مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد

تفاوت های تحصیل در مقطع کارشناسی و ارشد

کارشناسی ارشد یک گام بالاتر از مدرک کارشناسی است که دانشجویان را ملزم می کند در حالی که بر تخصص خاصی تمرکز می کنند، در روش های تحقیقاتی پیشرفته تر و مطالعه مستقل شرکت کنند. این راهنما برخی از روش های کلیدی را که در آن تحصیلات کارشناسی و کارشناسی ارشد متفاوت است توضیح می دهد و توصیه هایی درباره انتقال از لیسانس به مقطع کارشناسی ارشد به شما ارائه می دهد. 

کارشناسی ارشد در مقابل لیسانس (کارشناسی)

ممکن است گذر از تحصیل در مقطع کارشناسی به تحصیلات تکمیلی در نگاه اول کمی دلهره آور به نظر برسد، اما مهم این است که نترسید : کارشناسی ارشد در واقع قرار است مهارت هایی که قبلاً در سطح لیسانس فرا گرفته اید را توسعه دهد، نه اینکه مجموعه جدیدی از توانایی ها را از شما انتظار داشته باشد.

با در نظر گرفتن این موضوع، چندین تفاوت اساسی بین تحصیل در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود دارد:

تأکید بر مهارت های تحقیق - کارشناسی ارشد احتمالاً شامل مولفه هایی است که برای پاسخگویی به نیازهای آموزشی در روش های تحقیق و بورسیه طراحی شده است و دانشجویان را برای تحصیل در مقطع دکتری آماده می کند. شیوه های یادگیری و ساعات تماس - تدریس گروهی در سطح کارشناسی ارشد کمتر دیده می شود و تأکید بیشتری بر مطالعه خودگردان است. این همچنین بدان معناست که ساعات ارتباط کلاسی معمولاً برای کارشناسی ارشد در مقایسه با مقاطع کارشناسی کمتر است.

  • تعداد واحدهای تحصیلی - یک سال تحصیل تمام وقت در مقطع کارشناسی معمولاً 120 واحد دارد، یعنی یک سوم کل 360 واحد می شود که برای واجد شرایط بودن برای مقطع کارشناسی مورد نیاز است. از سوی دیگر، مدرک کارشناسی ارشد معمولاً برای یک سال تحصیل تمام وقت اجرا می شود به شرط اینکه 180 واحد در این یک سال کسب شده باشد.
  • سال تحصیلی طولانی تر - تعداد واحد بیشتر به این معنی است که شما زمان بیشتری را صرف مطالعه در سال تحصیلی می کنید. بر خلاف مدارک کارشناسی ، سال تحصیلی برای کارشناسی ارشد در ماه می یا ژوئن به پایان نمی رسد، چون معمولاً باید یک پایان نامه در طول تابستان بنویسید.
  • لیست مطالعات  مقدماتی - به احتمال زیاد یک لیست مطالعه بسیار گسترده و پیشرفته تر برای مقطع کارشناسی ارشد در اختیار شما قرار می گیرد.
  • تخصص - در حالی که یک دانشجوی کارشناسی ممکن است یک دوره گسترده در زمینه ای مثل ادبیات انگلیسی را مطالعه کند، مدرک کارشناسی ارشد در همان زمینه ممکن است بر تخصص خاصی مثل نوشتار مرتبط با زمینه های تاریخی خاص یا در ژانرهای منتخب تمرکز کند. به طور مشابه، یک دانشجوی علوم ممکن است پس از کسب مهارت عمومی در یکی از علوم طبیعی یا فیزیکی در مقطع کارشناسی، در دوره کارشناسی ارشد برای توسعه تخصص در زمینه های خاصی مثل مکانیک کوانتومی یا شیمی پزشکی قانونی به کار گرفته شود.
  • طول پایان نامه- طول پایان نامه کارشناسی ارشد از رشته ای به رشته دیگر بسیار متفاوت است، اما معمولاً حجم قابل توجهی از پایان نامه کارشناسی 10000 کلمه ای است. به عنوان یک قاعده کلی، می توانید انتظار داشته باشید که حدود 15000 کلمه برای پایان نامه کارشناسی ارشد لازم است بنویسید. معمولاً نوعی پروژه تحقیقاتی گسترده برای کارشناسی ارشد مورد نیاز است (به جای انتخاب اختیاری در دوره کارشناسی).

آیا می توانم در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ای متفاوت تحصیل کنم؟

بله - کارشناسی ارشد در یک رشته جدید می تواند راهی عالی برای شروع یک مسیر شغلی جدید یا تکمیل دانش موجود شما باشد و به شما در برجسته شدن در بازار کار رقابتی کمک کند.

از مدرک کارشناسی ارشد تخصصی می توان برای پر کردن فاصله بین رشته های دانشگاهی عمومی و مسیرهای شغلی خاص استفاده کرد. به عنوان مثال، تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در روزنامه نگاری ممکن است آموزش حرفه ای را ارائه دهد که بر اساس مهارت هایی است که در مقطع کارشناسی در رشته های علوم انسانی مانند تاریخ یا ادبیات به دست آمده است. همین امر ممکن است در مورد کارشناسی ارشد در حسابداری و امور مالی که از تحصیل در مقطع کارشناسی ریاضیات استفاده می کند، نیز صدق کند.

مطالعه خودگردان

یکی از اولین مواردی که در مورد دوره های کارشناسی ارشد مورد توجه قرار می گیرد، این است که آنها تمایل دارند واحدهای مطالعاتی یا واحدهای آموزشی بسیار کمتری را نسبت به دوره های کارشناسی ارائه دهند. در یک دوره کارشناسی ارشد ممکن است فقط دو واحد در هر ترم مطالعه کنید که در مجموع چهار درس در یک دوره کامل می شود. همچنین این مورد معمولاً در جدول زمانی شما منعکس می شود و ممکن است فقط چند ساعت در هر هفته با معلمان و همسالان خود ارتباط رودرو داشته باشید. هر ترم تمام وقت دوره شما تا 60 واحد ظرفیت دارد - یک سوم ارزش کل مدرک شما.  بنابراین، این همه واحد (و ساعات یادگیری مرتبط با آنها) از کجا آمده است؟ البته، پاسخ 'مطالعه خودگردان' است و به طور خلاصه، شامل موارد زیر است:

با مطالعه مطالب برجسته برای هر مرحله از دوره خود

قبل از جلسات برنامه ریزی شده با معلمان و همسالانتان، موضوعات مهم را شناسایی کرده و درباره آنها انتقاد کنید. حتی اگر اکثر دوره های کارشناسی ارشد به عنوان برنامه های 'تحصیلات تکمیلی تدریس شده' ارائه می شوند (استثنائاتی از جمله مدارک تحقیقاتی مثل MRes هستند) بازهم انتظار می رود که سمینارها یا جلسات کارگاهی که قبلاً با موضوع مورد بحث سر و کله زده اید و مورد علاقه تان بوده اند و یا حتی برخی از بورسیه های مربوطه را مورد بررسی کنید. مدرس دوره شما ایده های پیچیده ای را ارائه می دهد و مسائل کلیدی را توضیح می دهد، اما جلسات آموزش و بحث بیشتر به عنوان یک مجمع که در آن می توان ایده های شما و همسالانتان را مورد بحث ، تأمل و توسعه قرار داد اجرا می شوند.




ارزیابی و بازخورد

تمرکز بر مطالعه خودگردان قبل از تشکیل کلاس گروهی و تأمل در مورد دوره کارشناسی ارشد به این معنی است که شما اغلب نیاز به ارائه و توجیه ایده های شخصی خود دارید.

بسته به رشته و نوع کارشناسی ارشد که در حال تحصیل هستید، ارزیابی و بازخورد در مورد کار شما معمولاً به چند شکل انجام می شود:

  • ممکن است از شما خواسته شود که سابقه فعالیت تحصیلی مستقل خود یا گزارشهای مکتوب کوتاهی در مورد آن ارائه دهید (شاید از طریق مشارکت در وب سایت ماژول یا سایر پلتفرم های دیجیتالی). این بخش مهمی از تحصیلات تکمیلی است و نوعی ارزیابی و بازخورد منظم را تشکیل می دهد.
  • معلم دوره شما معمولاً به دنبال ارزیابی پیشرفت شما بر اساس مشارکتتان در کلاس است و در صورت لزوم شما را راهنمایی می کند.
  • برخی از ماژول های کارشناسی ارشد پس از تکمیل محتوای زمان بندی شده، از طریق یک قطعه واحد درسی مورد بررسی قرار می گیرند و این فرصتی را برای شما فراهم می کند تا علایق ایجاد شده و ایده هایی را که در طول دوره به ذهن شما رسیده است، پیگیری کنید و آنان را مستقیماً بر اساس تحقیقات و تجزیه و تحلیل مستقل که تا کنون انجام داده اید، بکار ببرید. به این ترتیب، هیچ گونه لیستی از موضوعات مقاله از پیش تعیین شده یا کارهای تحلیلی از نوع مورد استفاده برای ارزیابی کارشناسی به شما داده نمی شود.
  • دوره های آموزشی در زمینه های متکی به دانش عملی اصلی ممکن است همچنان شما را در زمینه های خاصی آزمایش کند (به ویژه در رشته هایی که استانداردهای تعیین شده توسط واحد حرفه ای را تعیین کرده اند)، اما در موارد دیگر از شما خواسته می شود که منطقه ای را که می خواهید بررسی کنید مشخص کنید، با نظر استادتان موافقت کرده و کارتان را آغاز کنید!

این نوع ارزیابی یکی دیگر از بخشهای مهم تحصیلات تکمیلی است. این دوره از یادگیری خودکار مورد نیاز شما در طول دوره استفاده کرده و همچنین مجموعه ای از کارهای تحقیقاتی و نوشتاری در مقیاس کوچکتر را فراهم می کند که شما را برای انجام پایان نامه کارشناسی ارشد آماده می کند.

پایان نامه کارشناسی ارشد

دوره های کارشناسی ارشد معمولاً با یک پروژه تحقیقاتی فردی گسترده به پایان می رسد. این امر از برخی جهات مشابه پایان نامه های تولید شده در سال آخر دوره های کارشناسی است، اما شامل یک کار بسیار پیچیده تر و گسترده تر است. برای تولید یک پایان نامه کارشناسی ارشد موفق باید :

  • موضوع مهمی را مشخص کنید
  • برای تحقیق درباره آن از یک روش علمی دقیق استفاده کنید
  • تجزیه و تحلیل قانع کننده ای از طیف وسیعی از مطالبی را ارائه دهید که به طور جمعی استدلال گسترده تری را توسعه داده و از موضوع مورد نظرتان پشتیبانی می کند
  • آگاهی کاملی از بورس تحصیلی موجود در زمینه های مرتبط با موضوع خود نشان دهید
  • برای بالا بردن ارزش مشارکت خود در این بحث های مداوم اظهار نظر کنید

این کار ممکن است دلهره آور به نظر برسد، اما دقیقاً همان چیزی است که باقی دوره کارشناسی ارشدتان شما را برای انجام آن آماده کرده است. پایان نامه فرصتی عالی برای استفاده از استعداد مطالعه خودگردان و تفکر انتقادی است که قبلا همراه با آموزش پژوهشی که فراگرفته اید، توسعه داده اید. این اولین شانس شماست که واقعاً خود را به عنوان یک دانشمند مطرح کنید و چالشی است که باید به آن افتخار کنید.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

برترین دانشگاه های اسپانیا 2022
برترین دانشگاه های اسپانیا 2022

در رتبه‌بندی بهترین دانشگاه‌های مجله‌ی تایمز، اسپانیا دارای 50 دانشگاه است که برخی از آن‌ها در مادرید، بارسلون و شهرهای کوچکتری همچون سویا و گرانادا حضور دارند. هر منطقه‌ای از اسپانیا دارای ویژگی‌های خاص خود است. در نتیجه، دانشجویان باید مکان تحصیل خود را ...

بیشتر بخوانید
زندگی در اسپانیا-راهنمای دانشجویان دکترا
زندگی در اسپانیا-راهنمای دانشجویان دکترا

دانشجویان مقطع دکتری که در اسپانیا زندگی می کنند می توانند تجربه اصلی سبک زندگی و جاذبه هایی را که بازدیدکنندگان زیادی را به این کشور می آورد، کسب کنند. اگر تحصیل در مقطع دکتری اسپانیا را انتخاب می کنید ، می توانید از شهرها ، شهرک ها و سواحل مدیترانه ای و ...

بیشتر بخوانید
تحصیل ارشد در اسپانیا – راهنمای جامع
تحصیل ارشد در اسپانیا – راهنمای جامع

مقطع کارشناسی ارشد در اسپانیا می تواند فرصتی عالی برای تحصیل در یک سنت معتبر آموزش عالی و در عین حال توسعه مهارت ها در یکی از محبوب ترین زبان های بین المللی جهان باشد. این راهنما همه چیزهایی را که باید در مورد تحصیلات تکمیلی در خارج از کشور در اسپانیا بدان ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: