مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
کار دانشجویی در روسیه

کار دانشجویی در روسیه

یک دانشجو در روسیه به طور متوسط به 300 تا 400 دلار آمریکا در ماه یا 3000 تا 4000 دلار آمریکا در یک سال تحصیلی (از سپتامبر تا ژوئن) نیاز دارد. بهتر است 300 تا 400 دلار دیگر نیز برای تامین هزینه‌های اضافی همچون بیمه‌ی درمانی، مقدمات زندگی در آپارتمان یا خوابگاه (خرید ظروف، ملحفه، مواد شوینده و غیره) و خرید کتاب کنار بگذارید. کاهش روبل در برابر ارزهای جهانی فقط به‌ نفع اتباع خارجی است، چون هزینه‌های آن‌ها هنگام تبدیل به دلار کاهش می‌یابد و این امر پرداخت هزینه‌ی تحصیل و زندگی را در این کشور ارزان‌تر می‌سازد. هنگام انتخاب شهری برای تحصیل، لطفاً به‌ یاد داشته باشید که بالاترین قیمت‌ها در مسکو و سن‌پترزبورگ است و هزینه‌های سایر مناطق کمتر می‌باشد.

هزینه‌ تحصیل در روسیه 2022

هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های روسیه بسته به منطقه، دانشگاه و رشته‌ی تحصیلی، از 122500 تا 880000 روبل (1750 تا 12570 دلار آمریکا) در سال متغیّر است. دانشجویانی که به‌ شکل رقابتی در دانشگاه‌‌های دولتی پذیرفته می‌شوند یا به آن‌ها بورسیه‌ی دولتی (سهمیه) تعلق می‌گیرد، رایگان تحصیل می‌کنند. این دانشجویان کمک هزینه‌ی تحصیل دریافت می‌کنند (میانگین کمک هزینه‌ی ماهانه در سال 2020، 1484 روبل/22 دلار آمریکا و برای دانشجویان کارشناسی ارشد 2921 روبل/42 دلار آمریکاست).

هزینه‌ اقامت دانشجویی در روسیه 

هزینه‌ی اقامت دانشجویی در روسیه بسته به منطقه، نوع و محل اقامت (خوابگاه، اتاق اجاره‌ای یا آپارتمان)، از 500 تا 35000 روبل (7 تا 500 دلار آمریکا) در ماه متغیّر است.

هزینه بیمه‌ی درمانی دانشجویی در روسیه

هزینه‌ی بیمه‌ نامه‌ی درمانی داوطلبانه (VMI) برای دانشجویان دانشگاه‌های مسکو از 4000 تا 12000 روبل (57 تا 170 دلار آمریکا) در سال است. بیمه باید کل دوره‌ی تحصیل را پوشش دهد، اگرچه دانشگاه‌ها از دانشجو می‌خواهند بیمه‌ نامه‌ها سالانه یا ترمی پرداخت شود.

هزینه‌ خورد و خوراک دانشجویی در روسیه

براساس اطلاعات رسمی موجود، هزینه‌ی حداقل سبد خرید (شامل نان، ماکارونی، گوشت، ماهی، سبزیجات، میوه، شیر و شکر) در روسیه، 4209 روبل (60 دلار) در ماه است. این هزینه‌ها به منطقه‌ای که مردم در آن زندگی می‌کنند و نوع کالا و مکان خریداری آن بستگی دارد (مغازه‌ی گوشه‌ی خیابان، سوپرمارکت، بازار). میانگین هزینه‌ی ناهار در کافه‌ها و رستوران‌های مسکو بین 800 تا 2000 روبل (11 تا 28 دلار) متغیّر است، در حالیکه هزینه‌ی یک ناهار بسته‌ بندی شده بین 270 تا 420 روبل (4 تا 6 دلار آمریکا) است. قیمت فست‌فودها پایین‌تر است.




اطلاعاتی درمورد کشور روسیه

کشور روسیه با لقب پهناور ترین کشور دنیا، عضو سابق اتحاد جماهیر شوروی، دو قاره آسیا و اروپا را در بر گرفته است. این کشور با طبیعت زیبا و آب و هوای سرد، با دارا بودن مساحتی بالغ بر 17000000 کیلومتر مربع جمعیتی نزدیک به 146000000 نفر را در خود جای داده است که این آمار باعث شده تا روسیه به نهمین کشور پر جمعیت دنیا تبدیل شود. پایتخت روسیه، شهر مسکو، در ناحیه اروپایی این کشور و در واقع در شرق آن قرار گرفته است. ساکنین این شهر حدودا 12000000 از جمعیت روسیه را شامل می شوند. کشور روسیه به دلیل تاریخ و فرهنگ غنی و جاذبه های دیدنی بسیار یکی از کشورهای محبوب در زمینه گردشگری به شمار می رود.

واحد پول روسیه روبل می باشد که با علامت RUB نیز نشان داده می شود. در حال حاضر هر روبل روسیه معادل 0.0014 دلار آمریکا ارزش گذاری شده است. اقتصاد این کشور وابسته به انرژی بوده و بخش بزرگی از صادرات روسیه را نفت و گاز تشکیل می دهد. در ماه مارس سال 2020 دستمزد ماهانه مردم این کشور به طور میانگین ملبغی حدود $697 (دلار آمریکا) گزارش شده که در مقایسه با ماه مارس سال 2019 با کاهشی برابر با $21 (دلار آمریکا) مواجه شده است. با این حال مردم این کشور از قدرت خرید خوبی برخوردار هستند.

زندگی دانشجویی در روسیه

کشور روسیه به دلیل نزدیک بودن به ایران و سطح علمی مناسب، یکی از گزینه های محبوب نزد ایرانیان متقاضی تحصیل در خارج از کشور می باشد. هزینه های تحصیل در این کشور، در مقایسه با تحصیل در کانادا پایین تر بوده و همین موضوع روسیه را در لیست کشورهای به صرفه برای تحصیل قرار داده است. لازم به ذکر است که اکثر دانشگاه های کشور روسیه مورد تایید وزارت بهداشت و علوم ایران بوده که کشور روسیه را برای دانشجویانی که بعد از اتمام تحصیل قصد بازگشت به ایران را دارند به کشوری ایده آل تبدیل کرده است. تدریس در دانشگاه های این کشور به زبان روی و انگلیسی بوده و دانشگاه ها هر ساله برای دانشجویان بین المللی دوره های آموزشی زبان روسی برگزار می کنند. اکثر دانشگاه های این کشور به دانشجویان واجد شرایط خوابگاه هایی با هزینه اقامت پایین و سطح رفاه بالا ارائه می دهند.

شرایط کار دانشجویی در روسیه

در حال حاضر هزاران دانشجوی بین المللی در دانشگاه های سراسر دنیا مشغول به تحصیل هستند و اغلب آنها به کارهای دانشجویی اشتغال دارند. کار دانشجویی در روسیه یکی از موضوعاتی است که دانشجویان بین المللی مقیم این کشور با آن رو به رو خواهند شد و به بررسی آن می پردازند. دولت روسیه برای مشاغل دانشجویی محدودیت هایی را در نظر گرفته است که کار را برای این دسته از عزیزان مشکل تر می کند.

روسیه قوانین خاص خود را در زمینه کار دانشجویی به خصوص برای دانشجویان بین المللی اجرا میکند. در سال های اخیر این قوانین به گونه ای بودند که اجازه کار کردن به دانشجویان بین المللی را نمیدادند اما از سال 2014 به بعد، این دسته از دانشجویان نیز با ورود به دانشگاه های این کشور به طور خودکار از امتیاز کار دانشجویی بهره مند خواهند شد.

دانشجویان بین المللی برای کار در خارج از دانشگاه محل تحصیل خود نیاز به اخذ اجازه کار از سوی اداره کل امور مهاجرت وزارت روسیه دارند اما در صورت یافتن فرصت های شغلی در داخل دانشگاه ها، نیازی به اخذ مجوز وجود نخواهد داشت. این مجوزها تنها برای دانشجویان مشغول به تحصیل تمام وقت در دانشگاه های معتبر دولتی صادر میشوند و طبق آن فرد میتواند طبق حرفه مشخص شده در مجوز و تنها در منظقه شهری محل تحصیل خود مشغول بکار شود. آخرین شرط برای اخذ این مجوز، دارا بودن سن بالای 18 سال میباشد.




مدارک مورد نیاز برای اخذ مجوز کار به شرح زیر است:

  • پر کردن فرم تقاضا؛
  • پاسپورت معتبر؛
  • کارت مهاجرت؛
  • رسید پرداخت هزینه خواسته شده 3500RUB (روبل)؛
  • قرار داد کاری؛
  • گواهی پزشکی و آزمایش HIV؛
  • نامه ای از دانشگاه مبنی بر شرکت فرد در دوره های تمام وقت؛

پروسه ارائه مجوز کار از سوی اداره کل امور مهاجرت این کشور طولانی نبوده و افراد می توانند ظرف مدت 10 روز اجازه کار صادر شده را در دست داشته باشند. این مجوز دارای اعتبار یکساله بوده و پس از گذشت این مدت زمان از صدور آن، نیاز به تمدید دارد. در صورت انصراف دانشجو از تحصیل، مجوز کار وی به طور خود به خود باطل خواهد شد.

نرخ درآمد حاصل از کار دانشجویی در روسیه

در کشور روسیه دانشجویان می توانند در مشاغل مختلفی از جمله تدریس زبان های خارجی مشغول به کار شوند. یکی از مواردی که ممکن است برای دانشجویان بین المللی در این کشور دردسر ساز شود، نداشتن دانش کافی در زمینه صحبت به زبان روسی است. زبان اصلی این کشور روسی بوده و درصد کمی از مردم توانایی صحبت به زبان های خارجی را دارند؛ لذا برای یافتن کار دانشجویی در این کشور توانا بودن در زبان روسی شانس فرد را بالاتر خواهد برد. در آمد حاصل از کار دانشجویی در کشور روسیه به گونه ای است که بخضی از هزینه های ماهانه زندگی فرد در این کشور را که حدود $300 الی $400 (دلار آمریکا) می باشد پوشش دهد. میزان ساعت کاری مجاز و میزان درآمد ماهیانه حاصل از آن برای دانشجویان مقاطع مختلف در کشور روسیه به شرح زیر است:

مقاطع تحصیلیساعت کارمیزان درآمد دانشجویی
کارشناسی10 ساعت در هفته320-400 دلار
کارشناسی ارشد20 ساعت در هفته640-800 دلار
دکتری30 ساعت در هفته2000 دلار

به دلیل دشوار بودن تحصیل در دانشگاه های این کشور، دانشجویان وقت آزاد زیادی برای کار کردن نخواهند داشت و بهتر است افرادی با پشتوانه مالی مناسب اقدام به اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور کنند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل
تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل

افراد برای تحصیل کارشناسی در روسیه نیاز به گذراندن دوره‌ای به نام پادفک دارند. این دوره برای آماده‌ سازی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه و تقویت زبان روسی آن‌ها برگزار می‌شود. ...

بیشتر بخوانید
هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه
هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه

یک دانشجو در روسیه به طور متوسط به 300 تا 400 دلار آمریکا در ماه یا 3000 تا 4000 دلار آمریکا در یک سال تحصیلی (از سپتامبر تا ژوئن) نیاز دارد. ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه

شایع‌ ترین گزینه‌های اقامتی برای یک دانشجوی خارجی در روسیه، خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا اقامت در منزل یک خانواده‌ی میزبان است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: