مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
هزینه ی تحصیل در روسیه 2022

هزینه ی تحصیل در روسیه 2022

روسیه به‌ دلیل آموزش عالی خود در رشته‌های مرتبط با علوم مشهور است، اما در علوم انسانی و علوم اجتماعی نیز نباید از آن غافل شد. انتخاب تحصیل در روسیه به‌ معنای تحصیل در زادگاه چند تا از بهترین هنرمندان و نویسندگان پُرکار جهان است.

جدا از فرهنگ متنوع و رنگارنگ آن، تحصیل در روسیه با این حقیقت که این کشور دارای 26 میراث ثبت‌ شده‌ی جهانی در یونسکو است و میلیون‌ها گردشگر را به‌ خود جذب می‌کند، حتی هیجان‌ انگیزتر می‌شود. در روسیه، مرسوم است که دانشگاه‌ها سفرهای دانشجویی را به نقاط دیدنی همچون میدان سرخ، کرملین و کوه‌های طلایی آلتای و بسیاری مناطق دیگر ترتیب می‌دهند که این امر روسیه را به مقصد مناسبی برای دانشجویان علاقمند به تفریح تبدیل ساخته است. توسعه و پیشرفت سریع روسیه در دو دهه‌ی گذشته، این کشور را به مقصدی فوق‌ العاده متفاوت از روسیه‌ای که والدین شما با آن آشنایی دارند، تبدیل ساخته است. با گسترش فرصت‌های تحصیلی برای دانشجویان خارجی، روسیه ممکن است برای برخی افراد، مقصد تحصیلی دورافتاده‌ای باشد و برای شما مقصد تحصیلی جذاب‌‌تر!

شهریه دانشگاه های روسیه در مقاطع مختلف

شهریه دانشگاه های مسکو و سن پترزبورگ نسبت به شهرهای دیگر روسیه بالاتر است زیرا سایر هزینه های تحصیلی به دلیل مرکزیت و توریستی بودن این دو شهر بالاتر است. قابل توجه دانشجویانی که متقاضی تحصیل به زبان انگلیسی هستند اعلام می گردد از سال گذشته مطابق مصوبه وزارت بهداشت فقط افرادی که در رشته های علوم پزشکی به زبان روسی تحصیل نمایند مدارکشان در ایران ارزشیابی می گردد. با توجه به مصوبه وزارت بهداشت دانشجویان مجبور به ادامه تحصیل به زبان روسی هستند و باید قبل از ورود به دوره اصلی دانشگاه یک سال دوره مقدماتی زبان روسی به نام پادفک را بگذرانند.

در ابتدای اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی و قبل از ورود به کشور روسیه دانشجو باید تمامی هزینه‌های تحصیل در سال اول را که شامل دعوت‌نامه، نامه تایید حمایت ویزا و هزینه های پیک و پست و ارسال دعوتنامه و پیش پرداخت شهریه را بپردازد. هزینه دعوت‌ نامه و نامه تایید حمایت ویزا بسته به دانشگاه متغییر و معمولا 400 دلار آمریکا و هزینه پیک و پست 100 دلار آمریکا است.

شهریه های پزشکی و دندانپزشکی در روسیه

شهریه دانشگاه های روسیه در علوم پزشکی بسیار مناسب می باشد در قیاس با کشورهای اروپایی. کیفیت دانشگاه های روسیه نیز در جایگاه خوبی قرار گرفته است و به همین دلیل مورد توجه دانشجویان خارجی و اروپایی است.

دانشگاه های علوم پزشکی روسیه توسط سازمان جهانی WHO ارزشیابی می گردد و همچنین دانشگاه های روسیه در رنکینگ های جهانی همواره رتبه های خوبی داشته اند و این موضوع باعث می گردد تا آمار دانشجویان علاقمندان به ادامه تحصیل در رشته های پزشکی و دندانپزشکی از دانشگاه های روسیه همه روزه رو به افزایش داشته باشد. هر سال تحصیلی در دانشگاه های روسیه 10 ماه تحصیلی می باشد و شامل دو ترم تحصیلی است.

برای تحصیل پزشکی و یا دندانپزشکی در روسیه پیش شرط هایی مانند: شرط سنی، شرط معدل، داشتن مدرک زبان روسی وجود ندارد و تقریبا تمام متقاضیان شانس ادامه تحصیل در علوم پزشکی را دارند.

هزینه های تحصیلی در روسیه

شهریه ی دانشگاه های روسیه نسبت به شهر انتخابی و اعتبار دانشگاه متغییر و به طور متوسط هزینه و شهریه ی دانشگاه های روسیه که در شهر های مسکو و سن پترزبورگ نسبت دانشگاه های سایر شهرها بالاتر است. قابل ذکر است متوسط شهریه ی دانشگاه های روسیه برای متقاضیان ادامه تحصیل در گروه های علوم پزشکی  معادل 10-5 هزار دلار و برای سایر رشته های غیر پزشکی معادل 5-3 هزار دلار در نظر گرفته شده است.

قیاس شهریه دانشگاه های روسیه و کشورهای اروپایی

هزینه های تحصیلی در کشور روسیه در قیاس با کشور های اروپایی و کشورهایی همچون کانادا، آمریکا و انگلستان به طور قابل ملاحظه ای پایین تر است. دلیل این موضوع نرخ برابری روبل روسیه با دلار است و همین طور اختصاص یارانه تحصیل دولت کشور روسیه به آموزش عالی و دانشگاه های روسیه. مهم ترین مزیت شهریه ی دانشگاه های روسیه برابری میزان شهریه برای دانشجویان روس و اتباع خارجی است و دانشجویان بین المللی و روسی به یک میزان شهریه پرداخت می کنند.




هزینه های تحصیل رشته پزشکی در روسیه

در حال حاضر بزرگترین مزیت تحصیل در رشته ی پزشکی روسیه، شهریه ی بسیار مناسب و ارزان دانشگاه های علوم پزشکی در روسیه است. به دلیل وجود یارانه پرداختی از سوی دولت برای حمایت از دانشگاه ها، تحصیل در روسیه برای دانشجویان بین المللی مقرون به صرفه می باشد. در حال حاضر دانشگاه های پزشکی روسیه از ارزانترین دانشگاه های اروپا می باشد و شهریه ی دانشگاه های پزشکی روسیه با توجه به شهر و دانشگاه متغییر و حدود 9000-3500 دلار در سال می باشد.

سایر هزینه‌های علوم پزشکی در روسیه

در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ هزینه های زندگی و تحصیل نسبت به شهرهای دیگر روسیه گرانتر است و دانشجویانی که قصد دارند تحصیل به زبان انگلیسی داشته باشند، مشروط به داشتن مدرک زبان انگلیسی غیر رسمی در حد پیشرفته می توانند به سال اول دوره علوم پزشکی ورود نمایند.

سایر هزینه‌های سالانه روسیه

  • بیمه سلامت: 150 دلار؛
  • تمدید ویزا: 100 دلار؛
  • معاینه پزشکی: 100 دلار؛
  • هزینه‌های سال اول اقامت در روسیه (فقط در ورود به روسیه می‌باشد)؛
  • هزینه ثبت نام: 100 دلار (فقط در سال اول)؛
  • هزینه صدور پذیرش تحصیلی: 100 دلار (فقط در سال اول)؛
  • تاییدیه ترجمه مدارک تحصیلی توسط محضرخانه رسمی در روسیه و ارایه به وزارت آموزش روسیه: حدود 100 دلار؛
  • هزینه تیم راهنما که ارایه دهنده سرویس و خدمات ورودی به دانشجویان می باشند : 400 دلار؛

تفاوت های شهریه های تحصیل در روسیه

هر یک از دانشگاه های روسیه شهریه های متفاوتی را با دانشگاه های دیگر دارد و بعنوان مثال در دانشگاه پزشکی پاولوف سنت پترزبورگ در سال گذشته شهریه معادل حدود 3000 دلار بوده است. همینطور رشته های فنی و مهندسی شهریه ای ارزانتر از سایر رشته ها در دانشگاه های دیگر دارند که قابل مقایسه با دانشگاه های اروپا نیست و علی رغم اینکه از شهرت جهانی برخوردارند شهریه ای مناسب دارند.

قابل ذکر است عمده ی دانشجویان جوانان روسیه ای هستند و به همین دلیل شهریه رشته های مهندسی حدود 3000 دلار در سال است. مازاد شهریه هر سال برای دانشگاه های روسیه مبلغی معادل 10 هزار روبل یا حدود 150 دلار است که به شهریه ها اضافه می گردد. دانشگاه های معروفتر که سطح علمی بالاتری دارند مقداری شهریه شان بالاتر است البته این قانون در مورد همه دانشگاهها صدق نمی کند و بستگی به شهر و موقعیت دانشگاه دارد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل
تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل

افراد برای تحصیل کارشناسی در روسیه نیاز به گذراندن دوره‌ای به نام پادفک دارند. این دوره برای آماده‌ سازی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه و تقویت زبان روسی آن‌ها برگزار می‌شود. ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه

شایع‌ ترین گزینه‌های اقامتی برای یک دانشجوی خارجی در روسیه، خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا اقامت در منزل یک خانواده‌ی میزبان است. ...

بیشتر بخوانید
مزایای تحصیل در روسیه
مزایای تحصیل در روسیه

در روسیه، فرصت تحصیل رایگان برای خارجی‌ها وجود دارد. هر ساله، دولت فدراسیون روسیه، چندین هزار فرصت تحصیلی رایگان به دانشگاه‌های سراسر کشور اختصاص می‌دهد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: