مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
چند نکته برای تحصیل پزشکی در لهستان

چند نکته برای تحصیل پزشکی در لهستان

آموزش پزشکی ارزان و در عین حال با کیفیت بالا در لهستان موجب شده این کشور به یکی از مقصدهای جذاب تحصیلی برای پزشکان تبدیل شود. مدارس پزشکی لهستان دارای دوره‌های آموزشی به زبان انگلیسی است که در مدت زمان 4 و 6 سال برگزار می‌شود. با این انتخاب‌های تحصیلی، جای تعجب نیست که چرا حدود 7000 خارجی تصمیم به تحصیل در لهستان گرفته‌اند. تا به امروز، حدود بیش از 700 دانشجوی خارجی از اروپا، آمریکای شمالی و آسیا در مدارس مختلف پزشکی لهستان ثبت‌نام کرده‌اند. اگر می‌خواهید بخشی از این جامعه‌ی پزشکی در حال رشد لهستان باشید، باید از این نکات درباره‌ی تحصیل پزشکی در لهستان آگاه باشید.

 شرایط تحصیل پزشکی در لهستان چیست؟

ورود به دوره‌های 6 ساله‌ی آموزش پزشکی در لهستان، عموماً نیازمند داشتن دیپلم دبیرستان است. داشتن سطح +A در دوره‌هایی همچون فیزیک، زیست‌شناسی، شیمی و ریاضیات نیز مورد نیاز است. در دانشگاه پزشکی لودو (MUL)، متقاضیان باید در آزمون ورودی قبول شوند. دانشگاه‌های خاصی همچون MUL و دانشگاه Jagiellonian نیز یک دوره‌‌ی پزشکی 4 ساله برگزار می‌کنند. این دوره برای دانشجویان خارجی که از آمریکای شمالی یا تایوان می‌آیند و قبلاً مدرک کارشناسی خود را دریافت کرده‌اند و مایل به تحصیل در رشته‌ی پزشکی در لهستان هستند، طراحی شده است. در نتیجه، شرط اصلی حضور در این دوره، تکمیل دوره‌ی کارشناسی است. متقاضیان همچنین باید در یک آزمون ورودی شرکت کنند، اگرچه در دانشگاه MUL، کسانی که در آزمون‌های زیر شرکت کرده‌اند و نمرات زیر را گرفته‌اند، از شرکت در این آزمون معاف هستند:

  • MCAT– حداقل نمره‌ی 504
  • GAMSAT– حداقل نمره‌ی 59
  • UKCAT- حداقل نمره‌ی 2600

اما در مورد دانشگاه Jagiellonian، شرکت در آزمون MCAT یا GAMSAT برای همه‌ی متقاضیان شرکت در این دوره‌ی 4 ساله الزامی است. حداقل نمرات مورد نیاز به‌ترتیب 498 و 56 است. دانشجویان همچنین باید در مصاحبه‌ی مجازی شرکت کنند. در دانشگاه پزشکی پومرنیا، هیچگونه مصاحبه یا آزمون ورودی برای متقاضیان طراحی نشده است. در تمام مدارسی که دوره‌های پزشکی خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند، نیاز به تسلط به زبان انگلیسی وجود دارد و این از طریق آزمون‌های آیلتس، تافل، CPE یا CAE بدست می‌آید. برای پذیرش، حداقل به نمره‌ی B2 نیاز است.

آیا می‌توانید به‌عنوان دانشجوی خارجی در مدارس پزشکی لهستان تحصیل کنید؟

بله. 15 دانشکده‌ی پزشکی در لهستان، دوره‌های پزشکی خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند که خاصه برای دانشجویان خارجی طراحی شده است. تعداد افراد پذیرش‌شده با توجه به هر دانشگاه متفاوت است: دانشگاه پزشکی پومرنیا دارای 100 و دانشگاه پزشکی وروسلاو دارای 150 دانشجوی خارجی است. بسیاری از موسسات آموزشی در لهستان، برای آموزش دانشجویان خارجی خود، فقط از زبان انگلیسی استفاده می‌کنند.

چند دانشکده‌ی پزشکی در لهستان وجود دارد؟

در لهستان در مجموع 15 دانشکده‌ی پزشکی وجود دارد که در ورشو، لودز، لوبلین، کراکوف، بیالیستوک، گدانسک، بیدگوش، سیلزیا و شچسین فعالیت می‌کنند. همه‌ی این دانشکده‌ها، دوره‌های پزشکی خود را به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند.




 تحصیل پزشکی در لهستان، چقدر دشوار است؟

تحصیل پزشکی در لهستان به‌همان سختی سایر کشورهاست. در نتیجه، دانشگاه‌‌هایی همچون دانشگاه پزشکی پومرنیان برای هر سطح سالانه، اساتید خاصی را تعریف کرده‌اند. چالش دیگر تحصیل پزشکی در لهستان، منع برقراری ارتباط با تیم بهداشت و درمان است. به همین دلیل، شما باید زبان لهستانی را یاد بگیرید، چون بیشتر کارکنان بیمارستان‌های لهستان، به زبان انگلیسی مسلط نیستند. برای حل این مشکل، مدارسی همچون دانشگاه پزشکی لودیه، یک دوره‌ی آمادگی 6 ماهه را قبل از پذیرش برگزار می‌کند. این دوره شامل کلاس‌های پزشکی به زبان لهستانی و انگلیسی است و در آن، سخنرانی‌ها/آزمایشگاه‌های زیست‌شناسی، فیزیک و شیمی نیز ارائه می‌شود.

عناصر برنامه‌ی درسی پزشکی در دانشگاه‌های لهستان چیست؟

مدارس پزشکی لهستان، 2 دوره‌‌ی تحصیلی برگزار می‌کنند: یک دوره‌‌ی 6 ساله‌ی پزشکی و یک دوره‌‌ی 4 ساله‌ی پزشکی پیشرفته. دوره‌ی دکترای پزشکی 6 ساله، برای فارغ‌التحصیلان دبیرستان آزاد است. در دانشگاه پزشکی لودی، 3 سال نخست شامل مطالعات پیش‌بالینی است و درس‌هایی همچون آناتومی، بیوفیزیک، میکروبیولوژی و فارماکولوژی و … در آن تدریس می‌شود. 3 سال بعد به آموزش بالینی اختصاص دارد که درس‌هایی همچون پزشکی داخلی، پزشکی خانواده، جراحی و اطفال را دربرمی‌گیرد. در دانشگاه Jagiellonian، برنامه‌ی درسی هر ساله متفاوت است. سال اول شامل علوم پایه است، در حالیکه سال دوم علوم پایه را با محوریت آسیب‌شناسی بدن انسان برگزار می‌کند. سال سوم به آموزش بر روی تمرینات بالینی متمرکز است، در حالیکه سال چهارم بر آموزش بالینی و بیمارستانی تاکید دارد. مهارت‌آموزی، نقطه‌ی عطف سال پنجم تحصیل در دانشگاه Jagiellonian است، در حالیکه سال ششم بر اساس تجربیات بالینی طراحی شده است. از طرف دیگر، دوره‌ی 4 ساله‌ی پزشکی برای دانشجویانی طراحی شده که دارای مدرک لیسانس هستند. در دانشگاه پزشکی لودو، 2 سال اول به مطالعات پیش‌بالینی از جمله بیوشیمی، هیستولوژی و آسیب‌شناسی اختصاص دارد و 2 سال بعد مربوط به موضوعات پزشکی بالینی همچون رادیولوژی، زنان و زایمان و روانپزشکی است.

برای مثال، سال اول دوره‌ی پزشکی 4 ساله‌ی دانشگاه Jagiellonian شامل کلاس‌‌های علوم پایه و مقدمه‌ای بر تجربه‌ی بالینی است. ظرفیت‌های علمی و بالینی در سال دوم ایجاد می‌شود و سال سوم به حضور در دپارتمان‌های پزشکی و جراحی اختصاص دارد. سال آخر نیز به کارآموزی بالینی اختصاص دارد. در این دوره، دانشجو این فرصت را دارد که دوره‌های انتخابی خود را در بیمارستان‌های خارج از لهستان دنبال کند.

برای پزشک شدن در لهستان، به چه چیزهایی نیاز دارید؟

پس از تمام شدن دوره‌‌ی آموزش پزشکی، دانشجو باید در یک دوره‌ی کارآموزی 13 ماهه شرکت کند. مجوز حضور در این دوره برای فعالیت به‌عنوان کارآموز پس از تحصیل در لهستان توسط اتاق منطقه‌ای پزشکان و دندانپزشکان اعطاء می‌شود و فقط 5 سال اعتبار دارد. اگر متقاضی می‌خواهد دوره‌ی کارآموزی خود را در لهستان به‌پایان برساند، باید بتواند به زبان لهستانی صحبت کند. شرکت در یک دوره‌ی کارآموزی پزشکی خارج از لهستان نیز امکان‌پذیر است. پس از حضور در این دوره، مدرک متقاضی باید توسط وزارت بهداشت لهستان تائید ‌شود تا تجربه‌ی کارآموزی او معادل برنامه‌ی کارآموزی لهستان باشد. پس از برآورده کردن این 2 شرط، دانشجو واجد شرایط شرکت در آزمون ملی پزشکی (NME) شناخته خواهد شد. این آزمون فقط مختص فارغ‌التحصیلان خارجی رشته‌ی پزشکی است. دانشجویان منطقه‌ی اقتصادی اروپا از شرکت در این آزمون معاف هستند. NME شامل 200 سوال چند گزینه‌ای است که موضوعات مختلفی از جمله دانش، فرایندها، تشخیص و تجزیه و تحلیل پزشکی را شامل می‌شود. در مقایسه با امتحانات کشورهای دیگر، این آزمون، مهارت‌های شفاهی را تست نمی‌کند. قبول شدن در این آزمون، این اجازه را می‌دهد تا یک خارجی در لهستان، فعالیت پزشکی انجام دهد.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ویزا استارت آپ کشور لهستان
ویزا استارت آپ کشور لهستان

ویزا استارت آپ کشور لهستان به شما اجازه سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار در این کشور را می دهد و از این طریق می توانید اقامت دائم و کارت آبی اتحادیه اروپا را بگیرید. ...

بیشتر بخوانید
برتری ویزا استارت آپ لهستان نسبت به ویزا استارت آپ کشورهای دیگر
برتری ویزا استارت آپ لهستان نسبت به ویزا استارت آپ کشورهای دیگر

دو مزیت ویزا استارت آپ لهستان به سایر کشورها هزینه بسیار پایین آن و عدم نیاز به سابقه مدیریتی است. ...

بیشتر بخوانید
شرایط گرفتن ویزا استارت آپ کشور لهستان
شرایط گرفتن ویزا استارت آپ کشور لهستان

تنها شرط گرفتن ویزا استارت آپ کشور لهستان، انتخاب کسب و کاری مرتبط با رشته تحصیلی یا زمینه کاری شما است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: