مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
تفاوت تحصیل در هلند و ایتالیا

تفاوت تحصیل در هلند و ایتالیا

بسیاری از دانشجویان ضمن ادامه تحصیل در هلند کار هم میکنند که بسته به ملیت دانشجو ساعت کاری مشخصی برایشان تعریف شده است. اتباع اتحادیه اروپا /EEA و اتباع سوئیس اجازه کار با ساعت نامحدود دارند. دانشجویان خارجی (غیراتحادیه اروپا/EEA/ سوئیس) با اجازه اقامت معتبر مجاز به کار یا کار تمام وقت فصلی در ماه جون، جولای و آگوست یا کار نیمه وقت حداکثر شانزده ساعت در هفته هستند. کشور هلند با داشتن محیطی آرام، شاد و مناسب برای زندگی و پیشرفت یکی از محبوب ترین کشورها برای تحصیل به شمار می رود. با دارا بودن شرایط اخذ Fund در هلند می توان با هزینه ای مناسب و مقرون به صرفه جهت تحصیل از سیستم آموزشی پیشرفته این کشور بهره مند شد. بیش از نیمی از دانشگاه های کشور هلند مورد تایید وزارت علوم بوده و همین امر امکان بازگشت به ایران پس از تحصیل در این کشور و اشتغال برای ایرانیان را فراهم آورده است.

اگر دانشجویی اهل ایران هستید، برای تحصیل در ایتالیا، به ویزای ملی سطح D نیاز دارید. این ویزا برای دانشجویانی همچون شماست که می‌خواهند تحصیلات خود را در ایتالیا ادامه دهند. اگر قصد تحصیل در ایتالیا دارید، باید اطلاعات لازم را درباره‌ی چگونگی کسب ویزای ملی سطح D، کسب کنید.

گرفتن این ویزا، چقدر طول می‌کشد؟

مطمئن شوید که زمان مناسب، برای درخواست ویزای‌تان را دارید. بلافاصله بعد از آنکه در دانشگاه انتخابی‌تان پذیرفته شدید و ثبت‌نام کردید، می‌توانید درخواست خود را برای دریافت ویزای ملی سطح D در ایتالیا ارائه دهید. شما باید حداقل 3 ماه قبل از شروع دوره‌ی تحصیلی‌تان، درخواست صدور ویزا دهید.

گام‌های اصلی برای گرفتن ویزای دانشجویی در ایتالیا

برای گرفتن ویزای دانشجویی که به دانشجویان ایرانی، اجازه‌ی تحصیل در ایتالیا را بدهد، باید این کارها را انجام دهند:

شما می‌توانید قرار مصاحبه‌ای را مستقیماً با سفارت ایتالیا در ایران (احتمالاً از طریق تلفن) ترتیب دهید. مدارک درخواست خود را به سفارت ببرید و مدارک  بیومتریک خود را به آن‌ها تحویل دهید.

دانشجویان ایرانی ممکن است مجبور شوند مدارک بیومتریک خود را در طول فرایند درخواست ویزای‌شان ارائه دهند. مدارک بیومتریک شما، مدارک هویتی همچون اثر انگشت و عکس‌های‌تان است که کشورها برای اهداف امنیتی، از آن‌ها استفاده می‌کنند. در طول فرایند درخواست خود، باید در یک مصاحبه‌ی ویزا شرکت کنید.

ویزای ملی سطح D در ایتالیا، به‌مدت 3 ماه معتبر است. برای آنکه بتوانید در طول دوره‌ی تحصیلی خود در ایتالیا بمانید، ممکن است نیاز باشد هر ساله ویزای خود را تجدید کنید. اگر می‌خواهید بعد از اتمام تحصیلات‌تان در ایتالیا بمانید، باید برای ویزای متفاوتی درخواست بدهید یا ویزای خود را از طریق اداره‌ی مهاجرت تجدید کنید.

شرایط تحصیل در ایتالیا

سیستم آموزشی در ایتالیا بولونیا می باشد و سطح آموزش در آن با تمام کشورهای حوزه شنگن یکسان است. تحصیل در ایتالیا می تواند یکی از راه های مناسب مهاجرت به این کشور باشد. از مزایای تحصیل در این کشور می توان به موارد زیر اشاره نمود: امکان تحصیل به زبان انگلیسی، تحصیل رایگان، استفاده از بورسیه های تحصیلی، کار کردن در حین تحصیل، سفر به کشورهای حوزه شنگن بدون نیاز به ویزا، تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری و غیره. با این حال، پیش بینی می شود که آمار بیکاری در این کشور در سال 2020 معادل 10% باشد و این نشان می دهد که شانس پیدا کردن کار در این کشور پس از فارغ التحصیلی کم است.

به طور کلی، هزینه های تحصیل در ایتالیا کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی می باشد. این هزینه ها در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در ایتالیا از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر متفاوت است و عموما دانشگاه های دولتی مقرون به صرفه تر از دانشگاه های خصوصی هستند. متوسط هزینه تحصیلات عالی در ایتالیا در سال 2020 معادل €850 تا €4000 (یورو) می باشد. برای کاهش هزینه های تحصیل، دانشجویان بین المللی می توانند برای بورسیه تحصیلی اقدام کنند یا ثابت کنند که از یک خانواده کم درآمد هستند. دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه بولونیا، دانشگاه پیزا و دانشگاه فلورانس جزو بهترین دانشگاه های این کشور به شمار می آیند.

کلیاتی درباره تحصیل در هلند

هلند مقصد خوبی برای دانشجویان بین المللی که به دنبال آموزش با کیفیت در اروپا هستند، می باشد. محیط و مردم هلند نسبت به دانشجویان خارجی بسیار دوستانه هستند و برنامه های زیادی با زبان انگلیسی در دسترس است. شهریه کم و هزینه های زندگی مقرون به صرفه از مهمترین مزایای آن برای دانشجویان می باشد. برخلاف بسیاری از کشورهای جهان، دانشجویان بین المللی به راحتی می توانند در محیط کشور هلند با مردم ارتباط برقرار کنند زیرا 95% مردم این کشور می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند.

از مزایای تحصیل در هلند می توان به موارد زیر اشاره نمود: سیستم آموزشی منحصر به فرد و جذاب، مرسوم بودن زبان انگلیسی برای تحصیل، امکان تحصیل در رشته های متنوع در کلیه مقاطع تحصیلی، نرخ بیکاری 3.4% و بنابراین احتمال زیاد پیدا کردن شغل پس از تحصیل، اعطای اقامت یکسال مضاعف به منظور پیدا کردن کار، سفر به کشورهای عضو شنگن بدون ویزا و غیره. هزینه های تحصیل در این کشور نسبتا پایین است. دانشگاه های دولتی هلند برای کلیه دانشجویان بین المللی فارغ از کشور مبدا، شهریه می گیرند. مدارک دانشگاه های هلند در همه کشورهای جهان معتبر به شمار می آید. دانشگاه فناوری دلفت، دانشگاه آمستردام و دانشگاه لیدن جزو بهترین دانشگاه های هلند می باشند.

تفاوت هزینه تحصیل در ایتالیا و هلند

در دانشگاه های دولتی ایتالیا متوسط شهریه سالانه برای هر دو دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد بین 2500€ تا 5000€ (یورو) است. این دانشگاه ها شهریه خود را براساس رشته و مقطع تحصیلی (لیسانس، فوق لیسانس، دکترا) تعیین می کنند. اگر دانشجو از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباشد، در برخی از برنامه های آموزشی ممکن است شهریه بسیار بالاتری را پرداخت کند. دانشگاه های خصوصی در ایتالیا معمولاً شهریه بیشتری را در مقایسه با دانشگاه های دولتی می گیرند و بیشتر آنها برای دانشجویان اتحادیه اروپا و دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا شهریه یکسانی دارند. متوسط شهریه در دانشگاه های خصوصی آن بین €3000 تا 35000€ (یورو) در سال است.

در زیر فهرستی از ارزان ترین دانشگاه های ایتالیا در سال 2020 را ملاحظه می کنید:

  • دانشگاه فلورانس از €1040 (یورو)
  • دانشگاه سیه نا از €1800 (یورو)
  • دانشگاه آزاد بولزانو از €1340 (یورو)

دانشگاه های دولتی هلند از کلیه دانشجویان بین المللی فارغ از کشور مبدا شهریه می گیرند. در هلند، دانشجویان اتحادیه اروپا، سوئیس و سورینام در صورت تحصیل در دانشگاه های دولتی شهریه کمتری برای مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد پرداخت می کنند. دانشگاه های خصوصی هلند نیز هزینه بیشتری دارند. متوسط هزینه تحصیل برای دانشجویان خارجی در هلند عبارت است از €6000 تا €15000 (یورو) در سال برای مقطع کارشناسی و €8000 تا €20000 (یورو) در سال برای مقطع کارشناسی ارشد.

در زیر فهرستی از ارزان ترین دانشگاه های هلند در سال 2020 را مشاهده می کنید:

  • دانشگاه اوترخت از €2000 (یورو)
  • دانشگاه تونته از €10000 (یورو)
  • دانشگاه رادبود از €6000 (یورو)

اگرچه هزینه تحصیل در این دو کشور (به ویژه ایتالیا) مقرون به صرفه است، اما تامین هزینه های دیگری مانند محل اقامت، غذا، حمل و نقل و غیره نیز وجود دارد که دانشجویان باید به دنبال تامین آن باشند.




میانگین شهریه در دانشگاه های برتر ایتالیا و هلند

دانشگاه های زیادی در ایتالیا وجود دارد که دارای اعتبار بالایی هستند. هزینه های تحصیل در این کشور بسته به دانشگاه و شهر محل تحصیل متغیر می باشد. در زیر فهرستی از میانگین شهریه در دانشگاه های دارای رتبه برتر ایتالیا آورده شده است:

میانگین شهریه در ایتالیا
نام دانشگاه شهریه
(یورو/سالیانه)
دانشگاه بولونیا 3000
دانشگاه پادووا 2600
دانشگاه پلی تکنیک میلان 3900
دانشگاه ترنتو 4000

سیستم آموزش عالی هلند از نظر کیفیت دارای شهرت جهانی است. دانشگاه های هلند فرصت های تحصیلی بسیار زیادی را برای دانشجویان بین المللی ایجاد کرده اند به طوری که بیش از 2100 برنامه به طور کامل به زبان انگلیسی تدریس می شود. در زیر فهرستی از میانگین شهریه در دانشگاه های برتر هلند آورده شده است:

میانگین شهریه در هلند
نام دانشگاه شهریه
(یورو/سالیانه)
دانشگاه صنعتی دلفت 2143
دانشگاه آمستردام 2083

دانشگاه و مرکز پژوهشی واخنینگن

2083
دانشگاه اراسموس روتردام بین €2083 تا 52000€

بالاترین شهریه برای رشته های مدیریت بازرگانی، پزشکی، توسعه پایدار و حقوق دریافت می شود.

تفاوت تحصیل در ایتالیا و هلند از نظر بورسیه تحصیلی

در ایتالیا تعداد زیادی کمک هزینه تحصیلی و بورس مالی برای دانشجویانی که در این کشور تحصیل می کنند وجود دارد و دانشجویان می توانند در خواست بورس تحصیلی کنند. بیشتر بورس های تحصیلی توسط دولت یا دانشگاه ها ارائه می شود. برخی از دانشگاه های ایتالیا مانند دانشگاه پلی تکنیک میلان، دانشگاه پادووا، دانشگاه بوکونی و دانشگاه بولونیا برای دانشجویان بین المللی بورس تحصیلی ارائه می دهند که معمولاً بین €5000 تا €12000 (یورو) در سال می باشد.

دانشجویان بین المللی در هلند معمولا برای یک ماه زندگی در این کشور حدودا به €800 تا €1100 (یورو) در ماه نیاز دارند. این دانشجویان می توانند در طول تجربه تحصیل در هلند، بورس تحصیلی، کمک هزینه تحصیلی و وام دانشجویی دریافت کنند. مبلغ بورس تحصیلی در این کشور معادل €5000 (یورو) در سال است. به طور کلی، هزینه زندگی در هلند به کمک بورسیه های تحصیلی کاملا قابل پوشش است.

تحصیل در اروپا و زندگی در ایتالیا یا هلند که از زیباترین کشورهای جهان هستند یک انتخاب عالی است. کم بودن شهریه در این دو کشور (به ویژه ایتالیا) به شما این امکان را می دهد تا علاوه بر برآمدن از پس هزینه های تحصیل و زندگی، مقداری هم پس انداز کنید و تجربه حضور در کشورهای معروف اروپایی را کسب کنید.

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی هلند

دانشجویان بعد از پذیرش از دانشگاه های هلند، نیاز است برای ورود به خاک این کشور ویزای تحصیلی خود را از سفارت این کشور اخذ نمایند. گفتنی است که علاوه بر نامه پذیرش دانشگاه که برای فرد دانشجو صادر شده است، لازم است تا سایر مدارکی که در قسمت زیر عنوان می شود را تهیه بفرمایند:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • تکمیل فرم MVV
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • پاسپورت
  • عکس
  • انگیزه نامه و رزومه
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مدرک تحصیلی
  • مدارک پزشکی در صورت نیاز
  • بیمه
  • سوء پیشینه
  • ترجمه ی کلیه مدارک به زبان Dutch

مدارک مورد نیاز اخذ ویزای تحصیلی ایتالیا

ایتالیا برای تحصیل با داشتن بورسیه های مختلف و اجازه ی کار حین تحصیل تا 20 ساعت در هفته مقصدی محبوب در دنیا است. برای تحصیل در رشته های انگلیسی زبان، حداقل سطح مورد پذیرش B2 است و برای رشته های ایتالیایی زبان، داشتن مدرک حداقل B2 ایتالیا است. هزینه ی رزرو زمان مصاحبه برای سفارت ایتالیا رایگان است. برای اخذ ویزای تحصیلی لازم است مدارک زیر را داشته باشید:

  • پرداخت اپلیکیشن فی
  • ثبت نام در سایت universitaly.it
  • تکمیل فرم ویزای تحصیلی
  • نامه ی پذیرش از دانشگاه
  • 2 قطعه عکس
  • اصل پاسپورت + فتوکپی صفحه اول
  • اثبات تمکن مالی
  • مدرک زبان
  • مشخص کردن محل اقامت
  • مدرک تحصیلی
  • گواهی سوء پیشینه
  • کپی بلیط یا رزرو بلیط هواپیما به نام متقاضی
  • بیمه
  • ترجمه ی مدارک به زبان ایتالیایی


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

هفت دلیل برای تحصیل در هلند
هفت دلیل برای تحصیل در هلند

دانشجویان بین المللی از سراسر جهان برای تحصیل به هلند می آیند. در سال های 2014-2015، دانشجویان بین المللی از 154 کشور مختلف، عموماً آلمان، چین، بلژیک، ایتالیا و اسپانیا به این کشور آمدند. اغلب دانشگاه های هلندی انجمن های دانشجویان بین المللی داشته که به آن ...

بیشتر بخوانید
اجازه ی کار دانشجویی در هلند
اجازه ی کار دانشجویی در هلند

بسیاری از دانشجویان ضمن ادامه تحصیل در هلند کار هم میکنند که بسته به ملیت دانشجو ساعت کاری مشخصی برایشان تعریف شده است. ...

بیشتر بخوانید
دانشگاه های شهر لاهه
دانشگاه های شهر لاهه

با داشتن گزینه های مختلفی برای تحصیل به راحتی میتوان فهمید چرا لاهه یکی از محبوب ترین شهرهای دانشجویی در هلند است. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: