مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تحصیل رشته هتلداری در لهستان

تحصیل رشته هتلداری در لهستان

مؤسسات آموزش عالی در لهستان بر دو نوع‌اند:

  • نوع دانشگاهی (uczelnia akademicka) ــ دانشگاه‌هایی کاملا پژوهشی که قادرند مدرک دکتری تخصصی (doktor) صادر کنند.
  • نوع غیردانشگاهی (uczelnia zawadowa) ــ این نوع از مؤسسات قادر به صدور مدرک دکتری نیستند: صرفا مدرک کارشناسی (licencjat یا  inżynier) و مدرک کارشناسی ارشد (magister) در دسترس‌اند.

مؤسسات نوع دانشگاهی حدود هفتاد درصد آموزش عالی لهستان را تشکیل می‌دهند. لهستان 20 دانشگاه پژوهشی استاندارد دارد، که گستره‌ای وسیع از تخصص‌ها را پوشش می‌دهند و همه مؤسسات دولتی هستند. افزون بر این دانشگاه‌های دیگری نیز وجود دارند که صرفا در حوزه‌ای خاص همچون فناوری، پزشکی، اقتصاد و بسیاری از قلمروهای دیگر به آموزش مشغول‌اند. این مؤسسات ممکن است دولتی یا خصوصی باشند.

چندین شهر در لهستان وجود دارند که یک یا چند دانشگاه در آنها است و انبوهی از دانشجویان در آنها زندگی می‌کنند:

  • ورشو
  • کراکوف (Kraków)
  • وروچلاف (Wroclaw)
  • گداینسک (Gdańsk)
  • پوزنانی (Poznań)
  • اشتچین (Szczecin)
  • ووچ (Łódź)
  • تورونی (Toruń)

با توجه به افزایش شمار علاقه مندان به تحصیل رشته هتلداری در لهستان سیر تعداد گردشگرانی که از جاذبه های این کشور دیدن می کنند صعودی بوده و مضاف بر توسعه زیرساخت های صنعت توریسم، دو علت اصلی ترقی این سرزمین مدرن در حوزه گردشگری به حساب می آید. زندگی در لهستان همچون سایر کشورهای اروپایی با مزایا و معایب گوناگونی همراه بوده و می توان اظهار داشت برگزیدن لهستان به عنوان مقصد تحصیلی جهت سپری نمودن دوره های هتلداری، پیرو مضمون مقرون به صرفه بودن زندگی دانشجویی در این کشور پیشنهاد بسیار ایده آلی به حساب می آید.

تاریخچه تحصیل رشته هتلداری در لهستان

لهستان سرزمینی با تاریخ پر فراز و نشیب است که در اروپای مرکزی واقع گشته و طی جنگ جهانی دوم بخش قابل توجهی از تمدن و سنن این کشور دستخوش تغییرات اساسی بوده است؛ از اصلی ترین همسایگان لهستان می توان به جمهوری چک، آلمان و اوکراین اشاره کرد. پس از سپری شدن دوره زوال لهستان در اواخر قرن 20 میلادی، مردمان شهرهای اصلی آن چون کراکوف و ورشو توانستند با دستیابی به استقلال علی الخصوص در حوزه سیاسی در جهت ترقی سطح کیفی زندگی خود گام بردارند. پیرو همین موضوع، بهره وری از جاذبه های طبیعی این سرزمین نظیر رودخانه های Neisse و Oder و مناطق کوهستانی چون Rysy در دستور کار قرار گرفته و در نهایت منجر به شکوفایی اقتصاد این کشور مبتنی بر حوزه گردشگری و جذب توریست شد.

به رغم اینکه طبق محاسبات صورت گرفته شهرهایی چون بیاویستوک به علت برخورداری از موقعیت های جذاب شغلی و استانداردهای بالای زندگی، دارای بالاترین میزان تراکم جمعیت در لهستان می باشند، وجود هتل ها و اقامتگاه های مدرن و باکیفیت فراوان در شهرهای وروتسواف و ورشو جمعیت مهاجرین و گردشگران را اغلب در این نقاط جغرافیایی متمرکز نموده. رشته هتلداری دارای وابستگی بسیاری به تعداد جاذبه های اقصی نقاط کشور مورد نظر بوده و به فراخور این موضوع باید خاطرنشان کرد زیبایی های موجود در شهرهایی چون اوپوله و الشتین که مضاف بر جاذبه های طبیعی، شامل جذابیت های معماری و قومیتی نیز می گردد موجب گشته تا سالیانه بیش از 21,4 میلیون گردشگر مهاجرت تفریحی به لهستان را در دستور کار خود قرار دهند که این آمار نشانگر رونق بازار توریسم و هتلداری در این سرزمین توسعه یافته است.




دانشگاه های ارائه دهنده رشته هتلداری در لهستان

به رغم اینکه بسیاری هزینه ماهیانه زندگی دانشجویی در لهستان را معادل با همسایگانی چون آلمان می دانند، باید اظهار داشت اگرچه دانشجویان رشته هایی چون هتلداری در شهرهای اصلی نظیر ورشو ملزم به پرداخت ماهیانه 800€ (یورو) جهت گذران زندگی روزمره مطلوبی هستند، امکان سکونت در شهرهای کوچک تر همراه با هزینه ماهیانه 500€ الی 650€ (یورو) نیز برای داوطلبین این امر فراهم خواهد بود. لهستان دارای قریب به 380 دانشگاه جدای از مراکز آموزش عالی چون موسسات خصوصی بوده و شماری از آن ها چون دانشگاه تکنولوژی پوزنان دارای قدمت بسیاری می باشند. متقاضیان تحصیل در رشته هتلداری قادر خواهند بود با اخذ انواع بورسیه های تحصیلی که توسط دولت این کشور در اختیار علاقه مندان قرار گرفته، همراه با اشتغال به کار پاره وقت در هزینه های زندگی خود اعتدال ایجاد نمایند. در ادامه برترین مراکز ارائه دهنده رشته هتلداری در لهستان را معرفی کرده ایم.

دانشگاه های ارائه دهنده رشته هتلداری در لهستان

عنوان دوره و دانشگاهنام شهر
Tourism Management – Hospitality, Travel and Tourism Services
Lublin
Warsaw School of Tourism and Hospitality ManagementWarsaw
Bachelor in Tourism and Hotel Management (studies in English)
Gdańsk
Nicolaus Copernicus University
Torun
Vincent Pol University
Lublin

دروس و گرایشات تحصیل رشته هتلداری در لهستان

تحصیل رشته هتلداری در مقطع کارشناسی نیازمند زمانی 3 الی 4 ساله در نظام آموزشی لهستان بوده و ذکر این نکته حتئز اهمیت است که حداقل 15% تعداد واحدهای اخذ شده دانشجویان این رشته، به صورت عملی بوده و در زیرگروه کارآموزی محاسبه خواهد شد. به فراخور اینکه ماهیت رشته هتلداری در حقیقت برخورداری از توانایی و مهارت برقراری ارتباط با مهمان هایی است که دارای فرهنگ ها و ملیت های مختلف می باشند، پر واضح است که علاقمندان به این رشته ملزم به سپری نمودن دروسی تحت عنوان آشنایی با چگونگی پذیرایی، رزرواسیون و تقسیم کار خواهند بود. منوشناسی، شناخت تجهیزات، آشنایی با بهداشت و ایمنی کار از سایر دروس ارائه شده در این رشته تحصیلی هستند. شایان ذکر است که افراد پس از فارغ التحصیل گشتن در مقطع کارشناسی قادر به ادامه این مسیر در گرایشاتی نظیر مدیریت بازاریابی، توسعه جانگردی و حسابداری استراتژیک خواهند بود.

موقعیت های شغلی رشته هتلداری در لهستان

طبق بررسی های صورت گرفته در سال 2021 کشور لهستان در جمع 50 سرزمین باکیفیت جهان دارای رتبه 34 بوده و این امر نشانگر استانداردهای مطلوب زندگی موجود در این کشور می باشد که طبعا با میزان هزینه های زندگی ارتباطی مستقیم خواهد داشت. پیرو همین امر باید اظهار داشت فعالین حوزه هتلداری در لهستان با توجه به رونق بازار آن طی یک دهه اخیر به طور متوسط حقوقی معادل 13400PLN (زلوتی) دریافت خواهند نمود.

در پایان می توان اظهار داشت با توجه به جذابیت های متعدد موجود در رشته هتلداری و همچنین سطح کیفی ایده آل ارائه محتوای درسی در دانشگاه های لهستان، این کشور در زمره مقاصد محبوب و مورد قبول در این موضوع جای می گیرد. لهستان رویی بسیار گشاده در قبال دانشجویان بین‌ المللی دارد و رویه‌های مهاجرت لهستان نیز تا حد زیادی ساده و بیدون تشویش‌اند، هم برای شهروندان اتحادیه‌ی اروپا/ منطقه‌ی اقتصادی اروپا و هم برای دیگر دانشجویان خارجی.




ویزا دانشجویی لهستان

دانشجویانی که از اتحادیه‌ی اروپا/ منطقه‌ی اقتصادی اروپا/ سوییس آمده‌اند برای تحصیل در لهستان نیازی به ویزا ندارند؛ داشتن یک پاسپورت معتبر کافی است. با این حال دیگر دانشجویان بین ‌المللی باید در ابتدا و پیش از سفر به لهستان از سفارت لهستان در کشورشان ویزا اخذ کنند. این کار برای ورود به لهستان الزامی است و هزینه‌ی ثبت تقاضا برای آن 60 یورو است. برای اخذ ویزا شما به این موارد نیاز دارید:

  • فرم تکمیل ‌شده‌ی ثبت ‌تقاضا؛
  • پاسپورت معتبر؛
  • دو عکس معتبر که از الگوی عکس پاسپورتی تبعیت می‌کند؛
  • بیمه‌ی پزشکی (با پوشش حداقل 30.000 یورو)؛
  • پشتوانه‌ی مالی کافی (حدود 22.59 یورو به ‌ازای هر روز اقامت)؛
  • اسنادی که هدف شما از اقامت در لهستان و محل سکونت‌تان را اثبات کند؛

ویزا ممکن است کوتاه‌ مدت (نوع C) باشد، که برای 90 روز اعتبار دارد، یا بلندمدت (نوع D)، که تا یک سال معتبر است. در هر یک از این دو حالت، تحصیل شما در برنامه‌های دکتری تخصصی در لهستان بیشتر از بازه‌ی مجاز ویزایتان به طول خواهد انجامید و به همین دلیل شما همچنین باید برای دریافت اجازه‌ی اقامت موقت نیز اقدام کنید. با مراجعه به وزارت امور خارجه‌ی لهستان (MSV) اطلاعات بیشتری درباره‌ی اقسام ویزاها پیدا خواهید کرد.

همه‌ی دانشجویان خارجی (از جمله کسانی که از اتحادیه‌ی اروپا، منطقه‌ی اقتصادی اروپا، و سوییس می‌آیند) برای ماندن در لهستان در مدت برنامه‌ی دکتری‌شان به اجازه‌ی اقامت موقت نیاز خواهند داشت.

اجازه اقامت در لهستان

تقاضانامه‌ی این اجازه را باید به اداره‌ی دولتی محل خودتان (Voivodeship Office) تحویل دهید و رویه‌های این کار حدود 90 یورو هزینه خواهد داشت. مدارک و الزامات ثبت ‌تقاضا برای اجازه‌ی اقامت مشابه مدارک و الزامات اخذ ویزا هستند. با این کار شما به کارت اقامت موقت دست پیدا می‌کنید؛ این کارت به شما اجازه می‌دهد هر قدر که خودتان بخواهید از مرز لهستان عبور کنید و به دیگر کشورهای اتحادیه‌ی اروپا سر بزنید. نخستین اجازه تا 15 ماه معتبر خواهد بود و می‌توان آن را باز هم حداکثر سه سال تمدید کرد (اما نه طولانی‌تر از مدت ‌زبان برنامه‌ی دکتری تخصصی‌تان).

دانشجویانی که از اتحادیه‌ی اروپا، منطقه‌ی اقتصادی اروپا، و سوییس می‌آیند باید در سه ماه نخست اقامت‌شان در لهستان برای دریافت اجازه‌ی اقامت اقدام کنند. دیگر دانشجویان بین ‌المللی باید حداقل 45 روز پیش از پایان اعتبار ویزایشان برای دریافت اجازه‌ی اقامت‌شان دست به کار شوند.

این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

ویزا استارت آپ کشور لهستان
ویزا استارت آپ کشور لهستان

ویزا استارت آپ کشور لهستان به شما اجازه سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار در این کشور را می دهد و از این طریق می توانید اقامت دائم و کارت آبی اتحادیه اروپا را بگیرید. ...

بیشتر بخوانید
برتری ویزا استارت آپ لهستان نسبت به ویزا استارت آپ کشورهای دیگر
برتری ویزا استارت آپ لهستان نسبت به ویزا استارت آپ کشورهای دیگر

دو مزیت ویزا استارت آپ لهستان به سایر کشورها هزینه بسیار پایین آن و عدم نیاز به سابقه مدیریتی است. ...

بیشتر بخوانید
شرایط گرفتن ویزا استارت آپ کشور لهستان
شرایط گرفتن ویزا استارت آپ کشور لهستان

تنها شرط گرفتن ویزا استارت آپ کشور لهستان، انتخاب کسب و کاری مرتبط با رشته تحصیلی یا زمینه کاری شما است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: