مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
مهاجرت پزشکان به سوئد

مهاجرت پزشکان به سوئد

حدود 10 میلیون نفر در سوئد زندگی می کنند که از آن ها حدود 2 میلیونشان زیر 18 سال هستند. 85 درصد آن ها در شهرها زندگی می کنند، سوئد کشوری چندفرهنگی است، 15 درصد افراد سوئد در کشورِ دیگری متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده اش، سوئدی نیستند. پایتخت سوئد، استکهلم، با بیش از 950 هزار ساکن، همچنین بزرگترین شهر این کشور هم هست. دیگر شهرهای بزرگ گوتنبرگ در غرب سوئد (750هزار جمعیت) و مالمو (340 هزارجمعیت) در جنوب هستند. همچنین شهرهای اپسالا و لوند به دلیل دانشگاه هایشان اعتبار و شهرت دارند. کمتر از 3 درصد زمین های سوئد ساخت و ساز شده اند و جنگل ها 69 درصد این کشور را در برمیگیرند. سوئد به لحاظ ظاهری دراز است – حدود 1574 کیلومتر از سر تا ته – و میتوان آن را به سه ناحیه ی عمده تقسیم کرد: گوتلند در جنوب، سوئیلند در مرکز و نرملند در شمال.

سوئد یکی از بهترین کشورها برای تحصیل در میان افراد متاهل است، زیرا در این کشور ویزای همراه مشابه با کانادا و استرالیا به صورت همزمان صادر می شود و دانشجو می تواند همراه با همسر و فرزندان زیر 18 سال خود به سوئد مهاجرت کند. از دلایل تحصیل در سوئد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فرصت های شغلی در سوئد
  • تحصیلات با بالاترین کیفیت در سوئد
  • هزینه های تحصیل مقرون به صرفه در سوئد
  • امکان تحصیل رایگان در مقطع دکترا در سوئد
  • دانشگاه های برتر به همراه بورسیه ی تحصیلی در سوئد 
  • امکان دریافت ویزا همراه به صورت همزمان همراه با اجازه ی کار در سوئد

مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و لزوم یادگیری زبان سوئدی

یکی از پارامترهای مهمی که اداره مهاجرت سوئد بر روی آن به احتمال قوی حساسیت نشان دهد این است که متقاضی بصورت تمام وقت توسط یک مدرس زبان سوئدی این زبان را آموخته باشد. کلاس های زبان سوئدی شامل سطوح A1 ،A2 ،B1 ،B2 ،C1 ،C2 خواهد بود. متقاضی فرصت دارد در طول یک سال اول اقامتی خود در سوئد به سطح زبان سوئدی C1 خود را رسانده باشد تا واجد الشرایط تمدید ویزای یک ساله جهت شرکت در دوره معادل سازی گردد. لازم به ذکر است که پرداخت مبلغ دوره ی زبان سوئدی، یکی از الزامات اخذ ویزای 1 ساله اقامتی خواهد بود، اما چنانچه اداره مهاجرت سوئد با ویزای یک ساله فرد موافقت ننماید، مبلغ مذکور قابل عودت به متقاضی می باشد.

لذا اولین کاری که متقاضی پس از ورود به سوئد می بایست انجام دهد این است که در کلاس های آموزش زبان سوئدی تا دستیابی به سطح C1 این زبان شرکت نماید که تقریبا شامل 540 ساعت تدریس خواهد بود و متقاضی حداقل 4 ساعت در روز باید در این کلاس ها شرکت نموده و خارج از برنامه کلاسی خود نیز در زمینه یادگیری این زبان مطالعه داشته باشد.

شرایط مهاجرت پزشکان ایرانی به سوئد

نکته اولی که پزشکان ایرانی در مهاجرت به سوئد باید بدانند اینکه در کشور سوئد، پزشکان دارای حق انحصاری برای کار طبابت بوده و عنوان حرفه ای آنها محفوظ است. این بدان معنا است که تنها کسی می تواند به عنوان پزشک در سوئد کار بکند که مدرک معتبری داشته باشد. نکته دوم درباره مهاجرت پزشکان به سوئد اینکه اولین چیزی که برای پزشک ایرانی لازم است همانا دانش خوب زبان سوئدی است.

نکته سوم اینکه اگر متقاضی متخصص پزشکی بوده و یا سابقه کاری زیادی در کار پزشکی داشته باشد و قصد مهاجرت به سوئد را داشته باشد او می تواند به مدت 6 ماه در وضعیت خدمت کارآموزی در یک بیمارستان یا مرکز مراقبت های درمانی پذیرفته شود. یعنی مهاجرت خود به سوئد را از مرحله 5 شروع کند. در غیر اینصورت پزشک ایرانی بایستی آزمون پزشکی شفاهی و کتبی در دروس کیلینیکی پایه را بگذراند تا بتواند به دوره انترنی راه یابد. پس از آن پزشک دوره ای درباره قوانین پزشکی سوئد را قبل از درخواست مجوز کار سوئدی می گذراند. اما مراحل مهاجرت پزشکان ایرانی به سوئد 2021 به صورت شماتیک از این قرار است:

مرحله 1: درخواست ارزیابی مدرک برای مهاجرت پزشکان به سوئد

در این مرحله پزشک ایرانی درخواست خود را به همراه مدارک ضروری قید شده در پایین به شورای ملی سلامت و رفاه سوئد ارسال می کند. شورای ملی سلامت و رفاه شروع به ارزیابی می کند تا مشخص شود که آیا آموزش پزشکی شما با شرایط دانش پزشکی سوئد جهت اخذ مجوز پزشکی همخوانی می کند یا خیر. پس از انجام این فرآیند پاسخی به متقاضی ارسال می شود. اما مدارکی که پزشکان متقاضی بایستی به شورای ملی سلامت و رفاه سوئد بفرستند عبارت است از:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • خلاصه ای از ثبت جمعیت سوئد (personbevis) یا پاسپورت معتبر
  • کپی برابر اصل مدرک پزشکی که بایستی به زبان سوئدی یا انگلیسی ترجمه شود
  • کپی برابر اصل مدرکی که مبین مدت و محتوای دوره آموزشی متقاضی باشد
  • کپی برابر اصل گواهی خدمتی
  • کپی برابر اصل مدرک تخصص (درصورت وجود)

مرحله 2: ارائه مدرک زبان سوئدی

اثبات دانش زبان در سوئد به زبان های نروژی، سوئدی یا دانمارکی شرط ضروری برای کار پزشکی در کشور سوئد محسوب می شود. پزشکان محترم توجه کنند که فقط مدارک زبان سوئدی زیر مورد تایید می باشد:

  • کپی برابر اصل مدرک نشانگر قبولی در دوره زبان سوئدی 3 با حداقل گرید Pass یا Godkänd
  • کپی برابر اصل مدرک نشانگر قبولی در آزمون آموزش زبان سوئدی برای دانشجویان خارجی برگزار شده در کالج ها یا دانشگاه ها
  • کپی برابر اصل مدرک نشانگر قبولی در تست زبان سوئدی برای تحصیلات دانشگاهی (Tisus)
  • کپی برابر اصل تاییدیه دانش معادل صادره توسط موسسه آموزش زبان سوئدی

مرحله 3 و 4: گذراندن آزمون پزشکی و انترنی

هدف از آزمون اطمینان از دانش پزشکی معادل دانش یک پزشک سوئدی است. لازم به یادآوری است که این تست شامل دو بخش نظری و عملی است. بعد از قبولی در آزمون دانش پزشکی، پزشکان متقاضی به سراغ دوره انترنی می روند. دوره انترنی هم شامل حداقل 18 ماه انترنی تقسیم شده بین رشته های کاربردی مختلف می باشد. این دوره نیز با تست دانش پزشکی متقاضیان به اتمام می رسد.




مرحله 5: گذراندن خدمات کارآموزی برای مهاجرت پزشکان به سوئد

این مرحله مختص پزشکان متخصص ایرانی است. فقط این متخصصان می توانند بدون گذراندن 4 مرحله قبلی مستقیما از این مرحله اقدام نمایند. مرحله خدمت کارآموزی شامل کار تخصصی به مدت 6 ماه متوالی می باشد. هدف از این مرحله ارزیابی دانش پزشکی متقاضیان در رابطه با دانش مورد نیاز جهت دریافت مجوز کار سوئدی می باشد. در همین مرحله نیز روش ارتباطی پزشکان با بیماران و پرسنل درمانی و ایضا سبک کاری افراد نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

مرحله 6: گذراندن دوره قوانین پزشکی سوئد

این مرحله برای مهاجرت پزشکان به سوئد جزء مراحل ضروری و مهم محسوب می شود و همه پزشکان چه متخصص و چه غیر متخصص ملزم به گذراندن آن هستند. هدف از این دوره نیز اطمینان بخشی از این امر می باشد که پزشکان در سوئد از دانش ضروری درباره چارچوب قانونی کار پزشکی مطلع بوده و آنرا در شغل خود به کار می گیرند.

مرحله 7: درخواست مجوز کار پزشکی در سوئد

این مرحله به مرحله پایانی مهاجرت پزشکان به سوئد معروف است. در این مرحله از فرآیند مهاجرتی پزشکان ایرانی می توانند مجوز خود را از شورای سلامت و رفاه سوئد درخواست دهند. اما پس از اخذ مجوز کار پزشکی در سوئد، پزشکان برای مهاجرت به این کشور نیازمند اطلاع از شرایط ویزای کار سوئد هستند. در واقع مهاجرت پزشکان به سوئد با اخذ ویزای کاری سوئد به سرانجام می رسد. پزشکان برای اخذ ویزای کار نیز بایستی در سوئد پیشنهاد کاری داشته باشند. پس از یافتن کار پزشکی در سوئد، کارفرمای سوئدی مسئول درخواست مجوز کار از اداره کار سوئد و پزشک متقاضی مسئول درخواست ویزای بلند مدت (نوع D) از سفارت کشور سوئد می باشد.

مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و ویزای همراه

به طور کلی در حیطه تخصصی مهاجرت، همسر ( پارتنر یا شریک زندگی ) و فرزندان زیر 18 سال متقاضی اصلی، بعنوان همراه شناخته می شوند. کشور سوئد به متقاضیان کار در زمینه های پزشکی، پیرا پزشکی و پرستاری در این کشور اجازه ورود همزمان همراهان ( یعنی همسر + فرزندان زیر 18 سال ) را از طریق ویزای همراه اعطا می نماید. اما اگر شخص متقاضی فرزندان بالای 18 سال داشته باشد، نیز گاهی ممکن است اداره مهاجرت سوئد برای آنان نیز بعنوان همراه ویزا صادر نماید. البته باید شواهدی مبنی بر عدم استقلال یا وجود وابستگی آن فرزند به والدین یا خانواده ارائه گردد. توضیح بهتر آنکه اگر اثبات نمایید فرزندان بالای 18 سال شما کماکان نیازمند حمایت و پشتیبانی شما هستند، امکان اخذ ویزای همراه برای آنان در پروسه مهاجرت به سوئد وجود دارد.

مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد و شرایط و مدارک مورد نیاز

متقاضیان مهاجرت پزشکی و پیراپزشکی و پرستاری جهت اخذ ویزای 1 ساله اقامت اولیه از اداره مهاجرت سوئد، می بایست مدارکی را ارائه نمایند که به شرح ذیل است :

  • پاسپورت معتبر ( دارای مدت اعتبار حداقل 2 سال )
  • چنانچه پاسپورت متقاضی کمتر از 2 سال دیگر منقضی شود، ممکن باعث بروز معضلاتی در پروسه مهاجرت پزشکان و پرستاران به سوئد گردد. مثلا اگر پاسپورت شما تنها به مدت 6 ماه دیگر معتبر باشد، اداره مهاجرت سوئد به شما به جای ویزای 1 ساله اقامت اولیه ، ویزای 6 ماهه اعطاء می نماید.
  • گواهی بانکی جهت اثبات تمکن مالی
  • شخص متقاضی باید اداره مهاجرت سوئد را قانع نماید و ثبات کند در زمانی که در خاک این کشور مشغول تحصیل و یادگیری زبان سوئدی است، قادر خواهد بود تمام هزینه های زندگی خود را پرداخت نماید.
  • بیمه درمانی
  • ترجمه مدارک تحصیلی به همراه ریز نمرات
  • ترجمه رزومه و سوابق کاری


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم
چگونه برای مقطع کارشناسی در سوئد درخواست دهیم

در این مقاله مراحل روند درخواست برای دوره ی لیسانس و ارشد را در دانشگاه های سوئد را برای شما آورده ایم. ...

بیشتر بخوانید
شرایط کار در سوئد
شرایط کار در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی در سوئد، شما عملاً اجازه ی کار کردن در طول تحصیل را دارید. ...

بیشتر بخوانید
نکاتی برای پس انداز در سوئد
نکاتی برای پس انداز در سوئد

آیا قصد دارید در پس انداز کردن تبدیل به یک آدم حرفه ای شوید و پولتان را منطقی خرج کنید؟ در این مقاله ده نکته برای پس انداز را به شما میگوییم ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: