مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
هرآنچه برای تحصیل ارشد در مجارستان باید بدانید

هرآنچه برای تحصیل ارشد در مجارستان باید بدانید

کارشناسی ارشد در مجارستان ممکن است انتخاب مشهودی برای تحصیلات تکمیلی بین المللی نباشد، ولی می تواند فرصت های آموزشی و تحقیقاتی منحصر به فردی را در وجه خوبی از اروپا ارائه دهد. سیستم آموزشی مجارستان نیز چیزهای زیادی برای مورد افتخار قرار گرفتن دارد، از جمله داشتن دانشگاه هایی که قدمتشان به قرن چهاردهم باز می گردد و همینطور بیش از 20 هزار دانشجوی بین المللی در دانشگاه های کارشناسی ارشد و دیگر دوره های تحصیلات تکمیلی. این صفحه هرچیزی که لازم است برای داشتن تحصیلاتی موفق در کشور مجارستان بدانید از جمله همه ی اطلاعات درباره ی دانشگاه ها، دوره ها، برنامه ها و هزینه ها را پوشش می دهد. ما همچنین بر تاثیر ویروس کرونا بر دانشجویان مجارستان می پردازیم. 

فرصت های تحصیلات تکمیلی مجارستان در سال 2021 برای چه چیزهایی ارائه می شود؟

به عنوان مقصدی نوظهور برای تحصیل در خارج از کشور، در حال حاضر مجارستان دارای سه دانشگاه در لیست 800 دانشگاه برتر جهان (براساس رتبه بندی دانشگاه های جهان در دوران تحصیلاات عالی) می باشد. به طور کلی بخش آموزش عالی مجارستان در دهه های اخیر رشد چشمگیری داشته است و آپشن و گزینه های بیشتری در مجارستان برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در زمینه های مختلف تحصیلی وجود دارد. دانشگاه های مجارستان به صورت قابل توجهی برنامه های تحصیلات تکمیلی خود را به زبان انگلیسی برای جذب دانشجویان بین المللی گسترش داده اند. در ادامه  می پردازیم به چند دلیل که چرا باید برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در مجارستان اقدام کنید:

  1.  شهریه مقرون به صرفه و هزینه های پایین زندگی -  هزینه های دقیق در برنامه ها و زمینه های مختلف متفاوت است ولی شما می توانید انتظار این را داشته باشید که هزینه های بسیار کمتری نسبت به مقاصد گران تر تحصیلات تکمیلی می پردازید. 
  2. موقعیت مکانی در مرکز اروپا - مجارستان در تقاطع بین اروپای مرکزی و شرقی واقع شده است و تاثیرات شگفت انگیزی را از هر دو جهت جذب می کند.
  3. مدارک شناخته شده بین المللی -  مدرک در مقاطع کارشناسی ارشد مجارستان روند بولونیا Bologna (آموزش عالی اروپا) را دنبال می کند و این مدرک در سراسر جهان شناخته شده و مورد احترام است.
تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در مجارستان - جزئیات کلیدی
ویژگی هاشرایط
دانشگاه‌ها65
قدیمی‌ترین دانشگاه  دانشگاه پچ Pécs ( سال 1367 )
دانشجویان خارجی32,332
طول مدت دکترا 1-2 سال
 میانگین شهریه (داخلی/اتحادیه اروپا)به طورمتوسط 1/553 یورو
سال تحصیلی از ماه سپتامبر تا جولای




تحصیل کارشناسی ارشد - دانشگاه های مجارستان

چشم انداز آموزش عالی در مجارستان بین موسسات آموزش عالی دولتی و خصوصی تقسیم شده است. اکثر موسسات معتبر که شامل دانشگاه ها، مدارس تجاری، مدارس مدیریت و کالج ها/آکادمی های هنری می شوند مدارک کارشناسی ارشد ارائه می دهند. تعدادی از موسسات خارجی نیز وجود دارند. توصیه می شود قبل از هر چیزی صحت آموزش عالی موسسه مد نظر را از طریق مقامات مربوطه کشور مبداء همان موسسه بررسی کنید. به کلیه مقاطع تحصیلی، از جمله مقاطع کارشناسی ارشد اعتبار ECTS (مخفف European Credit Transfer System) سیستم نظام اروپایی انتقال واحدهای درسی تعلق می گیرد. دانشگاه ها از سیستم سه طبقه ای بولونیا Bologna (آموزش عالی اروپا) پیروی می کنند: لیسانس (سه سال)، کارشناسی ارشد (یک تا دو سال )، دکتری ( سه تا چهار سال).

رتبه بندی دانشگاه های مجارستان

با وجود کوچک بودن این کشور، مجارستان دارای چندین دانشگاه تاریخی و برنده جایزه نوبل است. این شهرت در جداول رتبه بندی دانشگاهی برای سال 2021 نشان داده شده است.

برترین دانشگاه های مجارستان در سال 2021
نام دانشگاهرتبه بندی  آموزش عالی تایمز (THE=Times Higher Education 2021)رتبه بندیQS=Symonds Quacquarelli 2021رتبه بندی دانشگاه های جهان (ARWU = Academic Ranking of World Universities 2020)
 Semmelweis دانشگاه سمل وایز
401-500-901-1000

دانشگاه Eötvös Loránd

601-800601-650601-700
دانشگاه پچ Pécs
601-800651-700-

مقطع کارشناسی ارشد مجارستان

گرفتن مدرک کارشناسی ارشد در مجارستان ممکن است یک یا دو سال طول بکشد. برنامه های دانشگاه های دولتی مجارستان همیشه دو سال طول می کشد، درحالیکه موسسات خصوصی و خارج از کشور به احتمال زیاد برنامه های یک ساله ارائه می دهند.مانند سایر کشورهای اروپایی سیستم آموزشی ترکیبی از دوره های اجباری/اصلی و دوره ها یا فعالیت های اختیاری است.  تدریس در مقاطع کارشناسی ارشد بصورت حضوری یا مجازی از طریق سخنرانی ها، سمینارها، آموزش ها و موارد عملی ارائه می شود. ارزیابی نیز بر اساس فعالیت های درسی، امتحانات و پایان نامه نهایی است. زبان آموزش مجارستانی است ، اما بسیاری از موسسات تصمیم گرفته اند که دوره های کامل کارشناسی ارشد را به زبان انگلیسی هم برای دانشجویان محلی و هم برای جذب دانشجویان بین المللی ارائه بدهند. 

هزینه ها و کمک های تحصیلی مقطع کارشناسی ارشد در مجارستان

تحصیلات تکمیلی در مجارستان می تواند یک انتخاب بسیار مقرون به صرفه باشد، اما هزینه های دقیق آن معمولا به ملیت شما، سیاست دانشگاهتان و البته مدیریت بودجه شما بستگی دارد. بطور کلی در بحث شهریه در مجارستان دو دسته دانشجو وجود دارند : دانشجویان با بودجه دولتی و دانشجویان با بودجه شخصی. دانشجویان مجارستانی عموما از بودجه دولتی برخوردار هستند، اما اتباع اتحادیه اروپا/مناطق اقتصادی اروپا همچنین می توانند برای برخورداری از بودجه دولتی درخواست دهند بویژه اگر دارای سوابق تحصیلی عالی باشند. این دانشجویان هزینه تحصیل نمی دهند اما هزینه ها اضافی به عهده خودشان است. بهرحال رقابت برای شامل بودجه دولت شدن از آنجایی که این مکان ها محدود هستند بسیار سخت است. اگر واجد شرایط برخورداری از بودجه دولتی نیستید باید شهریه بپردازید. و این شرایط در سطح ملی تنظیم نمی شود و تفاوت قابل  توجهی از موسسه ای به موسسه دیگر و از دوره ای به دوره دیگر وجود دارد. به عنوان مثال، برخی از دانشگاه ها از ارزهای مختلفی برای ارائه هزینه های خود استفاده می کنند که فورنیت مجارستان، یورو و دلار آمریکا متداول هستند. این هزینه ها بین 1/250 تا 8/066 یورو در سال متغیراند.




سایر هزینه ها – تحصیل در مجارستان

همه دانشجویان باید هزینه اپلیکیشن فی (فرم درخواست)، هزینه ثبت نام و هزینه آزمون را بپردازند. البته این امور در موسسات مختلف بطور قابل توجهی متفاوت است اما معمولا بین 100 تا 150 یورو است. همچنین ممکن است مجبور شوید هزینه کارت دانشجویی را نیز پرداخت کنید. 

بورسیه تحصیلی– تحصیل در مجارستان

بسته های مختلف مالی و تامین بودجه از منابع ملی و بین المللی موجود است:

  • بورسیه تحصیلی  Stipendium Hungaricum - با هدف گرفتن دانشجویان با استعداد بین المللی، این بورسیه تحصیلی هزینه های تحصیل و بیمه درمانی و همچنین کمک هزینه های ماهیانه و کمک هزینه های مسکن را پوشش می دهد.

بورسیه های دوجانبه دولتی

  • شورای مبادلات آموزشی بین المللی برای دانشجویان آمریکایی کمک های مالی براساس میزان شایستگی و نیاز شخص اهدا می کند.

کمک مالی برای تحصیل در خارج از کشور

  • امکان دارد کمک هزینه های تحصیلی بنیاد دوار موجود باشند، داوطلبان باید با بنیاد دوار در منطقه خود تماس بگیرند.

بورسیه های تحصیلی فولبرایت Fulbright (فقط برای شهروندان آمریکایی)

شما ممکن است واجد شرایط دریافت پشتیبانی از طریق طرح بورسیه تحصیلی اراسموس پلاس Erasmus+ باشید که دوره های تحصیلی منتخب مثل کارشناسی ارشد مشترک اراسموس ماندوس ( Erasmus Mundus Joint Masters ) و همچنین وام های اراسموس Erasmus برای دانشجویانی که می خواهند در خارج از کشور تحصیل کنند تامین می کند.

درخواست برای کارشناسی ارشد در مجارستان

سال تحصیلی مجارستان در ماه سپتامبر/اکتبر آغاز می شود. مهلت ارسال درخواست برای اکثر دوره های کارشناسی ارشد در مجارستان 15 فوریه برای شروع دوره تحصیلی در ماه سپتامبر همان سال و 15 نوامبر برای شروع از ماه فوریه سال بعد است. ( هرچند دوره های زیادی برای شروع در بهار موجود نیست مگر اینکه شما دانشجوی انتقالی باشید.) برای دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی، زمان مهلت های هر دوره می تواند بسیار متفاوت باشد، بنابراین حتما با موسسه خود مشورت کنید.

شرایط ورود کارشناسی ارشد در مجارستان

بطور کلی برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد دوساله، متقاضیان باید مدرک لیسانس را که حداقل در مدت سه سال گذرانده شده باشد داشته باشند یا درحال دریافت آن باشند. برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد یک ساله ( بویژه در موسسات خصوصی که ممکن است دوره های معتبری که توسط مقامات خارجی ارائه می شوند وجود داشته باشد ) یک مدرک کارشناسی چهارساله مورد نیاز است. تصمیمات مربوطه به دوره های تحصیلی بر اساس موارد زیر گرفته می شود : 

  • عملکرد تحصیلی شما (از جمله معدل شما درصورت موجود)
  • مهارت های زبانی شما : انگلیسی یا مجارستانی درصورتی که مایل به ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد با زبان خود .




سایر الزامات خاص هیات علمی

برخی از موسسات ممکن است از شما بخواهند که یک آزمون پذیرفته شده، یا یک مصاحبه (چهره به چهره و یا از طریق اسکایپ) را ارسال کنید.

فرآیند درخواست دانشگاه های مجارستان

دو روش برای درخواست به دانشگاه های مجارستان وجود دارد:

  • بصورت آنلاین، از طریق سیستم FEVLI (معادل سیستم UCAS انگلستان / UKPASS)، اگر چه این امر به دانش نسبتا خوبی از زبان مجارستانی نیاز دارد.
  • به طور مستقیم از طریق دانشگاه از طریق ایمیل.

برخی از مدارک لازم برای پذیرش عبارتند از:

  • فرم تکمیل شده درخواست
  • دیپلم، لیسانس و ریز نمراتشان
  • CV (مخفف  Curriculum Vitae ) رزومه
  • اسکن گذرنامه
  • مدارک تجارب حرفه ای ( در صورت لزوم )
  • توصیه نامه ها
  • مدارک تحصیلی زبان انگلیسی برای دوره های ارائه شده به زبان انگلیسی یا یک گواهی زبان مجارستانی درصورتی که بخواهید دوره ای را که در مجارستان برگزار می شود انتخاب کنید.
  • ویزای دانشجویان کارشناسی ارشد در مجارستان

همه دانشجویانی که مایل به تحصیل در رشته های کارشناسی ارشد در مجارستان هستند، باید بدون توجه به جایی که از آن می آیند از طریق مقامات محلی ثبت نام کنند. همچنین روشهای خاصی برای گرفتن ویزا وجود دارد که دانشجویان غیر اتحادیه اروپا باید طی کنند.  دانشگاه اروپای مرکزی اطلاعات بسیار مفصلی برای رده های مختلف دانشجویان دارد و به اطلاعات رسمی مهاجرت ( ممکن است بطور گسترده به زبان انگلیسی در دسترس نباشد ) پیوند دارد.

بیمه درمانی تحصیل در مجارستان

داشتن بیمه خدمات درمانی مناسب برای تحصیل در مجارستان الزامی است. اگر بورسیه دولتی مجارستان دارید ممکن است حق درخواست کارت تأمین اجتماعی ( کارت تاج TAJ ) را داشته باشید و به این معنی است که شما می توانید بطور رایگان از أنواع خدمات درمانی عمومی استفاده کنید. 

تعدادی از موسسات به دانشجویان این فرصت را می دهند تا بیمه درمانی را از طریق خود دانشگاه خریداری کنند، با این حال نیازی به خرید برنامه سلامت از موسسه خود ندارید یا شاید هم مایل باشید به ارائه دهندگان خصوصی مراجعه کنید. اگر دانشجوی اتحادیه اروپا هستید توصیه می کنیم کارت بیمه درمانی اروپا بگیرید. این کارت به شما این امکان را می دهد تا همچنان به درمان پزشکی خودتان در کشورتان دسترسی داشته باشید، هر چند هزینه درمانهای سرپایی باید پرداخت شود و بعدا پس گرفته شود، پس شما ممکن است بخواهید گزینه اشتراک در یک برنامه خصوصی را انتخاب کنید.

مراحل بعدی تحصیل در مجارستان

دوره های تحصیلی کارشناسی ارشد در مجارستان می توانند محتوای پژوهشی قوی داشته باشند و به عنوان آمادگی برای مطالعات دکتری مورد استفاده قرار بگیرند. همچنین دانشگاه ها دارای خدمات شغلی متعددی هستند که می توانند در زمینه فرصت های شغلی به شما مشاوره دهند، آنها اطلاعات محلی کافی از بازارکار در مجارستان و اروپای شرقی دارند پس اگر قصد اقامت پس از تحصیل دارید مشورت با آنان می ارزد.ممکن است نمود کار در شرکت های محلی محدود باشد ولی شرکت های بین المللی بسیار زیادی در مجارستان وجود دارند که ممکن است فرصت هایی در آنجا پیدا کنید. 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید
5 نکته که قبل از شروع تحصیل در مجارستان باید بدانید

با اینکه این کشور به اندازه کشورهای دیگر اروپایی از نظر مطالعات بین المللی شناخته شده نیست ولی در این کشور شما می توانید در بسیاری از مقاطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با کیفیت بالایی تحصیل کنید. چندین دانشگاه دانشگاه مجارستان بدلیل انجمن بسیار خوبشان شناخته ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست
دانشگاه تکنولوژی و اقتصاد بوداپست

دانشگاه فناوری و اقتصاد بوداپست Budapest ( با نام اختصاری BME مخفف Biomedical engineering به مجاری Műegyetem ) یکی از معتبرترین موسسات آموزش عالی فنی و اقتصادی در کشور مجارستان است. این دانشگاه در سال 1782 تاسیس شد و اولین موسسه در اروپا بود که مهندسان را ...

بیشتر بخوانید
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان
نگاهی کلی به تحصیل دانشجویان بین المللی در مجارستان

اگر قصد تحصیل در زبان انگلیسی دارید، گزینه های زیادی برای انتخاب وجود دارد. بهترین دانشگاه مجارستان که اغلب در بین 500 دانشگاه برتر جهان حضور دارد، دانشگاه سگد Szeged است که با بیش از 20 هزار دانشجو یکی از بزرگترین موسسات این کشور است. سایر دانشگاه های مو ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: