مهاجرت

همین حالا مشاوره تلفنی رایگان دریافت کنید

زمان پاسخگویی:
شنبه تا پنجشنبه 09:00 الی 19:00

(داخلی 2) 328 45 - 021
شرایط کار در سوئد

شرایط کار در سوئد

کار در حین تحصیل

به عنوان یک دانشجوی خارجی در سوئد، شما عملاً اجازه ی کار کردن در طول تحصیل را دارید. هیچ محدودیت رسمی بر تعداد ساعاتی که شما اجازه ی کار کردن دارید وجود ندارد. با این حال، بخاطر مهم است که بخاطر داشته باشید که تحصیل و مطالعات شما در درجه ی اول اهمیت قرار دارند. سیستم تحصیلی سوئد نیاز به کار و وقت زیادی دارد. حتی اگر تعداد کلاس های شما زیاد نباشد، همچنان از شما انتظار می رود که زمانی برابر با 40 ساعت تمام بر روی کار کلاسی، مطالعه و تکالیف خود بگذارید. این امر باعث دشواری در ترکیب کار و تحصیل در سوئد می شود.

زمانی که برای تمدید اجازه ی اقامت خود در سوئد درخواست می دهید، آزانس مهاجرت سوئد از شما مدرکی مبنی بر پیشرفت در تحصیل و کسب نمرات قابل قبول را درخواست می کند. اگر به دلیل کار زیاد لطمه ای به تحصیل شما وارد می شود، اقامت خود در سوئد را به خطر می اندازید.

برخی دانشگاه ها، سرویس های شغلی دارند که به شما در یافتن شغل دانشجویی پاره وقت کمک می کنند. برخی همچنین سرویس های ویژه ای مانند employer fair، چک کردن رزومه و رویدادهای مهم کمپانی ها را پیشنهاد می کنند. وبسایت هایی مانند Academic work, studentCounseling یا studentJob نیز مکان های مناسبی برای پیدا کردن کار هستند.

کار پس از تحصیل

سوئد مکانی بسیار مناسب برای شروع شغل شماست: شرکت های بین المللی و نوآور در کل کشور وجود دارند. پس از فارغ التحصیلی، می توانید برای تمدید اجازه ی اقامت خود به مدت حداکثر 6 ماه برای یافتن شغل یا راه اندازی یک شرکت، درخواست کنید. اگر پیشنهاد شغلی ای دریافت کرده که شرایط خاصی را برای شما فراهم می کند، آن زمان می توانید برای اقامت کاری درخواست کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد نیازمندی ها و چگونگی درخواست تمدید اقامت یا اجازه ی کار، وبسایت Swedish Migration Agency را مشاهده فرمایید.

10 توصیه برای یافتن شغل در سوئد

اگر پس از تحصیل خود، تصمیم به ماندن در سوئد برای یافتن کار گرفته اید، در اینجا 10 توصیه ی کوچک برای یافتن شغل را می توانید به کار بندید.

1.    از مرکز شغلی دانشگاه خود دیدن کنید.

نخستین گام در یافتن شغل برای شما باید سر زدن به مرکز شغلی دانشگاه خودتان باشد. این مراکز سرویس های متعددی را برای کمک به شما در یافتن شغل ارائه می دهند، از جمله: مشاوره ی شغلی (اغلب به زبان انگلیسی)، پیشنهاداتی در مورد رزومه ی شما و cover letter یا نامه ی ضمیمه، سمینارها و کارگاه ها، تمرین تکنیک های مصاحبه و ملاقات با کارفرماهای احتمالی. مراکز شغلی معمولاً لیستی از مشاغل مورد نیاز و دردسترس، کارآموزی ها و پروژه های دانشگاهی را ارائه می دهند.

2.    به نمایشگاه های اشتغال ملحق شوید.

شرکت های چندملیتی سوئد مانند Volvo، Ikea یا Skanska، بانک های ملی بزرگ، مراکز استخدام عمومی، و دیگر شرکت ها عموماً تورهای بازدید از مشاغل برای کارمندان جدید احتمالی فراهم می کنند. این نمایشگاه ها، برای شما فرصتی برای ارتباط با کارفرماها در حیطه ی خودتان، مصاحبه های تک نفره ی رودررو، و سمینارهای مفید فراهم می کند. نمایشگاه های مهم شامل CHARM در کالمرز در گوتنبرگ، Handelsdagama در مدرسه ی اقتصاد استکهلم، eee-days در دانشگاه لوند و Uniaden در دانشگاه اومه آ است. نمایشگاه هایی نیز وجود دارد که با دانشگاه ها در ارتباط نیستند، مانند career days در استکهلم.

حتماً با آمادگی به این نمایشگاه ها بروید، تمام رزومه ی خود و نامه های ضمیمه را با خود همراه داشته باشید، از قبل تصمیم بگیرید با چه شرکت هایی میخواهید صحبت کنید، و راهبردهایی برای تأثیرگذار بودن دنبال کنید. ایمیل هایی را متعاقباً به نماینده ی شرکت هایی که با آن ها صحبت کرده اید، بفرستید، این ایمیل ها می توانند برای ارتباط در آنیده مفید باشند.


3.    زبان سوئدی را یاد بگیرید.

بله، درست است که تقریباً همه در سوئد به زبان انگلیسی صحبت می کنند و شما بدون یادگرفتن یک لغت سوئدی از پس تحصیلات خود برآمده اید، زبان انگلیسی حتی ممکن است زبان شغلی در برخی شرکت های بزرگ تر باشد (حتی شرکت های سوئدی)، اما به زبان سوئدی صحبت کردن می تواند موقعیت های بسیار زیادی را در هنگام تلاش برای یافتن کار فراروی شما قرار دهد. بسیاری فارغ التحصیلان می گویند یادگیری زبان سوئدی بلیت طلایی آن ها در بازار کار بوده است. صحبت کردن به این زبان همیشه شما را نامزدی قوی تر برای کار معرفی خواهد کرد، حتی زمانی که برای شغلی درخواست می دهید که به طور خاص نیاز به انگلیسی صحبت کردن یا انگلیسی زبان بودن(به عنوان زبان مادری) دارد. جنبه های اجتماعی این امر را نیز فراموش نکنید: دانستن این زبان به شما کمک می کند که همکاران جدید خود را تحت تأثیر قرار داده و پیوندهای دوستی را راحت تر ایجاد کنید.

اغلب دانشگاه ها دوره های زبان سوئدی را برای دانشجویان خارجی برگزار میکنند. از این فرصت نهایت استفاده را بکنید، قطعاً پشیمان نخواهید شد. 

4.    دوره های کارآموزی را بگذرانید.

کارآموزی می تواند راهی عالی برای کسب تجربه و ساخت شبکه ی ارتباطات حرفه ای باشد. حتی اگر دوره ی کارآموزی شما منجر به یافتن شغلی نشود، شما توصیه نامه ای از یک شرکت سوئدی و تجربه ی تازه ای برای رزومه ی خود به همراه خواهید داشت. سعی کنید از طریق سازمان های بین المللی مانند AIESEC و IAESTE در مورد گزینه های پیش روی خود تحقیق کنید. حتی می توانید شانس خود را امتحان کرده و با شرکت مورد نظر خود برای گذراندن دوره ی کارآموزی مستقیماً تماس بگیرید.

5.    یک شغل پاره وقت دانشجویی بگیرید.

کارکردن پاره وقت در طول تحصیل می تواند سکوی پرتابی برای آینده ی شغلی شما باشد. رقابت بر سر شغل های پاره وقت، به خصوص اگر زبان سوئدی نمی دانید، میتواند بسیار سخت باشد. اما از پای ننشستن و سرزدن به تمامی محل های مورد نظر با رزومه و دستی پر- ترجیحاً به زبان سوئدی- می تواند شما را در راه هدف پیش ببرد. منبعی مفید برای معرفی دانشجویان به شرکت هایی که به دنبال کارمندان پاره وقت می گردند، وبسیایت Academic work است.

6.    عضو تشکلات دانشجویی شوید.

ارتباطات حتی در حیطه ی زندگی شخصی خود نیز می تواند راهکارهای ارزشمندی ارائه دهد و یا حتی شما را به کارفرماهای آینده معرفی کند. ارتباطات خود را با انجام فعالیت ها و شرکت در مؤسسات دانشگاه خود گسترش دهید. در دسترس ترین مکان برای شروع تشکلات دانشجویی است. شرکت در تشکلات دانشجویی و فعالیت های متنوعی که آن ها انجام می دهند می تواند به خودی خود فرصت های شغلی فراهم آورد. همچنین شرکت شما در این فعالیت ها میتواند در رزومه ی شما مفید تلقی شود.

7.    رساله یا پایان نامه ی خود را در یک شرکت سوئدی انجام دهید.

نوشتن رساله ی خود در یک شرکت سوئدی می تواند راه ورود عالی برای بازار کار باشد. شما تجربه ای باارزش، بینشی و ارتباطات و جایگاهی را نزد یک کارفرمای سوئدی به دست خواهید آورد. بسیاری دوره های دانشگاه و دانشکده ها، ارتباطات قوی ای با شرکت ها دارند، رساله ها و پایان نامه های انجام شده در شرکت ها معمولاً در وبسایت دانشگاه ها منتشر می شوند.

8.    به یک تشکل بپیوندید.

تشکل کارگرها جایگاه ارزشمندی در سوئد دارد. پیوستن به یکی از این تشکل ها به عنوان یک دانشجو میتواند گام بزرگی به سمت صنعت یا حیطه ای که قصد کارکردن در آن را دارید، باشد. بسیاری تشکل های کارگری پیشنهادات ویژه ای برای دانشجویان دارند، از جمله، سرویس هایی مانند هدایت شغلی و کمک در رزومه. آن ها همچنین در مورد مذاکرات حقوق و درآمد نیز توصیه هایی به شما می دهند و به محض اینکه شغلی یافتید، میتوانند در محیط کار و موارد مربوط به آن از شما حمایت کنند.

کنفدراسیون اصلی تشکل های تجاری سوئد SACO، TCO و LO هستند . هر یک تشکیل یافته از تشکل های مستقل زیادی، نماینده ی اغلب حرفه ها در سوئد، هستند. می توانید برای یافتن حیطه و تشکل مورد نظر خود از وبسایت آن ها دیدن کنید.

9.    با کارفرماها به طور مستقیم وارد رابطه شوید.

زمانی که به تبلیغات کار در سوئد نگاه می کنید، ممکن است متوجه شده باشید که آن ها جزئیات تماس برای یک کارمند یا رئیسی که بتواند در مورد شغل به سوالات شما پاسخ دهد را درج کرده اند. آن شخص معمولاً در تصمیم گیری برای شخصی که قرار است شغل را به عهده گیرد دخیل است. پس تماس با آن ها می تواند ارزشمند باشد، چند سوال مربوط پرسیده و با آن ها وارد گفت و گو شوید. اگر به آن ها حس حرفه ای و مشتاق بودن منتقل کنید، ممکن است زمان که فرم درخواست شما را میبینند، نام شما را بخاطر بیاورند.

10.    زود دست به کار شوید.

همکلاسی های شما که تازه فارغ التحصیل شده اند، احتمالاً به اندازه ی شما مشتاق شروع کار پس از دانشگاه هستند، پس تلاش برای شکار یک شغل را خیلی زود شروع کنید. فراموش نکنید که درخواست اجازه ی شغل را زود بدهید.


این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید

مطالب مرتبط

محل اقامت در سوئد
محل اقامت در سوئد

به عنوان یک دانشجوی خارجی که در سوئد به دنبال خانه می گردد اولین جایی که تماس میگیرید باید دانشگاهتان باشد. اغلب دانشگاه ها سرویس های اقامتی برای دانشجویان خارجی ارائه میدهند، که شامل فراهم کردن محل سکونت قطعی یا توصیه هایی در مورد یافتن اتاقی برای خودتان ...

بیشتر بخوانید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید
لیست کارهایی که باید قبل از آمدن به سوئد انجام دهید

انتظار سرانجام به سررسید. اکنون شما رسماً دارای جایگاهی را در یک دانشگاه سوئد به دست آورده اید. زمان هیجان زده بودن است! در کمتر از چندماه به سوئد خواهیدآمد. در اینجا لیستی از لوازم مورد نیاز که باید آماده کنید را ارائه کرده ایم. ...

بیشتر بخوانید
سوئد را بشناسید
سوئد را بشناسید

سوئد کشوری بسیار چندفرهنگی است. 15 درصد افراد سوئد در کشوری دیگر متولد شده اند. در حالی که حدوداً از هر 5 کودک یک نفر خانواده ای ریشه هایی در کشوری دیگر دارد. ...

بیشتر بخوانید
ثبت درخواست مشاوره فوری - رایگان

اطلاعات زیر را با دقت پر نمایید: