از کل جهان جذب این دانشگاه ها می شوند. در بین این دانشگاه ها، آی.ام شفچنکو اولین دانشگاه علوم پزشکی مسکو در روسیه و دانشگاه پزشکی حاجت تپه در ترکیه جزء بهترین های هر دو کشور محسوب می شود. 

مقایسه امتیازات تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه

دانشگاه های علوم پزشکی دولتی و خصوصی مختلفی در روسیه و ترکیه وجود دارند که نسبت به جذب دانشجویان خارجی اقدام می کنند. اما قبل از بررسی شرایط تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه لازم است به دلایل و امتیازات آن اشاره شود. در پروسه مقایسه تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه ما می توانیم به دلایل و امتیازات تحصیلی مختلفی از هر دو مقصد تحصیلی دست یابیم که می تواند انگیزه متقاضیان برای تحصیل در این دو کشور را مضاعف کند. لیست زیر به خوبی می تواند بیانگر این امتیازات تحصیل پزشکی در دو کشور روسیه و ترکیه باشد:

  • فرآیند آسان درخواست ویزای دانشجویی؛
  • تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی؛
  • شهریه ها و هزینه های زندگی ارزان و مقرون به صرفه؛
  • مدرک تحصیلی معتبر در سراسر جهان از جمله در آمریکا، کانادا و انگلستان؛
  • فرآیند اخذ پذیرش ساده و آسان؛
  • امکان دریافت بورس تحصیلی و …

مقایسه شرایط تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه

دانشگاهای علوم پزشکی روسیه مدرک دکتر پزشکی (MD) را در رشته های پزشکی عمومی، پزشکی ورزشی و دندانپزشکی ارائه می دهند. بسته به دوره و زبان تحصیلی، دوره پزشکی در روسیه حدود 6-7 سال طول می کشد. معمولا دوره پزشکی به زبان انگلیسی 6 سال طول کشیده درحالیکه دوره پزشکی به زبان روسی 7 سال طول می کشد. اما دوره پزشکی در ترکیه یک دوره 6 ساله می باشد. شرط ورود به دوره پزشکی ترکیه قبولی در آزمون ورودی دانشجویان خارجی یا YOS می باشد. در حالیکه متقاضیان برای ورود به دوره های پزشکی دانشگاه های روسیه نیازی به گذراندن آزمون ورودی ندارند:

شرایطترکیهروسیه
تعداد دانشگاه های تاپبیش از 20 دانشگاه برتربیش از 10 دانشگاه برتر
فرآیند درخواست دانشگاه پزشکیانجام شده از طریق هر دانشگاهانجام شده از طریق هر دانشگاه
شرایط پذیرش تحصیلیمدرک دیپلم متوسطه + آزمون یوسبدون نیاز به شرکت در آزمون ورودی
مدت تحصیل6 سال6 سال به زبان انگلیسی و 7 سال به زبان روسی
میانگین شهریه سالانه1200 یورو شهریه برای دانشگاه های دولتی3601 یورو


مقایسه تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی در روسیه و ترکیه

در صورت مقایسه تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه متوجه این وجه اشتراک اساسی در بین این دو مقصد تحصیلی می شویم که یکی از مزایای تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه، تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه های این دو کشور است. برنامه های زبان انگلیسی در روسیه به دانشجویان امکان دسترسی به آزمایشگاه های مدرن، بیمارستان های مجهز و مدارک معتبر و مورد تایید سازمان های بین المللی همانند UNESCO و WHO را فراهم می کند.

عموما ساختار آموزش عالی ترکیه بر اساس اصول و استانداردهای نظام آموزش عالی اروپا و ایالات متحده تنظیم شده است. از سوی دیگر، کشور ترکیه یک کشور جهانی با فرهنگ ها و زبان های مختلفی است که تسلط بر زبان اول جهانی یعنی زبان انگلیسی می تواند حلال بسیاری از مشکلات و موانع تحصیلی در ترکیه باشد. برخی از دانشگاه های دولتی و خصوصی ترکیه از جمله دانشگاه هایی هستند که در ترکیه اقدام به ارائه برنامه های تحصیلی پزشکی به زبان انگلیسی می نمایند.




ساختار تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه

با مقایسه تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه متوجه این نکته مهم می شویم که ساختار تحصیلی ترکیه برابر با شش سال تحصیل شامل سال اول و دوم تکمیل شده با تحصیل علوم پایه می باشد. از سال سوم دانشجویان به صورت نظری و عملی با مبانی بیماری ها آشنا شده و سال چهارم و پنجم تحصیل پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی ترکیه مربوط به دوره های انترنی کیلینیکی است. در سال ششم و پایانی تحصیل پزشکی در ترکیه شما به عنوان انترن شناخته شده و به کارورزی شغل طبابت در بیمارستان های دانشگاههای علوم پزشکی ترکیه می پردازید.

اما دوره پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی روسیه نیز دوره 6 تا 7 ساله است که این دوره شامل دوره آمادگی برای آموزش زبان روسی یا انگلیسی نیز می باشد. در طی سالهای اول و دوم دانشجویان به تحصیل دروس مبانی علوم تجربی پرداخته و در سالهای میانی تحصیل هم به آموزش مبانی عملی و هم تئوریکی پرداخته و در سال آخر نیز دوره آموزش کارورزی کیلینیکی را سپری می کنند.

ویزا جهت تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه

شرط اصلی دیگر برای تحصیل پزشکی در روسیه و ترکیه نیز اخذ ویزای تحصیلی این دو کشور می باشد. شرط لازم و اساسی برای اخذ ویزای تحصیلی ترکیه یا روسیه نیز داشتن نامه پذیرش یا همان تاییدیه پذیرش از دانشگاه های معتبر این دو کشور می باشد. اما بسته اسناد و مدارکی که شما برای اخذ این دو ویزا باید تحویل سفارت دهید، عبارتند از:

  • فرم درخواست تکمیلی؛
  • مدارک شناسائی متقاضی؛
  • پاسپورت معتبر بین المللی؛
  • چند قطعه عکس پاسپورتی؛
  • گواهی تاییدیه پذیرش از دانشگاه مربوطه؛
  • رسید پرداخت هزینه ویزا؛
این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل
تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل

افراد برای تحصیل کارشناسی در روسیه نیاز به گذراندن دوره‌ای به نام پادفک دارند. این دوره برای آماده‌ سازی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه و تقویت زبان روسی آن‌ها برگزار می‌شود. ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه

شایع‌ ترین گزینه‌های اقامتی برای یک دانشجوی خارجی در روسیه، خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا اقامت در منزل یک خانواده‌ی میزبان است. ...

بیشتر بخوانید
مزایای تحصیل در روسیه
مزایای تحصیل در روسیه

در روسیه، فرصت تحصیل رایگان برای خارجی‌ها وجود دارد. هر ساله، دولت فدراسیون روسیه، چندین هزار فرصت تحصیلی رایگان به دانشگاه‌های سراسر کشور اختصاص می‌دهد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: