مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
هرآنچه برای تحصیل دکترا در مجارستان باید بدانید

هرآنچه برای تحصیل دکترا در مجارستان باید بدانید


تحصیل در مقطع دکتری در مجارستان - راهنمای سال 2021

مجارستان که در چهارراه اروپای مرکزی واقع شده است، همواره مرکز تبادل فرهنگی و فکری بوده است. دانشگاه های این کشور همواره بر سنت هایشان پایبند بوده اند و از 650 سال پیش سابقه دانشگاهی تکیه بر رویکرد مدرن بین المللی آموزش دکتری است. دکتری مجارستان ترکیبی نوآورانه از آموزش دقیق علمی و تحقیقات سنتی دانشگاهی همراه با طیف گسترده ای از برنامه های انگلیسی زبان ارائه می دهد. همه اینها مجارستان را به مکانی عالی و جالب برای تحقیقات تحصیلات تکمیلی تبدیل می کند. در این صفحه به اطلاعاتی درمورد دانشگاه ها، ساختار مقطع تحصیلی، شرایط درخواست و فرصت های تامین مالی و نحوه انجام این کار می پردازیم.

فرصت های دکتری در مجارستان برای سال 2021 چه چیزهایی ارائه می  دهد؟

آیا شما یک محقق آینده نگر و با استعداد در مقطع دکتری در اروپا هستید؟ اگر اینطور است شما دقیقاً همان فردی هستید که سیستم آموزش عالی مجارستان مشتاق جذب اوست. این دولت هدفش را افزایش چشمگیر تعداد دانشجویان بین المللی تا سال 2021 قرار داده است و برای انجام این کار، درحال توسعه تعداد بیشتری از برنامه های دکتری به زبان انگلیسی (و سایر دوره های تحصیلی) است و همچنان دسترسی دانشجویان به طیف وسیعی از کمک ها و ویزای تحصیلی را حفظ می کند. در ادامه  می پردازیم به چند دلیل که چرا باید امسال مجارستان را برای تحصیل در مقطع دکتری درنظر بگیرید  :

  • دانشگاه های بسیار تخصصی (علاوه بر دانشگاه های جامع، سیستم آموزش عالی مجارستان شامل تعدادی از موسسات متمرکز بر رشته های خاص مثل کشاورزی، هنر، اقتصاد و مهندسی است) برای تحقیقات پیشرفته دکتری مناسب اند. 
  • بورسیه و کمک هزینه های دولتی در مقطع دکتری - دولت مجارستان  در مقطع دکتری به تعدادی از دانشگاه ها، از جمله دانشجویان اتحادیه اروپا، مناطق اقتصادی اروپایی و سوئیس هزینه کامل تحصیل و هزینه های زندگی ارائه می دهد.
  • مناظر و تضادها : پایتخت مجارستان، بوداپست Budapest، به همان اندازه ی میخانه های مخروبه و پر جنب و جوشش در قرن بیست و یکم مشهور است، همانطور که برای منظره خیره کننده رودخانه دانوب و ساختمان های تاریخی که ساحل های آن را پوشش می دهد، مشهور است.
  • شما همچنین بخشی از سنت غرورآفرین و متنوع مخترعین، نویسندگان و مجریان خواهید بود، که شامل لاسلو بیرو László Bíró مخترع خودکار و همچنین جوزف پولیتزر Joseph Pulitzer همنام جایزه معروف پولیتزر که برای نشریه نویسی در مقطع دکتری ترکیب عالی ای برای الهام گرفتن هستند. یا اگر شرایط سخت شد، همیشه می توانید به یاد بیاورید که بوداپست محل تولد هری هودینی Harry Houdini بوده است.
تحصیل در مقطع دکتری در مجارستان - جزئیات کلیدی
ویژگی هاشرایط
دانشگاه‌ها65
قدیمی‌ترین دانشگاه  دانشگاه پچ Pécs ( سال 1367 )
دانشجویان خارجی32,332
طول مدت دکترا3 تا 5 سال
 میانگین شهریه (داخلی/اتحادیه اروپا)5/000 تا 15/000 یورو
سال تحصیلی از ماه سپتامبر تا جولای
تعداد جوایز نوبل13




دانشگاه های مجارستان

سیستم دانشگاه مجارستان نسبتاً کوچک است و حدود 65 ارائه دهنده آموزش عالی دارد اما بسیار متنوع است. بسیاری از موسسات همچنین دارای تاریخچه ای گسترده به عنوان مراکز آموزش و تحقیقات اروپایی هستند که به دوران اولیه رنسانس بر می گردند.

انواع دانشگاه های مجارستان

در مجارستان سه دسته گسترده موسسه آموزش عالی وجود دارد که با توجه به نوع و سطح مدارک تحصیلی که اعطا می کنند و همچنین ظرفیت تحقیق و تخصص آنها (نسبت تعدادکارکنان دانشگاهی دارای مدرک دکتری) سازماندهی می شوند.

  • دانشگاه ها ( به مجارستانی Egyetem ) موسسات تحقیقاتی کاملا مجهزی هستند که حداقل 60 درصد از کارکنان دانشگاهی دارای مردک دکتری هستند. اکثر این دانشگاه ها جامع  و دارای طیف وسیعی از استعدادها هستند، اما تعدادی در زمینه های خاصی تخصص دارند.
  • دانشگاه های علوم کاربردی ( Alkalmazott tudományok egyeteme ) به جای تحقیقات اصلی بر آموزش و پرورش در رشته های عملی و حرفه ای تمرکز می کنند، همچنین این دانشگاه ها مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد اعطا می کنند اما معمولا مدرک دکتری ارائه نمی دهند.
  • کالج ها ( Főiskola ) موسسات کوچکتری هستند که معمولا در موضوعات تخصصی آموزش اولیه را ارائه می دهند و مدرکی در مقطع کارشناسی ارشد اعطا نمی کنند.

موسسات فردی همچنین ممکن است به صورت دولتی (دانشگاه های دولتی تأسیس شده توسط دولت مجارستان) یا غیر دولتی (دانشگاه های خصوصی تأسیس شده توسط توسط سازمانهای مذهبی، مشاغل یا سایر سازمانهای مستقل) طبقه بندی شوند. با وجود اینها، هر دو دسته در واقع بودجه دولتی دریافت می کنند و مدارک تحصیلی ای که اعطا می کنند مورد تایید است. تمایز اصلی بین موسسات دولتی و غیر دولتی در اندازه و سایز آنهاست: اکثر دانشگاه های بزرگ توسط دولت تأمین می شوند، درحالیکه کالج های کوچکتر غیر دولتی هستند.  

دانشگاه های تحقیقاتی مجارستان

همه دانشگاه های مجارستان تحقیقات اصلی را انجام می دهند ( و مدرک دکتری می دهند) اما برخی دیگر به دلیل کیفیت استثنایی کار دانشگاهی و مدارک تحصیلی خود توسط دولت شناخته می شوند، در این صورت این دانشگاه ها (یا دانشکده درون آنها ) 'رتبه تحقیق' دریافت می کنند.

موسسات تحقیقاتی مجارستان

مجارستان همچنین دارای چندین موسسه تحقیقاتی مستقل است که اهداف تحقیق و توسعه استراتژیک تعیین شده توسط دولت را دنبال می کند. این موسسات خودشان مدرک نمی دهند اما می توانند با دانشگاه ها همکاری کنند تا تخصص و فرصت های تحقیقاتی موجود در برنامه های دکتری خود را افزایش دهند. 

رتبه بندی دانشگاه های مجارستان

دانشگاه های مجارستان همیشه در رتبه بندی جهانی قابل مشاهده نیستند، با این حال تعداد موسسات رتبه بندی شده در سال های اخیر روبه افزایش بوده است. دانشگاه های مجارستان زیر در رتبه بندی جهانی 2020/21 قرار دارند:

برترین دانشگاه های مجارستان در سال 2021
نام دانشگاهرتبه بندی  آموزش عالی تایمز (THE=Times Higher Education 2021)رتبه بندیQS=Symonds Quacquarelli 2021رتبه بندی دانشگاه های جهان (ARWU = Academic Ranking of World Universities 2020)
 Semmelweis دانشگاه سمل وایز
401-500-901-1000

دانشگاه Eötvös Loránd

601-800601-650601-700
دانشگاه پچ Pécs
601-800651-700-

شهرهای دانشگاهی مجارستان

بزرگترین شهر مجارستان پایتخت این کشور شهر بوداپست Budapest است: حدود یک پنجم جمعیت این کشور را شامل می شود و عجیب تر اینکه اکثر دانشگاه ها و دانشجویان را در خود جای داده است. دیگر مراکز مهم و تاریخی دانشگاهی عبارتند از:

  •  دبرسن Debrecen
  •  میشکولتس Miskolc 
  •  پچ Pécs (قدیمی ترین دانشگاه مجارستان) هستند. 




ساختار مدرک دکتری در مجارستان

مجارستان عضو منطقه آموزش عالی اروپا ( EHEA ) است و از قالب سه چرخه ای که توسط آموزش عالی بولونیا (Bologna ) تنظیم شده است پیروی می کند. دکتری مجارستان مدرک دوره سوم است که مختص دانشجویانی است که قبلا مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد را گذرانده اند.

انواع مدارک دکتری در مجارستان

دانشگاه های مجارستان دو نوع مدرک دکتری اعطا می کنند : PhD (دکترای فلسفه) و DLA (دکترای هنرهای لیبرال). جدا از اسم و موضوعات مرتبطشان این دو مدرک از نظر عملکرد کاملا مشابه هستند و هر دو دارای صلاحیت تحقیقاتی دانشگاهی اند که طبق تکمیل پایان نامه اصلی اعطا می شوند.

دانشگاه ها و مدارک دکتری در مجارستان

دانشجوی دکترای PhD یا DLA در مجارستان در یک دوره تحصیلی دکتری اختصاصی که توسط یک دانشگاه دکتری اداره می شود تحصیل می کند. این مرکز تخصصی دانشگاه است که آموزش، تخصص و امکانات لازم برای موفقیت در مقطع دکتری را ارائه می دهد. این دوره ها همچنین ممکن است شامل مشارکت کارشناسان خارج از دانشگاه از جمله دیگر دانشگاهیان، متخصصان تحقیق یا  رهبران تجارت باشد.

فرآیند گرفتن مدرک دکتری در مجارستان

برخلاف برخی دیگر از سیستم های دکتری (که صرفا بر روی تحقیقات مستقل تمرکز می کنند) دوره های دکتری مجارستان به دو مرحله تقسیم می شوند:

  • مرحله اول: حدود 2-1 سال طول می کشد و شامل برنامه درسی واحدهای تدریس شده، جلسات آزمایشگاهی، سمینارها و سایر آموزشهایی با ارزش 120 واحد ECTS ( European Credit Transfer and Accumulation System )  می باشد.
  • مرحله دوم:  حدود 2-3 سال طول می کشد که طی آن شما به عنوان یک نامزد کامل دکتری شناخته می شوید که وظیفه ی شما تحقیق درمورد پروژه اصلی می باشد. اکثر دوره ها نیز یک سال اختیاری برای نوشتن پایان نامه تان فراهم می کنند. 

در مجموع این دو بخش به این معنی است که طی دوره دکتری در مجارستان تمام وقت و معمولا بین 3-6 سال است. این دوره طولانی تر از دوره های دکتری استاندارد در برخی کشور های دیگر است. با این وجود زمان اضافی ای که برای دوره دکتری در مجارستان صرف می کنید ارزش قابل توجهی به مدرک شما اضافه می کند. در مرحله اولیه مطالعات آموخته شده تخصص بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد و رسیدن به تحقیقات مستقل را آسان تر از آنچه ممکن است باشد می کند. اکثر دوره ها همچنین فرصتی را برای گذراندن آموزش های عملی در مرحله اول در اختیار شما قرار می دهد، که می تواند شامل تجربه حرفه ای (مثل تدریس و اثبات کردن) یا محل کار خارجی و کارآموزی باشد. اگر ترجیح می دهید دوره دکتری کوتاه تری داشته باشید و فکر می کنید که آمادگی لازم را دارید می توانید مستقیماً به مرحله دوم دکتری مجارستان بروید، برای انجام این کار باید نشان دهید که صلاحیت کافی برای شروع تحقیقات مستقل را دارید؛ و همچنین ایده ال در کارشناسی ارشد و تجربیات لازم در تکنیک ها و روش های موجود که باید از آن استفاده کنید داشته باشید.

سال تحصیلی مجارستان 

سال تحصیلی مجارستان از ماه سپتامبر تا جولای طول می کشد و به دو ترم آموزشی تقسیم می شود که شامل تعطیلات و دوره های امتحانی می شود. هرچند دانشگاه ها هر کدام جدول زمانی خود را اعلام می کنند؛ اما موارد زیر می تواند راهنمای خوبی برایتان باشد:

  • ترم پاییز: از سپتامبر تا دسامبر
  • دوره امتحانات پاییزی: از دسامبر تا فوریه
  • ترم بهار: از فوریه تا می
  • دوره امتحانات بهار: از می تا جولای

به یاد داشته باشید که این تقویم تحصیلی برای دانشجویان مقطع دکتری مجارستان بیشتر از سایر چیزها اهمیت دارد. در طی بخش اول برنامه خود واحد های تدریس شده را تکمیل کرده و امتحانات را مطابق برنامه زمانی تعیین شده توسط دانشگاهتان انجام می دهید.

سوپروایزر

به طور معمول یک سرپرست واحد از دانشکده دکتری ( یا دانشکده ای مربوطه در دانشگاه خودتان) به شما اختصاص داده می شود. این فرد با تخصص مربوطه در زمینه شما و تجربه حرفه ای لازم برای هدایت شما در طی پروسه دکتری (PhD) خواهد بود. البته دانشگاه های مجارستان معمولا این رویه را رسمی نمی کنند و این فقط بین شما و سرپرست شما می باشد. 




ارزیابی

دکتری مجارستان نسبت به سایر دکتری دیگر داررای ارزیابی های مکرر است و در هر مرحله از پروسه دکتری ارزیابی و امتحانات متفاوتی وجود دارد. در مرحله اول امتحاناتی در پایان هر ترم گرفته می شوند که برای سنجش دانش موضوعی که بدست آورده اید طراحی شده اند که ممکن است شامل امتحانات شفاهی ( طی آن به سوالات مربوطه به محتوای دوره پاسخ می دهید) یا ارزیابی های کتبی مرسوم باشد. 

  • در پایان این مرحله (معمولا بعد از دو سال) یک آزمون جامع از شما گرفته می شود که یک آزمون شفاهی برای ارزیابی دانش عمومی شما، آگاهیتان از اصول روش شناسی و میزان آشنایی شما با بورسیه تحصیلی فعلی در زمینه تحصیلیتان است و همچنین به طور مستقیم به محتویات پروژه تحقیقاتی مورد نظرتان مربوط می شود.

و نمره و عملکرد این آزمون به طور معمول به عنوان نامطلوب، رضایت بخش یا موفق داده می شود (البته برخی از دانشگاه ها از مقیاس دقیق تری استفاده می کنند). حداقل شرط نمره لازم برای رفتن به مرحله بعدی گرفتن نمره رضایت بخش/ موفق است. به یاد داشته باشید موفقیت بیشتر ممکن است افتخارات دکتری شما را در نهایت ارتقا دهد.

وقتی که وارد مرحله دوم دوره خود شوید باید نشان دهید که مهارت و تخصص لازم برای کار به عنوان داوطلب کامل دکتری و انجام تحقیقات مستقل را دارید.  

برای واجد شرایط بودن برای ارسال پایان نامه، شما باید توسط سرپرست واحدتان و سایر اعضای شورای دکتری دانشگاه تایید شده باشید، و در صورت رضایت آنها شما می توانید پایان نامه تان را برای بررسی ارائه دهید. این شامل دفاع عمومی از پایان نامه تان می شود که در طی آن از محتوا و ارزش تحقیقتان سوال پرسیده می شود، این فرآیند شبیه به viva voce ( نوعی آزمون شفاهی) که در انگلستان و سایر کشور ها استفاده می شود است. پس از اتمام هر دو مرحله، در دوره تحصیلی خود می توانید مدرک دکتری  PhD یا DLA بگیرید. 

نمرات مقطع دکتری مجارستان

علاوه بر کسب مدرک دکتری (و عنوان دکتر) با نشان دادن کیفیت بالای پایان نامه خود و نمره هایی که در مرحله اول دوره خود کسب کرده اید افتخاراتی نیز به شما اهدا می شود. افتخارات برای دکتری مجارستان عبارتند از:

  • عنوان Rite (پاس شده - pass ) - تایید می کند که مدرک شما اعطا شده است. 
  • عنوان Cum laude  ( افتخاریه ) - تایید می کند که عملکرتان از حداقل استاندارد لازم برای مدرک دکتری فراتر بوده است.
  • عنوان Summa cum laude (بالاترین افتخارت) - تایید می کند عملکردتان از کیفیت، اصالت و تاثیر فوق العاده ای برخوردار است.

این افتخارات برای روند ارزشمند و چشمگیرارزشیابی شما در طول دوره دکتری مجارستان که طی کرده اید به رسمیت شناخته می شوند.

هزینه ها و بودجه ها

دانشگاه های مجارستان در تعیین هزینه های دکترای خود آزاد هستند، اما همه ی دانشجویان آنها را پرداخت نمی کنند :

  • دانشجویانی که از دولت تأمین می باشد، هزینه های دکتری را پرداخت نمی کنند و از دولت مجارستان کمک هزینه  دریافت می کنند. دانشجویان اتحادیه اروپا/مناطق اقتصادی اروپا و دانشجویان سوئیس معمولا برای این مورد واجد شرایط هستند. 
  • دانشجویانی که هزینه پرداخت می کنند، هزینه های معین توسط دانشگاه تعیین می شوند و هزینه های زندگی را نیز پوشش می دهند. آنها این کار را با استفاده از سایر کمک هزینه تحصیلی، درآمد یا پس انداز دکتری انجام دهند. 

اکثر دانشگاه ها دارای تعداد محدودی از بودجه دولتی در دوره های دکتری هستند که توسط شورای دکتری اختصاص داده شده اند. اکثریت افراد معمولاً دانشجویانی هستند که هزینه دریافت می کنند ( این امر به ویژه برای دانشجویانی که خارج از اتحادیه اروپا/ مناطق اقتصادی اروپا و سوئیسی هستند و معمولا واجد شرایط کمک  هزینه های دولتی نیستند است). با این وجود می ارزد که با دانشگاه خود مشورت کنید تا ببینید آیا امکان این وجود دارد مکان دولتی یا فرصت حمایتی از طرف دولت دریافت کنید و همچنین می توانید شرایط و معیار های انتخاب آنان را نیز بپرسید. برخی از دانشگاه ها به صورت خودکار دانشجویان را برای این مشمول این پشتیبانی شدن انتخاب می کنند، اما اگر قبل از انتخاب و اتمام مهلت درخواست بدهید ممکن است شما مورد انتخاب آنان قرار بگیرید.




هزینه های متوسط مقطع دکتری

با فرض اینکه شما برای دکتری خود هزینه می پردازید، معمولا بین 5/000 تا 10/000 یورو درسال هزینه می شود (با پرداخت واقعی هر ترم). این هزینه معمولا برای همه دانشجویان صرف نظر از ملیت برآورد می شود. همانطور که می بینید این محدوده قیمت نیسبتا زیاد است، مبلغ واقعی پرداختی به دانشگاه و حوزه تحصیلی بستگی دارد و حوزه های مدیریت و کسب و کار گران ترین هستند. همچنین ممکن است مبلغی که در مقطع دکتری پرداخت می کنید متفاوت باشد. هزینه های مرحله اول دکتری (زمانی که تعداد بیشتری از کلاس ها و ارزیابی ها را بر می دارید) بعضا بیشتر از هزینه های مرحله دوم ( زمانی که در حال انجام تحقیقات مستقل هستید ) است. 

بودجه مقطع دکتری مجارستان 

عدم دریافت کمک هزینه دولتی دکتری لزوما به این معنی نیست که شما 'هزینه کامل' دکتری خود را باید پرداخت کنید. در واقع تعداد بورسیه های تحصیلی برای دانشجویان بین المللی در مجارستان به شرح زیر است:

  • بورسیه Stipendium Hungaricum – این مهمترین طرح بورسیه بین المللی مجارستان است که با مشارکت چندین کشور ایجاد شده است. در صورت گرفتن این بورسیه تحصیلی هزینه کامل مقطع دکتری شما به علاوه کمک هزینه های ماهانه ، هزینه های اقامت و بیمه درمانی تان پرداخت می شود. 
  • بورسیه Bilateral Scholarships –  اینها طرح های بودجه جداگانه ای هستند که با مشارکت بین مجارستان و سایر کشورهای منتخب ایجاد شده اند، که معمولا هزینه های دکتری به علاوه کمک هزینه های ماهانه زندگی را پرداخت می کنند. با وزارت آموزش و پرورش کشور خود مشورت کنید تا ببینید واجد شرایط این بورسیه هستید یا خیر.

 برنامه تبادل اروپای مرکزی برای مطالعات دانشگاهی ( CEEPUS ( The Central European Exchange Program for University Studie  - برنامه مبادله ای بین المللی اروپای مرکزی برای مطالعات دانشگاهی ابتکاری است که شامل دانشگاه هایی است که دوره های مشترک، به ویژه برنامه های دکتری مشترک در میان کشورهای اروپای مرکزی از جمله مجارستان است. این برنامه مشابه برنامه اراسموس Erasmus اتحادیه اروپا عمل می کند که از دانشجویان برای گذراندن بخشی از دوره مدرک تحصیلی در کشور دیگر پشتیبانی می کند. 

درخواست برای مقطع دکتری در مجارستان

خدمات دوره های متمرکز برای مقطع دکتری مجارستان وجود ندارد. در عوض شما باید مستقیما به یک دانشگاه (یا دانشکده دکتری آن) مراجعه کنید و در دوره دکتری خود پذیرش بگیرید.

شرایط پذیرش

همه متقاضیان مقطع دکترای PhD یا DLA مجارستان باید مدرک کارشناسی ارشد داشته باشند. برخلاف سایر کشورها در مجارستان این  قانون اجباریست و بدون در نظر گرفتن تجربه یا رزومه تان نمی توانید بدون مدرک کارشناسی ارشد درخواست دهید. دانشگاه ها شرایط اضافی خاص خودشان را برای ارزیابی شما تعیین می کنند که ممکن است شامل ارزیابی مدارک موجود شما و کیفیت رزومه و سایر اسنادی که ارائه می دهید باشد.

فرآیند درخواست و مدارک

ممکن است از شما بخواهند موارد زیر را به عنوان بخشی از رزومه دکتری مجارستان ارائه دهید:

  • سوابق کارشناسی ارشد ( شامل برخی اطلاعات درباره محتوای دوره  و مدرک تحصیلی )
  • بیانیه شخصی که علاقه شما به تحصیل در مقطع دکتری را نشان دهد.
  • منابع علمی یا حرفه ای
  • شواهد مدارک زبان که نشان دهنده مهارت مناسب شما باشد.

معمولا از شما انتظار ندارند که در این مرحله یک پیشنهاد کامل تحقیق ارائه دهید. شکل و محدوده پروژه دکتری شما در مرحله اول دوره دکتری مشخص می شود. برخی از دانشگاه ها ممکن است هزینه کمی برای ارسال درخواستتان دریافت کنند. این مبلغ معمولا بین 50 تا 100 یورو است.




الزامات زبان

زبان مجارستانی (Magyar) زبان رسمی آموزشگاه های مجارستان است، با این حال به طور معمول دوره های دکتری به زبان انگلیسی ارائه می شوند. الزامات رزومه شما باید طوری باشد که حداقل نمره لازم  در آزمون های که آنها تعیین کرده اند داشته باشید. اگر قبلا به یک زبان یا یک زبان مادری (انگلیسی) تحصیل کرده اید، گواهینامه های مدرک تحصیلی یا گذرنامه شما کافی است. 

معیارهای انتخاب

هیچ محدودیتی در تعداد دانشجویانی که یک دانشگاه دکتری مجارستان می تواند بپذیرد وجود ندارد. با این حال اکثر آنها فقط تعداد مشخصی از دانشگاه های تأمین شده توسط دولت را در ختیار دارند که آنها را به بهترین دانشجویان اختصاص می دهند. دانشگاه ها همچنین سعی می کنند مطمعن شوند که فقط داوطلبانی که احتمال می دهند با موفقیت در دوره خود پیشرفت می کنند را بپذیرند. پس ممکن است آنها مصاحبه و آزمون های ورودی (معمولا امتحان شفاهی) برای ارزیابی دانشجو برای انتخاب بهترین متقاضی بگیرند. این ارزیابی ها ممکن است از راه دور انجام شوند یا حتی ممکن است از شما بخواهند برای تکمیل مراحل پذیرش به مجارستان سفر کنید - برای اطمینان از این موضوع با دانشگاه خود مشورت کنید.

مجارستان یکی از اعضای اتحادیه اروپا است و شرایط ویزای آن برای شهروندان سایر کشورهای اتحادیه اروپا (و همچنین اتباع مناطق اقتصادی اروپا و سوئیس) کمی متفاوت است.

دانشجویان مناطق اقتصادی اروپا، اتحادیه اروپا و سوئیس

  • اگر شهروند یک کشور در اتحادیه اروپا یا مناطق اقتصادی اروپا ( ایسلند، لیختن اشتاین Lichtenstein و نروژ) یا سوئیس هستید می توانید بدون ویزا وارد مجارستان شوید.
  • شما باید بیش از سه ماه در یک دوره معتبر تحصیل کنید، اما این مورد برای دانشجویان دکتری مشکلی ایجاد نمی کند (هر دکتری که کمتر از سه ماه طول بکشد صلاحیت واقعی ندارد)
  • شما باید 93 روز پس از ورود در دفتر مهاجرت و ملیت ثبت نام کنید و مدارک پذیرش دانشگاه خود را به همراه شناسه شخصی (مثل گذرنامه) ارائه دهید. سپس کارت اقامت دریافت می کنید که تایید می کند که به صورت قانونی می توانید در مقطع دکتری در مجارستان تحصیل کنید.

تحصیل دانشجویان بین المللی  در مجارستان

دانشجویان کشورهای ثالث (کشورهای غیر از اتحادیه اروپا، مناطق اقتصادی اروپا و سوئیس) برای ورود به مجارستان به ویزای نوع D طولانی مدت نیاز دارند، البته برخی استثنائاتی درمورد شهروندان برخی از کشورها وجود دارد، برای همین می توانید شرایط خود را بررسی کرده و پروسه درخواست خود را در یک سفارتخانه مجارستان در کشور خودتان شروع کنید. معمولا باید مدارک زیر را ارائه دهید:

  • نامه تأیید پذیرش از دانشگاهتان
  • مدرکی که اثبات کند شما سرمایه لازم برای هزینه تحصیل برای دوره خود را پرداخت کرده اید.
  • شواهد مدارک زبان (با توجه به دوره درخواستی شما)
  • مدارک معتبر مسافرتی ( از جمله سفر بازگشتی)
  •  مدارک بیمه درمانی
  • مدارک منابع مالی کافی برای حمایت از خود رد مجارستان ( این باید به صورت حساب بانکی، توافقنامه تأمین مالی یا سند دیگری باشد که تأیید می کند شما حداقل به 700 یورو در ماه دسترسی دارید)

هزینه درخواست ویزا نیز معمولا 60 یورو است.

ویزای تحصیلی مجارستان به شما اجازه می دهد تا 180 روز وارد مجارستان شوید و در طی این مدت شما باید برای مجوز اقامت به اداره مهاجرت و ملیت محلی خود درخواست دهید. شما باید شخصاً این کار را انجام دهید تا اطلاعات بیومتریک (اثر انگشت و عکستان) گرفته شود. ممکن است قبل از ورود به مجارستان، به عنوان بخشی از درخواست ویزای خود برای دریافت مجوز اقامت خود درخواست دهید؛ اگر چنین است باید این کار را در سفارتخانه مجارستان انجام دهید.

بیمه سلامت

همه دانشجویان در مجارستان به نوعی بیمه درمانی نیاز دارند. اگر شهروند اتحادیه اروپا هستید ممکن است قبلا تحت پوشش کارت بیمه درمانی اروپایی European Health Insurance Card (EHIC) خود قرار گرفته باشید، در غیر این صورت قبل از درخواست ویزا و مجوز اقامت باید یک بیمه نامه خریداری کنید. برخی از بسته های بودجه کمکی (از جمله موقعیت های دولتی) ممکن است از قبل شامل بیمه درمانی باشند. برای اطمینان با دانشگاه خود مشورت کنید. دوره های دکتری مجارستان برای بوجود آوردن فارغ التحصیلان ماهر طراحی شده اند. آموزش هایی که در مرحله اول دوره خود می بینید تخصص دانشگاهی شما را افزایش می دهد و همچنین فرصت هایی را برای کسب تجربه حرفه ای از طریق مشاغل کاری یا کارآموزی ایجاد می کند.  مدرکی که دریافت می کنید نیز به طور دقیق مورد بررسی قرار می گیرد و درجه بندی می شود، به این ترتیب شناخته شدن به عنوان دارنده دکتری آسان تر می شود.

آیا می توانم بعد از دکتری در مجارستان کار کنم؟

دانشجویان اتحادیه اروپا، مناطق اقتصادی اروپا و سوئیس معمولا برای کار در مجارستان به مجوز اضافی نیاز ندارند. دانشجویان بین المللی از کشور های دیگر می توانند برای دریافت کارت آبی اتحادیه اروپا اقدام کنند، این کارت به آنها این امکان را می دهد تا در مجارستان (و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا) به دنبال کار با مهارت بالا باشید. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: