مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
بورسیه های دولتی روسیه

بورسیه های دولتی روسیه

گروه‌های خاصی از خارجی‌ها، روس‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و مهاجران می‌توانند پس از گذراندن آزمون‌های ورودی یا آزمون واحد دولتی (EGE)، برای دریافت بورسیه‌ی تحصیلی دولتی با شرایطی مشابه شهروندان روسی درخواست دهند. علاوه بر این، هر ساله دولت روسیه در دانشگاه‌های خود، 'بورسیه‌های دولتی' را در اختیار متقاضیان خارجی قرار می‌دهد. در سال 2020، 15000 بورسیه از این نوع داده شد.

بورسیه‌ی دولتی روسیه شامل موارد زیر است: 

هزینه‌ی تحصیل رایگان برای کل مدت دوره‌‌ی تحصیلی انتخابی؛ مقرری کمک هزینه (برای کل مدت تحصیل بدون در نظر گرفتن موفقیت داوطلب). در سال 2020، بورسیه‌ی تحصیلی به طور متوسط 1484 روبل در ماه (تقریباً 22 دلار آمریکا) و هزینه‌ی اسکان در خوابگاه (در صورت وجود) بود.

دانشجویان خارجی (فارغ‌ التحصیلان دانشگاهی) که در حال سپری کردن دوره‌های کارآموزی خود در برنامه‌های آموزش حرفه‌ای دیگر (آموزش حرفه‌ای یا پیشرفت شغلی) هستند، مقرری کمک هزینه دریافت نمی‌کنند، اما از اسکان در خوابگاه دانشگاه خود برخوردار می‌شوند. تخصیص سهمیه‌ها توسط Rossotrudnichestvo و از طریق شبکه‌ی بین‌ المللی دفاتر آن و همچنین از طریق سفارتخانه‌های روسیه در خارج از کشور انجام می‌شود.

چگونگی درخواست برای دریافت بورسیه‌های دولتی روسیه 2022

  • اطلاعات مربوط به انتخاب متقاضیان خارجی را می‌توانید در وب‌سایت Studyinrussia.ru پیدا کنید.
  • با اپراتور واحد کشور خود تماس بگیرید و در مورد بورسیه‌ها و رشته‌های تحصیلی موجود اطلاعات کسب کنید. تعداد بورسیه‌‌های دولتی برای دانشجویان خارجی یک کشور به ماهیت همکاری آن کشور با روسیه بستگی دارد. برخی کشورها موافقت‌ نامه‌هایی با روسیه امضاء کرده‌اند که نه‌ فقط تعداد بورسیه‌ها، بلکه رشته‌ها را نیز تعیین می‌کند. یک اپراتور در یک کشور خارجی این‌ گونه است: دفتر نمایندگی Rossotrudnichestvo یا نماینده‌ی Rossotrudnichestvo در سفارت روسیه یا خود سفارت روسیه.
  • در وب‌ سایت ثبت‌ نام کنید، فُرم الکترونیکی را پُر کرده و درخواست خود را ارسال کنید. 

لطفاً این موارد را در درخواست خود درج کنید: 

  • اطلاعات شخصی (نام کامل، تاریخ تولد، کشور محل سکونت، ایمیل و شماره تلفن تماس- در مورد وضعیت درخواست خود، شما اطلاعات به‌ روزی دریافت خواهید کرد)
  •  حرفه، تخصص یا رشته‌ی تحصیلی مورد نظرتان (می‌توانید این اطلاعات را هر زمان قبل از اتمام آزمون‌های مربوطه تغییر دهید)؛ 
  • سطح تحصیلات فعلی‌تان و سطح تسلط به زبان روسی. شما می‌توانید حداکثر شش دانشگاه مورد نظر خود برای تحصیل را (از بین دانشگاه‌هایی که در سهمیه وجود دارد) انتخاب کنید، اما نمی‌توانید بیش از سه دانشگاه در یک حوزه‌ی فدرال و در مسکو و سن‌پترزبورگ- بیش از دو دانشگاه در هر شهر- انتخاب کنید. 
  • دانشگاهی را که بیش از همه دوست دارید در آن تحصیل کنید، به‌عنوان اولین انتخاب خود در نظر بگیرید و سایر دانشگاه‌ها را براساس اولویت‌های خود مشخص کنید.

 به‌ عنوان دانشجوی خارجی، باید این موارد را آماده سازید

  • یک کپی از گذرنامه‌ی خود (باید از تاریخ ورود برنامه‌ریزی شده به روسیه، حداقل 18 ماه معتبر باشد)،
  •  یک کپی از شناسنامه‌ی خود،
  •  کپی مدارک/گواهینامه‌هایی که سطح تحصیلات فعلی یا مدرک شما را در یک کشور خارجی نشان دهد.

 همه‌ی موارد فوق را می‌توان به صورت کپی به اپراتور واحد ارسال کرد.

  • نام خود را در لیست متقاضیان (بر اساس نتایج آزمون‌ها/امتحانات) بیابید. این اطلاعات در وب‌سایت رسمی اپراتور واحد کشور شما منتشر یا مستقیماً برای متقاضیان ارسال می‌شود (لطفاً این را در دفتر نمایندگی مربوطه‌ی Rossotrudnichestvo تائید کنید).
  •  متقاضیانی که برای تحصیل در رشته‌ی انتخابی خود به میزان کافی به زبان روسی تسلط ندارند، در یک دپارتمان آماده‌سازی ثبت‌نام می‌شوند. بسته به رشته‌ی تحصیلی انتخابی‌شان، آن‌ها یک سال را صرف مطالعه‌ی زبان روسی و همچنین چندین رشته‌ی آموزش عمومی (ریاضی، فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی و غیره) می‌کنند. 
  • متقاضیانی که در امتحان نهایی قبول شوند، حق ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی انتخابی خود را دریافت می‌کنند.
  •  دانشجویانی که در امتحان نهایی موفق نشوند، حق تحصیل رایگان را از دست می‌دهند.




اگر در فهرست متقاضیان هستید، لطفاً مدارک اضافی تهیه کنید: گواهی پزشکی که تائید کند هیچ دلیل پزشکی برای عدم پذیرش شما در دانشگاهی در روسیه وجود ندارد، مثلاً نتیجه‌ی آزمایش HIV یا کپی اسناد (محضری و ترجمه شده به زبان روسی). این اسناد و مدارک را به فُرم الکترونیکی ضمیمه کرده و به‌صورت آنلاین ارسال یا یک کپی از آن را به اپراتور تحویل دهید. پس از دریافت این اطلاعات توسط وزارت علوم و آموزش عالی فدراسیون روسیه و افزودن به پایگاه اطلاعاتی Russia-edu.ru، اطلاعات مربوط به متقاضیان به دفتر مرکزی Rossotrudnichestvo در مسکو ارسال می‌شود.

  •  پس از ثبت‌ نام، متقاضیان یک شناسه دریافت می‌کنند که به آن‌ها امکان می‌دهد به سیستم اطلاعاتی Russia-edu.ru دست پیدا کرده و وضعیت درخواست‌ شان را ردیابی کنند.
  • منتظر نامه/اطلاعیه‌ای باشید که ثبت‌ نام شما را در دانشگاه تائید کند و حاوی اطلاعاتی در مورد مراحل بعدی باشد که باید آن‌ها را طی کنید. این اطلاعات توسط نماینده‌ی اپراتور واحد کشورتان به شما منتقل می‌شود. 
  • در موارد خاص، متقاضیان علاقه‌ مند به ثبت‌نام در رشته‌های مرتبط با هنر و علوم انسانی، باید در آزمون‌های دیگری (آزمون‌های خلاقیت) نیز شرکت کنند. بنابراین، متقاضیان باید با ویزای توریستی به روسیه بیایند. تصمیم برای پذیرش/عدم پذیرش یک متقاضی خاص، براساس نتایج این آزمون‌های خلاقیت گرفته می‌شود.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل
تحصیل در روسیه، راهنمای جامع برای دانشجویان بین الملل

افراد برای تحصیل کارشناسی در روسیه نیاز به گذراندن دوره‌ای به نام پادفک دارند. این دوره برای آماده‌ سازی متقاضیان برای تحصیل در دانشگاه و تقویت زبان روسی آن‌ها برگزار می‌شود. ...

بیشتر بخوانید
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه
اقامتگاه های دانشجویی در روسیه

شایع‌ ترین گزینه‌های اقامتی برای یک دانشجوی خارجی در روسیه، خوابگاه‌های دانشجویی، آپارتمان‌های اجاره‌ای یا اقامت در منزل یک خانواده‌ی میزبان است. ...

بیشتر بخوانید
مزایای تحصیل در روسیه
مزایای تحصیل در روسیه

در روسیه، فرصت تحصیل رایگان برای خارجی‌ها وجود دارد. هر ساله، دولت فدراسیون روسیه، چندین هزار فرصت تحصیلی رایگان به دانشگاه‌های سراسر کشور اختصاص می‌دهد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: