مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل کارشناسی در روسیه

تحصیل کارشناسی در روسیه

روسیه یکی از مقاصد مهم برای تحصیل افرادی است که به دنبال داشتن هزینه تحصیل و زندگی معقول هستند. دانشگاه‌های برتر روسیه، دارای رتبه‌ بندی جهانی بسیار خوب هستند و در عین حال برای رسیدن به این دانشگاه‎‌ها، نیاز به شرکت در آزمون‌های ورودی دشوار و زمان‌بر نیست. روسیه دارای برنامه‌ای بسیار هدفمند برای بهبود کیفیت و رتبه‌ بندی دانشگاه‌های خود است و در تلاش است دانشگاه‌های خود را به رتبه زیر 100 در جهان برساند.  یکی از اصلی‌ترین مزایای تحصیل در روسیه، امکان دریافت ویزای آسان برای این کشور و نداشتن محدودیت سنی برای تحصیل است. در ادامه جزییات بیشتری در مورد تحصیل در روسیه را باهم بررسی خواهیم کرد.

هر ساله دانشجویان ایرانی بسیاری جهت تحصیل کارشناسی در روسیه به این کشور مهاجرت می کنند. این کشور دارای یکی از پر رونق ترین اقتصادها در جهان می باشد، دولت این کشور سعی دارد سیستم دانشگاهی روسیه را بین المللی کرده و برای رشد دانشگاه ها و گسترش مهاجرت متقاضیان خارجی در حال سرمایه گذاری می باشد. این کشور دارای پیشینه آموزشی غنی می باشد بیشتر از نیمی از شهروندان روسیه دارای مدرک تحصیلی عالی می باشند. در دانشگاه های این کشور شرایط تحصیلی و اقامتی بسیار خوبی برای دانشجویان در نظر گرفته شده است. تحصیل در دانشگاه های روسیه در مقایسه با تحصیل در دانشگاه های آمریکا و انگلستان مقرون به صرفه تر می باشد. 

تحصیل ارزان در روسیه

روسیه یکی از کشورهایی است که تحصیل و زندگی در آن نسبتا کم‌ هزینه به‌ شمار می‌رود. هزینه‌های زندگی در روسیه به نسبت کشورهای اروپایی و حتی برخی کشورهای آسیایی نسبتا پایین است. هزینه زندگی دانشجویی در این کشور، حدود 400-300 دلار برآورد می‌شود که این میزان هزینه به نسبت شهر مورد سکونت، متغیر خواهد بود. از طرفی دانشگاه‌های برتر روسیه نیز، جزو دانشگاه‌های معتبر جهان به‌ شمار می‌روند و در رده‌ بندی‌های جهانی از جمله رده‌بندی QS، رتبه‌های خوبی را کسب کرده اند. این در حالی است که شهریه دانشگاه‌های این کشور، در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی به مراتب کمتر است. در ادامه مقاله جزییات کاملی در مورد شهریه‌ها و هزینه‌های تحصیل در روسیه ارائه خواهد شد.

شرایط تحصیل کارشناسی در کشور روسیه

متقاضیانی که قصد تحصیل کارشناسی در روسیه را دارند باید بدانند که طول مدت تحصیل در این دوره 4 ساله می باشد، برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی شرایطی وضع شده است که رعایت آن ها الزامی می باشد. دانشجویان باید دارای مدرک تحصیلی پیش دانشگاهی و دیپلم باشند. بیشتر دروس تحصیلی در مقطع کارشناسی به زبان روسی تدریس می شوند و لازم است متقاضیان پیش از ورود به دانشگاه در دوره های آماده سازی (پادفک) شرکت نمایند. باید به این نکته اشاره کرد که برخی از دروس تحصیلی به زبان های انگلیسی نیز تدریس می شوند که لازم است متقاضیان برای ادامه تحصیل مدرک معتبر زبان انگلیسی ارائه نمایند.

برای تحصیل کارشناسی در روسیه متقاضیان می توانند در رشته های تحصیلی گوناگونی ادامه تحصیل دهند، اما رشته هایی مانند پزشکی و دندانپزشکی جزء رشته های پر مخاطب محسوب می شوند. باید به این نکته اشاره کرد که دانشگاه های روسیه در ارائه رشته های علوم پایه، فنی و مهندسی، نانو بیوتکنولوژی و علوم فضا جزء دانشگاه های برتر در دنیا محسوب می شوند. یکی از سوالات متداول دانشجویان در رابطه با میزان هزینه های تحصیل در این کشور می باشد، برای تحصیل کارشناسی در روسیه دانشجویان باید ماهیانه مبلغی بین 1200 تا 6600$ (دلار) پرداخت نمایند که این هزینه ها با توجه به رشته تحصیلی متفاوت می باشد.

شهریه دانشگاه های روسیه در مقاطع مختلف

شهریه دانشگاه های مسکو و سن پترزبورگ نسبت به شهرهای دیگر روسیه بالاتر است زیرا سایر هزینه های تحصیلی به دلیل مرکزیت و توریستی بودن این دو شهر بالاتر است. قابل توجه دانشجویانی که متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی هستند اعلام می گردد از سال گذشته مطابق مصوبه وزارت بهداشت فقط افرادی که در رشته های علوم پزشکی به زبان روسی تحصیل نمایند مدارکشان در ایران ارزشیابی می گردد. با توجه به مصوبه وزارت بهداشت دانشجویان مجبور به ادامه تحصیل به زبان روسی هستند و باید قبل از ورود به دوره اصلی دانشگاه یک سال دوره مقدماتی زبان روسی به نام پادفک را بگذرانند.

در ابتدای اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی و قبل از ورود به کشور روسیه دانشجو باید تمامی هزینه‌های تحصیل در سال اول را که شامل دعوت‌نامه، نامه تایید حمایت ویزا و هزینه های پیک و پست و ارسال دعوتنامه و پیش پرداخت شهریه را بپردازد. هزینه دعوت‌ نامه و نامه تایید حمایت ویزا بسته به دانشگاه متغییر و معمولا 400 دلار آمریکا و هزینه پیک و پست 100 دلار آمریکا است.




دانشگاه های برتر جهت تحصیل کارشناسی در روسیه

جهت تحصیل کارشناسی در روسیه لازم است متقاضی در اولین قدم پذیرش یکی از دانشگاه های این کشور را کسب نماید، بدین منظور دانشجو باید دانشگاه های این کشور را بشناسند. دانشگاه های معتبر در کشور روسیه عبارتند از:

  • دانشگاه دولتی لومونسف مسکو؛
  • دانشگاه دولتی نووسیبیرک
  • دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ (شما می توانید با مطالعه مقاله دانشگاه ایالتی سنت پترزبورگ در روسیه اطلاعات بیشتری در رابطه با این دانشگاه به دست آورید)؛
  • دانشگاه دولتی تومسک؛
  • دانشگاه فیزیک و تکنولوژی مسکو؛
  • دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای مفی؛
  • دانشگاه ملی سامارا؛
  • دانشگاه فنی بومن مسکو؛
  • دانشگاه ملی کازان؛

نحوه اخذ ویزای تحصیلی روسیه

پس از آن که پذیرش دانشگاه مورد نظر را به دست آوردید، باید اقدامات لازم را در جهت اخذ ویزای تحصیلی انجام دهید. برای دریافت ویزا تحصیلی لازم است متقاضی مدارک مورد نظر را تهیه کرده و در زمان مصاحبه به سفارت خانه یا کنسولگری روسیه ارائه نماید.

  • دریافت فرم مربوطه و تکمیل آن؛
  • پرداخت هزینه های مربوطه به اخذ ویزا و ارائه رسید آن؛
  • ارائه پاسپورت معتبر با داشتن حداقل 24 ماه اعتبار و 2 صفحه خالی؛
  • ارائه گواهی اخذ پذیرش از دانشگاه مورد نظر؛
  • متقاضی باید انگیزه اش را از تحصیل و اقامت در این کشور نوشته و تحت عنوان انگیزه نامه ارائه نماید؛
  • ارائه مدارک تحصیلی پیشین و ریز نمرات؛
  • ارائه گواهی سلامت پزشکی تایید شده؛
  • متقاضیانی که سن آن ها کمتر از 18 سال می باشد باید رضایت نامه کتبی والدین خود را ارائه نمایند؛
  • 2 قطعه عکس پاسپورتی؛
  • ارائه اصل و فتوکپی مدارک شناسایی؛
  • ارائه گواهی تمکن مالی؛

بورسیه تحصیل کارشناسی کشور روسیه

متقاضیانی که قصد تحصیل کارشناسی در روسیه را دارند باید بداند که امکان اخذ بورسیه تحصیلی برای این افراد وجود دارد. دقت نمایید که در برخی از رشته های تحصیلی متقاضیان می توانند پس از گذشت 1 الی 2 ترم از تحصیل و با کسب حداقل معدل تعیین شده بورس تحصیلی دریافت نمایند. بورسیه تحصیلی در کشور روسیه به 2 صورت دولتی و غیر دولتی و در انواع مختلفی ارائه می شود.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل
تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل

افراد برای تحصیل کارشناسی در روسیه نیاز به گذراندن دوره‌ای به نام پادفک دارند. این دوره برای آماده‌ سازی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه و تقویت زبان روسی آن‌ها برگزار می‌شود. ...

بیشتر بخوانید
هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه
هزینه های زندگی دانشجویی در روسیه

یک دانشجو در روسیه به طور متوسط به 300 تا 400 دلار آمریکا در ماه یا 3000 تا 4000 دلار آمریکا در یک سال تحصیلی (از سپتامبر تا ژوئن) نیاز دارد. ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه

شایع‌ ترین گزینه‌های اقامتی برای یک دانشجوی خارجی در روسیه، خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا اقامت در منزل یک خانواده‌ی میزبان است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: