مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
پیدا کردن کار در ایتالیا

پیدا کردن کار در ایتالیا

کار در ایتالیا برای مهاجران انگلیسی زبان هیچ مشکلی ندارد، اما بستگی زیادی به زمینه ی کاری تان هم دارد. اما ممکن است در برخی مشاغل، ایتالیایی صحبت کردن، کلید به دست آوردن آن شغل باشد. باتوجه به نرخ بیکاری در ایتالیا، ممکن است بازار کار در این کشور بد باشد. با این وجود ما به شما نشان میدهیم که چطور فارغ از زمینه ی شغلی تان در ایتالیا کار پیدا کنید.  به یاد داشته باشید که صحبت به زبان ایتالیایی میتواند کلید رسیدن به یک شغل پایدار و روبه رشد در این کشور باشد. 

بیشتر کارکنان روزهای کاری منظمی از دوشنبه تا جمعه دارند. اگر به صورت مستقل مشغول به کار باشید مزایای ایجاد روزها و ساعات کاری باب میل خودتان از سختی ها و مشکلات ایجاد کسب و کار مستقل خودتان، بیشتر هستند. تمام کارکنانی که در تامین اجتماعی بیمه شده اند، میتوانند از مزایایی اعم از خدمات درمانی عمومی رایگان، حقوق بازنشستگی، مرخصی کار یا مزایای در مواقع نیاز برخوردار شوند. کارکنان مستقل، در یک طرح تامین اجتماعی متفاوت بیمه میشوند، و این بدان معناست که برخی مزایا ممکن است برای آنها اعمال نشوند. چه مستقل کار کنید و چه حقوق بگیر باشید، باید ماهیانه حداقل درآمد متوسط 1800 یورو (1980 دلار آمریکا) را داشته باشید.  

پیدا کردن کار در ایتالیا به عنوان فرد خارجی

شما در این بخش تمام چیزهایی که برای دست یافتن به یک شغل در ایتالیا به عنوان یک فرد خارجی نیاز دارید را متوجه میشوید. از درخواست درست برای مشاغل و دانستن حداقل و متوسط حقوق گرفته تا یادگرفتن چگونگی خود اشتغالی در ایتالیا. ما به فرهنگ تجاری کشور هم میپردازیم تا کاری کنیم فرآیند ادغام آسان شود و همچنین شما را با تامین اجتماعی و مرخصی و مزایای والدین در ایتالیا آشنا میکنیم. 

شرایط و پیش نیازهای کار در ایتالیا 

اولین چیزی که باید بدانید این است که آیا واجد شرایط کار در این کشور هستید یا نه و شرایط لازم برای انجام این کار چیست. در حالی که برای کارکنان اروپایی شرایط و پیش نیازهای خیلی کمی برای دست یابی به یک شغل در این کشور وجود دارد، کارجویان غیراروپایی ابتدا باید کار پیدا کنند تا بتوانند برای جواز کار اقدام کنند. 

کار در ایتالیا به عنوان شهروند اتحادیه اروپا 

همانطور که گفته شد، اگر اروپایی هستید و در ایتالیا به دنبال کار میگردید، نیازی نیست که شرایط زیادی را برآورده کنید. با توجه به قوانین اتحادیه ی اروپا در مورد تردد آزاد افراد، نیازی به اخذ مجوزهای خاص نیست. در کل فقط به یک مدرک شناسایی معتبر یا گذرنامه و یک شماره مالیاتی نیاز دارید. برای دریافت شماره مالیاتی در ایتالیا باید به Agenzia delle entrate (اداره مالیات بر درآمد و ثبت اسناد و املاک) دخواست دهید. 

حتی اگر برای کار و زندگی در ایتالیا به ویزا یا جواز کار نیاز ندارید هم باید اسم خود را در این کشور ثبت کنید. برای این کار باید در یک کلانتری حضور خود را گزارش دهید و و فرم ها و مدارک لازم را پر کنید. انجام این کار بعدا در صورتی که بخواهید برای اقامت دائم درخواست بدهید، به دردتان میخورد و به این ترتیب اقامت شما در کشور در اسرع وقت ثبت می شود. 




کار در ایتالیا به عنوان یک شهروند غیر اروپایی 

شهروندان کشورهای ثالث به ویزای کار نیاز دارند تا بتوانند در این کشور کار کنند. ما در بخش ویزاها و جوازکار این متن راهنما، تمام اطلاعات مورد نیاز درمورد شرایط و پیش نیازهای کار را بررسی میکنیم کنیم. اولین چیزی که باید بدانید این است که به دست آوردن شغل در ایتالیا یک اولویت است. به این دلیل که کارفرمای ایتالیایی شما، بیشتر مراحل درخواست ویزای تان را به عهده میگیرد. با ما همراه باشید تا شما را در یافتن و درخواست کار در ایتالیا راهنمایی کنیم. 

 فرصت های شغلی در ایتالیا برای افراد خارجی 

احتمالا شنیده اید که گردشگری فرصت های شغلی زیادی را برای مهاجران در ایتالیا ارائه میده، و درست هم شنیده اید. همین امر در مورد تدریس هم صدق میکند بخصوص اگر شما به انگلیسی صحبت کنید. با این وجود این مشاغل بیشترین تقاضا را در بین مهاجران دارند، و امکان دارد شما موقع گشتن به دنبال این فرصت های شغلی وارد رقابت های شدیدتری شوید. فرصت های شغلی خالی زیادی وجود دارد که ظاهرا ایتالیا نمیتواند آنهارا پر کند، و اینکه اول آنها را بررسی کنید تا ببینید مناسب شما هستند یا نه؛ ساده ترین راه برای شروع است.

مشاغل نیازمند نیرو در ایتالیا 

بخش هایی مثل غذا، فناوری، مکانیک، نساجی و مواد شیمیایی به مهندس نیاز دارند و احتمالا در سال های آتی تا 190000 فرصت شغلی خالی داشته باشند. در بعضی کارهای سنتی و قدیمی هم افراد با استعداد کم است و به نیرو نیاز است مثل: نجاری و بافندگی. اگر در بخش فناوری مهارت دارید، در پیدا کردن کار درمشاغل  توسعه دهندگان نرم افزار و برنامه، طراحان تجهیزات کامپیوتری یا طراحان سیستم های مخابراتی هیچ مشکلی نخواهید داشت. 

نحوه درخواست شغل در ایتالیا 

هنگام درخواست کار در ایتالیا، باید چند نکته را در نظر گرفت. سبک رزومه کاری این کشور چگونه است؟ آیا به کاورلتر (cover letter) نیاز است ؟معرفی نامه از کارفرمای قبلی چطور؟ پاسخ تمام این سوالات مربوط به کار در ایتالیا در ادامه مطلب آورده شده است.

رزومه کاری به سبک ایتالیایی

خوب است که سبک رزومه های کاری در ایتالیا را بدانید. به این خاطر که گزینش گران به دنبال ساختار خاصی در رزومه ها میگردند و شما باید با راحت کردن کار آنها شانس خودتان را افزایش دهید. 

اطلاعات شخصی مثل اسم، شماره ی تماس، و تاریخ تولدتان را در بالای رزومه بنویسید. ملیت تان را هم همینطور. این موضوع خیلی مهم است چون به اطلاع کارفرمای شما میرساند که آیا واجد شرایط ویزای کار هستید یا نه. میتوانید جزئیات مربوط به شرایط تان برای کار در ایتالیا را هم وارد کنید (مثلا واجد شرایط کار در ایتالیا تا 20 ساعت در هفته) بلافاصله با تجربه ی حرفه ای خود ادامه بدهید. این لیست باید با آخرین تجربه ی کاری تان شروع شود و با مدرک دانشگاهی و مهارت هایتان ادامه پیدا کند. اگر به بخش یا موقعیتتان مربوط است با رزومه ای به زبان انگلیسی درخواست دهید. مهارت های زبانی تان را هم ذکر کنید، به ویژه اگر میتوانید به ایتالیایی صحبت کنید. همه زبان ها به طور کلی ارزشمندند، اما بلد بودن زبان ایتالیایی قطعا یک مزیت بزرگ است.

استفاده از معرفی نامه های زیاد اما واردکردن اسم و و شماره تماس فقط یک یا دو معرف که میتوانند شخصیت و توانمندی های شمارا تایید کنند. اضافه کردن عکس باوجودآنکه الزامی نیست. اگر میخواهید این کار را انجام دهید، مطمئن شوید که عکستان حرفه ای است مثل عکس های گذرنامه ای. ذکر کردن سرگرمی هایتان، این موارد باید در کمترین میزان باشند، مگر اینکه به موقعیت یا حیطه ی شغلی تان ارتباط زیادی داشته باشند. بیشترشدن صفحات رزومه تان از بیش از دو صفحه، مگر آنکه کاری که برایش درخواست میدهید به جزئیات فنی زیادی نیاز داشته باشد، مثل مهندسی یا پزشکی. اما برای اکثر مشاغل، کوتاه نگه داشتن رزومه خیلی مهم است. پیروی از الگوی اروپایی رزومه، چون این مدل هرروز بیش از پیش محبوبیت خودرا در ایتالیا از دست میدهد.   




نکات Cover Letter 

باوجود آنکه در بعضی از کشورها کاور لتر ها ضروری هستند، این موضوع در ایتالیا بیشتر به بازار کار و موقعیت شغل بستگی دارد. اگر چه ارائه ی کاور لتر بخشی از الزامات نیست، اما همیشه ضمیمه کردن یک کاور لتر نشان دهنده آن است که تلاش بیشتری کرده اید و مطمئنا شما را از دیگران متمایز میکند. 

نکات مصاحبه و برقراری ارتباط 

اگر قرار است مصاحبه ای با یک کارفرمای ایتالیایی داشته باشید، قطعا میخواهید بدانید که در یک مصاحبه ی شغلی باید چطور رفتارکنید تا بتوانید در رقابت برنده شوید. لباس های شما هم قطعا باید طوری باشند که بقیه را تحت تاثیر قرار دهند، البته در چارچوب قوانین آن شرکت. کمی تحقیق کنید تا بفهمید قوانین پوششی آنجا چطور هستند، و در صورت تردید بیشتر سبک رسمی را مدنظر قرار دهید تا غیررسمی. 

سبک سلام ایتالیایی یعنی دوبوسه بر روی لپ را انجام ندهید. این روش برای مصاحبه مناسب نیست. به همان دست دادن محکم و تماس چشمی خوب که نشان دهنده ی اعتماد به نفس است، پایبند باشید. وقت شناسی خیلی مهم است. حتی باید طوری برنامه ریزی کنید که حدودا ده تا پانزده دقیقه زودتر از وقت ملاقاتتان آماده باشید. چه به شغلی دست یافته باشید و چه هنوز به دنبال کسب آن باشید، تعامل برای کار شما بسیار ضروری است و در ایتالیا به آن احتیاج خواهید داشت. چندین راه برای برقراری ارتباطات حرفه ای با همتایان، کارفرمایان، یا مشتریان وجود دارد. میتوانید در برنامه های تعامل (شبکه سازی) شرکت کنید، در رسانه های اجتماعی حرفه ای مثل LinkedIn یا ClubIn  حاضر شوید، و به گروه های متعدد تجاری در ایتالیا ملحق شوید. برخی از بزرگترین سازمان ها  عبارتند از: 

CAN (کنفدراسیون ملی صنعتگران و بنگاه های کوچک  متوسط) 

CONFAPI (کنفدراسیون شرکت های کوچک و متوسط) 

Confcommercio 

Confindustria 

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا
ده دلیل برای تحصیل در ایتالیا

ایتالیا یک مقصد تحصیلی محبوب برای دانشجویان خارجی است، نه‌فقط بدلیل فضای چند فرهنگی موجود در آن، بلکه به این دلیل که این کشور دارای دانشگاه‌های دولتی و خصوصی فوق‌العاده‌ای است. ...

بیشتر بخوانید
تحصیل دانشجویان ایرانی در ایتالیا
تحصیل دانشجویان ایرانی در ایتالیا

اگر دانشجویی اهل ایران هستید، برای تحصیل در ایتالیا، به ویزای ملی سطح D نیاز دارید. این ویزا برای دانشجویانی همچون شماست که می‌خواهند تحصیلات خود را در ایتالیا انجام دهند. اگر قصد تحصیل در ایتالیا دارید، باید اطلاعات لازم را درباره‌ی چگونگی کسب ویزای ملی س ...

بیشتر بخوانید
تحصیل پزشکی در ایتالیا
تحصیل پزشکی در ایتالیا

تحصیل ارزان پزشکی به زبان انگلیسی در ایتالیا ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: