مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
بورسیه تحصیلی روسیه 2022

بورسیه تحصیلی روسیه 2022

گروه‌های خاصی از خارجی‌ها، روس‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و مهاجران می‌توانند پس از گذراندن آزمون‌های ورودی یا آزمون واحد دولتی (EGE)، برای دریافت بورسیه‌ی تحصیلی دولتی با شرایطی مشابه شهروندان روسی درخواست دهند. علاوه بر این، هر ساله دولت روسیه در دانشگاه‌های خود، 'بورسیه‌های دولتی' را در اختیار متقاضیان خارجی قرار می‌دهد. در سال 2020، 15000 بورسیه از این نوع داده شد.

بورسیه‌ی دولتی روسیه شامل موارد زیر است: 

هزینه‌ی تحصیل رایگان برای کل مدت دوره‌‌ی تحصیلی انتخابی؛ مقرری کمک هزینه (برای کل مدت تحصیل بدون در نظر گرفتن موفقیت داوطلب). در سال 2020، بورسیه‌ی تحصیلی به طور متوسط 1484 روبل در ماه (تقریباً 22 دلار آمریکا) و هزینه‌ی اسکان در خوابگاه (در صورت وجود) بود.

دانشجویان خارجی (فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی) که در حال سپری کردن دوره‌های کارآموزی خود در برنامه‌های آموزش حرفه‌ای دیگر (آموزش حرفه‌ای یا پیشرفت شغلی) هستند، مقرری کمک هزینه دریافت نمی‌کنند، اما از اسکان در خوابگاه دانشگاه خود برخوردار می‌شوند. تخصیص سهمیه‌ها توسط Rossotrudnichestvo و از طریق شبکه‌ی بین‌ المللی دفاتر آن و همچنین از طریق سفارتخانه‌های روسیه در خارج از کشور انجام می‌شود.

تحصیل رایگان در روسیه

روسیه یکی از معدود کشورهایی است که به شهروندان خارجی فرصت برخورداری از تحصیل رایگان در روسیه را می‌دهد و هرساله دولت چندین هزار بورسیه تحصیلی روسیه (سهمیه) به دانشجویان بین‌المللی اعطا می کند. برای مثال، 15.000 سهمیه در سال 2018 به دانشجویان تخصیص داده شد. علاوه بر این، بعضی از شهروندان خارجی، از جمله هموطنان، می‌توانند برای مکان‌های تحت پوشش دولت در شرایط مساوی با روسی‌ها، خارج از بورسیه درخواست دهند. یکی دیگر از فرصت‎ها، شرکت در رقابت‌های علمی دانشگاه است که به برندگان و مدال‌آوران این مسابقات، در هنگام ثبت‌نام در دانشگاه‌های برجسته امتیاز داده می‌شود (در شهریه و مکان‌های تحت پوشش دولت).

هر سال تعداد مشخصی بورسیه دولتی به دانشجویان خارجی ارائه می شود که هزینه های تحصیل، مسکن و بیمه درمانی را پوشش می دهد. این پرداخت ها در حال حاضر 75000 روبل (حدود 1200 دلار) در ماه است و هزینه های مسافرت و امور شخصی را پوشش نمی دهند که دانشجو برای آنها نیز حداقل به 50 دلار در ماه نیاز خواهد داشت. کسانی که کمک هزینه تحصیلی (بورسیه) ندارد، بسته به نوع دوره و شهر، باید بین 6 هزار تا 10 هزار دلار در سال برای هزینه های تحصیل و زندگی تهیه کنند. هزینه تحصیل در دانشگاه های روسی اخیرا افزایش یافته است، اما در مقایسه با سایر کشورها نسبتا کم است، بسته به مقطع تحصیلی دانشجو، هزینه های تحصیل در حدود 3900 تا 7700 دلار در سال است.

بورسیه تحصیلی روسیه

بورسیه های تحصیلی دولت روسیه برای دانشجویان خارجی

  • بورسیه دولتی فدراسیون روسیه: هر سال تعدادی بورسیه تحصیلی دولتی برای تحصیل در روسیه به دانشجویان خارجی ارائه می شود که شامل تامین هزینه شهریه، اسکان دانشجویی و کمک هزینه زندگی می شود که در سال 2017 معادل مبلغ 1500 روبل در ماه (تقریبا 24 دلار آمریکا) بود. در سال 2017 به 15 هزار نفر، بورسیه دولتی اعطاء گردید.

بورسیه تحصیلی غیر دولتی روسیه برای دانشجویان خارجی

  • دانشکده مطالعات روسیه و آسیا (SRAS)، فهرست بورسیه تحصیلی برای تحصیل در روسیه و دیگر کشورهای شوروی سابق را منتشر نموده است که حاکی از آن است که بیشتر آنها به طور خاص برای دانشجویان اهل ایالات متحده بوده است.
  • کمک هزینه تحصیلی بنجامین اِی گیلمن (Benjamin A. Gilman Scholarships)، بیش از 2900 بورسیه تحصیلی تا مبلغ 5 هزار دلار برای دانشجویان دوره کارشناسی آمریكا یا کار ورزی در خارج از كشور ارائه می دهد.متقاضیانی که یک زبان خارجی (مانند روسی) را در خارج از کشور تحصیل می کنند، و آن زبان، در آن کشور زبان غالب مردم باشد، این متقاضیان به طور خودکار واجد دریافت کمک هزینه ضروری یادگیری زبان (Critical Need Language Award) می شوند.
  • BP در بورسیه پژوهشی روسیه، بورس تحصیلی روسیه ماهانه 15000 تا 35000 روبل (معادل 240-560 دلار آمریکا) برای دانشجویانی که در رشته های انرژی و اقتصاد در یکی از دانشگاه های همکار روسیه تحصیل کنند. متقاضیان باید دانشجوی بورسیه دولتی باشند، نمرات عالی کسب کنند و قصد داشته باشند در آینده در رشته خواسته شده تحصیل کنند.
  • بورسیه شوراهای آمریکا (American Councils Scholarships)، بورسیه های تحصیلی مختلف در رابطه با آموزش زبان روسی و پژوهش در روسیه، از جمله عنوان هشتم برنامه بورسیه پژوهشی (Title VIII Research Scholar Program) ارائه می شود که یک بورس تحصیلی برای دانشجویان برای انجام تحقیقات مستقل در طی سه تا هشت ماه در یکی از کشورهای منتخب در آسیای میانه یا اروپای شرقی، از جمله روسیه است. ارزش کمک هزینه بین 7000 تا 25000 دلار متغیر است و معمولا شامل هزینه بلیط هواپیما، کمک هزینه ماهانه، بیمه درمانی و غیره می شود.
  • پروژه بورس تحصیلی روسیه، بورس تحصیلی برای دانشجویان خارجی از هر کشوری برای تحصیل در رشته ریاضیات، فیزیک، علوم کامپیوتر و یا اقتصاد در روسیه موجود است.این بورسیه های تحصیلی که از سوی انجمن روسی دانشگاه های جهانی (Russian Association of Global Universities) اعطاء می شود، تمام هزینه شهریه را متقبل می شود.




بورسیه تحصیلی اختصاصی برخی دانشگاه های روسیه برای دانشجویان خارجی

  • دانشگاه ملی تحقیقات: مدرسه عالی اقتصاد سن پترزبورگ (HSE):چندین بورسیه تحصیلی برای تحصیل در پردیس دانشگاه سن پترزبورگ ارائه می شود که 25 تا 100 درصد هزینه های تحصیل دانشجویان ممتاز خارجی را در تمامی سطوح تحصیلی پوشش می دهد.
  • دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ: در این دانشگاه شانس دریافت بورسیه تحصیلی فردی برای دوره های کارشناسی ارشدی که به زبان انگلیسی برگزار می شود، وجود دارد. بورسیه تحصیلی می تواند هزینه های تحصیل در طول یک ترم یا هزینه های اقامت در خوابگاه دانشگاه را پوشش دهد.

هزینه ی تحصیل در روسیه

روسیه دارای نسبت بهینه‌ای از قیمت و کیفیت آموزش است. در سال 2020، هزینه‌ی تحصیل در دانشگاه‌های روسیه در مقاطع کارشناسی تمام‌ وقت از 83 هزار روبل در سال آغاز می‌شد. ما به شما توصیه می‌کنیم که اطلاعات دقیق در مورد قیمت‌ها را مستقیماً از خود دانشگاه‌ها کسب کنید هزینه‌ی تحصیل به عوامل زیادی همچون مدت زمان تحصیل، فُرمت و سطح آموزش و غیره بستگی دارد.

تحصیل کارشناسی در روسیه 2022

افراد برای تحصیل کارشناسی در روسیه نیاز به گذراندن دوره‌ای به نام پادفک دارند. این دوره برای آماده‌ سازی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه و تقویت زبان روسی آن‌ها برگزار می‌شود. برای تحصیل به زبان روسی، دانستن زبان این کشور یا شرکت در دوره پادفک روسیه ضروری است. برای مقطع کارشناسی، دروس پایه نیز برای متقاضیان در دوره پادفک تدریس می‌شوند. تحصیل در مقطع کارشناسی در روسیه 4 سال طول می‌کشد و افراد حین تحصیل در این مقطع، اجازه کار بدون گرفتن مجوز را دارند.

دانشگاه‌های روسیه، از دانشگاه‌های برتر جهان به‌ شمار می‌روند. در رده‌ بندی QS سال 2022، 17 دانشگاه از دانشگاه‌های کشور روسیه رتبه زیر 500 را کسب کردند.

دانشگاه های برتر روسیه در سال 2022 طبق رده بندی QS
 نام دانشگاهرتبه QS در سال 2022
دانشگاه لومونسوف مسکو78
دانشگاه سن پترزبورگ242
دانشگاه نوسیبیرسک246
دانشگاه ایالت تومسک272
دانشگاه پلی تکنیک بومن مسکو281
موسسه فیزیک و تکنولوژی مسکو290
دانشگاه HSE305
دانشگاه RUDN317
موسسه مهندسی فیزیک مسکو319
دانشگاه فدرال اورال351


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل
تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل

افراد برای تحصیل کارشناسی در روسیه نیاز به گذراندن دوره‌ای به نام پادفک دارند. این دوره برای آماده‌ سازی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه و تقویت زبان روسی آن‌ها برگزار می‌شود. ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه

شایع‌ ترین گزینه‌های اقامتی برای یک دانشجوی خارجی در روسیه، خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا اقامت در منزل یک خانواده‌ی میزبان است. ...

بیشتر بخوانید
مزایای تحصیل در روسیه
مزایای تحصیل در روسیه

در روسیه، فرصت تحصیل رایگان برای خارجی‌ها وجود دارد. هر ساله، دولت فدراسیون روسیه، چندین هزار فرصت تحصیلی رایگان به دانشگاه‌های سراسر کشور اختصاص می‌دهد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: